Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träningsjournaler & Bilder

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2022-04-22, 07:01   #76
Ribcage
Registered User
 
Ribcages avatar
 
Reg.datum: Jan 2017
Inlägg: 1 040
Då har det skett ett par grejer. Gjorde en maxning i måndags som gick bra trots omständigheterna. Sedan ställde jag upp på en tävling igår.


I måndags skulle jag testa mitt max på annan ort. Sov ute i stugan två nätter inför det vilket är mer än halvvägs till orten. Väl i stugan kommer jag på att jag glömt gymväskan med alla tillbehör. Jag är en sån som bänkar med handledslindor, bälte, lyftarskor och magnesium. Efter att i panik ha hört av mig efter grejer på orten jag skulle till så hittades det en trasig handledslinda, ett gammalt lite bredare läderbälte och någon slags fäste till kabelmaskin för den andra handleden. Inte optimalt. Passet då:

50x8
80x6
90x3
105x1
120x1
130x1 ( Väldigt lätt, så pass att jag ville gå på 140 direkt. Men vissa tyckte annorlunda)
135x1 (Väldigt lätt )
140x1 F. Gick upp en bit, orkade inte mer. Nästa gång.
Sen reppade jag ur på 100 kg. 14 reps så nytt PB åtminstone.
Avslutade passet med 16 chins.

Tävlingen var en gymtävling att bänka på kroppsvikt. Jag vägde tydligen ett par kg extra på gymmet, eller 1,5 åtminstone så jag fick bänka på 86 kg. Jag tänkte väl att det var kört men kul att vara med ändå.

Det fanns inget krav på SL-form eller liknande. Folk hade hälar i luften och många hade hjälpande armbågslindor. Jag hade inget av det men gick upp i bra brygga och höll hög hastighet. Det gick hyfsat utan att det saktade ner så pass mycket. Hämtade ny luft och tryckte iväg några reps till och på 22 så tvärdog armarna på vägen upp. Tror att det var triceps som gav upp då.

86x21 reps. Nytt PB!

Jag kom tvåa i tävlingen. Någon jag helt missade gjorde 24 reps tydligen. Kul att gymmet anordnar sånt.

Körde chins och lite sånt efter tävlingen. Inget seriöst då jag hade tidspress.

Formen då. Såg mig i spegeln i morse och var inte särskilt nöjd ändå. Såå det blir kanske lite återhållsamt med godiset framöver.

Senast redigerad av Ribcage den 2022-04-22 klockan 07:03.
Ribcage är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-04-22, 19:32   #77
spoon
Spån
 
spoons avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Ort: Nyboda
Inlägg: 14 409
Trist att glömma grejerna men starkt jobbat på 100! Det lovar ju gott inför nästa maxning.

Skickat från min SM-A127F via Tapatalk
__________________
Foxtrot Uniform Charlie Kilo
spoon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-04-28, 08:09   #78
Ribcage
Registered User
 
Ribcages avatar
 
Reg.datum: Jan 2017
Inlägg: 1 040
Citat:
Ursprungligen postat av spoon Visa inlägg
Trist att glömma grejerna men starkt jobbat på 100! Det lovar ju gott inför nästa maxning.

Skickat från min SM-A127F via Tapatalk
Jo, tack! Känns väldigt bra. Även att jag var så pass maxstark det passet. Men även tävlingen, att jag ens vågade. Har aldrig testat sånt förr.

Sen blev det vila nästan en vecka och jag körde det första passet igår.
Dagsformen var sömnig, mådde konstigt och klockan var kring nio på kvällen.
Det var ett måstepass för att inte börja tappa mina nya gains.

Bänk
60x12
90x3
110x3
120x3
120x3@9.5
100x10
100x10

Chins, tricep pusdowns och bicepcurls efter det.

Cyklade till och från gymmet. Cyklar till och från jobbet fortfarande med vinterdäck på så det tar lite på benen. Kör oftast så hårt jag orkar hålla högt tempo hela vägen. Ser fram emot att sätta dit sommardäcken och smörja upp cykeln lite så kanske det blir någon längre motionssträcka framöver.
Ribcage är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-05-18, 11:31   #79
Ribcage
Registered User
 
Ribcages avatar
 
Reg.datum: Jan 2017
Inlägg: 1 040
Det har varit fortsatt fokus på bänk. Har kört några pass. RepsPB varje pass. Kan lista några.

