Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2021-04-20, 19:46   #286
Bifftek
Registered User
 
Biffteks avatar
 
Reg.datum: Dec 2016
Inlägg: 140
Citat:
Ursprungligen postat av RökteUppMinKatt Visa inlägg
Ska man kalla det varannandagsfasta, bör man rimligtvis fasta en hel dag. Men det är inte så folk gör, så imo kör de någon hemmasnickrad fejkvariant av varannandagsfasta.

Men vad är rätt enligt Grubs upplägg? Det framgår inte i artikeln ifall det är 24 timmars fasta eller en kalenderdag.
Bifftek är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-04-20, 19:47   #287
RökteUppMinKatt
Registered User
 
RökteUppMinKatts avatar
 
Reg.datum: Sep 2020
Inlägg: 307
Citat:
Ursprungligen postat av Bifftek Visa inlägg
Men vad är rätt enligt Grubs upplägg? Det framgår inte i artikeln ifall det är 24 timmars fasta eller en kalenderdag.
Är inte superinsatt, men definitivt inte en kalenderdag eftersom han, som jag förstått det, äter på kvällen. 24 timmar antar jag, men beror ju på när man slutar äta dagen innan.
RökteUppMinKatt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-04-20, 20:19   #288
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 282
Som jag skriver i artikeln fungerar modifierad varannandagsfasta där man äter ett litet mål på fastedagen precis lika bra.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-04-21, 17:49   #289
Bifftek
Registered User
 
Biffteks avatar
 
Reg.datum: Dec 2016
Inlägg: 140
Ok tack.

Ni som körde varannandagsfasta, hur gick det då nu ca 10 månader senare?
Bifftek är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-04-21, 21:57   #290
Ribban
Registered User
 
Ribbans avatar
 
Reg.datum: Sep 2014
Inlägg: 328
Sugen på att testa detta men skulle i så fall välja att lägga min fastemåltid till middagen så jag kan äta med resten av familjen. Är det sämre än att äta innan läggdags, med tanke på att fastan då "bara" blir cirka 20 timmar, inte 24 timmar som det hade blivit annars?
__________________
Hej
Ribban är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-04-22, 05:08   #291
Langster
Ninja
 
Langsters avatar
 
Reg.datum: Apr 2001
Ort: Enköping
Inlägg: 5 298
Citat:
Ursprungligen postat av Ribban Visa inlägg
Sugen på att testa detta men skulle i så fall välja att lägga min fastemåltid till middagen så jag kan äta med resten av familjen. Är det sämre än att äta innan läggdags, med tanke på att fastan då "bara" blir cirka 20 timmar, inte 24 timmar som det hade blivit annars?
Om du tror att 24 timmars fasta är bättre än 20 timmar så slutar du äta vid middagen på ätardagen. Då blir det 23-24 timmars fasta. Frågor på det?

Jag brukar göra så.
__________________
Om det vore ett piller skulle jag äta det.

30-års journalen
Langster är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-04-22, 05:28   #292
EnergiÖverskott
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2014
Inlägg: 1 445
Citat:
Ursprungligen postat av Langster Visa inlägg
Om du tror att 24 timmars fasta är bättre än 20 timmar så slutar du äta vid middagen på ätardagen. Då blir det 23-24 timmars fasta. Frågor på det?

Jag brukar göra så.
Är väl typiskt Kolooptinojja att snöa in på så små detaljer att man missar hela poängen med upplägget.

Om du fastar mellan 13-13 eller 20-20 spelar föga roll. Ska själv börja detta upplägg om en vecka eller så. Kommer så äta min måltid på 500 Kcal på "fastedagarna" runt 17-tiden. Troligtvis kvarg, broccoli och ägg. Varannan dag 2-3 måltider med precis vad jag vill, utan att räkna.
EnergiÖverskott är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-04-22, 06:56   #293
Ribban
Registered User
 
Ribbans avatar
 
Reg.datum: Sep 2014
Inlägg: 328
Citat:
Ursprungligen postat av Langster Visa inlägg
Om du tror att 24 timmars fasta är bättre än 20 timmar så slutar du äta vid middagen på ätardagen. Då blir det 23-24 timmars fasta. Frågor på det?

