Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-05-23, 14:10   #61
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 832
Skiten blev försenat men är nu uthämtat Sätts ihop ikväll hos föräldrarna och därefter blir det nog en kortare premiärtur hem till mig. Nu ber vi till gudarna att jag tycker att det är lite roligt!
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2018-05-23, 14:15   #62
Kurash
-Frank-
 
Kurashs avatar
 
Reg.datum: May 2006
Ort: Lund
Inlägg: 3 064
Bildtvång. Ventilerna kl6, pedalerna får inte vara 90 eller 180 grader, inga flaskor, kedjan på stora klingan, fota från sidan med vevpartiet.
Och sen ett gäng selfies med cykelkläder.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av stevebc Visa inlägg
Jag får ofta eksem och skavsår mellan benen

Balkantrappan
Kurash är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-23, 14:20   #63
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 832
Citat:
Ursprungligen postat av Kurash Visa inlägg
Bildtvång. Ventilerna kl6, pedalerna får inte vara 90 eller 180 grader, inga flaskor, kedjan på stora klingan, fota från sidan med vevpartiet.
Och sen ett gäng selfies med cykelkläder.
Jag löser't!
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2018-05-23, 19:51   #64
Andy.da.wohoo
Fick höra en rolig historia
 
Andy.da.wohoos avatar
 
Reg.datum: May 2007
Inlägg: 3 982
Vad roligt med en tråd om vätternrundan! Jag skulle egentligen ha cyklat i fjol men fick förhinder. Iår ska jag göra det dock! Har förberett mig under hösten/vintern genom att köra spinning 1-2 pass nästan varje vecka (ibland några veckors uppehåll tyvärr) och nu under våren försökt köra minst en 4 milsrunda i veckan sen ett par veckor tillbaka.

Har som längst cyklat 6 mil i lugnt tempo och det var inga problem i slitagedelarna (knän, höft, rygg, handleder, nacke och häck). Ska försöka mig på ett par 10 mils rundor innan det är dags för att få ännu mer känsla för att sitta längre sträckor.

Har som mål att ta mig runt under 14 timmar men att bara ta mig runt är ju kul det med. Kommer cykla med farsgubben som förra året körde på 13 timmar. Bra tips i tråden, hoppas det är ok med lite fler frågor!

Ben och armvärmare, vad ska man tänka på. Jag tänkte ha en vindjacka på mig nattetid, kommer jag ändå behöva ha armvärmare? Och bör man ha med sig kläder för ett torrt ombyte? Kan ju bli rejält kallt och slitsamt att cykla i blöta kläder.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Stoltz Visa inlägg
Tricklev, Andy och Klopfer var "narnias kungar" med mela på släptag som "narnias drottning" i 'babbla, babbla-tråden'.
Bänkpress: 130kg, Knäböj: 175kg, Marklyft: 212,5kg, Vikt: 78kg
Andy.da.wohoo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-23, 21:05   #65
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 832


Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2018-05-23, 21:19   #66
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Snajdigt!

Nu får du fixa cykelbränna innan loppet bara så de inte ser att du är en noob då du byter om och är jämnblek på armarna...
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-23, 21:37   #67
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 832
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Snajdigt!

Nu får du fixa cykelbränna innan loppet bara så de inte ser att du är en noob då du byter om och är jämnblek på armarna...
Blir dåligt med cykelbränna, här löps det med bar über mer eller mindre varje dag efter jobbet! Tror jag kör cyklingen lite senare på kvällen till en början tills jag känner mig mer självsäker på hojen

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2018-05-24, 06:47   #68
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 832
Reflektioner:
1) Pungen blev rätt ihoptryckt. Bara att acceptera eller något man ska tänka på?
2) Hur är vanligast att man håller i styret? Finns ju ett par olika greppmöjligheter(se bild).
3) Hur högt, ungefär, bör sadeln sitta? Ni kan ju utgå från hur mitt ben ska vara när pedalen är så nära backen som möjligt.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2018-05-24, 07:18   #69
pepplez
Registered User
 
pepplezs avatar
 
Reg.datum: Jan 2013
Inlägg: 3 515
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Reflektioner:
1) Pungen blev rätt ihoptryckt. Bara att acceptera eller något man ska tänka på?
En cykelkollega berättade att hans snorre var bedövad i flera dagar efter hans första vätternrunda. Kände inte när han pissade (eller gjorde annat, antar jag, om han nu gjorde det).
__________________
Böj 180 - Bänk 130 - Mark 220
Journal

