Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2018-08-19, 13:08   #91
StarkaUlf
Längtar till jul.
 
StarkaUlfs avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 9 708
Citat:
Ursprungligen postat av Hirvis Visa inlägg
Okej, jag provade igår kväll, men jag ser det som en testomgång inför när jag kör "på riktigt". Jag kanske uttryckte mig oklart, men jag har inga illusioner om att jag kan dra iväg 100 reps i ett enda set utan min plan är mer att göra det på tre set med repsen 40, 30, 30 eller något liknande. Jag är inte fantastisk på att högreppa, men i mitt fall blir vikten, med risk för att låta dryg, så relativt lätt att jag inte hinner märka att det är jobbigt förrän en bra bit in i setet. En optimal dag gör jag kanske 50 reps, men inte två set i rad så hur jag än gör kommer jag att behöva tre set för att komma upp i 100 reps.

Hur som helst så gjorde jag 4x25 på 105 kilo igår. Kändes ganska bekvämt, men brutal träningsvärk idag. Tog inte tid, men skulle gissa att jag vilade två minuter mellan seten. Ska tjuvträna lite till på detta innan jag går all-in, men jag räknade ut att jag ligger någonstans i närheten av 30 000 utförda set bänkpress under mitt träningsliv och nästan 200 tävlingar så det vore väl själva fan om man inte skulle ha någon fördel av den nerlagda tiden.

Jag provade även dips med +15 kilo. Gick inte till absolut fail, men rätt nära. Gjorde 35 reps och det är jag rätt nöjd med då jag tränat väldigt lite dips dom senaste åren. Men som sagt, 30 000 set bänk...
Snyggt här tänkte man att man kanske skulle ha en chans i dips eftersom att jag är lätt, men det kan jag glömma
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Skulle vända läraren upp och ner och säga att jag kan göra detta pga bänkpress med brygga och djupa böjar.
StarkaUlf är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2018-08-19, 16:23   #92
Xtreme-G
No brain, no gain
 
Xtreme-Gs avatar
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Stockholm/Linköping
Inlägg: 509
Citat:
Ursprungligen postat av bighulken Visa inlägg
Jao jao,,,alltid lika intressant och se hur det diskuteras, kroppsvikt osv, ungefär som om detta vore något slags, rättvisa, eller dylikt!!.....
Eller som i extremfall, ett set.......på 100 reps.....men men, det faller bort ganska omgående, som tur är.

Funkar inte riktigt så, kanske, att det blir linjärt, liksom....
Skulle vilja se Brian Shaw, göra 100 reps på 200kg i bänken där....huuga...

Men men, för de med (lite) i kroppsvikt, är det väl alltid roligt....kanske.

Om man vill vara rättvis, så kanske?.....man bör gå på, Kofficient, när man ska jämföra osv, ....kanske......Hepp............Med vänlig hälsning/.....
Kroppsvikt är en typ av rättvisa, Wilks är en annan. För motionärer och tävlanden utanför eliten anser jag definitivt att justering med kroppsvikt är mycket mer rättvist än Wilks för just bänkpress.
Xtreme-G är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-19, 16:48   #93
trädgårdsmöbel
d-bag
 
trädgårdsmöbels avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 1 234
Citat:
Ursprungligen postat av DiktatorN Visa inlägg
Lite hjälper det ju då en elitlyftare är väldigt stark. Men vadfan det är bänkpress för 100 reps på tid, det är lika mycket/lite hans gren som det är för en kroppsbyggare, en som sysslar med crossfit eller en motionär. Så vi säger "Bring it on Hirvis!" istället för att lämna in walk over.
trädgårdsmöbel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-19, 17:14   #94
DiktatorN
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2017
Inlägg: 453
Citat:
Ursprungligen postat av trädgårdsmöbel Visa inlägg
Lite hjälper det ju då en elitlyftare är väldigt stark. Men vadfan det är bänkpress för 100 reps på tid, det är lika mycket/lite hans gren som det är för en kroppsbyggare, en som sysslar med crossfit eller en motionär. Så vi säger "Bring it on Hirvis!" istället för att lämna in walk over.
Ja 100 reps på tid är ju jättesvårt för en bänkpressare av världsklass som väger max 100 kg.

