Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2022-09-21, 09:43   #1
RökteUppMinKatt
Registered User
 
RökteUppMinKatts avatar
 
Reg.datum: Sep 2020
Inlägg: 307
Kroppskomposition vid LCHF?

Finns det någon forskning gällande styrketräning och LCHF på kroppskomposition?

Har länge legat på 1.5g fett per kg och har varit rädd att öka på grund av en inre röst som säger att mer fett = högre risk för att det lagras in som fett.

Av vad jag har förstått är detta endast vid kaloriöverskott, men jag har dagar där jag fastar vilket varvas med att jag överäter andra dagar. Således har jag varit orolig att mer fett = mer fett som lagras in på mina överätardagar.

För hälsans skull verkar det dock bättre att öka fett och minska kolhydrater.

Riskerar jag att få sämre muskel/fett komposition om jag ökar mitt fettintag till 2 eller 2.5g per kg eller nojjar jag helt i onödan?
RökteUppMinKatt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-09-21, 16:06   #2
Iliyas
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2015
Inlägg: 295
Testa öka en månad och utvärdera hur din kropp reagerar.

Jag körde keto/LCHF detta året 7 första månaderna, magen mådde mycket bättre och jag var väldigt skarp i sinnet och nästan aldrig trött. Men mina träningspass var typ värdelösa.
Jag klarade av kanske 1 rep på 100kg i bänkpress, sedan så bytte jag till "vanlig kost" med kolydrater och helt plötsligt kunde jag göra 6 reps på 100kg men jag gick även upp i vikt direkt.

Jag kommer nog köra lcfh igen men kommer att inta kolhydrater ca 50 gram innan mina träningspass.
Iliyas är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-09-21, 17:37   #3
Dk1ng
Registered User
 
Dk1ngs avatar
 
Reg.datum: Apr 2003
Ort: Sverige
Inlägg: 424
Lite samma anekdotiska erfarenhet som Ilyas.

Jag fungerar bra i vardagen på LCHF/Keto och tycker att konditionsträning såsom löpning m.m. funkar fint, men upplever att explosivitet och repstålighet även efter flera veckors anpassning helt saknas i styrketräningen, i kombination med att träningsmotivation/driv försvinner. Svårt att förklara, slipper hungerskänslor och känner mig mentalt skarp men blir fysiskt slö.

Efter mycket testande fram och tillbaka så har jag parkerat det som ett verktyg för att slipa formen under perioder, men inget jag använder om jag vill utveckla styrka, bygga eller befinner mig i intensivare träningsperiod.

Med det sagt så är det bara att testa, framgår inte heller riktigt vad målet med kosthållningen är eller vad bakgrunden är till att vilja öka intaget med några hundra kcal.

Vill minnas att Andreas Abelsson ("King Grub") publicerat några bra artiklar om både keto, prestation och kolhydrater på bland annat Styrkelabbet som är väl förankrade i forskningen. Bara att söka och väl värda att läsa.

Senast redigerad av Dk1ng den 2022-09-21 klockan 17:38.
Dk1ng är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-09-21, 19:21   #4
skyffelmördarn
Registered User
 
skyffelmördarns avatar
 
Reg.datum: Dec 2019
Inlägg: 972
Har också typ samma erfarenheter som ovanstående. Samtidigt finns det folk som är väldigt aktiva på LCHF så jag vet inte hur det där fungerar riktigt mer än att vi alla är olika.
skyffelmördarn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-09-21, 19:46   #5
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 283
Lågkolhydratkost fungerar generellt lika bra som högkolhydratkost för styrketräning. Men alla svarar inte på samma sätt med olika mängd kolhydrat i kosten.

Keto är effektivt för att förlora kroppsfett och behålla muskelmassa vid deff, men sämre för att bygga muskler.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-09-21, 20:14   #6
RökteUppMinKatt
Registered User
 
RökteUppMinKatts avatar
 
Reg.datum: Sep 2020
Inlägg: 307
Prestation är inget problem. Jag kan prestera på vad som helst.

Det jag undrar över är om kroppen lagrar in mer fett som fett vid en diet som består av högre andel fett.

Som jag har förstått det så är detta 100% sant vid kaloriöverskott. Det vill säga mer fett vid kaloriöverskott = mer fett som lagras in.

Som jag har förstått det är det också inte sant vid kaloribalans eller underskott, utan då spelar fettmängden ingen roll.

Men det jag undrar över (och nojjar över) är hur det blir när man ligger på kaloribalans sett över en vecka, men varvar dagarna med fasta vissa dagar för att sedan överäta (7000 kcal) andra dagar och då gå ifrån 1.5g fett per kg kroppsfett till 2g eller 2.5g fett per kilo kroppsvikt.

Lagrar jag in mer fett vid ett sådant scenario?
RökteUppMinKatt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-09-21, 21:05   #7
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 283
Om du ligger på kaloribalans och lägger till kalorier från antingen fett eller kolhydrat, så lägger du på dig mer kroppsfett av fett-alternativet. Men bara några veckor. Kroppen lär sig snabbt att omvandla ett kaloriöverskott av extra kolhydrater till kroppsfett, och snart är det ingen skillnad.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-09-22, 12:04   #8
EnergiÖverskott
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2014
Inlägg: 1 445
Personligen märker jag ärligt talat ingen skillnad så länge jag ligger på balans. Det verkar för min del bara handla om det totala energiintaget. Antar att det är som Grub säger ovan att kroppen anpassar sig.

