Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-02-11, 12:56   #1
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 267
Midjemåttet avgörande mått på hälsan

Citat:
Despite decades of unequivocal evidence that waist circumference provides both independent and additive information to BMI for predicting morbidity and risk of death, this measurement is not routinely obtained in clinical practice. This Consensus Statement proposes that measurements of waist circumference afford practitioners with an important opportunity to improve the management and health of patients. We argue that BMI alone is not sufficient to properly assess or manage the cardiometabolic risk associated with increased adiposity in adults and provide a thorough review of the evidence that will empower health practitioners and professional societies to routinely include waist circumference in the evaluation and management of patients with overweight or obesity. We recommend that decreases in waist circumference are a critically important treatment target for reducing adverse health risks for both men and women. Moreover, we describe evidence that clinically relevant reductions in waist circumference can be achieved by routine, moderate-intensity exercise and/or dietary interventions. We identify gaps in the knowledge, including the refinement of waist circumference threshold values for a given BMI category, to optimize obesity risk stratification across age, sex and ethnicity. We recommend that health professionals are trained to properly perform this simple measurement and consider it as an important ‘vital sign’ in clinical practice.
Waist circumference as a vital sign in clinical practice: a Consensus Statement from the IAS and ICCR Working Group on Visceral Obesity. Nature Reviews Endocrinology (2020).

https://www.nature.com/articles/s41574-019-0310-7
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-11, 13:40   #2
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Jag vet att jag läst någonstans (för flera år sedan) att det fanns studier som visade på att ifall kvoten mellan midjemått och längd var större än 0,5 så var det en betydligt ökad risk (tror det var 20% högre risk) för att man skulle dö i förtid av hjärt/kärl sjukdomar än om man hade en kvot under 0,5.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-11, 13:48   #3
Jansson_84
Registered User
 
Jansson_84s avatar
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: On earth
Inlägg: 312
Sen så spelar ju längden på personen in.
Som jag förstått så är ett bra sätt att ta sin längd dela det med 2.

T.ex. man på 180cm /2 = 90 cm.
Då ska midjemåttet helst vara maximalt 90 cm för att ha bra förutsättningar för god hälsa.

@ Kanske blir samma sak som du skrev svenbanan.
__________________
"How can a man be brave if he is afraid? That is the only time a man can be brave".
"I do not agree with what you have to say, but I'll defend to the death your right to say it". Voltaire

Senast redigerad av Jansson_84 den 2020-02-11 klockan 13:50.
Jansson_84 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-11, 13:56   #4
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Jansson_84 Visa inlägg
Sen så spelar ju längden på personen in.
Som jag förstått så är ett bra sätt att ta sin längd dela det med 2.

T.ex. man på 180cm /2 = 90 cm.
Då ska midjemåttet helst vara maximalt 90 cm för att ha bra förutsättningar för god hälsa.

@ Kanske blir samma sak som du skrev svenbanan.
Ja, det borde bli precis samma sak.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-11, 17:54   #5
Armed Dingo
Tack, god jul!
 
Armed Dingos avatar
 
Reg.datum: May 2013
Inlägg: 1 838
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Jag vet att jag läst någonstans (för flera år sedan) att det fanns studier som visade på att ifall kvoten mellan midjemått och längd var större än 0,5 så var det en betydligt ökad risk (tror det var 20% högre risk) för att man skulle dö i förtid av hjärt/kärl sjukdomar än om man hade en kvot under 0,5.
0,5 lät ganska lågt räknat. Det lär ju 70% av svenska vuxna män komma över, och 90% av amerikaner.

Det kan givetvis stämma men då blir jag ännu mer trött på allt acceptans-tjat kring tjockisars kroppar. Varför ska det va OK och fint att va ohälsosam och fet?

En modell behöver inte vara anorektisk längre för att kallas trådsmal. Räcker med att vara i god hälsosam form för att få kallas freak. Det är som att den spelade toleransen mot allt o alla gör att den verkliga avundsjukan lyser igenom så fort tillfälle ges.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av 40plus Visa inlägg
när dom tajta kläderna vrängs av så väller fettet ut
Armed Dingo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-11, 18:33   #6
ceejay
å nej, måste man komma på en ny text igen
 
ceejays avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: uppsala
Inlägg: 20 086
ska jag ned i under 100 midjemått kommer jag vara rätt hård i kroppen. Spelar fettmassa någon roll?
__________________
Ceejay's träningsjournal!
ceejay är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2020-02-12, 07:37   #7
smerk
Lägg in nått kul
 
smerks avatar
 
Reg.datum: Nov 2016
Inlägg: 1 642
Skulle gissa på att allmänna formler som dessa inte är lika applicerbara på bjässar som du