Svårt att veta om du skämtar eller inte nu faktiskt.
DiktatorN är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-19, 17:20   #95
DiktatorN
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2017
Inlägg: 453
Citat:
Ursprungligen postat av Xtreme-G Visa inlägg
Kroppsvikt är en typ av rättvisa, Wilks är en annan. För motionärer och tävlanden utanför eliten anser jag definitivt att justering med kroppsvikt är mycket mer rättvist än Wilks för just bänkpress.
Rättvist är det väl om alla använder samma vikt. Jag får inte ihop hur det skulle vara mer rättvist på något annat sätt.
DiktatorN är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-19, 18:42   #96
Agitator
Den rättmätige
 
Agitators avatar
 
Reg.datum: Mar 2014
Inlägg: 1 791
Citat:
Ursprungligen postat av DiktatorN Visa inlägg
Ja 100 reps på tid är ju jättesvårt för en bänkpressare av världsklass som väger max 100 kg.

Svårt att veta om du skämtar eller inte nu faktiskt.
Styrkelyftare "brukar" inte köra högreps som del av sin träning. Lite det som var grunden för hans uttalande. Dock trodde jag Hirvis vägde mer. Så det var nog lite för lätt för han.

Näe, elitlyftare som vill delta borde köra feets up på en bänk framför sig samt inte bredare handfattning än lillfingret nuddar ringarna på stången.

Så kanske man får se lite rom också

Förutsätter att det bollas iväg nästan lika enkelt på dessa förutsättningar för "eliten".
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Att träna utan steroider är som att vattna gräsmattan när det regnar. Slöseri med tid.
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Det är aldrig för tidigt för första kuren.
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Va, kreatin? Är det kreatin vi har pratat om?
Agitator är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-19, 18:46   #97
trädgårdsmöbel
d-bag
 
trädgårdsmöbels avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 1 234
Citat:
Ursprungligen postat av DiktatorN Visa inlägg
Ja 100 reps på tid är ju jättesvårt för en bänkpressare av världsklass som väger max 100 kg.

Svårt att veta om du skämtar eller inte nu faktiskt.
Är du själv lika muskulärt stark och lika lätt, så minskar fördelen av bänkexpertisen markant gissar jag.
trädgårdsmöbel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-19, 20:06   #98
DiktatorN
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2017
Inlägg: 453
Citat:
Ursprungligen postat av Agitator Visa inlägg
Styrkelyftare "brukar" inte köra högreps som del av sin träning. Lite det som var grunden för hans uttalande. Dock trodde jag Hirvis vägde mer. Så det var nog lite för lätt för han.

Näe, elitlyftare som vill delta borde köra feets up på en bänk framför sig samt inte bredare handfattning än lillfingret nuddar ringarna på stången.

Så kanske man får se lite rom också

Förutsätter att det bollas iväg nästan lika enkelt på dessa förutsättningar för "eliten".
Citat:
Ursprungligen postat av trädgårdsmöbel Visa inlägg
Är du själv lika muskulärt stark och lika lätt, så minskar fördelen av bänkexpertisen markant gissar jag.
Man får ta hänsyn till vad en lyftares 1RM är. En lyftare i världsklass som väger upp till 100 kg kommer givetvis att slakta alla som inte är elitlyftare i denna typ av tävlingar. Det blir helt enkelt en så pass låg vikt för dem att lyfta. Även om man inte är en lyftare som tränar högreps ofta så blir det inte så svårt att träna upp det relativt snabbt. I och med att vikten är så låg.
DiktatorN är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-19, 20:13   #99
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
Jag förbättrade min kv-bänk till 17 reps där jag tror mig haft 18 reps om jag hade försökt. Blir nog ett försök till förbättring i veckan, mitt resultat är trots allt rätt uselt.

