Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2011-10-20, 21:06   #1
Matsa
Corporis Majestatis
 
Matsas avatar
 
Reg.datum: Dec 2007
Ort: Kalmar
Inlägg: 3 623
Undrar hur det är att vara stark...



Tänkte att jag skulle ta och starta en journal. Jag har blivit så dålig på att bokföra min träning nu under bantningen, det blir tråkigt och omotiverande att skriva upp när man långsamt blir klenare. Hoppas att journalandet kan råda bot på detta. Kanske skulle börja med lite info om mig själv...

Längd: 180cm
Vikt: 88kg och på väg nedåt
Ålder: 31

Mitt mål just nu är att börja tävla i SL i vår. Jag har varit på g ett bra tag nu men jag beslöt att vänta tills jag visste vart jag skulle bo och kommit till rätta med mitt nya jobb först. Jag satsar på att göra debut i 83kg klassen och sedan långsamt äta in mig i 93an, förhoppningsvis utan att bli altför smalfet.

Styrkestats:

Marklyft:

4x220kg vägandes 103 trinda kg.

5x200kg ståendes på en 25kg gummivikt vägandes mer smalfeta 90kg.

Knäböj:

1x170kg för något år sedan.

3x160kg ganska så lätt i början på dieten så jag vägde nog ca 98kg.

6x5x150kg, min bästa serie när jag var som fetast och detta var nog när jag var som starkast i böj. Önskar jag hade maxat då, fan vad dålig jag är på böj egentligen men det ska jag försöka fixa.

Bänkpress:

Bänken har inte funkat bra på ett par år, gjorde mig illa så fort jag kom igång typ och sedan dess får jag bara ont så fort jag tar i så jag håller mig till rehab på blajvikter.

Militärpress:

4x80kg på tyngre kroppsvikt och 10x60kg nyligen på 89kg KV. Gjorde även 23 reps på halva min KV igår.

Chins: 17 ostrikta som bäst men det var ett par år sedan jag satsade hårt på övningen. Ska försöka slå detta efter dieten.

För närvarande har jag lite lindriga ryggproblem och därför har jag valt att sänka vikten i mark och böj extremt mycket för att sakta höja och vara tillbaka på normala vikter runt årskiftet. Satsar mycket på att förbättra rörligheten och tekniken under den här tiden. Det är med andra ord mest diskoträning med undantag för militärpressen just nu, inte så roligt att skriva om men jag ska försöka.

Jag är förövrigt väldigt lat så det finns en överhängande risk att jag slarvar med att uppdatera denna men jag ska försöka skriva ifall nu någon ids läsa skiten.

SÅ! Nu har jag i alla fall startat men nu måste jag jobba lite så jag uppdaterar med mer senare.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av shadowfire Visa inlägg
lol, det finns mkt gemensamt mellan Knutbysekten och knäböjare.
Citat:
Ursprungligen postat av orsor Visa inlägg
Det roliga är att du har nästintill samma profilbild som Matsa. En smällfet marklyftare. Det är så man dör alltså
"Små delikata rörelser..."
Matsa är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-10-20, 21:08   #2
conlerc
Registered User
 
conlercs avatar
 
Reg.datum: Feb 2011
Ort: Södertälje
Inlägg: 179
Kööör hårt!
conlerc är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-10-20, 21:11   #3
Vunnis
Tunnis
 
Vunniss avatar
 
Reg.datum: Apr 2009
Ort: Uppsala
Inlägg: 4 386
Fortfarande inte fått pli på tutten? Såg din rehabtråd(inte riktigt? Mer "jelp, jag gick av"-tråd) när jag letade efter journalen du inte hade häromdagen. Vad gjorde du med den? Blev det nåt läkarbesök o så?
Vunnis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-10-20, 21:30   #4
Mitosis
Registered User
 
Mitosiss avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Ort: VBG, where dreams come to die
Inlägg: 2 622
Meshuggah

Grymt stark var du med!
Mitosis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-10-20, 21:48   #5
Matsa
Corporis Majestatis
 
Matsas avatar
 
Reg.datum: Dec 2007
Ort: Kalmar
Inlägg: 3 623
Nu har det jobbats! Ska bara invänta passresan hem med då...

Citat:
Ursprungligen postat av Vunnis Visa inlägg
Fortfarande inte fått pli på tutten? Såg din rehabtråd(inte riktigt? Mer "jelp, jag gick av"-tråd) när jag letade efter journalen du inte hade häromdagen. Vad gjorde du med den? Blev det nåt läkarbesök o så?
Nä, tutten har varit paj sedan 2008 så det verkar inte bli pli på den i närmsta taget. Det blir lite bättre undan för undan men så fort jag får för mig att ta i slutar det med aj. Var till en sjukgymnast och pratat med en läkare men bägge sade att man inte gjorde något åt det eftersom det inte stör mig i vardagslivet typ. I efterhand är jag bitter som fan över att jag inte var envisare, nu misstänker jag att det är i senaste laget att göra något åt det. Frågade rentav sjukgymnasten om jag borde gå till en idrottsläkare men han sade att det inte var mycket vits med det. För all del så kan han ha haft rätt och det verkligen inte var mycket annat att göra än att gilla läget och försöka träna runt det men som sagt så önskar jag att jag stått på mig bättre.

