Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2014-04-14, 21:20   #1
pbiddy
Registered User
 
pbiddys avatar
 
Reg.datum: May 2009
Ort: Göteborg
Inlägg: 420
Google ChromeCast

Blev precis jäkligt sugen på att köpa en Google ChromeCast! Mest för att det är sjukt billigt och samtidigt verkar väldigt coolt.

Men! Jag har en smart-tv (Samsung 46XXXNÅNTING), behöver jag verkligen en ChromeCast då?

Någon som har båda och kan förklara ev. fördelar med att även köpa en? Eller bara påvisa lite egenskaper som gör att det helt klart är värt 350 kr.

Mången tack!
pbiddy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-04-14, 21:36   #2
drkrupp
Registered User
 
drkrupps avatar
 
Reg.datum: Sep 2003
Ort: Halmstad
Inlägg: 1 445
Jag har ingen smart-TV men HTPC och har ändå två Chrome casts. Tycker det är smidigt att slippa en mediaspelare och istället ha mediaspelaren+fjärrkontrollen i mobilen.
__________________
Med reservation för eventuella tyckfel.
drkrupp.se - min journal
drkrupp är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-04-14, 21:41   #3
PixelMiner
Lyfter tunga pixlar
 
PixelMiners avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Inlägg: 336
Om du redan har en smart TV så är det kanske ett tveksamt köp.

Jag köpte en för att kolla på Youtube och på Netflix på TVn utan att behöva dra en HDMI kabel mellan dator och TV. Ganska smidigt att styra via Android telefonen. Funkar hyfsat bra, har varit tvungen att starta om den några gånger (vilket bara tar ca 30 sekunder) och en gång var jag tvungen att fabriksåterställa den då Netflix hängde den totalt.

Än så länge är ju tjänsterna för oss svenskar ganska begränsade. SVTPlay finns ju visserligen som beta via Google Chrome, men går inte att styra via Android ännu. Själv hoppas på någon bra streaming app så att man kan spela upp lokalt material ifrån datorn på något bra och enkelt sätt. Samt att NFL Game Pass kommer kommer Chromecast modell. Då kan jag helt kasta HDMI kabeln som tvingas fram vid de två tillfällena.
PixelMiner är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-04-14, 21:50   #4
ducedo
Registered User
 
ducedos avatar
 
Reg.datum: Feb 2010
Inlägg: 181
Citat:
Ursprungligen postat av PixelMiner Visa inlägg
Själv hoppas på någon bra streaming app så att man kan spela upp lokalt material ifrån datorn på något bra och enkelt sätt.
Så detta finns inte idag? Nu kör jag Universal Media Server på datorn och läget Media Server på TV:n men det kräver att MKV-filer encodas (?) under stream vilket ger märkbart sämre kvalité på både bild och ljud.
__________________
// Stefan Nilsson | Twitter

"Det är ju så att alla bedömare är ju helt eniga om att det inte finns något militärt hot mot Sverige och jag kan väl säga att vi är beredda på det." - TV4
ducedo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-04-14, 21:51   #5
tp_88
Registered User
 
tp_88s avatar
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 10 631
Citat:
Ursprungligen postat av PixelMiner Visa inlägg
Själv hoppas på någon bra streaming app så att man kan spela upp lokalt material ifrån datorn på något bra och enkelt sätt.
Finns ett antal appar, jag kör BubbleUPnP om det är format som inte stöds av CCn, annars direkt från Solidexplorer.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av YTS Visa inlägg
Kosttillskott: 75g sill dagligen
tp_88 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-04-14, 21:52   #6
vvrab
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2014
Inlägg: 5
ChromeCast får jag att spela upp lokalt material genom att dra filmen in i webbläsarfönstret, men då fungerar bara hårdkodade texter.
vvrab är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-04-14, 22:26   #7
PixelMiner
Lyfter tunga pixlar
 
PixelMiners avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Inlägg: 336
Citat:
Ursprungligen postat av tp_88 Visa inlägg
Finns ett antal appar, jag kör BubbleUPnP om det är format som inte stöds av CCn, annars direkt från Solidexplorer.
Ok, det har uppenbarligen hänt en del sedan jag kollade sist. Det jag letat efter är en liten serverklient man lägger på datorn. Och sedan skall man kunna spela upp materialet ifrån Chromecasten genom att välja fil via telefonen.