Citat:
Ursprungligen postat av mangemani Visa inlägg
folk har spenderat en hel dag på en strand och badat och nu regnar det och de springer för glatta livet för att ta skydd så de inte ska bli lite blöta...här saknas verkligen logik
pepplez är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-24, 07:19   #70
Kurash
-Frank-
 
Kurashs avatar
 
Reg.datum: May 2006
Ort: Lund
Inlägg: 3 064
Google fram "bikefit" eller "diy bikefit". Man ska typ ha pedalen i bottenläget och kunna trycka ner hälen utan att bäckenet börjar luta.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av stevebc Visa inlägg
Jag får ofta eksem och skavsår mellan benen

Balkantrappan
Kurash är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-24, 07:22   #71
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 832
Citat:
Ursprungligen postat av pepplez Visa inlägg
En cykelkollega berättade att hans snorre var bedövad i flera dagar efter hans första vätternrunda. Kände inte när han pissade (eller gjorde annat, antar jag, om han nu gjorde det).
Fan vad läskigt Jag började ju känna domningar bara på milen som jag cyklade igår, det här gjorde det inte mindre obehagligt!

Citat:
Ursprungligen postat av Kurash Visa inlägg
Google fram "bikefit" eller "diy bikefit". Man ska typ ha pedalen i bottenläget och kunna trycka ner hälen utan att bäckenet börjar luta.
Tack!
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2018-05-24, 07:33   #72
Kurash
-Frank-
 
Kurashs avatar
 
Reg.datum: May 2006
Ort: Lund
Inlägg: 3 064
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Reflektioner:
1) Pungen blev rätt ihoptryckt. Bara att acceptera eller något man ska tänka på?
2) Hur är vanligast att man håller i styret? Finns ju ett par olika greppmöjligheter(se bild).
3) Hur högt, ungefär, bör sadeln sitta? Ni kan ju utgå från hur mitt ben ska vara när pedalen är så nära backen som möjligt.
1: Dra paketet framåt/uppåt och försök att inte tänka på det bara.
2: Du kommer spendera 99% av vättern på "hoodsen" alltså bromshandtagen. När du sedan spurtar i mål efter 30 mil går du ner i bocken så du får ett snyggt målfoto. (ser ingen bild dock?)
3: Se tidigare. Googla bikefit eller ladda ner den där bikefit-appen till iPhone där man filmar sig själv från sidan efter man satt vita tejplappar på knä, fot, höft, axel, hand, för att räkna ut exakta optimala vinklar. Eller bara känn efter. Ha inte sadeln för högt bara, det är inte skönt att behöva sträcka ut knät varje tramptag i 10 timmar.

4 (bonus): Du kommer få höra saker som "slam the stem!" och att du ser ut som fantomen eftersom du har underkläderna utanpå (ingen cykeltröja?!?!). Men oroa dig inte, häng av dom på platten så tystnar dom.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av stevebc Visa inlägg
Jag får ofta eksem och skavsår mellan benen

Balkantrappan
Kurash är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-24, 07:38   #73
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 832
Citat:
Ursprungligen postat av Kurash Visa inlägg
1: Dra paketet framåt/uppåt och försök att inte tänka på det bara.
2: Du kommer spendera 99% av vättern på "hoodsen" alltså bromshandtagen. När du sedan spurtar i mål efter 30 mil går du ner i bocken så du får ett snyggt målfoto. (ser ingen bild dock?)
3: Se tidigare. Googla bikefit eller ladda ner den där bikefit-appen till iPhone där man filmar sig själv från sidan efter man satt vita tejplappar på knä, fot, höft, axel, hand, för att räkna ut exakta optimala vinklar. Eller bara känn efter. Ha inte sadeln för högt bara, det är inte skönt att behöva sträcka ut knät varje tramptag i 10 timmar.

