Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-05-15, 22:27   #4591
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
Citat:
Ursprungligen postat av xan Visa inlägg
Ja, helt klart. Men i Frankenstein så börjar och slutar romanen med att sjökaptenen Walton skriver brev till sin syster.

Nu när jag läste Oändrat Oändlig (klick) igen så börjar den inte exakt där den slutar. Men nästan, och huvudkaraktären uttrycker att han hade velat att det varit så:

"Då hade vår historia slutat så fint eftersom.
Det hade blivit som en cirkel du vet."
Men då är det alltså en inramning, eftersom handlingen i sig har rört sig från A till Ö, medan själva brevskrivandet mer kan ses som parenteser.
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-16, 17:26   #4592
Sohlsken
Boldly running where many have run before
 
Sohlskens avatar
 
Reg.datum: Feb 2014
Ort: Oregon, USA
Inlägg: 1 612
Blev just klart med “Romiette och Julio" (Sharon M. Draper). Det var en riktigt läsvärd tolkning och modernisering av Romeo och Julia.
__________________
Aktiv journal:
Sohlsken Springer
Sohlsken är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-25, 20:15   #4593
azarr
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2016
Inlägg: 289
Någon som har några bra o goda tips på böcker för någon som tänkt ta upp och börja läsa lite. Inget som är för tung och svår läst till en början. Tänkte försöka börja läsa lite och även få in det som en bra och God rutin.
Öppen för alla förslag men dom sagt vill inte börja och ge mig på nått som är för tung eller svår läst nu.
azarr är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-26, 17:32   #4594
Jockefoten
Registered User
 
Jockefotens avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 442
Citat:
Ursprungligen postat av azarr Visa inlägg
Någon som har några bra o goda tips på böcker för någon som tänkt ta upp och börja läsa lite. Inget som är för tung och svår läst till en början. Tänkte försöka börja läsa lite och även få in det som en bra och God rutin.
Öppen för alla förslag men dom sagt vill inte börja och ge mig på nått som är för tung eller svår läst nu.
Börja med lite korta klassiker kanske?

John Steinbeck - Of Mice and Men
Ernest Hemingway - The old man and the sea
Oscar Wilde - The picture of Dorian Grey
F. Scott Fitzgerald - The Great Gatsby
Jockefoten är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-26, 18:08   #4595
MaxTheMarketer
Banned User
 
Reg.datum: Nov 2013
Ort: Sverige
Inlägg: 501
Thumbs up

Citat:
Ursprungligen postat av azarr Visa inlägg
Någon som har några bra o goda tips på böcker för någon som tänkt ta upp och börja läsa lite. Inget som är för tung och svår läst till en början. Tänkte försöka börja läsa lite och även få in det som en bra och God rutin.
Öppen för alla förslag men dom sagt vill inte börja och ge mig på nått som är för tung eller svår läst nu.
Verifierade självautobiografier rekommenderas varmt som den av Gunde Svan eller varför inte Arnold Schwarzenegger? De kan inspirera dig att göra ändringar i ditt liv och inte bara få mentalt stimulerade lässtunder.
MaxTheMarketer är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-16, 19:36   #4596
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
Halvvägs igenom bok 6 av The Saxon Stories. Nu är den i alla fall ganska långt förbi TV-serien och har varit spännande från första boken och framåt.
Termy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-16, 19:45   #4597
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Flatland av Abbott. Tunnare bok än jag hade väntat mig, typ 80-ish sidor.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-17, 14:44   #4598
ådal
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2018
Inlägg: 2
Citat:
Ursprungligen postat av azarr Visa inlägg
Någon som har några bra o goda tips på böcker för någon som tänkt ta upp och börja läsa lite. Inget som är för tung och svår läst till en början. Tänkte försöka börja läsa lite och även få in det som en bra och God rutin.
Öppen för alla förslag men dom sagt vill inte börja och ge mig på nått som är för tung eller svår läst nu.
Börja med någon av de lättlästa storsäljarna istället för en massa klassiker. Tror jag blir lättare. Kolla in Lars Kepler serien, jag sitter alltid som klistrad när en ny bok kommer ut
ådal är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-25, 20:18   #4599
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
Jag hade helt missat att Conn Iggulden hade släppt första boken i en ny serie förra året. "Darien" heter boken och serien "Empire of Salt". Någon som läst? Åsikter jfr med föregående serier (Conqueror m.fl.) och hur den står sig mot andra fantasyserier?
Termy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-14, 07:31   #4600
Jockefoten
Registered User
 
Jockefotens avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 442
The war on normal people - Andrew Yang.

Handlar om automatisering av jobb och UBI (medborgarlön) i Amerika.

Mycket läsvärd.
Jockefoten är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-14, 07:40   #4601
Captainwide
Registered User
 
Captainwides avatar
 
Reg.datum: May 2012
Inlägg: 623
The Medicis och The Venetians av Paul Strathern. Väldigt spännande böcker, någon som har liknande böcker på att tipsa om? Alltså historisk biografi, gärna före 1900-talet och "semi- Game of Thrones".
__________________
För tjockisarmar och matporr - Instagram: Captainwide
Captainwide är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-19, 16:52   #4602
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
Snart klar med tionde och för tillfälle sista boken i The Saxon Stories / The Last Kingdom, då nästa kommer ut i september. Så jäkla bra hela serien.

Liknande böcker som inköpts och står på min todo-list:
The Game of Kings.
Citat:
In 1547 Lymond is returning to his native Scotland, which is threatened by an English invasion. Accused of treason, Lymond leads a band of outlaws in a desperate race to redeem his reputation and save his land.
The Whale Road.
Citat:
Life is savage aboard a Viking raiding ship. When Orm Rurikson is plucked from the snows of Norway to brave the seas on the Fjord Elk, he becomes an unlikely member of the notorious crew. Although young, Orm must quickly become a warrior if he is to survive.
Men innan de serierna så blir det den japanska klassikern Musashi på nästan 1000 sidor. 7 korta böcker egentligen, men samlat till ett verk.
Termy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-22, 12:59   #4603
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Missat. Läst Six easy pieces av Feynman och Snabba cash.

Nu Alex adventures in numberland av Alex Bellos.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-22, 13:25   #4604
Klein
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 696
Citat:
Ursprungligen postat av Termy Visa inlägg
Snart klar med tionde och för tillfälle sista boken i The Saxon Stories / The Last Kingdom, då nästa kommer ut i september. Så jäkla bra hela serien.

Liknande böcker som inköpts och står på min todo-list:
The Game of Kings.


The Whale Road.


Men innan de serierna så blir det den japanska klassikern Musashi på nästan 1000 sidor. 7 korta böcker egentligen, men samlat till ett verk.
Har du läst Röde Orm av Franz G Bengtsson? Det är ju den bästa vikingromanen och en svensk klassiker.
Klein är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-22, 14:33   #4605
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
Citat:
Ursprungligen postat av Klein Visa inlägg
Har du läst Röde Orm av Franz G Bengtsson? Det är ju den bästa vikingromanen och en svensk klassiker.
Jag har den liggandes på surfplattan, men har inte fått tummen ur än. Tack för påminnelsen dock, den bör ju avverkas relativt snart nu när jag ändå är på det spåret.
Termy är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 03:46.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)