Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-04-19, 09:20   #646
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av Termy Visa inlägg
Minns inte var jag såg den videon nån gång för ett bra tag sedan, men där progression till full utrullning i abwheel var att börja göra den i fullt rörelseomfång på en skråbräda mot ribbstol. Vet ej vad en bra motsvarighet med stegvis progression på gymmet skulle vara... har nog aldrig sett en skråbräda på ett gym (förutom det vi har på jobbet då)...
Jag såg en video med progressionsplan. Jag minns den inte utantill men den var typ såhär:

Steg 1) Kunna göra 3 set med 30 reps maghjul på knäna utan att det känns konstigt i ryggen.

2) 3 set med 12-12 reps där armbågarna är på golvet och fötterna är på en sån där glid-platta.

3) 3 set med 12-12 reps med fötterna på golvet och armbågarna på medicinboll, där man rätar ut och drar ihop armarna.

4) Profit.

Nåt sånt, jag är nästan säker på att jag rör ihop saker eller glömmer nåt steg.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-19, 09:29   #647
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
En bra indikator om man känner att man hoppat förbi sin nivå är ju om man börjar svanka och inte kan hålla bakre bäckentippning. I övrigt antar jag att man får testa sig lite fram i dylika progressioner då olika kroppsbyggnad och hävarmar gör det lite enklare eller svårare.
Termy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-19, 09:38   #648
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av Termy Visa inlägg
En bra indikator om man känner att man hoppat förbi sin nivå är ju om man börjar svanka och inte kan hålla bakre bäckentippning. I övrigt antar jag att man får testa sig lite fram i dylika progressioner då olika kroppsbyggnad och hävarmar gör det lite enklare eller svårare.
Håller med.

Ett tag gjorde jag utrullingar på boll: Jag stod med fötterna på golvet och armbågarna på medicinboll och rullade ut som med magjul. Jag kom inte så långt innan det tog stopp. Hade föreställt mig att jag sakta skulle kunna rulla längre och längre ut, men jag märkte ingen progression. Kanske för att det är sjukt svårt att se om man rullat ut 1 cm längre än förra gången.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-19, 09:38   #649
Ett Orm
Silver lifter
 
Ett Orms avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Ort: Mitt i Sverige, lite åt sidan..
Inlägg: 2 618
Jag jobbar också på att kunna rulla från fötterna. Går inget vidare...
Blev inte bättre av att kompisen med samma vikt och längd som mig tog skiten och rullade ut som inget särskilt trots att han inte gjort övningen på flera år.
Nu är han väldigt mycket starkare än mig och annorlunda byggd med korta kraftiga armar och ben.

När jag ska köra en form av dropset på hjulet brukar jag köra från en låda där jag flyttar knäna längre in alteftersom jag blir tröttare.
Kanske går att göra tvärtom om det inte gör för ont i smalbenen.

Senast redigerad av Ett Orm den 2019-04-19 klockan 09:39.
Ett Orm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-20, 18:26   #650
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
Meanwhile in Russia... https://www.instagram.com/p/BuyjaXKHUcQ/

Varför nöja sig med one-arm pullup när man kan köra typ one-arm terrorist pullup / muscle up. Han väger iofs bara 54kg, men ändå.
Termy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-20, 19:16   #651
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av Ett Orm Visa inlägg
Jag jobbar också på att kunna rulla från fötterna. Går inget vidare...
Blev inte bättre av att kompisen med samma vikt och längd som mig tog skiten och rullade ut som inget särskilt trots att han inte gjort övningen på flera år.
Nu är han väldigt mycket starkare än mig och annorlunda byggd med korta kraftiga armar och ben.

När jag ska köra en form av dropset på hjulet brukar jag köra från en låda där jag flyttar knäna längre in alteftersom jag blir tröttare.
Kanske går att göra tvärtom om det inte gör för ont i smalbenen.
Undrar hur övnings-specifik den styrkan är. Är kompisen stark i maskincrunches mm?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-20, 21:21   #652
Aping
Ny dag, nya tag.
 
Apings avatar
 
Reg.datum: Jun 2006
Inlägg: 479
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Jag såg en video med progressionsplan. Jag minns den inte utantill men den var typ såhär:

Steg 1) Kunna göra 3 set med 30 reps maghjul på knäna utan att det känns konstigt i ryggen.

2) 3 set med 12-12 reps där armbågarna är på golvet och fötterna är på en sån där glid-platta.

3) 3 set med 12-12 reps med fötterna på golvet och armbågarna på medicinboll, där man rätar ut och drar ihop armarna.

4) Profit.

Nåt sånt, jag är nästan säker på att jag rör ihop saker eller glömmer nåt steg.
Mitt tips, när ni nått knästående 3x10 (strikta = noll svank, noll böj i armbågsleden):
Börja jobba in reps stående, fast stående i ert bästa försök till side-split.

