Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-10-12, 16:24   #38191
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
Citat:
Ursprungligen postat av Köttis Visa inlägg
När jag gick ur svenska kyrkan så stod det någonting i stil med att jag även lämnar min plats i himlen. Tänk er för en extra gång innan ni tar ett så viktigt beslut.

Sent from my FRD-L19 using Tapatalk
Trist det där. Undrar vad de säger när Himlen nu nås och man inser att ovanför finns ju ett helt universum?
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-12, 17:50   #38192
Bärsärk
 
Reg.datum: Apr 2015
Inlägg: 1 171
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Inte mer märkligt än ditt sätt att argumentera mot att det går att lämna på detta sätt. Det står ju uttryckilgen på sidan du länkade att man inte behöver göra på det sättet.
Syftade mera på att ens ha det som ett alternativ var märkligt, jag sa inget om att det var det enda alternativet och det var så alla var tvingade att göra. Det står att BANK-ID är ett lagligt alternativ men sen står det också att dom inte har det och ingenting om varför eller om det finns planer på att skaffa det.

Dom vet om att om det vore så enkelt att lämna så skulle för många göra det.
Bärsärk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-12, 22:12   #38193
Lafayette
Jag har frågat två år i rad, jag ger upp.
 
Lafayettes avatar
 
Reg.datum: Oct 2018
Inlägg: 519
Hade ni valt det röda eller blå pillret i Matrix?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av StarkaUlf Visa inlägg
Livet är upp och ner, som en knäböj.
Lafayette är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-12, 22:42   #38194
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
Citat:
Ursprungligen postat av Lafayette Visa inlägg
Hade ni valt det röda eller blå pillret i Matrix?
Kan ärligt inte säga förrän situationen uppenbarar sig. Kan inte ens gissa.
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-12, 22:52   #38195
Nattljus
Ljuset i mörkret
 
Nattljuss avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Vintergatan, nånstans..
Inlägg: 584
Citat:
Ursprungligen postat av Lafayette Visa inlägg
Hade ni valt det röda eller blå pillret i Matrix?
Inget av dem innehöll väl cyanid?
__________________
Erst kommt das Fressen, dann kommt die Moral
Nattljus är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2019-10-14, 08:01   #38196
anadr0id
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2013
Inlägg: 7
Citat:
Ursprungligen postat av mrmister Visa inlägg
Någon som vet vad låten som spelas heter?

https://www.facebook.com/tomas.segel...1994898214920/
Rammstein - Mein Land.
anadr0id är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-14, 08:06   #38197
Mental
Ölkonnässör
 
Mentals avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Ort: Stockholm...ish
Inlägg: 6 011
Citat:
Ursprungligen postat av Lafayette Visa inlägg
Hade ni valt det röda eller blå pillret i Matrix?
Citat:
Ursprungligen postat av Rahf Visa inlägg
Kan ärligt inte säga förrän situationen uppenbarar sig. Kan inte ens gissa.
"a metaphor representing a choice between the "red pill", representing a life of harsh knowledge, desperate freedom, and the brutal truths of reality, and the "blue pill", representing a life of luxurious security, tranquil happiness, and the blissful ignorance of the harsh realities of life, basking in an (essentially dishonest) illusion"

Eh? Hur kan det vara svårt. Blå varje dag i veckan.
Ett lyxigt bekvämt liv i en lögn, eller ett skitigt desperat brutalt liv i sanning? Ge mig illusionen!
__________________
Mental är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-14, 08:38   #38198
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av Lafayette Visa inlägg
Hade ni valt det röda eller blå pillret i Matrix?
Rött piller, jag håller med Sokrates: http://politiskfilosofi.com/2005/07/...dsstallt-svin/
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-14, 09:13   #38199
Mental
Ölkonnässör
 
Mentals avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Ort: Stockholm...ish
Inlägg: 6 011
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Rött piller, jag håller med Sokrates: http://politiskfilosofi.com/2005/07/...dsstallt-svin/
Så, du håller med John Stuart Mill? För det var hans citat om sokrates som utgjorde rubriken.

"Mills utilitarism är en återgång till Platoniska ideal: det är skillnad på den lycka man upplever av att läsa poesi och den lycka man får av att spela plockepinn."

Jag antar att man siktar på att sokrates ansåg att mänskan var genomgående god.

"Sokrates trodde på människans goda natur. Att vi gör gott om vi vet vad som är gott."

Och att inget nytt går att lära sig, då vi redan har all kunskap i vår själ

"Den sokratiska samtalskonsten baseras på att läraren är den som hjälper eleven att förlösa det som den redan vet. Genom eftertanke vill man få det dunkelt anade att träda fram i klarhet. Sokrates kallade det själv för den majevtiska metoden (från grekiskans maieutike, förlossningskonst), vilken går ut på att hjälpa eleven att erinra sig kunskap den redan har. Det finns inget nytt vi kan lära oss, vi kan bara lära oss att tänka rätt. Kunskapen finns inom oss, i själen, som erfarenheter från tidigare liv. Det är då helt naturligt att vi kan erinra oss det om vi bara fortsätter sökandet"

Så ja, det röda pillret hade gjort sokrates olycklig, för det hade kullkastat hans syn på människan och tillvaron.
__________________
Mental är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-14, 11:39   #38200
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av Mental Visa inlägg
Så, du håller med John Stuart Mill? För det var hans citat om sokrates som utgjorde rubriken.

"Mills utilitarism är en återgång till Platoniska ideal: det är skillnad på den lycka man upplever av att läsa poesi och den lycka man får av att spela plockepinn."

