Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Tävlingsforum > Tävlingar/Tävlingsförberedelser - tips och tricks m.m.

Stängt ämne
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-10-18, 13:28   #61
macsacre
Banned User
 
macsacres avatar
 
Reg.datum: May 2009
Inlägg: 637
Citat:
Ursprungligen postat av Börje H Visa inlägg
Inte för att jag är domare, eller byggare för den delen heller, men denna riktiga fakta du hänvisar till. Vart har du själv hittat den? Tog mig tid att fråga några av läkarna här på fikat och ingen av dem tyckte sig kunna hänvisa till litteratur som påvisar att AAS är till gagn, biverkningsfritt, för friska individer. Inte heller tyckte de att idén med att kunna selektera folk för speciella "dopingkörkort" var speciellt lysande. De skrattade faktiskt allihopa. I den stad som jag är verksam finns en diger historia med missbruk av AAS och här vet sjukvården att det följer en hel massa trassel i kölvattnet av AAS. Men de har ju förvisso inte tillgång till dina fakta.
http://www.sherdog.com/news/articles...Steroids-24114

Kopierat:

Jag frågar mig hur källkritiska människor i allmänhet är när politiker driver lagförslag om att likställa doping med narkotika och detta med orden: "doping gör dig psykotisk, aggressiv och våldsam".

Sen finns det steroider och anabola steroider (det sistnämnda är det tränande dopar sig med), båda fall handlar dock om någon form av hormoner.

Inom sjukvården:
Anabola steroider används huvudsakligen vid benskörhet hos äldre eller vid svåra sjukdomstillstånd som nedsatt njurfunktion, efter svår cancer och ibland vid AIDS.
Anabola steroider har en etablerad användning inom sjukvården vid ett antal sjukdomstillstånd. Bland dessa kan nämnas kroniskt vävnadsnedbrytande sjukdomar. Kvinnor som genomgår könsbyte tar också anabola steroider.

Vanliga steroider används för allt från hudbehandlingar till preventinmedel.

Sitter man och läser på lite ser man ganska snart att en av de steroider som ger mest biverkningar, såväl fysiska som depressioner/humörssvängningar är vanliga p-piller.
Utgår man från just vanliga biverkningar så borde p-piller narkotikaklassas och ge fängelsestraff långt innan de vanliga dopingmedlen inom sport/gymvärlden. (Vilket jag kommer visa nedan)


Fass.se om nandrolone, en av gymvärldens vanligaste anabola steroider: (Fass.se dvs information avsedd för vårdpersonal/allmänheten)

http://www.fass.se/LIF/produktfakta/...17&DocTypeID=3

Citat:
Biverkningar (Läs mer om biverkningar)
Vanliga (1/10 - 1/100)

Endokrina: Virilisering (hos kvinnor) som yttrar sig som heshet
Hud: Acne, hirsutism
Pryk.: Ökad libido

Mindre vanliga (1/100 - 1/1000)
Endokrina: Hämmad spermatogenes, ökad frekvens erektioner, ökad penisstorlek, hypertrofi av klitoris, ökad pubesbehåring
Urogenital: Vätskeretention
Övriga: Amenorré

Sällsynta (1/1000 - 1/10000)
Hud: Fett hår, fet hy
Lever: Onormala värden på vissa leverfunktionstester

Snabbt konstaterar jag som är lite källkritisk till aftonbladets artiklar och politiker med populismmål att ingenstans bland biverkningarna finns det listat någon form av beteendeförändringar eller aggressivitet.
Det någon som använder sig av när det gäller nandrolone bör oroa sig för är sig eventuellt sig själv (De listade biverkningarna såsom acne och onormala värden vid leverfunktionstest påverkar ju ingen annan) och lagen.

Naturligtvis skall man vara kritisk till vad människor på dopingforumet skriver, så en tänkande människa kan ju kanske dra en egen slutsats om att det i sjukvården måste handla om väldigt låga doser i förhållande till vad en "kurande gymmänniska" gör.
Men så är inte fallet, jag fortsätter citera Fass nedan om hur anemi normalt behandlas och då ser vi att man injicerar 100-200mg/veckan.
Dvs i paritet med den vanligaste kuren som förekommit ute på gymmen, dock har det handlat om 8-12veckors kurtid för de flesta på dopande och jag ser att det handlar om minst 16veckor för behandling av anemi!


