Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2022-09-18, 16:08   #1
Dogmatix
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2013
Inlägg: 213
Vad tycker ni om trenden med artificiella sötningsmedel?

Artificiella sötningsmedel tar över mer och mer och det börjar bli näst intill omöjligt att undvika. Om man beställer en läsk på restaurang så börjar det bli standard att man får light varianten om man inte specifikt säger till om annat. Jag har lagt märket till att både yoghurtkvargen och den grekiska yoghurten jag äter är sötad med aspartam. Gainern jag dricker som t.o.m är designad för att innehålla kolhydrater, är även den sötad med aspartam.

Hur svårt ska det vara att få lite vanligt hederligt socker i sina produkter
Dogmatix är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-09-18, 16:44   #2
Wilshere
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2013
Inlägg: 117
Tycker inte det tar över, bara att det finns mer val nu men finns ju hur många vanligt sötade kvarger och yoghurt i butikerna?
Wilshere är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-09-18, 16:48   #3
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 282
Jämfört med socker verkar det inte finnas några nackdelar överhuvudtaget (förutsatt att man inte har smaklökar som känner en bitter bismak).
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-09-18, 17:04   #4
Flem
Registered User
 
Flems avatar
 
Reg.datum: Sep 2016
Inlägg: 286
Artificial sweeteners induce glucose intolerance by altering the gut microbiota
Flem är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-09-18, 17:10   #5
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 282
Studie på sackarin. Används nästan bara i sådana små sötningstabletter man har i kaffe. Några studier har sett likande påverkan av sukralos, men det är oklart vilken praktisk påverkan det har, om någon. Sockersötade drycker däremot blir man lätt fet och sjuk av.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-09-18, 17:12   #6
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
De e la gött att man slipper bli tjück.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-09-18, 17:16   #7
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 282
Istället för sockersötad dryck:

https://jamanetwork.com/journals/jam...rticle/2790045

Lightläsk lika bra som vanligt vatten.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-09-18, 17:35   #8
kvarnis
Registered User
 
kvarniss avatar
 
Reg.datum: Jul 2015
Ort: Linköping
Inlägg: 703
"ok" är det inte du som sagt att mjöl och kolhydrater i allmänhet är farligt? är han din källa?

kvarnis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-09-18, 19:10   #9
Flem
Registered User
 
Flems avatar
 
Reg.datum: Sep 2016
Inlägg: 286
Citat:
Ursprungligen postat av kvarnis Visa inlägg
"ok" är det inte du som sagt att mjöl och kolhydrater i allmänhet är farligt?
Du minns rätt. Intag av sädesslag är skadligt för hälsan och detsamma gäller för större intag av kolhydrater.
Citat:
Ursprungligen postat av kvarnis Visa inlägg
är han [Sten Ekberg] din källa?
Jag har aldrig angivit honom som källa.
Flem är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-09-18, 19:24   #10
Sheikah
Banned User
 
Reg.datum: Mar 2017
Inlägg: 792
För mig är anledningen att välja aspartfritt (naturellt) proteinpulver kopplad till hur jag vill att mina smaklökar ska känna smak. När jag använda mycket proteinpulver, choklad-och vaniljsmak, i matlagningen (gröt och fil) så var det som att mina smaklökar blev avtrubbade. Det söta var det enda jag tyckte var gott. Vanlig salt mat smakade knappt mat längre, det blev bara en salt blaska i munnen och jag saknade det söta. Nu dricker jag fortfarande aspartamsötad läskeblask när andan faller på, men sen ett bra tag undan dagligt intag av sötningsmedel eller socker smakar kokt potatis med lite salt jättegott. Ägg mer salt är verkligen något helt annat än tidigare. Jag har en mycket bättre huger/mättnad när jag inte pular i mig sötningsmedel. Jag väljer dock sötningsmedelssötade alternativ framför sockersötade varje dag i veckan om jag skulle välja.
Sheikah är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-09-19, 06:00   #11
EnergiÖverskott
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2014
Inlägg: 1 445
Citat:
Ursprungligen postat av Sheikah Visa inlägg
För mig är anledningen att välja aspartfritt (naturellt) proteinpulver kopplad till hur jag vill att mina smaklökar ska känna smak. När jag använda mycket proteinpulver, choklad-och vaniljsmak, i matlagningen (gröt och fil) så var det som att mina smaklökar blev avtrubbade. Det söta var det enda jag tyckte var gott. Vanlig salt mat smakade knappt mat längre, det blev bara en salt blaska i munnen och jag saknade det söta. Nu dricker jag fortfarande aspartamsötad läskeblask när andan faller på, men sen ett bra tag undan dagligt intag av sötningsmedel eller socker smakar kokt potatis med lite salt jättegott. Ägg mer salt är verkligen något helt annat än tidigare. Jag har en mycket bättre huger/mättnad när jag inte pular i mig sötningsmedel. Jag väljer dock sötningsmedelssötade alternativ framför sockersötade varje dag i veckan om jag skulle välja.
Håller med om detta, fullständigt.

