Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-08-29, 19:32   #1
shadowfire
Hillgoat Deluxe
 
shadowfires avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: På en bergstopp någonstans
Inlägg: 19 216
Läxa upp en trafikant!

Tillhör du de som svär bakom ratten, hytter näven åt medtrafikanten, gör obscena gester eller rentav tar till handgemäng för att lösa konflikter i trafiken? Eller sitter du mest på fikarasten och beklagar dig över hur dåliga andra är i trafiken med vetskapen om att du själv givetvis gör allt rätt? Vi som växte upp med Televinken vet minsann hur det borde gå till!

NU är tråden här! Tråden där alla vi som är mästare i trafiken kan passa på att läxa upp andra trafikanter; cyklister, mopedister, fotgängare - eller bilister, you name it!

Vad stör du dig på? Vad borde de andra trafikanterna lära sig? Finns det något tillfälle där det är OK att bryta mot regler för att trafiken ska flyta bättre?

Ta chansen att känna dig som en trafikskollärare eller trafikpolis för en dag. Spit it out!
__________________

Journalen
shadowfire är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-29, 19:35   #2
shadowfire
Hillgoat Deluxe
 
shadowfires avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: På en bergstopp någonstans
Inlägg: 19 216
Jag går ut starkt med förslaget om att förbjuda mopedbilar mellan 15-18 i storstäder, dvs rusningstrafik. Detta efter att ha sett hur mer eller mindre fyra bilister försökte preja en sådan i diket i göteborgs fredagsrusning för inte så länge sedan.

Lite komiskt, skulle googla på en bild på en mopedbil och hittade denna... kanske fler som slagits av tanken

__________________

Journalen
shadowfire är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-29, 19:36   #3
Mitosis
Registered User
 
Mitosiss avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Ort: VBG, where dreams come to die
Inlägg: 2 622
Folk som inte blinkar och de som inte förstår begreppet "Högerregeln".
Mitosis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-29, 19:37   #4
mangemani
Amiga forever
 
mangemanis avatar
 
Reg.datum: Feb 2003
Ort: sundsvall
Inlägg: 5 984
vet ej vad trafikanterna borde lära sig, men en sak som jag tycker att fotgängarna borde lära sig(syftar på mammor med barnvagnar) är att INTE ställa barnvagnarna i mitten utav själva övergångsstället för att sedan lämna barnvagnen där medans de går och trycker på stop knappen(och nej, ingen broms på barnvagnen är i lagd).
en liten rullning och, tja...
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Livet är inte värt att leva om man inte ligger på minst 60 fps konstant.
"Stora tänkare har alltid mött kraftig opposition från mediokra tänkare"

Kunskap är en personlig upplevelse. Allt annat är bara information
mangemani är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-29, 19:38   #5
Kappman
Registered User
 
Kappmans avatar
 
Reg.datum: Aug 2008
Ort: Stockholm
Inlägg: 97
Göteborg är en rätt så stor stad. I Stockholm kan man släppa in bilar framför sig i köerna enligt "kugghjulsprincipen"....
Kappman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-29, 19:42   #6
shadowfire
Hillgoat Deluxe
 
shadowfires avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: På en bergstopp någonstans
Inlägg: 19 216
En annan frustrerande grej är när det är 90-väg och 2/1-väg, dvs med mitträcke/stängsel och växelvis 2 eller 1 fil - och så kommer man ikapp en långtradare som bara får köra 80 km/h och ligger och tuffar bakom denne när det är enfiligt.

Sedan blir det plötsligt tvåfiligt och bilisten längst fram går ut för omkörning - och kör om i 90 km/h! Laglydigt till punkt och pricka, ingen överträdelse här inte - vilket också medför att den billisten blev den ende som tog sig förbi långtradaren och övriga nio bilar bakom får glatt vänta på nästa tvåfilsöppning...

Det borde vara lagligt att temporärt få överskrida hastighetsgränser vid omkörningar i inhägnade filer eller något. Alternativt att få knuffa på bilen framför och med våld öka dennes hastighet.
__________________

Journalen
shadowfire är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-29, 19:42   #7
Olegh
mjau
 
Oleghs avatar
 
Reg.datum: Feb 2009
Inlägg: 445
När man lämnar accelerationsfältet vid påfart till en större väg är det lämpligt att åtminstone se efter om det finns andra bilar i körfältet. Rimligtvis anpassar man sin fartökning efter detta också.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av arjeplogarn Visa inlägg
Jag vill äga en range rover och en pool där vattnet rinner över kanten. Allt annat är detaljer egentligen.
Olegh är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-29, 19:45   #8
hahavaffan
tuff shit
 
hahavaffans avatar
 
Reg.datum: May 2005
Ort: Skåné
Inlägg: 2 528
Citat:
Ursprungligen postat av shadowfire Visa inlägg
Det borde vara lagligt att temporärt få överskrida hastighetsgränser vid omkörningar i inhägnade filer eller något. Alternativt att få knuffa på bilen framför och med våld öka dennes hastighet.
Först o främst håller jag med dig fullständigt. Kör ofta 2+1-vägar, och det är fan så irriterande. Däremot vet jag inte om det är olagligt att öka farten tillräckligt (över gällande hastighetsbegränsning) för att kunna utföra en "säker omkörning". Det sa iaf min körskolelärare till mig för 8-ish år sedan (att det är OK att köra för fort vid omkörning). Bullshit? Hur som helst är egoistiska människor i trafiken både irriterande och farliga.
__________________
IN SOILWORK we trust
hahavaffan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-29, 20:02   #9
shadowfire
Hillgoat Deluxe
 