Tur att det finns två grenar till att jobba på. Är jag dålig på dem är det för att jag helt enkelt är kass och det går att råda bot på. Fortsätter ändå att envist nöta på med bänken i hopp om att det ska lossna med tiden, vill över 150kg någon gång i mitt liv i alla fall.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av shadowfire Visa inlägg
lol, det finns mkt gemensamt mellan Knutbysekten och knäböjare.
Citat:
Ursprungligen postat av orsor Visa inlägg
Det roliga är att du har nästintill samma profilbild som Matsa. En smällfet marklyftare. Det är så man dör alltså
"Små delikata rörelser..."
Matsa är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-10-20, 21:49   #6
Matsa
Corporis Majestatis
 
Matsas avatar
 
Reg.datum: Dec 2007
Ort: Kalmar
Inlägg: 3 623
Citat:
Ursprungligen postat av conlerc Visa inlägg
Kööör hårt!
Yep, ska göra vad jag kan!

Citat:
Ursprungligen postat av Mitosis Visa inlägg
Meshuggah

Grymt stark var du med!
indeed!

Tack.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av shadowfire Visa inlägg
lol, det finns mkt gemensamt mellan Knutbysekten och knäböjare.
Citat:
Ursprungligen postat av orsor Visa inlägg
Det roliga är att du har nästintill samma profilbild som Matsa. En smällfet marklyftare. Det är så man dör alltså
"Små delikata rörelser..."
Matsa är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-10-20, 22:07   #7
entropy
Dr Fitness
 
Reg.datum: Nov 2010
Inlägg: 345
Jag tycker alltid att du gör mycket vettiga inlägg i forumet, så det här kan vara kul att följa! Lycka till!
entropy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-10-20, 23:26   #8
Matsa
Corporis Majestatis
 
Matsas avatar
 
Reg.datum: Dec 2007
Ort: Kalmar
Inlägg: 3 623
Citat:
Ursprungligen postat av entropy Visa inlägg
Jag tycker alltid att du gör mycket vettiga inlägg i forumet, så det här kan vara kul att följa! Lycka till!
Oj, roligt att höra. Tack!
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av shadowfire Visa inlägg
lol, det finns mkt gemensamt mellan Knutbysekten och knäböjare.
Citat:
Ursprungligen postat av orsor Visa inlägg
Det roliga är att du har nästintill samma profilbild som Matsa. En smällfet marklyftare. Det är så man dör alltså
"Små delikata rörelser..."
Matsa är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-10-21, 00:06   #9
Matsa
Corporis Majestatis
 
Matsas avatar
 
Reg.datum: Dec 2007
Ort: Kalmar
Inlägg: 3 623
Gårdagens pass (onsdag) på Workout Center:

Militärpress:

23x45kg

Sedan stege tills jag kom över 50 reps:

2x45kg
3x45kg
5x45kg
2x45kg
3x45kg
5x45kg
2x45kg
3x45kg
5x45kg

Vet ej hur lång vilan mellan mikroseten var men inte speciellt lång. Jag försöker köra på så fort pulsen normaliserats så att jag får in mina 50 reps på kortast möjliga tid. Mjölksyran efter högrepsetet är dock ganska stygg så en del vila går åt. Det finns ingen ställning som lämpar sig för stående press (bara en bur men den är för låg) så jag får frivända upp vikten. Detta är irriterande men det är nog det enda jag ogillar med det här gymmet.

Bänkpress med axelbrett grepp (lillfingret strax innanför ringarna):

5x10x70kg

Ganska komfortabelt, så här gillar jag att bänka och det känns skonsamt för tutten. Vet att maxbredd på greppet är 81cm men får man hålla hur smalt som helst på tävlning?

Dipsmaskin:

3x25 på stegrande vikt, ingen koll på hur tungt utan jag bara kör på tills det tar stopp. Superset med magträning i maskin.

Sidolyft i maskin:

3x25 även här på typ okänd vikt.

Superset med supination/pronation i maskin:

3x10-20 på någon vikt.

Hantelflyes:

10x10kg
10x15kg
10x20kg

Superset med radial/ulnardeviation i maskin:

3x10-20 på något.

Tits i cable-cross (och här minns jag faktiskt vikten!):

12x25
12x30
12x35

I superset med Svend Press medelst 2st 5kg vikter. 3x10. Detta supersetet gillar jag som fan, det ger mycket tryck i tuttarna och jag inbillar mig att det är bra rehab.

