Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2019-01-02, 18:52   #1
MaxTheMarketer
Banned User
 
Reg.datum: Nov 2013
Ort: Sverige
Inlägg: 501
Question Hur (o)pålitliga är stegräknare?

När jag hör folk säga att de har gått "10 000 steg" en dag så undrar jag alltid, "Hur stort var varje steg? Råkade dubbelräkning(ar) inträffa? Råkade du glömma bort att stänga av den när du åkte hiss, bil, buss, cyklade eller på annat vis rörde dig med inkorrekt mätning per steg?"

Dessutom undrar jag också hur dessa stegräknare kan mäta korrekt avstånd per steg? Jag antar att självständiga dedikerade stegräknare (inte de på din smartphone) är bättre utrustade eller är det bara en myt som med "prestationsplåster" som vissa atleter köper i hopp om att prestera bättre?

Jag vet att forskningen säger att stegräknare kan få folk att bli mer fysiskt aktiva vilket är nice. Däremot undrar jag över dess instrumentella pålitlighet: mäter den verkligen lika bra som en GPS-baserad löpar-app (t.ex. runtastic) gör?

Vad säger ni boyz n' gurls?
MaxTheMarketer är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-02, 19:01   #2
Petoria
Sponsored by Soros
 
Petorias avatar
 
Reg.datum: Jul 2009
Ort: Köpenhamn
Inlägg: 1 981
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5214549/
Petoria är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-02, 19:27   #3
MaxTheMarketer
Banned User
 
Reg.datum: Nov 2013
Ort: Sverige
Inlägg: 501
Thumbs up

Citat:
Ursprungligen postat av Petoria Visa inlägg
Tack för studielänken! Det är skräp med andra ord om man vill ha lite mer exakt beräkning att gå på. Om det däremot motiverar en att bli mer fysiskt aktiv så är det positivt och bättre än inte fysiskt aktiv alls. Samtidigt tycker jag att, "om du ska göra något så kan du lika gärna göra det ordentligt eller låta bli att göra det". Notera att jag inte sa perfekt, utan ordentligt och inte slarvigt eller lättjefullt.

Nu återstår det bara att se hur bra GPS-baserade appar på smartphones är att mäta hur långt man gått. Triangulering är väl rätt optimerat nu för tiden?
MaxTheMarketer är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-02, 23:52   #4
Fordon
Lyft! Upp å ner!
 
Fordons avatar
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Stockholm
Inlägg: 3 196
En GPS har en liten diff också och min telefon med Polars app kan diffa 200 meter på en 1,5km-sträcka, beroende på åt vilket håll jag går. Jag vet inte om det är pga höjdskillnader eller något men det är något märkligt. och störande.
__________________
"Vinnaren gör det förloraren inte orkar"

2019 års journal
Fordon är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 06:08.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)