Jag brukar göra så.
Bra förslag, men jag hade tänkt skippa frukost på ätardagar då jag inte riktigt gillar att äta frukost, och då förvandlas min ätardag till ett 6 timmars ätfönster om jag inte äter efter middagen. Men får väl strunta i att det blir ett kort fönster alternativt vänja mig vid frukost.

Citat:
Ursprungligen postat av EnergiÖverskott Visa inlägg
Är väl typiskt Kolooptinojja att snöa in på så små detaljer att man missar hela poängen med upplägget.

Om du fastar mellan 13-13 eller 20-20 spelar föga roll. Ska själv börja detta upplägg om en vecka eller så. Kommer så äta min måltid på 500 Kcal på "fastedagarna" runt 17-tiden. Troligtvis kvarg, broccoli och ägg. Varannan dag 2-3 måltider med precis vad jag vill, utan att räkna.
Men nu handlade det inte om huruvida fasta 13-13 eller 20-20 var optimalt utan snarare om 24 timmars fasta vs 20 timmar. Vilket såklart också är lite optinojigt men själva grundmetoden går ju ut på ~48 timmars fasta, med Grubs tweak blir den 24 timmar, och efter att jag varit och rört där så sjunker den ytterligare 4 timmar och då vet jag inte om den ändrats i för många led.
__________________
Hej

Senast redigerad av Ribban den 2021-04-22 klockan 06:58.
Ribban är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-04-22, 07:11   #294
Langster
Ninja
 
Langsters avatar
 
Reg.datum: Apr 2001
Ort: Enköping
Inlägg: 5 298
Citat:
Ursprungligen postat av Ribban Visa inlägg
Bra förslag, men jag hade tänkt skippa frukost på ätardagar då jag inte riktigt gillar att äta frukost, och då förvandlas min ätardag till ett 6 timmars ätfönster om jag inte äter efter middagen. Men får väl strunta i att det blir ett kort fönster alternativt vänja mig vid frukost.



Men nu handlade det inte om huruvida fasta 13-13 eller 20-20 var optimalt utan snarare om 24 timmars fasta vs 20 timmar. Vilket såklart också är lite optinojigt men själva grundmetoden går ju ut på ~48 timmars fasta, med Grubs tweak blir den 24 timmar, och efter att jag varit och rört där så sjunker den ytterligare 4 timmar och då vet jag inte om den ändrats i för många led.
Detaljer, detaljer... kör det som passar dig, antingen gör du detta för att hålla nere kcal mängden, då behöver du ju inte äta frukost om du inte har lust med det och det funkar för dig hungermässigt. Eller så gör du detta för att du tror att fasta är hälsosamt, då kan du ju skippa middagen helt på fastedagarna.

Vill du bygga maximalt med muskler rekommenderas inte fasta i överhuvudtaget... det är egentligen först här optinojjan borde träda in. Är du endast ute efter hälsoeffekter är det ju bara att äta så lite och sällan som möjligt.
__________________
Om det vore ett piller skulle jag äta det.

30-års journalen
Langster är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-04-22, 07:29   #295
Ribban
Registered User
 
Ribbans avatar
 
Reg.datum: Sep 2014
Inlägg: 328
Citat:
Ursprungligen postat av Langster Visa inlägg
Detaljer, detaljer... kör det som passar dig, antingen gör du detta för att hålla nere kcal mängden, då behöver du ju inte äta frukost om du inte har lust med det och det funkar för dig hungermässigt. Eller så gör du detta för att du tror att fasta är hälsosamt, då kan du ju skippa middagen helt på fastedagarna.

