Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-08-07, 18:42   #1
Morotsrivare
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2011
Inlägg: 70
Question Bygga...

Hej! Har inte varit här lika flitigt som jag varit på gymmet men känner nu att jag behöver lite tips, råd och svar.

Kan välja börja med en liten bakgrund till min senare fråga: I slutet av hösten 2011 började jag bygga, dvs bulka för att öka i styrka och massa. På fem-sex månader ökade jag från 71 till 81 kg och det var efter detta dags för min första deff. Jag har kört en 20 veckors deff, där målet har varit att minska ca 0,3-0,4 kg i veckan. Då jag tidigare inte tränat seriös på ett gym på samma sätt som jag gjort under ett år nu så känner jag att jag har en mycket bra grund att stå på samt att jag vet hur och vad som krävs för "bulk" respektive "deff".

Nu när jag precis har avslutat min deff så känner jag att jag vill börja bygga igen. Måste säga att det är sjukt kul att se resultatet av en viss tids träning! Det som stör mig lite är att när jag vägde som mest dvs 81 kg kände jag mig inte så bekväm i min kropp då man nästan kände sig lite rund, vill mer åt en året runt form men ändå kunna bygga mission impossible?

Går det bygga lika bra om man låt säga går upp till 75 kg och sedan deffar ner sig till 72, bygger upp sig till 78 och sedan deffar ner sig till exempelvis 74?
Skulle det funka att köra på detta sätt sitället för att smälla på sig 10-15 kilo under en längre tid? På vilket sätt i så fall?

Kanske blev lite luddigt men hoppas ni förstår vad jag menar
Morotsrivare är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-08-07, 18:48   #2
pezrulezhaakon
Registered User
 
pezrulezhaakons avatar
 
Reg.datum: May 2012
Inlägg: 6 637
Morotsrivare´

Ja, i teorin kan det gå, men risken att ditt slutresultat tar duktigt god tid på sig är ruskigt överhängande.
pezrulezhaakon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-08-07, 18:54   #3
Morotsrivare
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2011
Inlägg: 70
Citat:
Ursprungligen postat av pezrulezhaakon Visa inlägg
Morotsrivare´

Ja, i teorin kan det gå, men risken att ditt slutresultat tar duktigt god tid på sig är ruskigt överhängande.
Så du menar alltså att jag kommer nå snabbare resultat med en längre byggarperiod?
Jag är i dagsläget nöjd med min fettprocent och form men skulle vilja åt 10 kg muskler till på detta Problemet är att jag känner mig obekväm när jag kommer längre och längre ifrån den form jag vill åt :S

De som bygger på balans så att säga tar det alltså längre tid för att byga på sig?
Morotsrivare är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-08-07, 19:13   #4
frong
Banned User
 
Reg.datum: Apr 2009
Ort: Göteborg
Inlägg: 2 131
10kg muskler lär ta ett tag. Balans tar längre tid än överskott ja.
frong är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-08-07, 19:18   #5
pezrulezhaakon
Registered User
 
pezrulezhaakons avatar
 
Reg.datum: May 2012
Inlägg: 6 637
Morotsrivare

Ja, deff slösar värdefull byggtid.
Om du ska behålla din fettprocent under hela byggandet kan 10kg rena muskler ta mycket lång tid att bygga.
Du får tänka på att du på sin höjd bygger ca 2kg muskler om året rent, förutsatt att du sköter allt annat. 0,5-1kg är mer troligt.
Det innebär att du får acceptera en fettökning också. Du bygger muskler allra effektivast på ett kaloriöverskott. Självklart ska kosten och överskottet bestå av bra proteinrika livsmedel.
pezrulezhaakon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-08-07, 19:24   #6
Morotsrivare
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2011
Inlägg: 70
Citat:
Ursprungligen postat av frong Visa inlägg
10kg muskler lär ta ett tag. Balans tar längre tid än överskott ja.
Jo 10 kg muskler är mycket men det är mitt mål någon gång i framtiden Jag menade inte att jag skulle tro att det går att lägga på sig 10 kg på en bulk period Det lär nog ta allt från 5-10 år säkert. Just nu är jag inspirerad då det första året gått oerhört bra och det är kul på gymmet.

Är lite sugen på att börja tävla inom någon sorts fitness, men är dålig på de olika "grenar" som finns ? Vad för stats krävs för att vara duktigt inom fitness? Sry om de e lite nybörjarfrågor...
Morotsrivare är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-08-07, 19:32   #7
Morotsrivare
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2011
Inlägg: 70
Citat:
Ursprungligen postat av pezrulezhaakon Visa inlägg
Morotsrivare

Ja, deff slösar värdefull byggtid.
Om du ska behålla din fettprocent under hela byggandet kan 10kg rena muskler ta mycket lång tid att bygga.
Du får tänka på att du på sin höjd bygger ca 2kg muskler om året rent, förutsatt att du sköter allt annat. 0,5-1kg är mer troligt.
Det innebär att du får acceptera en fettökning också. Du bygger muskler allra effektivast på ett kaloriöverskott. Självklart ska kosten och överskottet bestå av bra proteinrika livsmedel.
Ok får nog köra på det igen då låter det som, men endast käka "kvalitativ" mat och få i mig tillräckligt med protein. På så sätt lär jag väl i alla fall undvika onödiga fettökningar i form av dålig energirik mat?
Morotsrivare är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-08-07, 19:53   #8
pezrulezhaakon
Registered User
 
pezrulezhaakons avatar
 
Reg.datum: May 2012
Inlägg: 6 637
Morotsrivare

Du går upp i vikt av energiöverskott. Varifrån kalorierna kommer spelar mindre roll. Skillnaden är ganska marginell och inget man behöver fundera över vid en balanserad kost.