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
smerk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-12, 07:57   #8
Läskeblask
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2015
Inlägg: 537
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
ska jag ned i under 100 midjemått kommer jag vara rätt hård i kroppen. Spelar fettmassa någon roll?
Fett är alltid fett men ur hälsoperspektiv är väl all "övervikt" dålig
Läskeblask är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-12, 08:06   #9
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
ska jag ned i under 100 midjemått kommer jag vara rätt hård i kroppen. Spelar fettmassa någon roll?
Jag vet inte om den totala fetmassan spelar så stor roll. Men däremot är ju just bukfett särskilt dåligt då det tenderar att hamna kring diverse inre organ och fucka upp saker och ting. Så har man 5kg rumpfett så är det inte lika illa som 5kg magfett.

Men midjemåttet i sig är ju inte det som är negativt, utan det är ju just att det finns ett samband mellan midjemått och hur mycket bukfett man har.

Precis som BMI ju inte funkar så bra på folk med väldigt mycket muskler så lär ju inte sådana här samband heller funka på folk med enorma magmuskler.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-12, 08:14   #10
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
ska jag ned i under 100 midjemått kommer jag vara rätt hård i kroppen. Spelar fettmassa någon roll?
Jag gissar att man inte räknar med ökat midjemått pga ökad muskelmassa. Dina muskler gör väl att din midja har 10 cm större diameter än en genomsnittsperson av din längd och fetthalt.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-12, 08:50   #11
PureWhey
Banned User
 
Reg.datum: Oct 2012
Ort: Göteborg
Inlägg: 10 537
Citat:
Ursprungligen postat av Armed Dingo Visa inlägg

Det kan givetvis stämma men då blir jag ännu mer trött på allt acceptans-tjat kring tjockisars kroppar. Varför ska det va OK och fint att va ohälsosam och fet?
Det är det inte. Det är tjockisar med ätstörningar som tycker det. Dem kan man inte lyssna på.
PureWhey är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-12, 10:24   #12
Armed Dingo
Tack, god jul!
 
Armed Dingos avatar
 
Reg.datum: May 2013
Inlägg: 1 838
Citat:
Ursprungligen postat av PureWhey Visa inlägg
Det är det inte. Det är tjockisar med ätstörningar som tycker det. Dem kan man inte lyssna på.
Det är detta budskap som behöver nå massorna.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av 40plus Visa inlägg
när dom tajta kläderna vrängs av så väller fettet ut
Armed Dingo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-12, 11:10   #13
stridis
stridis- avatartextmästare
 
stridiss avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Ort: lindome
Inlägg: 6 031
Vi behöver en midjemått-poll som systertråd till denna.
__________________
Stridis invictus.

I won't just gaze into the abyss, I'll maintain uncomfortable eye contact with it.
stridis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-12, 11:39   #14
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 267
Allt över 75 = tvångskorsett.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-12, 11:46   #15
Helgehorse
Registered User
 
Helgehorses avatar
 
Reg.datum: May 2018
Inlägg: 496
[QUOTE=Armed Dingo;8101982]0,5 lät ganska lågt räknat. Det lär ju 70% av svenska vuxna män komma över, och 90% av amerikaner.

Det kan givetvis stämma men då blir jag ännu mer trött på allt acceptans-tjat kring tjockisars kroppar. Varför ska det va OK och fint att va ohälsosam och fet?



Det där undrar jag så mycket om också, Sambon kollade på en youtube som är överviktig och menar på att hon "trivs/älskar" sin kropp och alla skall få se ut som man vill, Givetvis.

Men att hon sedan uppmuntrade överviktiga till att sluta bry sig så mycket, Och bara leva livet och sluta tänka på vikten, Drog igång mig lite. Kommenterade och började ifrågasätta lite, Och fick världens shitstorm emot mig.


Har inget emot grovt överviktiga, Verkligen inte. Men däremot tycker jag verkligen man skall försöka undvika och faktiskt tänka på sin hälsa, Även om det är så "accepterat" att vara fet i dagens samhälle. Lättare sagt än gjort kanske, Men inget man bara skall ignorera enligt mig.
Helgehorse är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:22.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)