Vill du bygga maximalt med muskler rekommenderas inte fasta i överhuvudtaget... det är egentligen först här optinojjan borde träda in. Är du endast ute efter hälsoeffekter är det ju bara att äta så lite och sällan som möjligt.
Jag gör detta för att förhoppningsvis gå ner i vikt för att hamna i ett bättre utgångsläge att lägga mig på kcal plus igen och bygga muskler igen senare. Eventuella hälsoeffekter är bara en bonus. Tack för att du hjälper mig att se klart när mina optiglasögon gör att jag ser suddigt.
__________________
Hej
Ribban är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-04-22, 08:04   #296
Ribban
Registered User
 
Ribbans avatar
 
Reg.datum: Sep 2014
Inlägg: 328
Jag är osäker på om jag är i optirunkarnas land fortfarande, det är lättare att se när andra är där än när man själv är där. Men jag har en fråga till, jag brukar äta psylliumfrön varje dag för att magen blivit bättre av det. Kan jag fortsätta med det på fastedagarna eller dör magen ihop eller liknande om den får i sig massa fiber på en mage som står tom 20 timmar?
__________________
Hej
Ribban är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-04-22, 08:36   #297
Kischen
Äger Strikt!
 
Kischens avatar
 
Reg.datum: Jun 2007
Ort: I en villaförort på stockholms södersida
Inlägg: 3 782
Citat:
Ursprungligen postat av Ribban Visa inlägg
Jag är osäker på om jag är i optirunkarnas land fortfarande, det är lättare att se när andra är där än när man själv är där. Men jag har en fråga till, jag brukar äta psylliumfrön varje dag för att magen blivit bättre av det. Kan jag fortsätta med det på fastedagarna eller dör magen ihop eller liknande om den får i sig massa fiber på en mage som står tom 20 timmar?
Testa dig fram?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj Visa inlägg
Så kroppens energireserver, under en dag, för någon på 80 kg med 15% kroppsfett är alltså bara lite knappt 160 kcal?
Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj Visa inlägg
Var har jag räknat fel?
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Kunde jag ersätta alla träningens effekter med ett piller, skulle jag, och sitta hemma och spela datorspel och äta paj i stället.
Kischen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-04-22, 09:10   #298
Ribban
Registered User
 
Ribbans avatar
 
Reg.datum: Sep 2014
Inlägg: 328
Citat:
Ursprungligen postat av Kischen Visa inlägg
Testa dig fram?
Inte riktigt så jag jobbar, jag planerar allt in i minsta detalj och sen gör jag ändå om allting allteftersom så jag lagt ner all detaljplanering i onödan.
__________________
Hej
Ribban är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-04-22, 09:53   #299
EnergiÖverskott
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2014
Inlägg: 1 445
Citat:
Ursprungligen postat av Ribban Visa inlägg
Inte riktigt så jag jobbar, jag planerar allt in i minsta detalj och sen gör jag ändå om allting allteftersom så jag lagt ner all detaljplanering i onödan.
Fortsätt med psylliumfrön på "fastedagarna" då. Visst stoppar du något i magsäcken så tekniskt sett äter du ju, men samtidigt fastar du rent tekniskt eftersom att hela psylliumfröskal gå rakt igenom tarmen utan att någon näring tas upp så om det inte stör dig: fortsätt.
EnergiÖverskott är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-04-22, 13:42   #300
tntballe
Baconanist
 
tntballes avatar
 
Reg.datum: Mar 2007
Ort: BACONtown
Inlägg: 6 140
Citat:
Ursprungligen postat av Bifftek Visa inlägg
Ok tack.

Ni som körde varannandagsfasta, hur gick det då nu ca 10 månader senare?
Har inte kört så länge, men har upplevt det som lättaste sättet att tappa vikt utan att påverka styrka och ork allt för mycket.
Nådde nyligen satt målvikt och gick iom det från 40-45 timmar till runt 30 timmar fasta, får se om det leder till långsam viktuppgång.
Inget annat än kaffe och te på fastedagen.

Enda försämrade styrkan är i övningar som kräver båltryck, inte helt oväntat när många centimetrar försvinner.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Mary Anne Radmacher
Courage doesn't always roar. Sometimes courage is the quiet voice at the end of the day saying, "I will try again tomorrow."
Kom och åk med Ivans böjtåg! Knäböjsfest!
tntballe är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 08:39.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)