Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2022-10-06, 23:30   #31
Dogmatix
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2013
Inlägg: 214
Citat:
Ursprungligen postat av TotteShaped4Life Visa inlägg
Klart som tusan att det finns äppelmos utan tillsatt socker https://www.delitea.se/onos-applemos...QaAispEALw_wcB
Se där, ännu en produkt med sötningsmedel utan att man tänker på det.
Dogmatix är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-10-07, 05:54   #32
EnergiÖverskott
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2014
Inlägg: 1 445
Citat:
Ursprungligen postat av Dogmatix Visa inlägg
Se där, ännu en produkt med sötningsmedel utan att man tänker på det.
Förstår verkligen inte din panik över att saker är sötade med i princip kalorifria sötningsmedel istället för socker. Speciellt produkter som mos, läsk etc där sockret utgör en sådant enorm stor procentuell andel av energin. Att bäva i sig massor med näringslös energi i form av socker kontra sötningsmedel som gör produkten energifattigare alternativt energifri är bara en vinst i populationssynpunkt vad jag tycker.

Är du verkligen så sanslöst emot sötningsmedel är det ju hur enkelt som helst att kasta ett öga på inneållsförteckningen. Du får ju inte reda på vad något innehåller "utan att du tänker på det" utan att kika på den ändå.

Vad gäller just äpplemos finns det både de klassiska, de med sötningsmedel och de helt utan anna än just äpplen. Igen, bara läsa på förteckningen och välja vad en själv tycker är mest rimligt.
EnergiÖverskott är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-10-07, 13:08   #33
TotteShaped4Life
Registered User
 
TotteShaped4Lifes avatar
 
Reg.datum: Jul 2016
Inlägg: 721
Citat:
Ursprungligen postat av EnergiÖverskott Visa inlägg
Förstår verkligen inte din panik över att saker är sötade med i princip kalorifria sötningsmedel istället för socker. Speciellt produkter som mos, läsk etc där sockret utgör en sådant enorm stor procentuell andel av energin. Att bäva i sig massor med näringslös energi i form av socker kontra sötningsmedel som gör produkten energifattigare alternativt energifri är bara en vinst i populationssynpunkt vad jag tycker.

Är du verkligen så sanslöst emot sötningsmedel är det ju hur enkelt som helst att kasta ett öga på inneållsförteckningen. Du får ju inte reda på vad något innehåller "utan att du tänker på det" utan att kika på den ändå.

Vad gäller just äpplemos finns det både de klassiska, de med sötningsmedel och de helt utan anna än just äpplen. Igen, bara läsa på förteckningen och välja vad en själv tycker är mest rimligt.
Det handlar i grunden om okunskap som leder till rädslor och rädslor som sedan leder till irrationellt tänkande.
__________________
I’ve been too fucking busy – or vice versa.
TotteShaped4Life är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-10-07, 16:12   #34
spoon
Spån
 
spoons avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Ort: Nyboda
Inlägg: 14 409
Citat:
Ursprungligen postat av TotteShaped4Life Visa inlägg
Klart som tusan att det finns äppelmos utan tillsatt socker https://www.delitea.se/onos-applemos...QaAispEALw_wcB
Jag tror att Jakeshift letade efter osötat äppelmos. Alltså utan socker och utan sötningsmedel

Skickat från min SM-A127F via Tapatalk
__________________
Foxtrot Uniform Charlie Kilo
spoon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-10-07, 16:17   #35
spoon
Spån
 
spoons avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Ort: Nyboda
Inlägg: 14 409
Jag har också börjat bli mer försiktig med sötningsmedel. Det tar lite udden av smaklökarna.

Jag brukar använda en mortel och mala ner 2 sockerbitar över gröten när jag är på jobbet. Det blir 26 kcal extra. Det är det lätt värt. Jag tycker att socker piggar upp.

Jag tycker att båda har sin plats. Men att vräka i sig söta saker "för att man kan, det är noll kalorier" upplever jag som dåligt för smaklökarna.

Skickat från min SM-A127F via Tapatalk
__________________
Foxtrot Uniform Charlie Kilo
spoon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-10-07, 17:48   #36
Nilsbergstroom
Registered User
 
Reg.datum: May 2020
Inlägg: 40
Citat:
Ursprungligen postat av JakeShaft Visa inlägg
Inget jag tänkt på men jag aktivt undviker sötningsmedel. Främsta anledningen är att jag vill att annan mat ska smaka mer. Enda jag irriterat mig på är att jag inte kan hitta äpplemos utan socker, när jag var barn hade vi aldrig socker i äpplemos! Går å andra sidan bra att göra själv.
Urtekram har helt osötad Äppelmos: https://www.urtekram.se/mat/torkade-...otad-appelmos/

Jag har testat deras Päronmos och den var helt okej, köpte den på Coop men har sett deras äpplemos på min lokala Ica Nära också.

