Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-02-22, 17:57   #1
Patrik Cutler
Forumturken
 
Patrik Cutlers avatar
 
Reg.datum: May 2007
Ort: SVERIGE
Inlägg: 215
Rom i bröstflyes

När jag tittar på folk som kör flyes så går dom ner med hantlarna till brösthöjd,eller strax under. Sen lyfter dom hantlarna tills dom krockar i luften, eller iaf ganska nära.

Jag gillar känslan när jag kör flyes, men jag förstår inte varför jag känner motstånd under en så liten del av lyftet? Så fort jag kommer en liten bit ovanför bröstet så släpper spänningen. Känns som att jag kan hålla hantlarna där hela dagen utan problem.
Ska jag känna något i flyes så får jag börja i bottenläget och sen vicka kanske 10 cm upp och ner.

Varför är det så? Vad gör jag fel?
__________________
Tuff
Patrik Cutler är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-22, 18:28   #2
ziggekatten
Registered User
 
ziggekattens avatar
 
Reg.datum: Nov 2016
Ort: Höllviken
Inlägg: 101
Gravitationens lag. Flyes i kabelmaskin ger motstånd hela vägen
__________________
Mål innan jag fyller 50:
Bänk: 100kg, Böj: 150, Mark: 200, Press: 75
Just nu(49 år, 186cm@97kg): 107,5/152,5/202,5/60
ziggekatten är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-22, 18:39   #3
ceejay
å nej, måste man komma på en ny text igen
 
ceejays avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: uppsala
Inlägg: 20 102
Föredrar i cablen. Använder mig utav så mycket range of motion som möjligt, maximalt sträck i bröstmusklerna.
__________________
Ceejay's träningsjournal!
ceejay är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-23, 10:26   #4
Patrik Cutler
Forumturken
 
Patrik Cutlers avatar
 
Reg.datum: May 2007
Ort: SVERIGE
Inlägg: 215
Men varför ser jag inga andra som bara vickar 10cm upp och ner? Gör alla andra fel? Inkl Arnold
__________________
Tuff
Patrik Cutler är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-23, 16:57   #5
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 217
Citat:
Ursprungligen postat av Patrik Cutler Visa inlägg
Men varför ser jag inga andra som bara vickar 10cm upp och ner? Gör alla andra fel? Inkl Arnold
__________________
Grandmaster Broscientist

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-23, 17:41   #6
Ett Orm
Silver lifter
 
Ett Orms avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Ort: Mitt i Sverige, lite åt sidan..
Inlägg: 2 620
Citat:
Ursprungligen postat av ziggekatten Visa inlägg
Gravitationens lag. Flyes i kabelmaskin ger motstånd hela vägen
Ja liggade på bänk tappar bröstet så gott som all belastning om överarmarna pekar rakt upp.
Sen vill det gärna bli att armarna utåtroteras i flyes, det är inte alla axlar som gillar det.
Ett Orm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-23, 17:51   #7
RobbanColeman
Registered User
 
RobbanColemans avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Ort: Norrtälje
Inlägg: 2 888
Bättre tänka man ska spänna bröstet än att tänka man ska flytta hantlar o kablar hit o dit tycker jag.

Det kommer se lite olika ut för olika personer. Man märker om det går bra om man får pump i bröstet just när man tränar just det. Inte svårare än så.

Frågan är om man vill bli bra på rörelser, specifika rörelsemönster, specifikt sätt att utföra det på eller om man t ex vill ha bröstmuskler endast... om man tänker t ex bänkpress så måste den ju utföras på ett visst sätt på tävling men det finns inga måsten när man gymmar, och gör man det för bröstmuskler endast är det ju resultaten som räknas inte hur man gör, hur fort, hur djupt, hur högt, hur "strikt" eller något alls förutom huruvida man får bröstmuskler eller ej. Då är det rimligt att endast det är vad som räknas.

Ett annat exempel är strikta sit-ups enligt t ex försvarsmakten eller få bra magrutor genom ett väldigt annorlunda sätt att "träna" magen. Jaja, man får gör hur man vill och inget sätt kommer väl vara helt utan resultat.

Eller knäböj som ju förr var en favorit på denna bräda att tjata om, djupt o strikt o bla bla bla. Det är helt oviktigt om man vill ha bra ben t ex, får man bra ben får man. Vill man däremot vara bra på djupa böj är det just det man ska bli bra på. Vill man bli bra på att ha bra ben är det just det man ska bli bra på.

Senast redigerad av RobbanColeman den 2020-02-23 klockan 17:53.
RobbanColeman är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:33.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)