Citat:
Dosering

Vid anemi: Rekommenderad initial dos 100–200 mg/vecka. Behandlingen bör pågå minst 4 månader för att ha effekt.


Vi jämför snabbt med akuta p-pillerEllaone)

Här konstaterar vi att humörssvängningar är en vanlig biverkning, alltså finns det en liten risk för människor i en p-pillerbrukandes närhet.
Överhuvudtaget är biverkningslistorna på alla olika p-piller mycket mer omfattande än den för nandrolon exempelvis, och dessutom är biverkningarna vanligare.

Citat:
4. EVENTUELLA BIVERKNINGAR

Liksom alla läkemedel kan Ellaone orsaka biverkningar men alla användare behöver inte få dem.

Frekvensen av de eventuella biverkningar som listas nedan definieras enligt följande konvention:
mycket vanliga (drabbar fler än 1 av 10 användare)
vanliga (drabbar 1 till 10 användare av 100)
mindre vanliga (drabbar 1 till 10 användare av 1 000)
sällsynta (drabbar 1 till 10 användare av 10 000)
mycket sällsynta (drabbar färre än 1 användare av 10 000)
ingen känd frekvens (kan inte beräknas från tillgängliga data)

Mycket vanliga biverkningar:

*magont
*menstruationsrubbningar (oregelbundna vaginala blödningar, PMS (premenstruellt syndrom), kramper i livmodern)

Vanliga biverkningar:

*huvudvärk, trötthet, yrsel
*illamående, kräkningar, matsmältningsbesvär
*mensvärk (så kallad dysmenorré), rikliga/långvariga menstruationer, oväntad vaginal blödning
*muskelkramper, ryggont
*humörsvängningar
*infektion (till exempel näsa-/halsinfektion eller urinvägsinfektion)


Mindre vanliga biverkningar:
*ont i brösten, vaginal smärta eller klåda, vaginal flytning, minskad/ökad libido
*värmevallningar
*diarré, förstoppning, aptitförändringar, gasbildning, frekvent urinering
*muntorrhet
*smärta, muskel- och skelettsmärta, darrningar
*dimsyn
*oro, sömnsvårigheter, trötthet, depression, irritabilitet
*akne, klåda och hudutslag

Sällsynta biverkningar:
*sura uppstötningar, svullen tunga, tandvärk, förändrad upplevelse av smak
*bristande uppmärksamhet, brist på energi, yrsel (svindel)
*ruptur av befintlig ovarialcysta
*frossbrytningar, inflammation, sjukdomskänsla, feber, törst
*obehagskänsla i bröstet
*hosta, svalgtorrhet, uttorkning
*näsblod, nästäppa
*nässelfeber
*färgad urin, njursmärta och njursten


Sen tittar vi på Genotropin, ett läkemedel de flesta känner igen som tillväxthormon:

Här konstaterar vi att Genotropin används till både barn och vuxna, ibland livet igenom.
I fass läser jag även biverkningslistan och något humörspåverkande finns inte med.

http://www.fass.se/LIF/produktfakta/...7&UserTypeID=2

Citat:
1. VAD GENOTROPIN ÄR OCH VAD DET ANVÄNDS FÖR

Genotropin är ett rekombinant humant tillväxthormon (kallas även somatropin). Det har samma sammansättning som naturligt humant tillväxthormon som är nödvändigt för tillväxt av benvävnad och muskler. Det bidrar också till att fett- och muskelvävnader utvecklas normalt. Rekombinant betyder att det inte kommer från vävnader från människa eller djur.

Genotropin används till barn vid följande tillväxtstörningar:

• Tillväxtstörning pga. otillräcklig produktion av kroppens eget tillväxthormon.

• Turners syndrom, som är en kromosomrubbning hos flickor som kan påverka växten. Läkaren har informerat om att man har denna sjukdom.