Servern får gärna stödja realtids transcoding. Roligast vore ju om det gick att få till en server applikation som nyttjade VLC som streaming backend. Men det är antagligen för mycket att önska.

Senast redigerad av PixelMiner den 2014-04-14 klockan 22:31.
PixelMiner är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-04-14, 22:50   #8
pk78
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2011
Ort: Åkersberga
Inlägg: 1
Allcast tillsammans med showbox är en bra combo. Allcast finns på play store och showbox får man googla. Klart värt 350kr för en cc om man installerar dessa. /Peter
pk78 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-04-15, 05:26   #9
hahavaffan
tuff shit
 
hahavaffans avatar
 
Reg.datum: May 2005
Ort: Skåné
Inlägg: 2 528
Citat:
Ursprungligen postat av PixelMiner Visa inlägg
Ok, det har uppenbarligen hänt en del sedan jag kollade sist. Det jag letat efter är en liten serverklient man lägger på datorn. Och sedan skall man kunna spela upp materialet ifrån Chromecasten genom att välja fil via telefonen.

Servern får gärna stödja realtids transcoding. Roligast vore ju om det gick att få till en server applikation som nyttjade VLC som streaming backend. Men det är antagligen för mycket att önska.
Plex gör väl i princip exakt detta, tror jag. Jag har bara hunnit köpa CCn, inte provat mediaspelarfunktionerna då jag har en HTPC. Men till kommande sovrums-TV blir det en Plex-lösning sen iaf.
__________________
IN SOILWORK we trust

Senast redigerad av hahavaffan den 2014-04-15 klockan 05:27.
hahavaffan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-04-15, 08:37   #10
kaer
Gillar just DIG!
 
Reg.datum: May 2005
Ort: Södermalm
Inlägg: 479
Köpte min chromecast i helgen. Fruktansvärt nöjd.
I grund och botten för att streama till tv'n. Nu drog jag in plex med, vilket var otroligt enkelt. Plex använder jag för att streama lokalt material, på köpet får jag ju att allt kan spelas upp på alla andra devices i hushållet.
Chromes webläsarextension gör ju att man kan stream allt som finns i en viss flik, även om den inte har eget stöd för chromecast.
__________________
Rome wasn't built in a day
kaer är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-04-15, 08:51   #11
Dreas
Maaaaaaat!
 
Dreass avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: Karlstad
Inlägg: 6 323
Synology har ju också fixat stöd för deras senaste mjukvara. Så nu kan du tydligen via Synologyappen i mobilen skicka material ifrån NASet till Chromecast, har inte haft tid att testa och leka med det men verkar lovande!
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Deceiver85 Visa inlägg
"Vem vare? Vem vare som curla?"
"Ingen"
"Vadå ingen? Säg vem det fucking var"
"Ta det lugnt, vi sa att vi ska curla i squat racket, ni sa okej..."
"Vad ska jag göra med min fucking böjdräkt?"
Dreas är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-04-15, 09:02   #12
Juxta
Broder Broccoli
 
Juxtas avatar
 
Reg.datum: Apr 2010
Inlägg: 448
Jag rekommenderar denna till Kromkasten: https://chrome.google.com/webstore/d...pnocolokfelagl

Riktigt smidig, med stöd för undertexter.
Juxta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-04-16, 09:38   #13
pbiddy
Registered User
 
pbiddys avatar
 
Reg.datum: May 2009
Ort: Göteborg
Inlägg: 420
Tack för alla svar! Känns helt klart värt det!

Jag tar och köper mig en, 350 kr är ju inte hela världen
pbiddy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-04-16, 09:55   #14
Arf Pingvin
Hårdrockare
 
Arf Pingvins avatar
 
Reg.datum: Mar 2006
Ort: Luleå
Inlägg: 3 014
Var köper man för 350? Hittar lokalt för 490:-.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av thezet
Chins utförs med supinerat grepp, pullups med pronerat. Av någon oförklarlig anledning har svenskar svårt att greppa det.
Arf Pingvin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-04-16, 09:57   #15
Juxta
Broder Broccoli
 
Juxtas avatar
 
Reg.datum: Apr 2010
Inlägg: 448
Citat:
Ursprungligen postat av Arf Pingvin Visa inlägg
Var köper man för 350? Hittar lokalt för 490:-.
Är det i fysisk butik t.ex Media Markt kan du alltid be om prismatchning. Så gjorde jag. Den kostar normalt 499 där, fick den för 320.
Juxta är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:28.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)