Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-05-25, 00:06   #1
sumialic
Banned User
 
Reg.datum: Mar 2009
Inlägg: 1 411
Hur viktigt är egentligen uppvärmning?

Under mina 13 år som styrketränande har jag aldrig värmt upp, förutom vissa pass där jag nu för tiden kör intervaller på cykel. Jag kör alltid högreppare, men går alltid på fullt ut direkt, vilket t.ex innebär 12-14 reps på 100 kg i bänk.

Skador som jag har dragit på mig är väldigt få och den värsta är en muskelbristning i hamstring som jag tror har skett två gånger. Detta var dock väldigt längesedan och just hamstring tränas alltid sent på passen när jag redan borde vara uppvärmd.

Anledningen till tråden är för att jag läste om skador i rehabforumet, vilket skrämde upp mig en del.
sumialic är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-25, 00:23   #2
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Skulle tro att det är väldigt individuellt, men majoriteten gör nog rätt i att värma upp. Behöver inte vara kondition, men om du ska bänka på 100 så kan du ju börja med typ 5 reps på bara stången, 5 reps på 40 kg, 5 reps på 80 kg och sen arbetssettet på 100. Eller med något helt annat upplägg.

Sen så vet jag inte om det är själva värmen i musklerna som är viktig, att få in tekniken som är viktig eller om det är viktigast att få in "rörelsen" i musklerna.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.

Senast redigerad av Bob90 den 2018-05-25 klockan 00:27.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-25, 00:37   #3
oldman
Registered User
 
oldmans avatar
 
Reg.datum: Apr 2018
Inlägg: 232
Min åsikt är att det bästa sättet att värma upp för bänkpress är att köra bänkpress.
Så låga vikter och höga reps, och sen trappar man sakta ner mot högre vikter och lägre reps.

Men jag ar helt slutat att stretcha före ett pass och kör ingen kondisträning före styrkelyft heller.
oldman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-25, 06:11   #4
Illustrerade mannen
Jag vill inte ha någon avatartext.
 
Illustrerade mannens avatar
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 1 375
På gymet värmer jag inte upp - kanske 50 reps med stången med en mix av böj, press och rodd. Sen på arbetet direkt. Vid kampsportsträningen däremot är det en grundlig uppvärmning, men på något sätt är det ju det som är själva träningen...
__________________
"Als Gregor Samsa eines Morgens aus unruhigen Traumen erwachte, fand er sich in seinem Bett zu einem ungeheueren Ungeziefer verwandelt."
Franz Kafka
Die Verwandlung
Illustrerade mannen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-25, 06:48   #5
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
Jag upplevde ibland att jag var starkast i mitt andra arbetsset, främst i bänkpress. Efter detta gjorde jag det dubbla av allting i min uppvärmning. Två set på stången, på 50, på 80 och på 100 kg. Nästan alltid så känns det lättare och bättre på det andra setet. Men detta är nästan enbart något jag gör för att prestera bättre, inte p.g.a. skadeförebyggning.

Du lägger alltså på 100 kg direkt i bänkpressen och mer eller mindre maxar? Det skulle jag säga är rätt unikt, och lite konstigt.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-25, 07:45   #6
Thornblom
Försent nu då.. =(
 
Thornbloms avatar
 
Reg.datum: May 2011
Ort: Skogen
Inlägg: 1 324
Varför skulle man inte vilja värma? Jag brukar köra arbetsset på 120 i bänk, innan dess har jag kört stången, 40, 60, 80, 100. Två set vardera. Lägre skaderisk och högre totalvolym, dvs mer tid att öva in rörelsen och förmodligen mer stimuli på musklerna.
Thornblom är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-25, 08:43   #7
Agitator
Den rättmätige
 
Agitators avatar
 
Reg.datum: Mar 2014
Inlägg: 1 791
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Jag upplevde ibland att jag var starkast i mitt andra arbetsset, främst i bänkpress. Efter detta gjorde jag det dubbla av allting i min uppvärmning. Två set på stången, på 50, på 80 och på 100 kg. Nästan alltid så känns det lättare och bättre på det andra setet. Men detta är nästan enbart något jag gör för att prestera bättre, inte p.g.a. skadeförebyggning.

Du lägger alltså på 100 kg direkt i bänkpressen och mer eller mindre maxar? Det skulle jag säga är rätt unikt, och lite konstigt.
Så ovanligt är det faktisk inte.. Många som går in o river av allt på sina arbetsvikter direkt. Dock brukar det inte vara alltför tunga vikter då.

Men fenomenet har jag själv sett väldigt många ggr.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Att träna utan steroider är som att vattna gräsmattan när det regnar. Slöseri med tid.
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Det är aldrig för tidigt för första kuren.
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Va, kreatin? Är det kreatin vi har pratat om?
Agitator är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-25, 08:47   #8
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 282
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Du lägger alltså på 100 kg direkt i bänkpressen och mer eller mindre maxar? Det skulle jag säga är rätt unikt, och lite konstigt.
Så har jag alltid gjort. Nu är jag inte stor och stark längre, så 100 kilo är uteslutet av den anledningen, men även när jag var det var det på sin höjd ett set med stången som gällde, inte för uppvärmningens skull utan för koordination, sedan på tyngsta vikterna. I knäböj började jag med 140 kilo. 05:00 på en iskall vintermorgon i ett ouppvärmt gym direkt från sängen. :p

Dessutom är jag som starkast och presterar som bäst när jag är kall. Det är däremot inte alls normalt, men jag är värmekänslig och när jag är helt varm i kroppen börjar också prestationsförmågan dala.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-25, 08:48   #9
Mats J
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 1 009
När jag tränade med tyngre vikter och låga rep värmde jag upp och stega upp vikterna I 5-7 set.