Enarms tricepsextension i kabelhiss. Ingen större koll på reps och vikt.

Mycket discotrams och det enda jag egentligen håller koll på är de första basövningarna. Jag tycker verkligen om maskinen för underarmarna de har på Workout Center, den är verkligen grym och tillåter träning i alla rörelseplan.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av shadowfire Visa inlägg
lol, det finns mkt gemensamt mellan Knutbysekten och knäböjare.
Citat:
Ursprungligen postat av orsor Visa inlägg
Det roliga är att du har nästintill samma profilbild som Matsa. En smällfet marklyftare. Det är så man dör alltså
"Små delikata rörelser..."
Matsa är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-10-21, 00:27   #10
Matsa
Corporis Majestatis
 
Matsas avatar
 
Reg.datum: Dec 2007
Ort: Kalmar
Inlägg: 3 623
Dagens (torsdag) pass på Gävle KK:

Jag har som sagt lite ryggstrul så därför är vikten i böj och mark jättelåg. Tanken är att fokusera på utförande och rörlighet medan jag läker och höja sakta.

Sumomark 3ct:

5x110
5x110
5x110

Smalmark, explosivt:

5x130
5x130
5x130

Knäböj:

5x70
5x90
5x95

Igår tillbringade jag setvilan sittandes på en trave vikter i böjposition, den traven gjorde jag lägre allteftersom jag mjuknade. Det verkar ha hjälpt lite för jag kände mig mjukare än vanligt idag.

Dessutom provade jag något nytt när jag värmde inför böjen. En sorts hoppövning, från knäsittande till huk till ett upphopp. Detta verkar ha haft någon sorts effekt för det kändes mycket bra att böja efteråt, både mer upprätt och explosivare från botten än jag brukar vara. Nu vore det väl visserligen fan om det INTE kändes bra på sådana fjösvikter så jag får väl se hur det känns när det blir lite tyngre.

Chins, stege:

2
3
5
10

Repeat until 50!

Farmers walk:

Osäker på vad grejerna väger, det är en 10kg stång med lite annat ditsvetsat. Låt oss säga att det väger 15kg, då hade jag 65kg per hand. Gick 3 set om ca 20m.

Kul med farmers! Jag börjar lite försiktigt här i hopp om att det ska vara bra för bålstabiliteten samtidigt som det bygger greppstyrka. Bägge de sakerna är jag orolig att tappa nu när jag varken böjer eller markar tungt, så det känns som ett bra komplement.

Provade hip thrust för första gången idag, även detta gör jag för att till viss mån kompensera bristen på basövningar. Körde med ryggen mot en bänk och gick upp till 90x5 som tyngst. Kände mig riktigt muppig...

Triset med roddmaskin följt av pullovermaskin följt av scottcurls. Vikten känns knappt relevant men jag gjorde i alla fall 25 reps på allt i första setet och sedan ett med 10 reps på allt.

Sedan fick jag springa till bussen för jag kom på att jag faktiskt har ett jobb att sköta. Jobbigt när det är så kul att träna att man glömmer tiden. :/
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av shadowfire Visa inlägg
lol, det finns mkt gemensamt mellan Knutbysekten och knäböjare.
Citat:
Ursprungligen postat av orsor Visa inlägg
Det roliga är att du har nästintill samma profilbild som Matsa. En smällfet marklyftare. Det är så man dör alltså
"Små delikata rörelser..."
Matsa är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-10-21, 22:58   #11
groda
Registered User
 
grodas avatar
 
Reg.datum: Sep 2003
Ort: Linköping
Inlägg: 891
Kul att du startar journal och lycka till med tävlandet!

Med 4 reps på 220 borde inte en etta på 250 vara långt borta.

Svend press var en intressant övning som definitivt skall provas.
__________________
It's not about how much you can lift, it's about how much you look like you can lift, but it also helps if you can lift a lot too.
groda är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-10-22, 00:13   #12
Matsa
Corporis Majestatis
 
Matsas avatar
 
Reg.datum: Dec 2007
Ort: Kalmar
Inlägg: 3 623
Vägde mig idag och det visade 87kg vilket är det lägsta jag har vägt på länge. Jag är i Linköping och hälsar på hos mina föräldrar ett par dagar och det innebär att jag kommer att släppa helt på dieten, jag har rentav hållit ett extra högt underskott ett par dagar enbart för att jag ämnar svulla nu. Jag har varit här sedan 23:00 och hittills hunnit med 1kg tacopaj, 2 ostmackor, 150g glass (Alvestaglass marängsviss ), 1 äppple, 1 glas vin och 1 glas whisky. Prognosen för morgondagens träning är således högtryck.