• Kronisk njursvikt. Försämrad funktion hos njurarna kan påverka tillväxten.

• Vid Prader-Willi syndrom (en kromosomrubbning) för att förbättra tillväxten under uppväxten och för bättre kroppssammansättning. Överflödig fettvävnad kommer att minska och muskelmassan kommer att öka.

• Till barn som är mycket korta eller underviktiga vid födseln. Tillväxthormon förbättrar tillväxten om barnet inte har uppnått normal längd vid fyra års ålder eller senare.

Genotropin används till vuxna med påtaglig brist på tillväxthormon. Denna kan uppstå vid vuxen ålder eller vara en fortsättning av brist på tillväxthormon under barndomen.

Om du har behandlats med Genotropin för tillväxthormonbrist under barndomen kommer din förmåga att producera tillväxthormon att testas när du växt färdigt. Om påtaglig tillväxthormonbrist konstateras kommer läkaren att föreslå fortsatt behandling med Genotropin.




Behandling med anabola steroider:

Citat:
Nandrolon är en anabol steroid, som finns naturligt i kroppen, men i små mängder. Nandrolon säljs som sin dekanoatester (Deca-Durabol) och sin fenylpropionatester (Durabolin, säljs inte i Sverige).

Nandrolondekanoat används i behandling av osteoporos i postmenopausala kvinnor (dock ej ännu godkänd behandling av Läkemedelsverket), och för vissa aplastiska anemier. Nandrolondekanoat har också använts till patienter med stora vävnadsskador, bland annat vid svåra brännskador. Biverkningar i form av vätskeansamling, ödem, förekommer.

Länkar från google om behandling med vanliga steroider vid olika sjukdomar:

http://www.sfai.se/dokument/utbildni...id-sepsis-2008

http://www.internetmedicin.se/dyn_main.asp?page=725

http://www.slmf.se/kol/Levels/Behand...#_Toc114374171

Citat:
Systemisk steroidbehandling

Systemisk steroidbehandling vid KOL-exacerbation förefaller förkorta tiden för återhämtning (GOLD B),minska vårdtiden (GOLD A), förbättra lungfunktionen(GOLD A)och förhindra snabbt återfall (GOLD A).

Behandling med testosteron: (Enligt fass.se)
Citat:
Det aktiva innehållsämnet i Nebido är testosteron, ett manligt hormon. Nebido injiceras i en muskel där det kan lagras och gradvis frisättas.

Nebido ges till vuxna män som testosteronersättning för att behandla olika besvär som orsakats av testosteronbrist (manlig hypogonadism). Dessa besvär bör bekräftas genom två separata blodtestosteronmätningar, och innefattar:

impotens
infertilitet
låg sexualdrift
trötthet
nedstämdhet
benskörhet på grund av låga hormonnivåer

Testosteron och olika versioner på det är också bland de vanligaste steroiderna idrottare och gymmande människor dopar sig med, samma sak här: Det används frekvent inom sjukvården.

Mina tankar:
Det hade vart intressant att höra vittnesmål från olika läkare som skriver ut hormonbehandlingar: om hur många av deras patienter som blivit psykotiska våldsverkare, för skall vi lyssna på populistiska politiker och använda aftonbladet som källa för vårt kunnande, så måste vi ju dra slutsatsen att det är vad som händer.

Oftast har inte människor någon aning om att p-piller är en steroid som påverkar hormonnivåerna något fruktansvärt mycket, jag kan nästan tycka att det är oansvarigt att egentligen inte veta vad man stoppar i sig för piller.
P-piller kommer naturligtvis inte förbjudas, men jag skulle vilja säga att det i många fall är långt farligare än anabola steroider som flourerar på gymmen.
Dels för att användandet börjar gå ner i åldrarna och dels svart på vitt från vad man kan läsa sig till från sjukvårdens egna informationssida fass.
Hur gamla är egentligen flickor som börjar med p-piller år 2009?