Förstörde mina smaklökar vilket ledde till att jag fullkomlit DRÄNKTE allt i sötningsmedel i olika former (flytande, strö etc) och avverkade litervis med lightläsk och lightsaft per dag.

Sedan jag slutade med det och håller sötningsmedlet till enbart pulvret till fluff så uppskattar och älskar jag smaker av diverse animalier och grönsaker igen vilket är sjukt trevligt. Att kunna njuta av mat utan att hälla på en flaska artificiellt sötad ketchup, utan salt och lökpulver etc gör nu jobbet igen.

Så länge det inte går till den sjuka överdrift det gick för min del (vilket knappast kan vara hälsosamt) så ser jag verkligen ingen anledning till att vilja ha sockersötade alternativ istället. Tycker det är sjukt bra att de flesta produkter och drycker finns aspartamsötat som ett alternativ till socker.
EnergiÖverskott är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-09-19, 08:21   #12
Kräket
Registered User
 
Kräkets avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: Uppsala
Inlägg: 579
Citat:
Ursprungligen postat av Svenska Dagbladet
I april kom en stor forskningsgenomgång som WHO beställt och som gått igenom 283 olika studier. Den kom fram till att det finns ett visst, men svagt, stöd från försöksstudier för att sötningsmedel på kort sikt kan leda till viss viktminskning.

Samtidigt framgick det att observationsstudier, studier där forskarna inte gör någon intervention utan studerar effekten av ett visst beteende, tvärtom tyder på en risk för ökad kroppsvikt på längre sikt, dock fortfarande med svag statistisk evidens. Dessutom såg man en något ökad risk för hjärt- och kärlsjukdomar, typ 2-diabetes och ökad dödlighet. Begränsad evidens fanns även för en ökad risk för tidiga födslar.
Utan några sakkunskaper läste jag denna artikel i SvD och påminde mig om denna tråd. Vore spännande med lite initierade perspektiv på artikeln.
Kräket är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-09-19, 10:35   #13
Ett Orm
Silver lifter
 
Ett Orms avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Ort: Mitt i Sverige, lite åt sidan..
Inlägg: 2 620
Citat:
Ursprungligen postat av Dogmatix Visa inlägg
Artificiella sötningsmedel tar över mer och mer och det börjar bli näst intill omöjligt att undvika. Om man beställer en läsk på restaurang så börjar det bli standard att man får light varianten om man inte specifikt säger till om annat. Jag har lagt märket till att både yoghurtkvargen och den grekiska yoghurten jag äter är sötad med aspartam. Gainern jag dricker som t.o.m är designad för att innehålla kolhydrater, är även den sötad med aspartam.

Hur svårt ska det vara att få lite vanligt hederligt socker i sina produkter
Att hitta sockersötade drycker och yogurtar kan du väl inte på allvar mena är ett problem?
__________________
ᕦ( ˘ᴗ˘ )ᕤ
Ett Orm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-09-19, 19:17   #14
Dogmatix
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2013
Inlägg: 213
Citat:
Ursprungligen postat av Ett Orm Visa inlägg
Att hitta sockersötade drycker och yogurtar kan du väl inte på allvar mena är ett problem?
Jag köper de alternativ som innehåller 8-10% protein. Då skulle jag säga att det är svårt att hitta alternativ som är naturligt sötade.
Dogmatix är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-09-19, 20:02   #15
exevision
Registered User
 
exevisions avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 6 802
Men varför skulle man vilja ha socker före sötningsmedel? Man kan ju annars köra på naturellt och eventuellt smaksätta med frukt och bär.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Wormzie Visa inlägg
det enda man kan säga säkert är att om gasp-linnet är på kör man med byggarsplit
exevision är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 04:36.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)