Jag har en helt makalös träningsvärk i trapsen idag och det beror förmodligen på gårdagens farmers walk. Även underarmarna och sidorna på bålen är lite ömma, roligt att jag känner sådan effekt trots att jag tog det lugnt. Ska bli intressant att se vad detta ger när det börjar bli tungt, törs man hoppas på en tjurnacke?

Strongman är kul, jag pratade med Göran Rosén härom veckan eftersom jag ville åka ut på studiebesök och lära mig lyfta sten. De har dock lagt ned grenträningen för året då de tränar utomhus men jag fick ett nummer till några som kör inomhus. Det får nog bli ett försök så snart ryggen är helt återställd.

Citat:
Ursprungligen postat av groda Visa inlägg
Kul att du startar journal och lycka till med tävlandet!

Med 4 reps på 220 borde inte en etta på 250 vara långt borta.

Svend press var en intressant övning som definitivt skall provas.
Tack!

Jo men jag har ju gått ned 15kg sedan dess så jag har blivit lite klenare. Inte tappat så mycket i mark dock så över 200 lär jag ju fortfarande göra, men äter jag bra någon månad så är jag förhoppningsvis snart där igen.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av shadowfire Visa inlägg
lol, det finns mkt gemensamt mellan Knutbysekten och knäböjare.
Citat:
Ursprungligen postat av orsor Visa inlägg
Det roliga är att du har nästintill samma profilbild som Matsa. En smällfet marklyftare. Det är så man dör alltså
"Små delikata rörelser..."
Matsa är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-10-22, 21:08   #13
Matsa
Corporis Majestatis
 
Matsas avatar
 
Reg.datum: Dec 2007
Ort: Kalmar
Inlägg: 3 623
Dagens på Gymbolaget i Linköping:

Militärpress:

5x60kg
2x70kg
1x80kg
0x85kg
8x60kg
7x60kg

Lite besviken på att jag bommade på 85kg, stod och kämpade med ca 15cm kvar i typ 10 sekunder men kunde inte låsa ut. För två veckor sedan klarade jag den vikten men det var verkligen grismax, nåväl jag är ju snart uppe på min kroppsvikt i alla fall.

60x8 gick lätt och tanken var att spara nog med energi för att klara ett par åttor till men mjölksyran tog ut sin rätt i setet efter.

Snedbänk (Totalt 50 reps):

2x60kg
3x60kg
5x60kg
10x60kg
2x60kg
3x60kg
5x60kg
10x60kg
2x60kg
3x60kg
5x60kg

Svag i detta men det gör fan inte speciellt ont i tutten längre som det gjorde bara för ett par månader sedan. Jag har tidigare undvikit snedbänk pga smärta men det verkar som om jag faktiskt mår bättre ju mer jag kör den.

Cable-cross:

12x25
12x30
12x35

Superset med Svend press.

Maskindips:

3x25 på fullt mag, vet ej vikten men det är en ganska underdimensionerad maskin.

Sidolyft i maskin:

3x10 med en 10 på varje sida. Denna har fria vikter så det är lite annorlunda jämfört med maskinen i Gävle jag har kört med den senaste tiden som har viktmagasin, denna är mycket tyngre i toppen.

Discotjafs enarms pushdowns:

20x25kg
15x30kg
12x35kg

Superset med drag till hakan:

25x50kg
15x70kg
10x90kg

Gymleco magmaskin:

20x25kg
20x35kg
20x50kg
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av shadowfire Visa inlägg
lol, det finns mkt gemensamt mellan Knutbysekten och knäböjare.
Citat:
Ursprungligen postat av orsor Visa inlägg
Det roliga är att du har nästintill samma profilbild som Matsa. En smällfet marklyftare. Det är så man dör alltså
"Små delikata rörelser..."

Senast redigerad av Matsa den 2011-10-22 klockan 21:10.
Matsa är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-10-22, 21:38   #14
Matsa
Corporis Majestatis
 
Matsas avatar
 
Reg.datum: Dec 2007
Ort: Kalmar
Inlägg: 3 623
Mätte förresten armarna idag för första gången på jättelänge. De lår på 43cm nu och var en hårsmån under 45cm innan jag började banta, tappat förvånansvärt lite omkrets men det klagar jag verkligen inte på.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av shadowfire Visa inlägg
lol, det finns mkt gemensamt mellan Knutbysekten och knäböjare.
Citat:
Ursprungligen postat av orsor Visa inlägg
Det roliga är att du har nästintill samma profilbild som Matsa. En smällfet marklyftare. Det är så man dör alltså
"Små delikata rörelser..."
Matsa är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-10-22, 23:37   #15
ceejay
å nej, måste man komma på en ny text igen
 
ceejays avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: uppsala
Inlägg: 20 086
tågförarn journaliserar!
__________________
Ceejay's träningsjournal!
ceejay är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:27.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)