Jag tycker sammanfattningsvis att skall vi jämnställa doping med narkotika så bör vi på samma gång sluta behandla cancerpatienter med steroider, depressioner ssri-preparat som visat sig vara farliga, kvinnor/flickor med p-piller, kvinnor som vill bli män/män som vill bli kvinnor med steroider, brännskadeoffer med steroider, anemipatienter, människor med låg hormonproduktion, aidspatienter, patienter med kronisk vävnadsnedbrytnad osv. alternativt hålla dessa potentiellt psykotiska våldsverkare inlåsta under behandlingstiden plus viss karenstid.




Dina läkarkompisar kanske borde ta och läsa lite mer om AAS. Lite skamligt att de inte vet mkt de heller om det. Men det är inte konstigt...

Jag ger mig då det inte finns någon anledning till att försvara BB sporten här. För de som går på AAS som finns här på forumet skrattar åt era inlägg och hur lite ni vet om sporten och om AAS. De lär inte skriva något inlägg för att försvara AAS användandet då ni kommer se vilka det är som går på det, men det är bättre att ni läser på lite mer än att stå här och framstå som ****ter framför folk som vet lite mer om det här.
macsacre är inte uppkopplad  
Gammal 2010-10-18, 13:36   #62
macsacre
Banned User
 
macsacres avatar
 
Reg.datum: May 2009
Inlägg: 637
Har du lärt dig något nytt? Du kanske kan skriva ut sidan till dina polare så de kan sluta skriva ut P-piller (steroider) till friska individer?
macsacre är inte uppkopplad  
Gammal 2010-10-18, 13:44   #63
Adama
Registered User
 
Adamas avatar
 
Reg.datum: Sep 2009
Ort: Västerås
Inlägg: 5 010
Är det bara inom BB det ska vara tillåtet med doping? Varför inte köra fritt inom precis alla sporter som existerar, e väl knappast någon skillnad?
Adama är inte uppkopplad  
Gammal 2010-10-18, 13:55   #64
Börje H
Negativa Blöje
 
Börje Hs avatar
 
Reg.datum: Sep 2003
Ort: Dubai
Inlägg: 15 672
Citat:
Ursprungligen postat av macsacre Visa inlägg
Dina läkarkompisar kanske borde ta och läsa lite mer om AAS. Lite skamligt att de inte vet mkt de heller om det. Men det är inte konstigt.

Jag ger mig då det inte finns någon anledning till att försvara BB sporten här. För de som går på AAS som finns här på forumet skrattar åt era inlägg och hur lite ni vet om sporten och om AAS. De lär inte skriva något inlägg för att försvara AAS användandet då ni kommer se vilka det är som går på det, men det är bättre att ni läser på lite mer än att stå här och framstå som ****ter framför folk som vet lite mer om det här.
Jag skall hälsa till dem att de inte vet vad de håller på med. Förvisso är ett par av dem vidareutbildade inom endokrinologi, men det kan nog mycket väl vara mest supande på deras kurser

Nja, jag tror nog att ett bättre förslag vore att du fick jobba lite i primärvården, låt säga 20-25 år. Gärna i ett samhälle där det finns många som missbrukar steroider. Då du själv är otroligt insatt och kan det mesta om steroidmissbruk(allt?) så vet du ju förresten att doserna är mångfaldigt större än de terapeutiska och då faller ju resonemanget med större delen av ditt stycke ovan.

Att preppare skrattar åt inlägg som dessa är naturligtvis en självklarhet. Det hör ju liksom till hela problemet. Dock så har ju skrattet en förmåga att fastna i halsen då de själv får problem.
__________________
Pastor Smulter predikar:
"En tarvitse pillua! En tarvitse rahaa. Koska pääasia on että penkki kulkee"
Citat:
Ursprungligen postat av Gute Visa inlägg
Jag blir aldrig "klar" med någonting, jag uppnår ingenting, jag bara lyfter.
Instagram: BORJETHESWEDE #TeamBTS #Wolverineenergydrink
Börje H är inte uppkopplad  
Gammal 2010-10-18, 13:59   #65
macsacre
Banned User
 
