Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Stängt ämne
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-05-25, 20:31   #12631
shadowfire
Hillgoat Deluxe
 
shadowfires avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: På en bergstopp någonstans
Inlägg: 19 216
Citat:
Ursprungligen postat av Magnus N Visa inlägg
Att diverse församlingar har en annan syn kan säkert stämma. Men grundmeningen är att kalla för sammankomst.

Annars håller jag med dig.
Ja, fast "kalla för sammankomst", på riktigt vilka går i kyrkan om inte troende kristna, vilket är en delmängd. Vi har tre olika grupper som jag ser det; aktivt troende kristna, passivt troende kristna och egentligen ateister som bara hakar på av tradition. Nu är inte detta religionstråden, men det är i sig rätt tokigt om man tänker efter. De som ska sammankallas är redan inbitna kristna och de kan väl för tusan ha ett smsutskick istället :P

Jag vet att vi tycker lika, men jag menar på att man kan absolut passa på att ta ställning till urgamla/utdaterade svenska traditioner också om man ändå lyfter på den stenen. Låt religionsfriheten vara kvar, men ta bort allt som försöker smeta på religion på oskyldiga medborgare. Vaddå skolavslutning i en kyrka, det finns hur många andra ställen som helst att ha skolavslutningar på, fira sommarlovet utan att någon står och pratar om att jesus kunde dricka vin och gå på vatten ffs.

Jag är alltmer anti religion. Islamiseringen har gjort mig mer anti än innan eftersom vi nu ser detta på hemmaplan, men wtf;

Citat:
Det var den nionde december i fjol som den judiska församlingen i Göteborg utsattes för en brandbombsattack. Brinnande föremål, som uppges ha varit molotovcocktails, kastades mot församlingshemmet där en fest pågick. Ingen skadades fysiskt i attacken och elden slocknade snabbt, uppgav ett vittne.

Övervakningsbilder visade att ett tiotal personer stod utanför församlingen när brinnande föremål kastades mot fasaden.
Var det svenska nazister? Eller kan det vara som så att två av de som åtalas är Palestiner? gah. När kriget från utlandet kommer till våra städer... pga religion.
__________________

Journalen

Senast redigerad av shadowfire den 2018-05-25 klockan 20:33.
shadowfire är inte uppkopplad  
Gammal 2018-05-25, 20:32   #12632
shadowfire
Hillgoat Deluxe
 
shadowfires avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: På en bergstopp någonstans
Inlägg: 19 216
Citat:
Ursprungligen postat av Magnus N Visa inlägg
Läs igen vad du citerade
Gick nog lite för snabbt där
__________________

Journalen
shadowfire är inte uppkopplad  
Gammal 2018-05-25, 20:34   #12633
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Personligen tycker jag inte vare sig kyrkklockor eller böneutrop är så jätteirriterande. Men ifall jag skulle ha minareten eller kyrktornet precis utanför fönstret skulle jag väl förmodligen bli sugen på att bränna skiten.

Kyrkklockor tycker jag personligen låter aningens bättre, men jag antar det är en vanesak.

Att klockorna klämtar för att påminna om gud och om böneutropen handlar om att berätta för folk att nu är det dags att gå till moskén annars hamnar du i helvetet kvittar för mig. Jag är helt ointresserad av vad de pysslar med i kyrkan/moskén och bryr mig inte heller om budskapet för fem öre.

Enda anledningen till att jag tycker böneutropen borde få finnas i nån form är att vi har lagstadgad religionsfrihet. Helt okej med mig att förbjuda både kyrkklockor, böneutrop, gudstjänst i tv och allt sånt.
svenbanan är inte uppkopplad  
Gammal 2018-05-25, 20:34   #12634
Magnus N
Skånsk
 
Reg.datum: Jan 2004
Ort: Skåne, Höör
Inlägg: 959
Citat:
Ursprungligen postat av shadowfire Visa inlägg

Var det svenska nazister? Eller kan det vara som så att två av de som åtalas är Palestiner? gah. När kriget från utlandet kommer till våra städer...
tyvärr kommer det nog bli mer och mer vanligt, konflikterna mellan folk stannar inte vid gränsen utan vi importerar mycket konflikter.