Jag antar att man siktar på att sokrates ansåg att mänskan var genomgående god.

"Sokrates trodde på människans goda natur. Att vi gör gott om vi vet vad som är gott."

Och att inget nytt går att lära sig, då vi redan har all kunskap i vår själ

"Den sokratiska samtalskonsten baseras på att läraren är den som hjälper eleven att förlösa det som den redan vet. Genom eftertanke vill man få det dunkelt anade att träda fram i klarhet. Sokrates kallade det själv för den majevtiska metoden (från grekiskans maieutike, förlossningskonst), vilken går ut på att hjälpa eleven att erinra sig kunskap den redan har. Det finns inget nytt vi kan lära oss, vi kan bara lära oss att tänka rätt. Kunskapen finns inom oss, i själen, som erfarenheter från tidigare liv. Det är då helt naturligt att vi kan erinra oss det om vi bara fortsätter sökandet"

Så ja, det röda pillret hade gjort sokrates olycklig, för det hade kullkastat hans syn på människan och tillvaron.
Jag utgick egentligen bara från citatet som utgjorde rubriken. Läste inte ens resten av texten, kastade ett öga på den och såg att den verkade handla om ämnet iallafall. Jag menar att jag hellre vet sanningen och är miserabel än går runt lyckligt ovetande.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-14, 13:04   #38201
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
Citat:
Ursprungligen postat av Mental Visa inlägg
"a metaphor representing a choice between the "red pill", representing a life of harsh knowledge, desperate freedom, and the brutal truths of reality, and the "blue pill", representing a life of luxurious security, tranquil happiness, and the blissful ignorance of the harsh realities of life, basking in an (essentially dishonest) illusion"

Eh? Hur kan det vara svårt. Blå varje dag i veckan.
Ett lyxigt bekvämt liv i en lögn, eller ett skitigt desperat brutalt liv i sanning? Ge mig illusionen!
Allt det här är ju fint, men jag förutsätter att vetskapen och förutsättningarna är på samma nivå som i filmen:

Uttråkad kontorsråtta extraknäcker som hackare och kommer något på spåret. När så väl situationen presenterar sig att man får välja en återgång till det gamla livet, eller kliva vidare och veta "sanningen"--se hur djupt Underlandet breder ut sig, som Morpheus säger. Allting balanserar fortfarande på det faktum att Neo inte vet vad som väntar på ena sidan, men vet exakt vad som väntar på andra. Så jag ser inte ens situationen som jämförbar med filmen, annat än att man ryckt själva temat av piller och visar hela premissen.

Intressant nog gör ju Neo samma val igen när han ställs inför Colonel Sanders: fortsätt på den utstakade banan och utforska det okända, eller ta erbjudandet vars resultat är känt. Och här skulle jag säga att man kanske kan applicera metaforen lite tydligare, då det faktiskt finns ett handlingsförlopp och en aning om hur den okända framtiden kommer te sig. Samtidigt är ju istället då det "kända" valet istället mer okänt, då Neo inte erfarit valet som skickar Zion tillbaka till stenåldern.

Klockrent val i ditt fall, Mental. Men jag ser inte samma självklarhet i mitt scenario.

Senast redigerad av Rahf den 2019-10-14 klockan 13:08.
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-14, 14:40   #38202
blåvitt
Aspirerande apa
 
Reg.datum: Nov 2015
Ort: Östersund
Inlägg: 1 789
Citat:
Ursprungligen postat av Mental Visa inlägg
"a metaphor representing a choice between the "red pill", representing a life of harsh knowledge, desperate freedom, and the brutal truths of reality, and the "blue pill", representing a life of luxurious security, tranquil happiness, and the blissful ignorance of the harsh realities of life, basking in an (essentially dishonest) illusion"

Eh? Hur kan det vara svårt. Blå varje dag i veckan.
Ett lyxigt bekvämt liv i en lögn, eller ett skitigt desperat brutalt liv i sanning? Ge mig illusionen!
Fy fan vad tråkigt med ett lyxigt bekvämt liv. Ge mig det röda pillret, ge mig sanning, ge mig lidande, ge mig allt det onda och ge mig att få vara stolt över att uthärda det.
blåvitt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-15, 02:33   #38203
Cooks
Budget Axon
 
Reg.datum: Nov 2014
Inlägg: 101
Hur många MB/GB/TB har en människohjärna?
Cooks är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-15, 08:24   #38204
Mental
Ölkonnässör
 
Mentals avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Ort: Stockholm...ish
Inlägg: 6 011
Citat:
Ursprungligen postat av Cooks Visa inlägg
Hur många MB/GB/TB har en människohjärna?
Det går inte riktigt att räkna så

Tag en standard Mb, det är 1,048,576 tecken. generera en slumpmässig följd av ettor och nollor som är 1,048,576 tecken långt. Börja memorera, hur långt kan du repetera utan fel?
Ser man det på det så, så kan man ganska lätt konstatera att merparten inte har en en Kilobyte i minne
__________________
Mental är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-15, 23:09   #38205
Cooks
Budget Axon
 
Reg.datum: Nov 2014
Inlägg: 101
Citat:
Ursprungligen postat av Mental Visa inlägg
Det går inte riktigt att räkna så

Tag en standard Mb, det är 1,048,576 tecken. generera en slumpmässig följd av ettor och nollor som är 1,048,576 tecken långt. Börja memorera, hur långt kan du repetera utan fel?
Ser man det på det så, så kan man ganska lätt konstatera att merparten inte har en en Kilobyte i minne
Tack!
Cooks är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 08:43.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)