Verkar finnas flera sorters osötad mos (Plural: moser? Möss?) hos dem:
https://www.urtekram.se/sok/?query=mos

Senast redigerad av Nilsbergstroom den 2022-10-07 klockan 17:49.
Nilsbergstroom är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-10-07, 22:30   #37
Ett Orm
Silver lifter
 
Ett Orms avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Ort: Mitt i Sverige, lite åt sidan..
Inlägg: 2 621
Citat:
Ursprungligen postat av spoon Visa inlägg
Jag har också börjat bli mer försiktig med sötningsmedel. Det tar lite udden av smaklökarna.

Jag brukar använda en mortel och mala ner 2 sockerbitar över gröten när jag är på jobbet. Det blir 26 kcal extra. Det är det lätt värt. Jag tycker att socker piggar upp.

Jag tycker att båda har sin plats. Men att vräka i sig söta saker "för att man kan, det är noll kalorier" upplever jag som dåligt för smaklökarna.

Skickat från min SM-A127F via Tapatalk
Varför inte strö eller florsocker? Verkar jobbigt att mortla.

Kan ha en poäng där. jag har alltid gillat mitt te sött och med sötningsmedel kan jag göra det väldigt sött. Vanligt socker duger inte ens längre för att det ska bli bra.

Men sen om det påverkat något annat vette tusan.
__________________
ᕦ( ˘ᴗ˘ )ᕤ
Ett Orm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-10-08, 16:21   #38
spoon
Spån
 
spoons avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Ort: Nyboda
Inlägg: 14 409
Citat:
Ursprungligen postat av Ett Orm Visa inlägg
Varför inte strö eller florsocker? Verkar jobbigt att mortla.



Kan ha en poäng där. jag har alltid gillat mitt te sött och med sötningsmedel kan jag göra det väldigt sött. Vanligt socker duger inte ens längre för att det ska bli bra.



Men sen om det påverkat något annat vette tusan.
Dom fyller på en skål med sockerbitar på jobbet dagligen. Så det finns alltid tillgängligt. Det enda jag behöver ta med är havregryn. Så det är bara av bekvämlighetsskäl. Men det är också bra att veta hur mycket socker man tar. Med strösocker är det ganska lätt att fylla på med lite till Men två bitar är enkelt att förhålla sig till.

Skickat från min SM-A127F via Tapatalk
__________________
Foxtrot Uniform Charlie Kilo
spoon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-10-08, 18:35   #39
Ett Orm
Silver lifter
 
Ett Orms avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Ort: Mitt i Sverige, lite åt sidan..
Inlägg: 2 621
Ah, vi har sådana här: https://www.swedoffice.se/produkt/48...BoCrUsQAvD_BwE

Annars är det ju rätt smidigt att köpa ett sånt här paket: https://nicks.se/products/use-like-s...RoC-IwQAvD_BwE
och måtta med en tesked el.dyl
__________________
ᕦ( ˘ᴗ˘ )ᕤ
Ett Orm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-10-08, 20:42   #40
spoon
Spån
 
spoons avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Ort: Nyboda
Inlägg: 14 409
Nicks har vi hemma. Tjejen bakar med det. Men jag tycker inte att det matchar smaken av socker. Men det blir ju en avvägning kalorier mot smak för min egen del.



Skickat från min SM-A127F via Tapatalk
__________________
Foxtrot Uniform Charlie Kilo
spoon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-10-09, 17:00   #41
Latissimus II
Registered User
 
Latissimus IIs avatar
 
Reg.datum: Oct 2022
Inlägg: 49
Vad är grejen med att aspartam skulle vara farligt? Finns det inga såna studier?
Latissimus II är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-10-09, 19:12   #42
Sverker
Symmetrisk moderator
 
Sverkers avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Örebro
Inlägg: 23 523
Det finns massor med studier på aspartam. Det är den bildade metanolen som misstänks spöka till det.
__________________
Sverker
Chairmaster of
Kolozzeum Chemistry Guild.
Sverker är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-10-10, 08:08   #44
Kev88
Registered User
 
Kev88s avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 634
Citat:
Ursprungligen postat av CalleP Visa inlägg
Jag tror att det är skit för hälsan men dricker det ändå emellan åt
Vad får dig att tro det? Läs länken i inlägget ovanför din kommentar så behöver du inte tro det mer.

Citat:
Ursprungligen postat av TotteShaped4Life Visa inlägg
Det handlar i grunden om okunskap som leder till rädslor och rädslor som sedan leder till irrationellt tänkande.
+1000!
Kev88 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-10-10, 08:35   #45
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 283


https://apps.who.int/iris/rest/bitst...17548/retrieve
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:29.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)