Bara att se problemet judarna har i Malmö t.ex, hur den ökade invandringen utav araber haft för påverkan där etc.
Magnus N är inte uppkopplad  
Gammal 2018-05-25, 20:55   #12635
shadowfire
Hillgoat Deluxe
 
shadowfires avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: På en bergstopp någonstans
Inlägg: 19 216
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Personligen tycker jag inte vare sig kyrkklockor eller böneutrop är så jätteirriterande. Men ifall jag skulle ha minareten eller kyrktornet precis utanför fönstret skulle jag väl förmodligen bli sugen på att bränna skiten.

Kyrkklockor tycker jag personligen låter aningens bättre, men jag antar det är en vanesak.

Att klockorna klämtar för att påminna om gud och om böneutropen handlar om att berätta för folk att nu är det dags att gå till moskén annars hamnar du i helvetet kvittar för mig. Jag är helt ointresserad av vad de pysslar med i kyrkan/moskén och bryr mig inte heller om budskapet för fem öre.

Enda anledningen till att jag tycker böneutropen borde få finnas i nån form är att vi har lagstadgad religionsfrihet. Helt okej med mig att förbjuda både kyrkklockor, böneutrop, gudstjänst i tv och allt sånt.
Gudtjänst i tv väljer du dock själv. Det är ditt val, på samma sätt som "mindre integrerade områden" har sina 182 parabolantenner. Det är deras val. Över 100 decibel av något är proklamerat och i mångt och mycket också propaganda. I vanliga fall köper vi en biljett till en konsert, och där och då får den som vill lyssna. Hur skulle det se ut om Justin Bieber fick tillstånd att sätta upp >100db-högtalare över hela landet?

Nu raljerar jag en massa och är en smula ironisk också, men man kan dra det hela lite till ytterligheterna också. För att det är en _religion_ så får man sända budskap genom högtalare. Ja men varför inte politik också då, då vi har en demokrati och en valfrihet kopplat till det? Tänk dig en snurra med Steffo som rullas ut en gång om dagen "det är oacceptabelt. Käbbel. Oacceptabelt". Eller en sträng med Sjöstedt "jag har träffat Maria, sjuksköterska i skellefte".

I mångt och mycket står inte religion och politik så långt ifrån varandra, tvärtom är det så att politiken har starka influenser av religion. Just därför bör man fundera lite på den kopplingen.
__________________

Journalen
shadowfire är inte uppkopplad  
Gammal 2018-05-25, 20:59   #12636
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av shadowfire Visa inlägg
Gudtjänst i tv väljer du dock själv. Det är ditt val, på samma sätt som "mindre integrerade områden" har sina 182 parabolantenner. Det är deras val. Över 100 decibel av något är proklamerat och i mångt och mycket också propaganda. I vanliga fall köper vi en biljett till en konsert, och där och då får den som vill lyssna. Hur skulle det se ut om Justin Bieber fick tillstånd att sätta upp >100db-högtalare över hela landet?
Jag menade SVT (vilket mig veterligt är den enda kanalen med sådant dravel), där skattepengar finansierar. Finns ingen anledning att ge kristendomen mer utrymme än andra religioner. Om man påstår sig ha religionsfrihet får man låta bli att hyckla. Annars kan man som sagt gärna förbjuda hela skiten. Att förbjuda islam men tillåta kristendom tycker jag låter helt värdelöst.
svenbanan är inte uppkopplad  
Gammal 2018-05-25, 21:00   #12637
shadowfire
Hillgoat Deluxe
 
shadowfires avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: På en bergstopp någonstans
Inlägg: 19 216
Religionsfrihet = du har rätten att utöva vilken religion du vill om du har någon. LCHF/koloidalt silver/islam/kristendom/buddhism/scientolog/30bananeromdagen etc.

Religionsfrihet != du har rätten att köra över svenska värderingar bara för att din religion är sådan. Ex diskriminering av bögar/flator, hedersvåld, kvinnoförtryck, våld, krig, mord etc.