4 (bonus): Du kommer få höra saker som "slam the stem!" och att du ser ut som fantomen eftersom du har underkläderna utanpå (ingen cykeltröja?!?!). Men oroa dig inte, häng av dom på platten så tystnar dom.
1) Ok!
2) Ok! Syftade på bilden jag postade igår, där jag står med cykeln, om någon inte visste hur mina handtag ser ut
3) Inte för högt ska jag ha som riktmärke i sådant fall, kanske kan sänka sadeln lite, vara nära knästräck igår.
4) Hahaha. Bibsen ska alltså vara INNANFÖR det hela? Tack för att du nämnde det, det ska jag ordna till nästa tillfälle. Äger ingen cykeltröja, lär väl varva mellan det jag har i funktionsmaterialsväg: linne och T-shirt.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2018-05-24, 07:45   #74
Dissector
Steve is teh shit!
 
Dissectors avatar
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 2 135
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Reflektioner:
1) Pungen blev rätt ihoptryckt. Bara att acceptera eller något man ska tänka på?
2) Hur är vanligast att man håller i styret? Finns ju ett par olika greppmöjligheter(se bild).
3) Hur högt, ungefär, bör sadeln sitta? Ni kan ju utgå från hur mitt ben ska vara när pedalen är så nära backen som möjligt.
Härligt!

1) Antar att du menar i byxorna. Man får experimentera lite med placeringen.

2) Största delen av tiden är normalt sett ovanpå bromshandtagen. Lite bekvämare och mer naturligt. Brukar vara "utgångspositionen". Bocken skiftar man till när det ska gå lite snabbare eller man vill variera. Antingen långt bak mot bockens ändar, eller i själva kröken i bocken, där man når bromsarna, samt får en ännu lite mer ihopkrupen ställning. I brantare stigningar där hastigheten är ganska låg (och således aerodynamiken av mindre betydelse) kan det vara bekvämt att hålla ovanpå styret, alltså som på ett smalt, rakt styre. En annan variant för lite mer aerodynamik är att hålla händerna på "knopparna" längst fram ovanpå bromshandtagen och sjunka ner med armbågarna.

Normalt sett så brukar man förespråka att ha en så horisontell position som möjligt av bromshandtagen, så att ovansidan - alltså övergången mellan styre och bromshandtag, är helt horisontell. Det ger oftast bekvämast handpositioner och flest alternativ.

3) Knät ska inte låsa ut och höften ska inte vicka. En vanlig riktlinje är ca, 25-35 graders vinkel i knäleden när benet är som mest utsträckt. En del utgår ifrån benets längd, men eftersom vinkeln på foten och höjden på sula/klossar och pedaler påverkar så tycker jag att knävinkeln är bäst att utgå ifrån.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Kwon
Hädanefter kallar du mig Fjodor!
Dissector är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-24, 07:51   #75
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 832
Citat:
Ursprungligen postat av Dissector Visa inlägg
Härligt!

1) Antar att du menar i byxorna. Man får experimentera lite med placeringen.

2) Största delen av tiden är normalt sett ovanpå bromshandtagen. Lite bekvämare och mer naturligt. Brukar vara "utgångspositionen". Bocken skiftar man till när det ska gå lite snabbare eller man vill variera. Antingen långt bak mot bockens ändar, eller i själva kröken i bocken, där man når bromsarna, samt får en ännu lite mer ihopkrupen ställning. I brantare stigningar där hastigheten är ganska låg (och således aerodynamiken av mindre betydelse) kan det vara bekvämt att hålla ovanpå styret, alltså som på ett smalt, rakt styre. En annan variant för lite mer aerodynamik är att hålla händerna på "knopparna" längst fram ovanpå bromshandtagen och sjunka ner med armbågarna.

Normalt sett så brukar man förespråka att ha en så horisontell position som möjligt av bromshandtagen, så att ovansidan - alltså övergången mellan styre och bromshandtag, är helt horisontell. Det ger oftast bekvämast handpositioner och flest alternativ.

3) Knät ska inte låsa ut och höften ska inte vicka. En vanlig riktlinje är ca, 25-35 graders vinkel i knäleden när benet är som mest utsträckt. En del utgår ifrån benets längd, men eftersom vinkeln på foten och höjden på sula/klossar och pedaler påverkar så tycker jag att knävinkeln är bäst att utgå ifrån.
2) Bra förklarat, ska experimentera vidare ikväll.

3) Jag tror att jag, baserat på vad du och Kurash har skrivit, har sadeln något för högt. Får korrigera detta!

Styret sitter väl mest där det sitter, höjdmässigt?
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är uppkopplad nu   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:28.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)