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-19, 20:31   #100
Agitator
Den rättmätige
 
Agitators avatar
 
Reg.datum: Mar 2014
Inlägg: 1 791
Är för tjock för att ens vilja delta i denna "lek". Till och med 100 reps 100 kg skulle ta mig kanske 30 min.

Ifs, kanske skulle gå lite snabbare ifall man försöker toppa och vila upp sig inför sådant lekpass. Men kv? NO BUENO!
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Att träna utan steroider är som att vattna gräsmattan när det regnar. Slöseri med tid.
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Det är aldrig för tidigt för första kuren.
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Va, kreatin? Är det kreatin vi har pratat om?
Agitator är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-19, 20:43   #101
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
Vad skulle kunna vara nästa utmaning? Max-reps på 2x kv i marklyft? Oklart hur jag skulle prestera där, är inte i toppslag i övningen men det är likväl min starkaste gren plus att jag har kondition.

Kanske testar i veckan. Jag kör med död start, remmar och sumo. Ni kan väl få friheten att göra hur ni vill.

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-19, 20:59   #102
Agitator
Den rättmätige
 
Agitators avatar
 
Reg.datum: Mar 2014
Inlägg: 1 791
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Vad skulle kunna vara nästa utmaning? Max-reps på 2x kv i marklyft? Oklart hur jag skulle prestera där, är inte i toppslag i övningen men det är likväl min starkaste gren plus att jag har kondition.

Kanske testar i veckan. Jag kör med död start, remmar och sumo. Ni kan väl få friheten att göra hur ni vill.

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
Du skrev marklyft. Sumo och remmar är inte marklyft min gode herre.

__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Att träna utan steroider är som att vattna gräsmattan när det regnar. Slöseri med tid.
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Det är aldrig för tidigt för första kuren.
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Va, kreatin? Är det kreatin vi har pratat om?
Agitator är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-19, 21:01   #103
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
Citat:
Ursprungligen postat av Agitator Visa inlägg
Du skrev marklyft. Sumo och remmar är inte marklyft min gode herre.

Mr Ball Gör utmaningen eller skit i det, mig kvittar det.

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-19, 22:02   #104
trädgårdsmöbel
d-bag
 
trädgårdsmöbels avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 1 234
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Vad skulle kunna vara nästa utmaning? Max-reps på 2x kv i marklyft? Oklart hur jag skulle prestera där, är inte i toppslag i övningen men det är likväl min starkaste gren plus att jag har kondition.

Kanske testar i veckan. Jag kör med död start, remmar och sumo. Ni kan väl få friheten att göra hur ni vill.

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
Jag funderar på att starta en, max reps med 32kgs kettlebell (24 för eventuella damer) i enarms oh-press. Fast själv är jag så brutalt bra att mitt egna bidrag får fungera som instruktionsvideo på hur tävlingen går till, och inte som tävlingsbidrag, för annars blir det ingen tävling.
trädgårdsmöbel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-19, 22:02   #105
Jocke67
-[][]--------[][]-
 
Jocke67s avatar
 
Reg.datum: Jan 2016
Ort: Huddinge, Stockholm
Inlägg: 1 387
Citat:
Ursprungligen postat av DiktatorN Visa inlägg
Ja 100 reps på tid är ju jättesvårt för en bänkpressare av världsklass som väger max 100 kg.
Är du ironisk eller menar du att en elitlyftare klarar 100 x kv bänkpress i en följd? Du kanske har bättre koll än mig men jag skulle gissa att det är omöjligt. Till och med för de bästa lyftarna i de lätta klasserna (typ Eddie Berglund, 66kg tung och 1RM = 211kg). Men jag kanske tror fel?
Jocke67 är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:04.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)