Problemet vi har i vårt samhälle idag är att det är Syntax Error på våra politiker eftersom man har trott att bara vi tillåter religionsfrihet så är allt ok, medan religionsfriheten gör att vi får en massa beteenden som krockar fullständigt med våra grundvärderingar.
__________________

Journalen
shadowfire är inte uppkopplad  
Gammal 2018-05-25, 21:02   #12638
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Vad menar du med köra över värderingar? Så länge man inte bryter mot nån lag får man väl köra över vilka värderingar man vill...
svenbanan är inte uppkopplad  
Gammal 2018-05-25, 21:03   #12639
shadowfire
Hillgoat Deluxe
 
shadowfires avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: På en bergstopp någonstans
Inlägg: 19 216
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Jag menade SVT (vilket mig veterligt är den enda kanalen med sådant dravel), där skattepengar finansierar. Finns ingen anledning att ge kristendomen mer utrymme än andra religioner. Om man påstår sig ha religionsfrihet får man låta bli att hyckla. Annars kan man som sagt gärna förbjuda hela skiten. Att förbjuda islam men tillåta kristendom tycker jag låter helt värdelöst.
Ah, då är jag med (glömde bort att jag måste betala för SVT numera (har vägrat betala tvavgift för något jag inte använder eller vill använda)). Helt enig.

Tillåt religion säger jag eftersom det här på kolo finns LCHF-religion, EAA-religion, DAA-religion etc, troende fanatiker kommer alltid att finnas det skiljer bara vad man tror på. Så i den bemärkelsen går det inte att förbjuda religion rakt av. Däremot ge fan i att sprida budskap med >100db tycker jag är rätt lätt att ta beslut kring. Till och med islamister har mobiler och internet idag och kan ha sina kallelser där.
__________________

Journalen
shadowfire är inte uppkopplad  
Gammal 2018-05-25, 21:06   #12640
shadowfire
Hillgoat Deluxe
 
shadowfires avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: På en bergstopp någonstans
Inlägg: 19 216
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Vad menar du med köra över värderingar? Så länge man inte bryter mot nån lag får man väl köra över vilka värderingar man vill...
Diskrimineringslag (2008:567)
Svensk författningssamling 2008:567

Diskriminering
4 § I denna lag avses med diskriminering
1. direkt diskriminering: att någon missgynnas genom att behandlas sämre än någon annan behandlas, har behandlats eller skulle ha behandlats i en jämförbar situation, om missgynnandet har samband med kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning eller ålder,

Vägrar du hälsa på en kvinna på ett sätt som är respektabelt i Sverige, men behandlar män annorlunda på en arbetsplats tex = brott mot diskrimineringslagen.

Försöker du skyla din kvinna, hindra henne mot att träffa andra män (även om hon är trogen) etc så kan vi titta på flera andra lagar också.
__________________

Journalen
shadowfire är inte uppkopplad  
Gammal 2018-05-25, 21:07   #12641
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Absolut att det får lov att finnas nån typ av bullerrestriktion kring böneutrop (precis som för alla andra högljudda aktiviteter).

Att förbjuda religion tror jag är meningslöst ändå. Folk som är insnöade på detta (vare sig det är kristendom eller islam) är ju helt besatta och kommer ägna sig åt det ismyg ändå, och det kommer troligen i förlängningen bara leda till problem.
svenbanan är inte uppkopplad  
Gammal 2018-05-25, 21:09   #12642
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av shadowfire Visa inlägg
Diskrimineringslag (2008:567)
Svensk författningssamling 2008:567

Diskriminering
4 § I denna lag avses med diskriminering
1. direkt diskriminering: att någon missgynnas genom att behandlas sämre än någon annan behandlas, har behandlats eller skulle ha behandlats i en jämförbar situation, om missgynnandet har samband med kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning eller ålder,

Vägrar du hälsa på en kvinna på ett sätt som är respektabelt i Sverige, men behandlar män annorlunda på en arbetsplats tex = brott mot diskrimineringslagen.

Försöker du skyla din kvinna, hindra henne mot att träffa andra män (även om hon är trogen) etc så kan vi titta på flera andra lagar också.
Dvs "så länge man inte bryter mot någon lag"...