Min "magiska gräns" för kolhydrater verkar vara någonstans runt 200. Över det gör absolut ingen skillnad för prestation och just nu ligger jag mellan 80-120 i snitt per dag skulle jag tro. Så jag tror bara det handlar om att fördela kolhydrat och fett efter personlig preferens och erfarenhet. Så länge proteinet är på en konstant verkar det bara vara att freewheela bäst en vill.
EnergiÖverskott är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-09-23, 13:40   #9
RökteUppMinKatt
Registered User
 
RökteUppMinKatts avatar
 
Reg.datum: Sep 2020
Inlägg: 307
Alright, tack. Ska försöka sluta nojja då. Lättare att vara hälsosam på en diet med högre andel fett
RökteUppMinKatt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-09-27, 19:02   #10
Sheikah
Banned User
 
Reg.datum: Mar 2017
Inlägg: 792
Citat:
Ursprungligen postat av RökteUppMinKatt Visa inlägg
Alright, tack. Ska försöka sluta nojja då. Lättare att vara hälsosam på en diet med högre andel fett
Jag tycker precis samma. Inte minst för att jag tröttnat rejält på kolhydratskällor. Pasta, ris, och havregryn är värdelöst för både mättnad och min generella hälsa. Blir bara däst, fet och trött. Jag är inte alls någon anti-gluten/kolhydratfanatiker, utan mår bara bättre med mindre kolhydrater.

Min oro är att ett kost med mindre kolhydrater är sämre för prestationen i uthållighetsgrenar. Men jag är så less på att trycka potatis och pasta så jag dör. En omelett med en rejäl sallad och ett äpple gör mig så mycket gladare i själen.
Sheikah är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-09-28, 07:25   #11
EnergiÖverskott
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2014
Inlägg: 1 445
Citat:
Ursprungligen postat av Sheikah Visa inlägg
Jag tycker precis samma. Inte minst för att jag tröttnat rejält på kolhydratskällor. Pasta, ris, och havregryn är värdelöst för både mättnad och min generella hälsa. Blir bara däst, fet och trött. Jag är inte alls någon anti-gluten/kolhydratfanatiker, utan mår bara bättre med mindre kolhydrater.

Min oro är att ett kost med mindre kolhydrater är sämre för prestationen i uthållighetsgrenar. Men jag är så less på att trycka potatis och pasta så jag dör. En omelett med en rejäl sallad och ett äpple gör mig så mycket gladare i själen.
Håller med i exakt allt det här. Ser inte längre någon vits med att prioritera kolhydrater om man inte tränar/tävlar väldigt prestationsinriktat. Mår betydligt utan större mängd.
EnergiÖverskott är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-09-28, 09:58   #12
Bandid0
Registered User
 
Bandid0s avatar
 
Reg.datum: Aug 2013
Inlägg: 1 621
Man får ju sämre tryck och prestation utan kolhydrater, men om det ger någon märkbar effekt på kroppskompositionen vet jag inte.
Bandid0 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-09-29, 05:24   #13
maqan
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2005
Inlägg: 1 179
Jag upplever att jag har sämre kroppskomposition på en isokalorisk lågkolhydratkost jämfört med en typisk blandkost. Det betyder inte nödvändigtvis att det faktiskt är så att jag har mer fett på kroppen men det är något med min look som inte är lika bra vilket eventuellt har med elektrolyter, glykogen och vätska att göra.
maqan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-10-07, 17:02   #14
Okarin
Banned User
 
Reg.datum: Oct 2021
Inlägg: 142
Citat:
Ursprungligen postat av RökteUppMinKatt Visa inlägg
Finns det någon forskning gällande styrketräning och LCHF på kroppskomposition?

Har länge legat på 1.5g fett per kg och har varit rädd att öka på grund av en inre röst som säger att mer fett = högre risk för att det lagras in som fett.

Av vad jag har förstått är detta endast vid kaloriöverskott, men jag har dagar där jag fastar vilket varvas med att jag överäter andra dagar. Således har jag varit orolig att mer fett = mer fett som lagras in på mina överätardagar.

För hälsans skull verkar det dock bättre att öka fett och minska kolhydrater.

Riskerar jag att få sämre muskel/fett komposition om jag ökar mitt fettintag till 2 eller 2.5g per kg eller nojjar jag helt i onödan?
Stämmer verkligen det fetstilta? Visst, en högkolhydratkost på vitt bröd och skumtomtar är såklårt värdelöst, men en högkolhydratskost på rotfrukter och baljväxter?

Enda gången i mitt liv jag varit riktigt jävla knasterhård var på högkolhydratskost med minimalt fettintag. Visste inte vad jag höll på med, jag slutade äta fett (nästan inga proteinkällor utom kycklingfilé ibland ) men åt mängder med potatis och havregrynsgröt. Toppform på mindre än en månad.
Har försökt liknande med LCHF, men det går inte alls lika bra.
Okarin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-10-07, 17:29   #15
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 283
De som anses mest hälsosamma, som medelhavskosten, innehåller förhållandevis mycket kolhydrater.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 03:26.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)