Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-02-12, 11:49   #16
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Förresten, är det detta som ska mätas? "Bukomfång", 2 cm under naveln? https://www.mabra.com/michael-mosley...-ar-for-stort/

Var man mäter spelar ju jättestor roll, jag är allt från utom fara till på-gränsen-till-död beroende på om jag mäter på det smalaste eller tjockaste stället.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-12, 12:09   #17
CalleP
Göteborg är världens bästa stad!
 
CallePs avatar
 
Reg.datum: Sep 2007
Ort: Floda
Inlägg: 4 726
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Förresten, är det detta som ska mätas? "Bukomfång", 2 cm under naveln? https://www.mabra.com/michael-mosley...-ar-for-stort/

Var man mäter spelar ju jättestor roll, jag är allt från utom fara till på-gränsen-till-död beroende på om jag mäter på det smalaste eller tjockaste stället.
Åhfan trodde man alltid matte midjan vid det tjockaste stället.
__________________
Journalen
CalleP är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-12, 12:14   #18
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 282
I nivå med höftbenskammen.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-12, 12:36   #19
PureWhey
Banned User
 
Reg.datum: Oct 2012
Ort: Göteborg
Inlägg: 10 537
Citat:
Ursprungligen postat av Helgehorse Visa inlägg


Det där undrar jag så mycket om också, Sambon kollade på en youtube som är överviktig och menar på att hon "trivs/älskar" sin kropp och alla skall få se ut som man vill, Givetvis.

Men att hon sedan uppmuntrade överviktiga till att sluta bry sig så mycket, Och bara leva livet och sluta tänka på vikten, Drog igång mig lite. Kommenterade och började ifrågasätta lite, Och fick världens shitstorm emot mig.


Har inget emot grovt överviktiga, Verkligen inte. Men däremot tycker jag verkligen man skall försöka undvika och faktiskt tänka på sin hälsa, Även om det är så "accepterat" att vara fet i dagens samhälle. Lättare sagt än gjort kanske, Men inget man bara skall ignorera enligt mig.
Det är inte en kulle värd att dö på. Låt tjockisar var tjocka. Vi 'normala' vet att de inte alls mår bra egentligen utan det är försvarsmekanismer som deras svaga psyke byggt upp.
PureWhey är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-12, 12:41   #20
spoon
Spån
 
spoons avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Ort: Nyboda
Inlägg: 14 407
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Förresten, är det detta som ska mätas? "Bukomfång", 2 cm under naveln? https://www.mabra.com/michael-mosley...-ar-for-stort/

Var man mäter spelar ju jättestor roll, jag är allt från utom fara till på-gränsen-till-död beroende på om jag mäter på det smalaste eller tjockaste stället.
Det kan du väl omöjligt vara? Du väger ju ingenting. Vad har du för midjemått och längd?

Själv så är jag lite småtjock med 88 cm i midjemått. 182 cm. Så jag överlever. Du borde ju ha mycket bättre ratio om man utgår ifrån dina bilder.

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
__________________
Foxtrot Uniform Charlie Kilo
spoon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-12, 12:42   #21
Armed Dingo
Tack, god jul!
 
Armed Dingos avatar
 
Reg.datum: May 2013
Inlägg: 1 843
Citat:
Ursprungligen postat av PureWhey Visa inlägg
Det är inte en kulle värd att dö på. Låt tjockisar var tjocka. Vi 'normala' vet att de inte alls mår bra egentligen utan det är försvarsmekanismer som deras svaga psyke byggt upp.
Jag håller med i att man inte bör ta striden själv, där har vi exempel på att slåss med väderkvarnar...

Men uppifrån bör hälsosamma ideal råda. Tänk på de barn och ungdomar som inte är feta ännu och inte vet om komplikationerna av att bli fet. Ska de inte få den kunskap från skola och myndigheter som behövs, för att slippa bli fet? Om man tror att det bara är lite mysigt fett och inte inser hur jävla jobbigt det är att bli av med, är det lättare att trilla dit.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av 40plus Visa inlägg
när dom tajta kläderna vrängs av så väller fettet ut
Armed Dingo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-12, 12:46   #22
PureWhey
Banned User
 
Reg.datum: Oct 2012
Ort: Göteborg
Inlägg: 10 537
Citat:
Ursprungligen postat av Armed Dingo Visa inlägg
Jag håller med i att man inte bör ta striden själv, där har vi exempel på att slåss med väderkvarnar...