shadowfires avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: På en bergstopp någonstans
Inlägg: 19 216
Citat:
Ursprungligen postat av Olegh Visa inlägg
När man lämnar accelerationsfältet vid påfart till en större väg är det lämpligt att åtminstone se efter om det finns andra bilar i körfältet. Rimligtvis anpassar man sin fartökning efter detta också.
... och att man faktiskt använder gaspedalen i påfarten också, inte håller rondellhastighet hela vägen ut tills man trängt sig ut på vägen.

Blev själv instängd bakom en bilist igår som körde 50-blås i accelerationsfältet och närmade sig 60-65 km/h när han gick ut i huvudfil (motorväg, tvåfilig)... det i sin tur resulterade i att ett helt gäng bilister bakom honom fick bromsa/försöka panikbyta fil och jag i min tur blev instängd och fastnade intill hela karavanen som uppstod och kom inte ens ut i huvudfilen alls, utan fick parkera där påfarten slutade.

Jag såg nog ut som en typisk brittisk huligan efter gårdagens Arsenalförlust, när jag strax efteråt körde om denne förare...
__________________

Journalen
shadowfire är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-29, 20:09   #10
Mart|n
Televinken.
 
Mart|ns avatar
 
Reg.datum: Jul 2002
Ort: Löddeköpinge
Inlägg: 8 089
Jag har aldrig stött på några medtrafikanter... Mottrafikanter däremot...

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
__________________
I lift things up and put them down | Certified Captain of Crush | Hur man stänger CoC #4 | Min träningsdagbok
Vikings never gave a shit how they looked when they swung the axe, only that the axe landed hard and with purpose.
Mart|n är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-29, 20:36   #11
Trashcan
Registered User
 
Trashcans avatar
 
Reg.datum: Jul 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 667
Folk som ligger i ytterfilen och småputtrar. Ytterfilen är för omkörning, inget annat, såvida det inte är proppfullt i innerfilen.

Också irriterande är folks beteende vid påfarter. Vi tar en 110-väg som exempel. Man ser väldigt ofta folk som gasar upp på påfarten till 90 kmh. Sedan stannar det liksom av där, och de sista 20 kmh tar flera kilometer! Vad fan är grejen? Gasa upp till 110 direkt och sen håll farten!

Men värst av alla är de förbannade jävla k*khuvudena som ligger för nära bakom. Blir så jävla förbannad då. Det är under inga omständigheter okej att ligga 10 meter bakom om det inte är kö eller går under 30 kmh. Blir fan arg av att bara tänka på det. Brukar släppa helt på gasen och låta farten sjunka tills dom kör om. Var på väg att ringa till en som låg bakom och fråga vad fan idioten höll på med, men jag hann inte läsa regnumret innan han åkte av vid en avfart... Blir extra förbannad om det är natt eftersom man då dessutom blir bländad...
Trashcan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-29, 20:38   #12
Fettecke
Registered User
 
Fetteckes avatar
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Östersund
Inlägg: 4 018
Jag är bara en förbannad motorist när jag är ute med motorcykeln, bilister är F*n blind och dum i hela j*vla huvudet när de gäller motorcyklar.

Det har hänt en handfull gånger att jag klivit av hojen och bara skrikit och hyttat åt den bilist som var NÄRA att orsaka en olycka bara för att denne inte la märke till mig och ignorerade högerregel eller liknande. det har mest hänt pga adrenalinet och rädslan att det KUNDE ha inneburit en olycka och att Jag drabbats hårdast... =/

I bil är jag kolugn däremot =)
Fettecke är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-29, 20:55   #13
willtjam
pilltjam
 
willtjams avatar
 
Reg.datum: Apr 2010
Ort: Gammal göteborgare
Inlägg: 2 585
Folk som inte blinkar är överst på min hata-lista. Hur jävla svårt är det? Spaken är precis där bredvid ratten!

För ett tag sen så var det en notis i det lokala bladet "hur man kör i en rondell" bara för att ingen jävel gör rätt.
willtjam är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-29, 20:56   #14
Angel
Ge mig nått fint nu!
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 5 239
Läste "läxa upp en trekant"
Angel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-29, 20:57   #15
Carolinew
Kolozzeums hjältinna.
 
Carolinews avatar
 
Reg.datum: Dec 2006
Ort: Linköping
Inlägg: 3 931
Folk som tränger sig i köerna. För det första är det just detta som skapar ännu långsammare och längre köer och för det andra gör det att man inte vågar hålla ett vettigt avstånd till bilen framför eftersom det då bara trycker sig in en massa lata bilister.
__________________
I'm nobody. Nobody's perfect.
Carolinew är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:45.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)