Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-05-24, 20:02   #301
PixelMiner
Lyfter tunga pixlar
 
PixelMiners avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Inlägg: 336
Nej, det finns ju lite störda rondeller i vårt land, t.ex. rondeller där filerna går i spiral eller rondeller där antalet filer varierar.

Men för att relatera till exemplet som Agitator visade så hänvisar ju videon till "Om det finns vägmärken eller vägmarkeringar så följer du de anvisningarna".

Men Audi gör ju inte bara detta fel, eftersom den gör ett körfältsbyte (också beskrivet i videon) så skall ju Audin dessutom lämna företräde.

Så dubbelfel på Audin.
PixelMiner är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-24, 20:08   #302
shadowfire
Hillgoat Deluxe
 
shadowfires avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: På en bergstopp någonstans
Inlägg: 19 216
Citat:
Ursprungligen postat av PixelMiner Visa inlägg
Nej, det finns ju lite störda rondeller i vårt land, t.ex. rondeller där filerna går i spiral eller rondeller där antalet filer varierar.

Men för att relatera till exemplet som Agitator visade så hänvisar ju videon till "Om det finns vägmärken eller vägmarkeringar så följer du de anvisningarna".

Men Audi gör ju inte bara detta fel, eftersom den gör ett körfältsbyte (också beskrivet i videon) så skall ju Audin dessutom lämna företräde.

Så dubbelfel på Audin.
Japp helt enig.
__________________

Journalen
shadowfire är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-24, 23:45   #303
delta_mats
Illrar pillrar
 
delta_matss avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Ort: Skogen
Inlägg: 5 089
Citat:
Ursprungligen postat av shadowfire Visa inlägg
hoho, jag har faktiskt inte sett en enda rondellkörning ännu där någon legat i högerfil och kört vänster (nu kommer det väl säkert bara för att jag säger så). Jag kör ändå 5k mil/året varav en del är i vårt lands näst största stad, men tack och lov tycker jag att folk generellt lägger sig i rätt fil i rondellerna (mycket har nog underlättats med målade pilar i vägen som komplement till skyltarna). I Borås har de i ett par rondeller dragit linjer som visar att nu bör du byta fil från inner till ytterfil innan avfart etc.

Låter som att man kör rondellkörning lite annorlunda i Ume :P .. annat trafikförfarande också kan jag tänka mig. Trafikbeteenden som jag lärde mig i hembyn utanför Sundsvall och efter E14 mellan Östersund och Sundsvall är inte ens applicerbara här i Götet. Därav smått ironiskt när mina vänner hemöver kritiserar hur Göteborgarna kör vintertid, medan precis alla förutsättningar är annorlunda, allt från salt till trafikmängd till vana av vinterväglag mm.

Umeå kryllar av rondeller och folk kör som hej kom och hjälp mig. Vill man bli av med en skruttig bil är det bara att cirkulera en liten stund så hittar man snart ett läge.
__________________
NO FEAT IS BEYOND MY REACH, I WILL WRITE MY OWN DESTINY.

Cardio Freak With Science
En Svensk Klassiker 2019/2020
PB: Böj 185 kg. Bänk 137,5 kg. Mark 235 kg.
delta_mats är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-25, 11:51   #304
Spiffy
Smalfet med lem
 
Spiffys avatar
 
Reg.datum: Dec 2003
Ort: Malmö
Inlägg: 1 420
Citat:
Ursprungligen postat av PixelMiner Visa inlägg
"Om det finns vägmärken eller vägmarkeringar så följer du de anvisningarna".
Typ så här.
Här får du inte ta tredje avfarten från höger filen?

bild1

Bild2

Bild3
Spiffy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-25, 12:40   #305
G.W
Registered User
 
G.Ws avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 160
Citat:
Ursprungligen postat av Spiffy Visa inlägg
Typ så här.
Här får du inte ta tredje avfarten från höger filen?

bild1

Bild2

Bild3
Det får du göra. Enligt vägmarkeringarna.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Jag minns alla storheter där på forumen, jag var med från början och jag var och är nog den störste legenden någonsin. En legend dom gjorde allt för att tysta. Jag styrde fan Kolo... Men dom fixade så jag inte kunde logga in. Men då och då nämns mitt gamla nick.
G.W är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-25, 13:21   #306
r1kkie
Registered User
 
r1kkies avatar
 
Reg.datum: Jan 2009
Inlägg: 1 209
Citat:
Ursprungligen postat av Spiffy Visa inlägg
Typ så här.
Här får du inte ta tredje avfarten från höger filen?

bild1

Bild2

Bild3
Som G.W säger. Det är påbudsmärken eller förbudsmärken som talar om hur man får åka. Länkade bilder är lokaliseringsmärken.
__________________
"If it was easy, everybody would be good at it.
I was told that long time ago by a coach. If you want something you never had before, you gotta be willing to do something you've never done before."
-Phil Heath
r1kkie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-25, 14:26   #307
Jansson_84
Registered User
 
Jansson_84s avatar
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: On earth
Inlägg: 312
Irriterar mig på när man kör på huvudled och någon får för sig att svänga ut framför en när det är ganska tight med tid.
Jag kan köpa att man kör en tight sväng in på huvudled ibland. Men varför kan man för guds skull inte accelerera upp till den angivna hastigheten så man slipper bromsa? En del verkar inte ens fatta att det är dags att gasa upp hastigheten lite när en bil kommer i normal hastighet och ligger nära bilen som svängde ut. Alldeles som om en del saknar backspeglar överhuvudtaget.
__________________
"How can a man be brave if he is afraid? That is the only time a man can be brave".
"I do not agree with what you have to say, but I'll defend to the death your right to say it". Voltaire

Senast redigerad av Jansson_84 den 2018-05-25 klockan 14:29.
Jansson_84 är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:59.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)