Men uppifrån bör hälsosamma ideal råda. Tänk på de barn och ungdomar som inte är feta ännu och inte vet om komplikationerna av att bli fet. Ska de inte få den kunskap från skola och myndigheter som behövs, för att slippa bli fet? Om man tror att det bara är lite mysigt fett och inte inser hur jävla jobbigt det är att bli av med, är det lättare att trilla dit.
Alla vet att det är ohälsosamt att vara fet. Det är några fanatiker på Twitter som ingen vettig människa bryr sig om som försöker motsätta sig det. Tror inte skola, livsmedelsverket osv kommer vika sig och gå med på att det är cool att vara fet
PureWhey är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-12, 12:54   #23
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av spoon Visa inlägg
Det kan du väl omöjligt vara? Du väger ju ingenting. Vad har du för midjemått och längd?

Själv så är jag lite småtjock med 88 cm i midjemått. 182 cm. Så jag överlever. Du borde ju ha mycket bättre ratio om man utgår ifrån dina bilder.

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
Ska kolla sen när jag kommer hem, men jag är en sån där som har putmage när jag slappnar av, även om jag har magrutor.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-12, 13:08   #24
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
I nivå med höftbenskammen.
Såvitt jag vet brukar man väl mäta midjan på kvinnor på smalaste stället och på män i höjd med naveln. Jag vet inte på rak arm var jag läst detta, men troligen från någon fettprocentsformel (typ YMCA eller liknande) eller just där det stod om midja/längd ration.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-12, 13:13   #25
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av PureWhey Visa inlägg
Alla vet att det är ohälsosamt att vara fet. Det är några fanatiker på Twitter som ingen vettig människa bryr sig om som försöker motsätta sig det. Tror inte skola, livsmedelsverket osv kommer vika sig och gå med på att det är cool att vara fet
Jag håller i princip med. Det är samma sak som gäller en massa liknande fenomen nu för tiden, typ att man ska hålla sig "PK".

Dock är jag inte helt säker på att all de ärthjärnor som rapar upp de politiskt korrekta slagorden är medvetna om att de faktiskt pratar i nattmössan.

Men jag följer ockå det rådet att ignorera allt det där "PK bruset" i media och från de som verkar tro på det.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-12, 13:26   #26
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
WC was measured at the end of normal expiration using a nonelastic tape measure (Seca, Hamburg, Germany) at the midpoint between the lower costal border and the iliac crest [11].
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4276350/

Jag vet inte om det var just denna studien jag läste om förut. Men det var iaf inte denna beskrivningen iaf. Jag vet inte exakt var "lower costal border" är. Är det nederkanten av revbenen möjligen? Om det är det så så blir det väl ungefär navelhöjd kanske...
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-12, 13:42   #27
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Jag hittar inget som stödjer det jag tidigare påstod om att

På wikipedia hittade jag detta om midja/längd, där stod inget om var man skulle mäta.
https://en.wikipedia.org/wiki/Waist-to-height_ratio

Däremot hittade jag detta om midja/höft ration:

Citat:
Practically, however, the waist is more conveniently measured simply at the smallest circumference of the natural waist, usually just above the belly button, and the hip circumference may likewise be measured at its widest part of the buttocks or hip.[3] Also, in case the waist is convex rather than concave, such as is the case in pregnancy, different body types, and obesity, the waist may be measured at a horizontal level 1 inch above the navel.[4]
https://en.wikipedia.org/wiki/Waist%E2%80%93hip_ratio
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-12, 14:56   #28
Melker2
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2018
Inlägg: 509
Hm, vi måste ju vara säkra på var vi mäter midjan...
Skiljer flera cm på mig om jag mäter vid naveln eller vid höftbesnkammen 3-4 cm lägre än naveln).
Melker2 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-12, 15:23   #29
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Melker2 Visa inlägg
Hm, vi måste ju vara säkra på var vi mäter midjan...
Skiljer flera cm på mig om jag mäter vid naveln eller vid höftbesnkammen 3-4 cm lägre än naveln).
Höftbenskammen lär inte många använda som midjemått.

I princip allt man hittar om man söker på nätet är lite olika formuleringar som alla går ut på ungefär samma sak. Dvs att man antingen ska ta den smalaste delen (om man har en avsmalning) eller typ 1 cm ovanför naveln (om man har en konvexmage och inte har en avsmalning alls). Eventuellt tar man alltid och mäter 1cm lvanför naveln.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-12, 15:43   #30
Melker2
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2018
Inlägg: 509
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Höftbenskammen lär inte många använda som midjemått.

I princip allt man hittar om man söker på nätet är lite olika formuleringar som alla går ut på ungefär samma sak. Dvs att man antingen ska ta den smalaste delen (om man har en avsmalning) eller typ 1 cm ovanför naveln (om man har en konvexmage och inte har en avsmalning alls). Eventuellt tar man alltid och mäter 1cm lvanför naveln.
Ja, mitt för naveln har jag hört tidigare men Grub skrev höftbenskammen och han brukar ha skaplig koll...
Melker2 är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:13.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)