Numer när jag kör mer strikt och kontakt med lättare vikter värmer jag inte direkt upp, dels känns det inte lika nödvändigt och dels för att jag börjar med höga reps (ca 17-20 reps I första setet) och går ner mot tyngre så uppvärmningen ingår. Den "uppvärmning" jag gör är att jag letar rätt vikt för dagen I några set, där jag kör några reps för att bedöma om den är lagom till första setet.
Mats J är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-25, 08:54   #10
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Så har jag alltid gjort. Nu är jag inte stor och stark längre, så 100 kilo är uteslutet av den anledningen, men även när jag var det var det på sin höjd ett set med stången som gällde, inte för uppvärmningens skull utan för koordination, sedan på tyngsta vikterna. I knäböj började jag med 140 kilo. 05:00 på en iskall vintermorgon i ett ouppvärmt gym direkt från sängen. :p
Visst, okej, uppenbarligen finns det fler som gör det. Jag förstår dock inte poängen. Man lastar ju ändå på vikterna. Den tid man tappar av ett set på stången och ett på 60 kg innan man går på 100 kg(om man ska lasta tidseffektivt) är ju försumbar.

1) Förbereda ställningen, innan man lastar på gör man tio snabba reps med stången.
2) Lägger på en tjuga på vardera sida, lägger sig ned och gör fem snabba.
3) Lägger på resterande tjugor och gör arbetssetet.

Upplever man noll skillnad av ovanstående tre punkter kontra att gå på 100 kg direkt, så visst, då kan man väl skita i det. Jag har dock så svårt att se att man skulle vinna något på det, delvis p.g.a. att man vill få in lite koordination(som du skriver) och känsla för lyftet innan man börjar "kötta".
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-25, 09:55   #11
sumialic
Banned User
 
Reg.datum: Mar 2009
Inlägg: 1 411
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Du lägger alltså på 100 kg direkt i bänkpressen och mer eller mindre maxar? Det skulle jag säga är rätt unikt, och lite konstigt.
Ja, precis. Så det kan se ut liknande när jag börjar i bänken:

100x12
95x12
90x12
85x12
80x12
75x12

Ovanligt är det säkerligen, men hur stor risk löper jag av att göra detta? Det är helt enkelt effektivast att köra så här då massa uppvärmningsset innan tar onödig tid. (läste ditt andra inlägg nu och du har väl en poäng när du säger att den tiden är försumbar).

Senast redigerad av sumialic den 2018-05-25 klockan 09:58.
sumialic är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-25, 09:57   #12
sumialic
Banned User
 
Reg.datum: Mar 2009
Inlägg: 1 411
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Dessutom är jag som starkast och presterar som bäst när jag är kall. Det är däremot inte alls normalt, men jag är värmekänslig och när jag är helt varm i kroppen börjar också prestationsförmågan dala.
Det där låter precis som mig
sumialic är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-25, 09:58   #13
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
Citat:
Ursprungligen postat av sumialic Visa inlägg
Ja, precis. Så det kan se ut liknande när jag börjar i bänken:

100x12
95x12
90x12
85x12
80x12
75x12

Ovanligt är det säkerligen, men hur stor risk löper jag av att göra detta? Det är helt enkelt effektivast att köra så här då massa uppvärmningsset innan tar onödig tid.
Kan inte svara på din fråga. Jag är mest konfunderad över att man skippar uppvärmingen av tidsskäl då det jag beskrev ovan tar försumbar lång tid, i mitt tycke då Sen är vi säkerligen olika. Jag skulle tycka att det var sjukt ovant och rentav vingligt att gå på arbetsseten direkt, det skulle leda till sämre träning.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-25, 10:04   #14
Thornblom
Försent nu då.. =(
 
Thornbloms avatar
 
Reg.datum: May 2011
Ort: Skogen
Inlägg: 1 324
Citat:
Ursprungligen postat av sumialic Visa inlägg
Det är helt enkelt effektivast att köra så här då massa uppvärmningsset innan tar onödig tid.
Vad menar du med det, mer specifikt?

Hade du istället kört med uppvärming typ:
60x8
80x8

100x12
95x12
90x12
85x12
80x12
75x12

Det hade tagit längre tid, men du hade fått en större totalvolym.
Så, definiera effektivitet. Effektivitet är tid relativt något arbete. Är tiden variabel så är det inte säkert att ditt sätt att träna på är mer effektivt, är tiden däremot definitiv kan ditt sätt att träna på vara mer effektivt.
Thornblom är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-25, 11:58   #15
Agitator
Den rättmätige
 
Agitators avatar
 
Reg.datum: Mar 2014
Inlägg: 1 791
Håller med. Det känns onödigt.

Själv gillar jag att köra tom stången sedan ökar jag med 20 kg varje set och känner efter som Mats J vart man kanske ska stanna på.

Kör dock aldrig samma vikt fler set, höjer eller avbryter och tränar annat.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Att träna utan steroider är som att vattna gräsmattan när det regnar. Slöseri med tid.
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Det är aldrig för tidigt för första kuren.
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Va, kreatin? Är det kreatin vi har pratat om?
Agitator är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:20.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)