macsacres avatar
 
Reg.datum: May 2009
Inlägg: 637
Good, nu förstår du vart jag vill komma. AAS finns i alla sporter och man skulle tro att det är bara några få som dopar sig. Tyvärr så är det nog minst 80% av alla inom alla sporter som gör det. Så det borde vara lagligt istället. De som blir tagna är de som är oförsiktiga. Magnus Samuelsson har än idag inte blivit tagen men Martin Kjellström har tyvärr åkt dit, och så är det med många andra.
macsacre är inte uppkopplad  
Gammal 2010-10-18, 14:03   #66
macsacre
Banned User
 
macsacres avatar
 
Reg.datum: May 2009
Inlägg: 637
Citat:
Ursprungligen postat av Börje H Visa inlägg
Jag skall hälsa till dem att de inte vet vad de håller på med. Förvisso är ett par av dem vidareutbildade inom endokrinologi, men det kan nog mycket väl vara mest supande på deras kurser

Nja, jag tror nog att ett bättre förslag vore att du fick jobba lite i primärvården, låt säga 20-25 år. Gärna i ett samhälle där det finns många som missbrukar steroider. Då du själv är otroligt insatt och kan det mesta om steroidmissbruk(allt?) så vet du ju förresten att doserna är mångfaldigt större än de terapeutiska och då faller ju resonemanget med större delen av ditt stycke ovan.

Att preppare skrattar åt inlägg som dessa är naturligtvis en självklarhet. Det hör ju liksom till hela problemet. Dock så har ju skrattet en förmåga att fastna i halsen då de själv får problem.
Du måste ha läst mkt om ämnet och har troligen kompisar som dopar sig, med tanke på din kunskap, all ära åt dig mr dopin kunnig.

Varför är doping ett problem?

Senast redigerad av macsacre den 2010-10-18 klockan 14:05.
macsacre är inte uppkopplad  
Gammal 2010-10-18, 14:14   #67
Adama
Registered User
 
Adamas avatar
 
Reg.datum: Sep 2009
Ort: Västerås
Inlägg: 5 010
Om doping var helt fri, dvs det skulle förr eller senare krävas att en utövare måste dopa sig för att platsa i laget, redan som tonåring. Då skulle iaf mina grabbar inte få utöva någon som helst sport så länge de bor under mitt tak. Troligt liksom att jag skulle bidra med pengar och stöd till mina barns AAS-bruk, vilken normalt funtad förälder skulle göra det?
Adama är inte uppkopplad  
Gammal 2010-10-18, 14:21   #68
difeddy
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2010
Ort: Stockholm
Inlägg: 2 671
Citat:
Ursprungligen postat av Adama Visa inlägg
Om doping var helt fri, dvs det skulle förr eller senare krävas att en utövare måste dopa sig för att platsa i laget, redan som tonåring. Då skulle iaf mina grabbar inte få utöva någon som helst sport så länge de bor under mitt tak. Troligt liksom att jag skulle bidra med pengar och stöd till mina barns AAS-bruk, vilken normalt funtad förälder skulle göra det?
+1

Även fast det som föreligger kanske inte stämmer in med den vanliga normen bör man INTE avskaffa alla gränser. Det gör ju bara det hela värre.
difeddy är inte uppkopplad  
Gammal 2010-10-18, 14:36   #69
mini
Svensk mästarinna 2011.
 
minis avatar
 
Reg.datum: Sep 2003
Ort: Sundbyberg
Inlägg: 12 717
Jag frågar mig hur källkritiska människor i allmänhet, eller snarare macsacre i synnerhet är då hela roidranten ovan är klippt och klistrad från Flashbacks dopingforum.
__________________
STK
Andra bullar
mini är inte uppkopplad  
Gammal 2010-10-18, 14:36   #70
dupper
Lennart, Sir
 
Reg.datum: Apr 2009
Ort: Växjö
Inlägg: 588
Citat:
Ursprungligen postat av macsacre Visa inlägg
AAS finns i alla sporter och man skulle tro att det är bara några få som dopar sig. Tyvärr så är det nog minst 80% av alla inom alla sporter som gör det. Så det borde vara lagligt istället.
Ah, så för att man KAN fuska, och för att folk gör det, så borde det vara okej? Tycker du samma sak om t.ex. filmningar i fotboll? Tjuvstarter i sprint?
Man KAN ju göra det, och det är väldigt många som gör det, då borde det ju vara okej.