Du vinner självklart mer i slutändan om kalorierna kommer från en välbalanserad kost, hellre än en ensidig kost.
pezrulezhaakon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-08-07, 19:56   #9
Morotsrivare
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2011
Inlägg: 70
Citat:
Ursprungligen postat av pezrulezhaakon Visa inlägg
Morotsrivare

Du går upp i vikt av energiöverskott. Varifrån kalorierna kommer spelar mindre roll. Skillnaden är ganska marginell och inget man behöver fundera över vid en balanserad kost.

Du vinner självklart mer i slutändan om kalorierna kommer från en välbalanserad kost, hellre än en ensidig kost.
Bara så att jag förstått dig rätt: låt säga att jag ligger på 250 kcal överskott, spelar det då ingen roll om jag får i mig kalorierna via pizza eller via husmanskost? Jag förutsätter då att jag uppfyller kvoterna för det dagliga intaget av protein, carbs, fett etc..

Känns ändå som att man får i sig mindre onödigt genom att välja husmanskost? Men det kanske är som du säger att det spelar mindre roll?
Morotsrivare är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-08-07, 20:02   #10
LillisJ
Registered User
 
LillisJs avatar
 
Reg.datum: Feb 2012
Ort: Huddinge
Inlägg: 4 649
Sikta på att gå upp 0,5kg/månad. Det blir 6kg om året. Det blir betydligt mindre fettökning än om du skulle proppa i dej allt du kom åt.
__________________
Instagram: lorentzo.j
Journal

Citat:
Ursprungligen postat av ARMSTARK Visa inlägg
Gestapo sparkar in dörren och skriker "visa kuken", och man har inget val.
LillisJ är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-08-07, 20:06   #11
Morotsrivare
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2011
Inlägg: 70
Citat:
Ursprungligen postat av LillisJ Visa inlägg
Sikta på att gå upp 0,5kg/månad. Det blir 6kg om året. Det blir betydligt mindre fettökning än om du skulle proppa i dej allt du kom åt.
Hur mycket överskott blir det/dag? Hur mycket muskler skulle det generera i/år (ungefär då alltså)?
Morotsrivare är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-08-07, 20:10   #12
pezrulezhaakon
Registered User
 
pezrulezhaakons avatar
 
Reg.datum: May 2012
Inlägg: 6 637
Morotsrivare

Du måste hålla isär kostens energitäthet och näringstäthet.
Så om dina 250kcal är näringsfattiga eller näringstäta spelar i princip ingen roll för viktuppgången. Det spelar istället roll för din hälsa och ditt välmående.

Visst finns det små skillnader beroende på enskild makronutrient, hur de påverkar kroppen och hjärnans signalsystem. Men det är ganska ointressant då man inte äter på det sättet (förhoppningsvis)
pezrulezhaakon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-08-07, 20:19   #13
Morotsrivare
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2011
Inlägg: 70
Ok, tack pezrulezhaakon!
Morotsrivare är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-08-07, 20:36   #14
Rusk
Banned User
 
Reg.datum: May 2009
Inlägg: 2 197
Gå upp saktare i vikt helt enkelt, att gå upp så mycket som du gjorde på en så kort tid är förmodligen något endast en tanig nybörjare med ok anlag tjänar på.
Nu i din andra bulk så kommer fördelningen av fett/muskler förmodligen att se annorlunda ut, du kommer alltså att få på dig mer fett än muskler denna gången då det går saktare att bygga ju längre man håller på.
Mitt råd är att du siktar på +0.5-1kg i månaden om du vill hålla en skaplig form.
När du tycker att det börjar bli lite för mycket hull så kör en kort deff, att köra 20 veckor som du nydligen hargjort är något jag antar att du inte vill göra igen?
Jag själv satsar på att gå upp 3-4kg på 6 månader för att sedan se om det behövs en kort deff, men då har jag hållt på i snart 4 år och var tidigare överviktig så en snabbare viktuppgång är inget jag tjänar på.

Citat:
Ursprungligen postat av Morotsrivare Visa inlägg
Hur mycket överskott blir det/dag? Hur mycket muskler skulle det generera i/år (ungefär då alltså)?
Att pricka 0.5kg i månaden är svårt, ligger du +500 kcal om dagen så går du upp ca ett halvt kilo i veckan, bara att räkna
Och hur mycket muskler skulle det generera? Omöjligt att besvara då ens genetik spelar för stor roll.
Rolf skulle kunna få 3kg muskler medans Per får ett halvt kilo, trots att dom har gjort och skött allt identiskt.
Det finns tom dom som inte svarar alls på styrketräning.

Senast redigerad av Rusk den 2012-08-07 klockan 20:44.
Rusk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-08-07, 20:48   #15
Morotsrivare
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2011
Inlägg: 70
Jo precis blir nog en långsammare bulk den här gången även om den första gick väldigt bra. Var iof som du säger pga att det var just min första riktiga. Känner att jag har bra koll på intaget varje dag så ska försöka öka i vikt lite långsammare denna gång, vill ha en bra form i princip året runt men vill såklart bygga också? Ingen som har lite svar på frågorna angående fitness som jag ställde tidigare?
Morotsrivare är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 06:49.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)