110x8
115x5
120x4
125x3

Så nu ska jag köra någon typ av programmering för att ta 140 i sommar. Borde inte vara några större problem. Sen blir det volymträning helkropp för att nästa sommar köra deff igen. Är planen nu åtminstone.
Ribcage är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-06-20, 12:29   #80
Ribcage
Registered User
 
Ribcages avatar
 
Reg.datum: Jan 2017
Inlägg: 1 040
140 blir inte i sommar. Men målet är att jag lyckas i år, åtminstone. Haft smärtor i handleden och inte kunnat träna som jag har velat riktigt. Planen är fortfarande deffad form nästa sommar.
Ribcage är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-07-19, 23:39   #81
Ribcage
Registered User
 
Ribcages avatar
 
Reg.datum: Jan 2017
Inlägg: 1 040
Handledssmärtorna är borta nu. Vilade ett par veckor och gjorde sen PB med en nia på 110 kg i bänk.

De tyngre vikterna är fortsatt tunga.

Jag har klättrat både inomhus men även första gången i berg. Riktigt rolig träning.

Jag väger runt 86 kg nu och klarar åtminstone 17 chins så rätt nöjd ändå. Har gjort några bra pass ben och rygg också. Min träning och kost är inte optimal just nu men jag lever gott och gör mycket annat. Jag borde nog inte bli tyngre nu utan istället fokusera på många kvalitetspass i bänk.
Ribcage är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-09-20, 07:33   #82
Ribcage
Registered User
 
Ribcages avatar
 
Reg.datum: Jan 2017
Inlägg: 1 040
Jag har avverkat en till runda russian squat routine med siktet på 140 kg i bänkpress.

Resultatet såg ut såhär:



Bänk
50x8
80x5
90x3
105x1
120x1
132,5x1
140x1
Jag hamnade lite snett, saktade ner på vägen upp. Men med skakiga armar gick den upp. Utan rövlyft.
120*5(Fail på 6 )

Så nu efter nytt rekord sadlar jag om, jag byter sport. Kommer att köra byggning med en del chins, klättring med mer. Träna skonsamt. Ligga på kaloribalans tills jag gör en större eller mindre deff mot sommaren.
Ribcage är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-09-20, 21:23   #83
spoon
Spån
 
spoons avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Ort: Nyboda
Inlägg: 14 409
Stort grattis till pers

Hur lastade du 140 ?

3x20 på varje sida?

Skickat från min SM-A127F via Tapatalk
__________________
Foxtrot Uniform Charlie Kilo
spoon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-09-20, 21:24   #84
spoon
Spån
 
spoons avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Ort: Nyboda
Inlägg: 14 409
Å vad låg kroppsvikten på?

Skickat från min SM-A127F via Tapatalk
__________________
Foxtrot Uniform Charlie Kilo
spoon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-09-21, 07:16   #85
Ribcage
Registered User
 
Ribcages avatar
 
Reg.datum: Jan 2017
Inlägg: 1 040
Citat:
Ursprungligen postat av spoon Visa inlägg
Stort grattis till pers

Hur lastade du 140 ?

3x20 på varje sida?

Skickat från min SM-A127F via Tapatalk

Tackar! Ätit gott och tränat hårt länge inför det.

Vi lastade så snyggt som Gul, blå, gul, mindre gul. Så 15, 20,15, 10. Bumperplates.
Inte på någon standard eleikobänk heller utan en gammal bänk i ett gammalt källargym där det brukar gå lite lättare.

Jag vägde runt 85 i morse och i söndags när jag tog det så vägde jag nog mellan 86-87 skulle jag tro. Mycket kreatin och mat innanför bältet.
Ribcage är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-09-29, 09:10   #86
Ribcage
Registered User
 
Ribcages avatar
 
Reg.datum: Jan 2017
Inlägg: 1 040
Kvällsvikt igår 86,2. Morgonvikt 85 kg.

Jag kör crossfit med jobbet en gång i veckan numer. Brukar få träningsvärk i benen av det. Det är inte så specifik träning. Det känns inte optimalt för att bygga muskler eller styrka alls. Däremot är det rätt skoj, blir svettig, rörlig och bondar med kollegorna. Det skadar inte.

Sen kör jag nån typ av byggarträning på sidan av. Försöker köra halvkropp. Hantelpressar på sistone istället för bänk. Ökar lite i taget. Jobbar med mellan 8-15 reps. Ofta inte långt ifrån fail. Jag har en två veckors detox från bänkpressen som slutar nu på söndag. Sen blir det nog att börja kötta där igen men hålla mig runt 5-12 reps. Det är ändå en favoritövning även om jag känner mig färdig med styrkeökningarna där. Jagandet efter PB.

