Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2016-11-06, 20:02   #15271
Snubben
är en liten legend.
 
Snubbens avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Ort: Stockholm
Inlägg: 3 125
Citat:
Ursprungligen postat av Gober Visa inlägg
Tänkte komma igång med löpningen igen efter ett mindre uppehåll, men nu börjar det även i Skåne bli kallt. Känns omotiverande att ta sig ut när man fryser arslet av sig. Vad har man på sig? Tips på varma kläder som ändå funkar att löpa i.
Du ska givetvis inte klä dig för mycket, då blir du svettig, vilket leder till att du sedan komemr frysa vilket kommer leda till din död (nåja).

Ett tips är att klä på dig, gå ut och dom du börjar frysa "lätt" inom en liten stund dvs. du börjar inte bli blå om kinderna, skakar som ett asplöv etc. men ändå fryser så har du klätt dig rätt. Du kommer bli varm av löpningen, oroa dig inte för det.

Tips är annars alltid ha med vantar, mössa och halsduk, som du kan snabbt ta av/sätta på för att reglera värmen.
__________________
Mvh Snubben - Lyfta vikter + Löpning = #curl4lajf

Citat:
Ursprungligen postat av TomasB Visa inlägg
Yes! Ser ut som rena rama fett-boven. Tror det där är orsaken till södra USA's fettma-epedemi också. Jävla tallriksmodell!
Snubben är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-11-06, 20:09   #15272
O_Wao
Tänker råsa!
 
O_Waos avatar
 
Reg.datum: May 2009
Ort: Uppsala
Inlägg: 6 501
Citat:
Ursprungligen postat av Snubben Visa inlägg
Du ska givetvis inte klä dig för mycket, då blir du svettig, vilket leder till att du sedan komemr frysa vilket kommer leda till din död (nåja).

Ett tips är att klä på dig, gå ut och dom du börjar frysa "lätt" inom en liten stund dvs. du börjar inte bli blå om kinderna, skakar som ett asplöv etc. men ändå fryser så har du klätt dig rätt. Du kommer bli varm av löpningen, oroa dig inte för det.

Tips är annars alltid ha med vantar, mössa och halsduk, som du kan snabbt ta av/sätta på för att reglera värmen.
Jag har lärt mig att om jag fryser lite när jag går ut klarar jag löpningen alldeles utmärkt, sen kan man tex försöka springa i skogen när det är blåsigt (kanske inte så jävla lätt i Skåne alla gånger). Tunn löparmössa och vantar är viktiga för välbefinnandet, samt kanske även "vinterlöparkläder" dvs tex tajts och tröja med varmare, flossad, insida samt väst som är vindtät men inte jättetjock, beroende på temp.

Idag hade vi -12 som wind chill factor, då sprang jag in vanliga tajts, underställ, vinterlöpartröja, supertunn löparjacka samt min varma väst som är vindtät. Det var lite kallt när det friskade på när jag gick hem, annars var det ok!
__________________
I'm not clumsy. The floor just hates me, the tables and chairs are bullies, and the walls get in my way.

O_Wao = oh wow!
O_Wao är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-11-07, 10:41   #15273
StarkaUlf
Längtar till jul.
 
StarkaUlfs avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 9 685
Det får nog bli ett par Saucony Ride eller Asics Nimbus framöver. Nackdelen är ju att ingen butik här inne har Saucony att testa. Nimbus har jag iallafall haft på mig för ett tag sedan och testat promenera/småjogga lite i och dom kändes väldigt sköna då (t.o.m så bra så att jag redan då tänkte mig att dessa kan jag nog ha nästa gång)
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Skulle vända läraren upp och ner och säga att jag kan göra detta pga bänkpress med brygga och djupa böjar.
StarkaUlf är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2016-11-07, 10:52   #15274
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av StarkaUlf Visa inlägg
Det får nog bli ett par Saucony Ride eller Asics Nimbus framöver. Nackdelen är ju att ingen butik här inne har Saucony att testa. Nimbus har jag iallafall haft på mig för ett tag sedan och testat promenera/småjogga lite i och dom kändes väldigt sköna då (t.o.m så bra så att jag redan då tänkte mig att dessa kan jag nog ha nästa gång)
På Intersport köpte jag...
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-11-07, 13:46   #15275
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Har för mig att någon klagade över plantar faciit för ett tag sedan.
Kanske kan en sådan strumpa hjälpa lite:

http://www.wiggle.se/ultimate-perfor...lantar-fascia/

Inget jag själv testat alltså. Men jag har hört talas om liknande produkter. Fast då har det mer handlat om en "pjäxa" man har på sig under natten som hjälper till att böja upp tår och fotblad en aning. Om denna funkar som utlovat så verkar den ju mycket bekvämare och behändligare än en pjäxa...
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-11-08, 11:59   #15276
O_Wao
Tänker råsa!
 