Om det känns läskigt i början - rulla ut mot en vägg så att ni inte hamnar i full ROM direkt. Flytta fötterna bakåt vartefter det känns tryggt.
Aping är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-02, 12:01   #653
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
En av de träningsprofiler jag nyligen börjat följa på instagram. Aramisyoga

En del lite annorlunda variationer på många calisthenicsprogressioner. T.ex. Pike Press walk där han här glider hela tiden med fötterna istället.
Termy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-02, 12:12   #654
baggard
Registered User
 
baggards avatar
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 785
Hade man inte kunnat fästa ett lätt gummiband i abwheelen och ha den fäst bakom sig i en ribbstol, eller runt fötterna, för att kunna få lite progression när man kör på tårna?
baggard är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-03, 06:58   #655
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
Citat:
Ursprungligen postat av baggard Visa inlägg
Hade man inte kunnat fästa ett lätt gummiband i abwheelen och ha den fäst bakom sig i en ribbstol, eller runt fötterna, för att kunna få lite progression när man kör på tårna?
Det lär ju fungera bra, på samma sätt som band används som avlastning i nordic curls. Vill man ha bandet ur vägen kan man ju fästa den ganska högt i ribbstolen så den inte ger så mycket stöd första delen av rörelseomfånget.
Termy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-03, 20:20   #656
Ett Orm
Silver lifter
 
Ett Orms avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Ort: Mitt i Sverige, lite åt sidan..
Inlägg: 2 618
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Undrar hur övnings-specifik den styrkan är. Är kompisen stark i maskincrunches mm?
Han är stark i allt, han har några sm-medaljer i styrkelyft också.
Tror mycket har med hans proportioner att göra också.

Jag skulle tro han inte gör så många fler från knäna än mig, men från fötterna är jag helt rökt, inte ens nära.
Ett Orm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-21, 08:08   #657
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
Infographics från Chris Beardsley om en studie på reverse nordic / natural leg extensions och hur den påverkar rectus femoris över en träningsperiod och detrainingperiod.



Dvs denna övning:


Själv kör jag den inte bara som calisthenicsövning längre utan håller ett zercher-grepp med skivstång+vikter och kör långsamt excentriskt, sedan "fuskar" lite upp med lätt höftflexion i koncentriska fasen men ändå långsamt. Har även en liten plattform bakom mig som skuldrorna till slut nuddar för att få exakt samma ROM hela tiden. Blir väl kanske 70 % av full ROM då det känns som styrkeutvecklingen blir lättare där, samt även att en dryg peroneusnervinklämning gör att den nyper till nerven i bottenläget av övningen om jag kör full ROM. Bra övning hur som helst.
Termy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-21, 10:42   #658
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Termy Visa inlägg
Infographics från Chris Beardsley om en studie på reverse nordic / natural leg extensions och hur den påverkar rectus femoris över en träningsperiod och detrainingperiod.



Dvs denna övning:


Själv kör jag den inte bara som calisthenicsövning längre utan håller ett zercher-grepp med skivstång+vikter och kör långsamt excentriskt, sedan "fuskar" lite upp med lätt höftflexion i koncentriska fasen men ändå långsamt. Har även en liten plattform bakom mig som skuldrorna till slut nuddar för att få exakt samma ROM hela tiden. Blir väl kanske 70 % av full ROM då det känns som styrkeutvecklingen blir lättare där, samt även att en dryg peroneusnervinklämning gör att den nyper till nerven i bottenläget av övningen om jag kör full ROM. Bra övning hur som helst.
Den där körde vi en massa på volleybollträningarna på åttiotalet. Kanonövning för quadsen och kräver ingen som helst utrustning (förutom en matta och/eller knäskydd). Vi körde också finnen där en polare fick ställa sig på fotsulorna så man inte gjorde faceplant.

Om inte annat så blir det väldigt tydligt hurpass mycket starkare man är i framsidan på benen jämfört med baksidan.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-21, 11:20   #659
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Den där körde vi en massa på volleybollträningarna på åttiotalet. Kanonövning för quadsen och kräver ingen som helst utrustning (förutom en matta och/eller knäskydd). Vi körde också finnen där en polare fick ställa sig på fotsulorna så man inte gjorde faceplant.

Om inte annat så blir det väldigt tydligt hurpass mycket starkare man är i framsidan på benen jämfört med baksidan.
Den har ju haft lite olika namn också. Natural leg extensions, reverse nordic curls osv. Vad kallade ni den på 80-talet?
Termy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-23, 19:22   #660
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
1:17 .... gogo?

Termy är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 04:13.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)