Jag kommer kanske att köra marklyft, men mer troligt RDL med olika benövningar till. Benpass med sambon ibland. Mina chins är rätt kass just nu. Måste nog börja träna mer biceps och mage för att underlätta. Kanske vartannat pass viktade chins och ha någon typ av progression där.

Kroppsvikten ska ligga på samma som nu. Jag vill inte bli större egentligen.
Ribcage är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-10-04, 14:02   #87
Ribcage
Registered User
 
Ribcages avatar
 
Reg.datum: Jan 2017
Inlägg: 1 040
Morgonvikt 84,5 kg.

Värk i nacken fortfarande, börjar bli lite orolig men jag kommer nog att kolla upp det om det håller i sig allt för länge.

Fortsatt crossfit varje tisdag. Alltid jobbigt, oftast kul. Inte optimalt men nog mest bra för mig.

Jag har inte riktigt fått någon struktur över träningen än. Försöker få in muskelgrupperna ett par gånger i veckan. Jag får nog sätta mig och skriver ned vad som borde fungera bäst för mig.

Axlar och armar borde bli fokusområde för mig. Med chins även det som ett fokusområde.
Ribcage är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-10-10, 12:54   #88
Ribcage
Registered User
 
Ribcages avatar
 
Reg.datum: Jan 2017
Inlägg: 1 040
Ändå hyfsat fart på träningen nu. Kanske går lite hårt på vikterna. Men försöker hålla höga reps.

Söndagens pass:

Rumänska mark
uv - 60*12
90*10
90*8
90*10

Väldigt skön övning ändå. Får fin träningsvärk i baksida lår men även i traps och runt dem, där jag kanske är svag. Eller har någon svaghet.

Bänk:
60*12
90*6
110*6
100*10
100*10

Kändes märkligt att vara trött i ryggen och köra bänk. Men det funkade okej. Försöker vara försiktig med nacken, men det är vad det är.

Utsida axlar i kablar ett par set, axelpress i maskin tre set och så lite bicepscurl samt bicepsmaskin efter det.

Härligt pass, bra pump i axlarna och var trött i dem idag när jag steg upp.



Nästa pass förutom morgondagens crossfit blir mer fokus på rygg. Jag kommer att försöka få in ytterligare ett bra presspass innan jag drar utomlands på fredag för en aktiv semester.
Ribcage är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-10-25, 08:56   #89
Ribcage
Registered User
 
Ribcages avatar
 
Reg.datum: Jan 2017
Inlägg: 1 040
Varit iväg en vecka på semester. Kört ett par pass. Tycker bänken går neråt lite men det är jag inte så noga med. Hade en morgonvikt på under 84 kg så det gör väl sitt vad gäller bänkande. Däremot borde jag se till att öka vad gäller chins. Sist gjorde jag många set med väldigt höga chins fast färre reps. 6-10 reps kanske sex set. Nästa pass kanske jag reppar för att se hur jag ligger till.

Ben då? Jo, utöver mina raka mark och crossfit borde jag väl lägga till böj åtminstone en gång i veckan. Ibland har jag känt att jag kanske borde göra en riktig bensatsning. Bygga stockar till ben under en period. Den perioden skulle passa bra nu. Men! Det känns både tråkigt och onödigt. Lagom räcker. Då fokuserar jag hellre på rygg, axlar, armar och mage.
Ribcage är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-11-10, 10:06   #90
Ribcage
Registered User
 
Ribcages avatar
 
Reg.datum: Jan 2017
Inlägg: 1 040
Nu känns det som att jag kör ca ett pass i veckan, vet inte. Har lite känning i höger axel och det kände jag efter vila så det är oklart om det ens är ifrån träningen. Hur som helst har jag smygstartat en deff trots allt. Varför inte? Jag trivs med att se vältränad ut. Det finns hälsofördelar med lägre vikt med, sen blir jag en bättre klättrare.
Så jag kommer att prioritera mat med lägre kalorier, mycket näring och protein. Sakta men säkert nedåt i vikt.

Morgonvikt 83,5 kg.

Har klarat 16 chins, som jag blivit sämre på. Jag behöver nog köra både oftare och mer strukturerat.

Bänken har jag gått ner i vikt på. Körde högre reps istället förra passet med åtta på 105 kg, tia på 100 kg och sådär.

Har ökat i biceps i maskin. Även om det inte är något att jämföra kanske, men kul med progression där.

Snart kommer jag även att börja köra lite mage tror jag. Så att deffen blir extra bra. Benpass borde jag också lägga in. Det är en tanke.
Ribcage är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:03.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)