O_Waos avatar
 
Reg.datum: May 2009
Ort: Uppsala
Inlägg: 6 501
För Speedcross-användarna; hur är de på snö? Bra mot halka eller ej?
__________________
I'm not clumsy. The floor just hates me, the tables and chairs are bullies, and the walls get in my way.

O_Wao = oh wow!
O_Wao är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-11-08, 12:17   #15277
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av O_Wao Visa inlägg
För Speedcross-användarna; hur är de på snö? Bra mot halka eller ej?
Det beror väl på vad man menar med "snö" antar jag.

De har ju inget särskilt fäste på is eller riktigt hårdpackad snö på vintervägar. Men det har väl inga skor utan nån typ av ståldobbar.

På vintervägar med med snömodd eller snöslask så går det ju inte att få fäste i själva snön, eftersom den bara far iväg. Så där handlar det ju egentligen om att få fäste i det som finns där under.

På typ skoterspår och liknande beror det ju på hur hårda spåren är. Är det riktigt hårda så funkar det ju bara med ståldobbar. Är de för mjuka så kvittar det ju vad man har, för det finns typ inget att få fäste i. Är det "halvhårda" skoterspår (eller snö på typ timmerväg) så går det att få hyfsat fäste med dem. De har ju ändå nån typ av dobbar (fast i rätt mjukt gummi) så man får ju bättre fäste än typiska landsvägsskor.

Jag menar inte att vara dryg, men jag tycker frågan är svår att ge ett vettigt svar på.

Jag brukar springa i Speedcross på vintern i alla fall. Är det isigt eller hårdpackad snö så kör jag med broddband, och det funkar bra för mig. Är det snömodd/snöslask så kör jag också med broddband om jag tror det finns is eller hårdsnö under, men då byggs det ofta upp snö mellan dubbarna och asfalten/gruset så det blir ruttet fäste. Utan broddband blir det typ lika illa. Men man får i alla fall bra fäste de partier där det är mindre snödjup. Är det plusgrader och snöslask på asfalt så kör jag oftast utan broddband.

De är inte sämre än andra skor jag sprungit i på vintern. Men kanske inte bättre heller. Det jag gillar bäst med dem är att man inte blir plaskblöt rakt igenom ifall man kliver i en vattenpöl med isvatten. I alla fall var det så med mitt förra par. De hade nåt membran. Mina nya verkar släppa in vatten lättare... Tror jag...
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-11-08, 13:45   #15278
O_Wao
Tänker råsa!
 
O_Waos avatar
 
Reg.datum: May 2009
Ort: Uppsala
Inlägg: 6 501
Tack för svar! Vi har typ 5 cm lössnö med inte jättefrusen mark under, jag borde ha varit mer specifik! Får prova helt enkelt.
__________________
I'm not clumsy. The floor just hates me, the tables and chairs are bullies, and the walls get in my way.

O_Wao = oh wow!
O_Wao är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-11-08, 14:55   #15279
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av O_Wao Visa inlägg
Tack för svar! Vi har typ 5 cm lössnö med inte jättefrusen mark under, jag borde ha varit mer specifik! Får prova helt enkelt.
Då skulle jag tro att broddband inte hjälper, eftersom snön troligen blir ivägen så att dobbarna aldrig kommer ner i underlaget.

Springer du på grusväg eller i skogen är det möjligen hyfsat okej fäste. På asfalt är det väl större risk för att det är nån slags ishinna under snön.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-11-08, 15:03   #15280
leo1
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2006
Inlägg: 701
Jag springer i trailskor Asics trabuco med gore tex året runt. Det är detta väder dom firar stora triumfer i :-)

Till våren blir det att titta på Asics attack. Tror dom är lättare.

Annars är det kul hur bra det tydligen är med stora pösiga huvtröjor. Jag har en sådan, tjock och vinden tar sig inte igenom och den tål lite väta.