Läste igenom stycket du skrev ut. Förstår inte riktigt vart du vill komma? Du skriver om hur man behandlar sjukdomar med AAS, det är ingen som ställt sig negativt till det? Bara för att folk använder steroider för rehabilitering och dylikt borde det väl inte vara lagligt för alla?
Eller tycker du att starka antidepp, t.ex. bensos, borde vara lagligt för alla också? Det finns ju faktiskt folk som använder det mot sjukdomar, då borde ju alla få använda det fritt!

Det man ställer sig negativt till är folk som mångdubblar doserna för att bygga muskler bättre.

Eftersom du dessutom är så kunnig borde du veta om att det finns många fler bieffekter när du går högre i doserna, och att problemet där ligger i folk som ignorerar hälsofarlighet till förmån för att bygga muskler. Vidare försämrar de sin hälsa ännu mer, och kan bli en tyngd för samhället som får betala för att hjälpa denne individ senare.

Jag vill dock påpeka att i min utopi så är AAS fritt för alla. Detta av den simpla anledningen att folk i min utopi är intelligenta nog att ta hand om sig själva, och visa och ärliga nog för att inte använda det i sammanhang där det inte är okej.

Tyvärr är det inte så idag. Det finns missbrukare för det mesta, och en legalisering skulle verkligen inte fixa någonting. Det skulle snarare bjuda in fler ungdomar som inte har en aning vad de ger sig in på, och som kanske förstör mycket för sig själva genom det.
dupper är inte uppkopplad  
Gammal 2010-10-18, 15:02   #71
Schroder
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2006
Ort: lund
Inlägg: 100
Jag är inte för en legalisering av doping eller dylikt, dock kvarstår ju ändå frågan Hade det varit roligt att se dopingfri bodybuilding?
Schroder är inte uppkopplad  
Gammal 2010-10-18, 18:35   #72
Börje H
Negativa Blöje
 
Börje Hs avatar
 
Reg.datum: Sep 2003
Ort: Dubai
Inlägg: 15 672
Citat:
Ursprungligen postat av macsacre Visa inlägg
Du måste ha läst mkt om ämnet och har troligen kompisar som dopar sig, med tanke på din kunskap, all ära åt dig mr dopin kunnig.

Varför är doping ett problem?
Tvärtom. De erfarenheter jag har är nästan uteslutande från patienter jag mött inom sjukvården.

Då jag inte rör mig bland byggare så träffar jag heller inte speciellt många preppare på fritiden. Dock så har jag jobbat på gym ett antal år och där mött en hel del personer som med allra största sannolikhet varit dopade. Dock inte bekräftat detta till mig personligen. Märkligt nog så har dessa personer en hel del med både rättsväsendet och hälsan idag. De har nog inte läst dina inlägg helt enkelt.

Citat:
Ursprungligen postat av macsacre Visa inlägg
Tyvärr så är det nog minst 80% av alla inom alla sporter som gör det.
Det där är ju så djäkla dumt så du fattar inte. Det tas över 3000 tester av RF varje år. Oannonserade sådana. Om det skulle vara så att andra, testade sporter, skulle vara nerlusade med doping så det naturligtvis varit folk som åkt dit. Det fattar du väl själv?
__________________
Pastor Smulter predikar:
"En tarvitse pillua! En tarvitse rahaa. Koska pääasia on että penkki kulkee"
Citat:
Ursprungligen postat av Gute Visa inlägg
Jag blir aldrig "klar" med någonting, jag uppnår ingenting, jag bara lyfter.
Instagram: BORJETHESWEDE #TeamBTS #Wolverineenergydrink

Senast redigerad av Börje H den 2010-10-18 klockan 18:38.
Börje H är inte uppkopplad  
Gammal 2010-10-18, 18:37   #73
macsacre
Banned User
 
macsacres avatar
 
Reg.datum: May 2009
Inlägg: 637
Citat:
Ursprungligen postat av Adama Visa inlägg
Om doping var helt fri, dvs det skulle förr eller senare krävas att en utövare måste dopa sig för att platsa i laget, redan som tonåring. Då skulle iaf mina grabbar inte få utöva någon som helst sport så länge de bor under mitt tak. Troligt liksom att jag skulle bidra med pengar och stöd till mina barns AAS-bruk, vilken normalt funtad förälder skulle göra det?
En som har lite kunskap om vad AAS är för något? Jag skulle självklart hjälpa mitt barn att kunna ha möjligheten att tävla i samma villkor som resten av de som utövar den sporten som min son var intresserad utav.