Det har ju inte så mycket med "svenska värderingar" att göra. Finns säkert en massa "svenska värderingar" som inte har lagstöd. Dessa kan rimligtvis vem som helst skippa att bry sig om ifall de så önskar.
svenbanan är inte uppkopplad  
Gammal 2018-05-25, 21:10   #12643
shadowfire
Hillgoat Deluxe
 
shadowfires avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: På en bergstopp någonstans
Inlägg: 19 216
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Absolut att det får lov att finnas nån typ av bullerrestriktion kring böneutrop (precis som för alla andra högljudda aktiviteter).

Att förbjuda religion tror jag är meningslöst ändå. Folk som är insnöade på detta (vare sig det är kristendom eller islam) är ju helt besatta och kommer ägna sig åt det ismyg ändå, och det kommer troligen i förlängningen bara leda till problem.
Helt enig. Det är mer propagandan jag är ute efter. Att få en automatiserad propaganda genom ljud tycker jag känns sådär. För böneutropet ÄR en propaganda, men det var lite det jag menade med att vi kan rannsaka oss själva också lite, kyrkklockorna är också en slags propaganda. Googlar man på det så ser man hur samfunden ser på sina klockringningar. Alltså, nej. Vad är nästa steg, LCHF-predikanter som får tillåtelse att sända baconbönen kl 11 vid stortorg?
__________________

Journalen
shadowfire är inte uppkopplad  
Gammal 2018-05-25, 21:12   #12644
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av shadowfire Visa inlägg
Helt enig. Det är mer propagandan jag är ute efter. Att få en automatiserad propaganda genom ljud tycker jag känns sådär. För böneutropet ÄR en propaganda, men det var lite det jag menade med att vi kan rannsaka oss själva också lite, kyrkklockorna är också en slags propaganda. Googlar man på det så ser man hur samfunden ser på sina klockringningar. Alltså, nej. Vad är nästa steg, LCHF-predikanter som får tillåtelse att sända baconbönen kl 11 vid stortorg?
Bacon är så jävla dåligt nuförtiden att det är löjligt. 90% sockervatten inpumpat i grisarna.

Hade det varit en ryggbiff-bön så kanske jag kunnat säga "Amen" dock.
svenbanan är inte uppkopplad  
Gammal 2018-05-25, 21:18   #12645
shadowfire
Hillgoat Deluxe
 
shadowfires avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: På en bergstopp någonstans
Inlägg: 19 216
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Dvs "så länge man inte bryter mot någon lag"...

Det har ju inte så mycket med "svenska värderingar" att göra. Finns säkert en massa "svenska värderingar" som inte har lagstöd. Dessa kan rimligtvis vem som helst skippa att bry sig om ifall de så önskar.
Ja visst finns det värderingar som inte är lagbundna, fast vilka värderingar är det och från vem kommer det? Våra grundvärderingar är faktiskt rätt ofta författade i lagtext när det gäller just de viktiga sakerna så som diskriminering osv, men det som har hänt är att man har nyttjat begreppet "värdering" och gjort det till sin egen agenda politiskt utan att det finns lagstöd för det. Så frågar du olika politiker om vad som är svenska värderingar så får du olika svar. Annie, Jonas och Åkesson kommer ge tre helt olika svar på vad våra värderingar är, då man har en politisk agenda bakom det.

Det hela faller ändå tillbaka till att vi HAR svenska grundvärderingar - förankrade med lagstöd - som en icke kristen religion kanske inte klarar av att uppfylla. Syntax Error som uppstår är för att man försöker försvara det med religionsfrihet.

"Jaha en islamist som ser ner på kvinnor, ja men vi måste stå upp för religionsfriheten"[tm].

Jag tycker de grundvärderingar som finns i lag och som har efterföljts av många i många år, är värda sin vikt i guld. Jag tycker också att vi alla egentligen borde måna om dessa och se till att hantera de som inte vill efterfölja dessa. Så ser dock inte det politiska klimatet ut. De som påtalar att diskrimineringslagen inte efterföljs får rasistkortet på sig etc.
__________________

Journalen
shadowfire är inte uppkopplad  


Stängt ämne


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 04:55.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)