Jag köpte en tunn vindjacka men föredrar min 10-åriga huvtröja :-)
__________________
"Grungen var den sista egentliga kraftansträngningen" Ulf Lundell
leo1 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-11-08, 17:34   #15281
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av leo1 Visa inlägg
Jag springer i trailskor Asics trabuco med gore tex året runt. Det är detta väder dom firar stora triumfer i :-)

Till våren blir det att titta på Asics attack. Tror dom är lättare.

Annars är det kul hur bra det tydligen är med stora pösiga huvtröjor. Jag har en sådan, tjock och vinden tar sig inte igenom och den tål lite väta.

Jag köpte en tunn vindjacka men föredrar min 10-åriga huvtröja :-)
Huvtröja? Då tänker jag mig sweatshirt i bomull med huva på. Är det en sådan du menar, eller är det nåt annat material? Det låter som om den skulle bli rejält slabbig och blöt om vädret är lite sunkigt eller om man svettas mycket...

Själv har jag en gammal "brak"-jacka från lumpen. Dvs typ vindjacka i blå bomullsväv. Dock är den inte så jättevindtät. Den har också en tendens att bli lite fuktig om man springer 20+ km och tar i lite. Men jag tänker mig att en tjockare tröja fångar mer svett...
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-11-09, 14:34   #15282
leo1
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2006
Inlägg: 701
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Huvtröja? Då tänker jag mig sweatshirt i bomull med huva på. Är det en sådan du menar, eller är det nåt annat material? Det låter som om den skulle bli rejält slabbig och blöt om vädret är lite sunkigt eller om man svettas mycket...

Själv har jag en gammal "brak"-jacka från lumpen. Dvs typ vindjacka i blå bomullsväv. Dock är den inte så jättevindtät. Den har också en tendens att bli lite fuktig om man springer 20+ km och tar i lite. Men jag tänker mig att en tjockare tröja fångar mer svett...
Ja, faktiskt en sådan :-) En sån som Rocky har när han är ute och joggar och skuggboxas. Fast tjockare. Ner till -10 har jag den, en långärming, och en t-shirt. Alla over size :-)
__________________
"Grungen var den sista egentliga kraftansträngningen" Ulf Lundell
leo1 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-11-09, 21:51   #15283
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Vad gör du ifall det typ duggregnar? Blir inte tröjan blöt och tung?
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-11-10, 13:25   #15284
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Snubblade över dcrainmakers lista över vad han har för kläder då han löptränar i olika temperaturer. Den kan kanske komma folk väl till pass nu när det blivit vinter.

https://www.dcrainmaker.com/2012/01/...r-running.html

Dessutom använder han sig av ett par broddar som jag inte sett tidigare. Yaktrax. Det är nån typ av ståltrådsspiraler som går runt gummiband under skosulan. Det sur ju ut som om dessa skulle kunna funka bättre än ståldobbar under sulan då det är lite moddigare ute. Verkar väldigt intressanta tycker jag.

Jag googlade upp dem. Nu finns det tydligen en nyare variant som har både dobbar och de där ståltrådsspiralerna. Det ser ju ut som en suverän kombo tycker jag. Dubbarna för is och spiralerna för snö. Dessutom verkar de lätta att ta på och av med kardborrar.

Nån som testat liknande?

Annars bruakr jag köra med broddar som är ståldobbar på gummiband . De funkar bra tycker jag, men de håller bara en vinter. Hittade fjolårets nu i morse och upptäckte att gummit är torrt och verkar på väg att gå åt helvete.

Kanske är det värt att köpa lite dyrare Yaktrax om de räcker mer än en vinter. Särskilt om de också har bättre fäste.

https://www.amazon.com/Yaktrax-Tract...ywords=yaktrax
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-11-10, 13:51   #15285
Wain
Three apples high and rising
 
Wains avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 894
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Snubblade över dcrainmakers lista över vad han har för kläder då han löptränar i olika temperaturer. Den kan kanske komma folk väl till pass nu när det blivit vinter.

https://www.dcrainmaker.com/2012/01/...r-running.html
Går inte lägre än -18C . Sen tycker jag att vinden ofta är viktigare än temperaturen. Personligen skulle jag aldrig springa utan en värmeväxlare när det blir kallare än -10C.
Wain är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:47.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)