Tyvärr så är det många som dig som inte riktigt har den kunskap om AAS som alla borde ha istället för att ha den kunskapen som media vill ge er.
macsacre är inte uppkopplad  
Gammal 2010-10-18, 18:39   #74
macsacre
Banned User
 
macsacres avatar
 
Reg.datum: May 2009
Inlägg: 637
Citat:
Ursprungligen postat av dupper Visa inlägg
Ah, så för att man KAN fuska, och för att folk gör det, så borde det vara okej? Tycker du samma sak om t.ex. filmningar i fotboll? Tjuvstarter i sprint?
Man KAN ju göra det, och det är väldigt många som gör det, då borde det ju vara okej.

Läste igenom stycket du skrev ut. Förstår inte riktigt vart du vill komma? Du skriver om hur man behandlar sjukdomar med AAS, det är ingen som ställt sig negativt till det? Bara för att folk använder steroider för rehabilitering och dylikt borde det väl inte vara lagligt för alla?
Eller tycker du att starka antidepp, t.ex. bensos, borde vara lagligt för alla också? Det finns ju faktiskt folk som använder det mot sjukdomar, då borde ju alla få använda det fritt!

Det man ställer sig negativt till är folk som mångdubblar doserna för att bygga muskler bättre.

Eftersom du dessutom är så kunnig borde du veta om att det finns många fler bieffekter när du går högre i doserna, och att problemet där ligger i folk som ignorerar hälsofarlighet till förmån för att bygga muskler. Vidare försämrar de sin hälsa ännu mer, och kan bli en tyngd för samhället som får betala för att hjälpa denne individ senare.

Jag vill dock påpeka att i min utopi så är AAS fritt för alla. Detta av den simpla anledningen att folk i min utopi är intelligenta nog att ta hand om sig själva, och visa och ärliga nog för att inte använda det i sammanhang där det inte är okej.

Tyvärr är det inte så idag. Det finns missbrukare för det mesta, och en legalisering skulle verkligen inte fixa någonting. Det skulle snarare bjuda in fler ungdomar som inte har en aning vad de ger sig in på, och som kanske förstör mycket för sig själva genom det.
För mycket skit i ditt inlägg så orkade inte läsa den. Men du får gärna sammanfatta den så jag kan svara på det du skrev.
macsacre är inte uppkopplad  
Gammal 2010-10-18, 18:41   #75
macsacre
Banned User
 
macsacres avatar
 
Reg.datum: May 2009
Inlägg: 637
Citat:
Ursprungligen postat av Börje H Visa inlägg
Tvärtom. De erfarenheter jag har är nästan uteslutande från patienter jag mött inom sjukvården.

Då jag inte rör mig bland byggare så träffar jag heller inte speciellt många preppare på fritiden. Dock så har jag jobbat på gym ett antal år och där mött en hel del personer som med allra största sannolikhet varit dopade. Dock inte bekräftat detta till mig personligen. Märkligt nog så har dessa personer en hel del med både rättsväsendet och hälsan idag. De har nog inte läst dina inlägg helt enkelt.



Det där är ju så djäkla dumt så du fattar inte. Det tas över 3000 tester av RF varje år. Oannonserade sådana. Om det skulle vara så att andra, testade sporter, skulle vara nerlusade med doping så det naturligtvis varit folk som åkt dit. Det fattar du väl själv?
En gång blind alltid blind. Fortsätt att tro på det du får höra i media så får jag fortsätta att tro på faktan som media inte vill prata om.
macsacre är inte uppkopplad  


Stängt ämne


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:43.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)