Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2023-12-19, 12:30   #286
Ribcage
Registered User
 
Ribcages avatar
 
Reg.datum: Jan 2017
Inlägg: 1 007
Sprang nästan en mil, premiär ute på isen. Var snorig men löpningen kändes bra. Idag är jag snorig och har huvudvärk. Vill jogga en mil ikväll men det har kommit nysnö så inte väldigt lockande.
Ribcage är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2024-01-08, 12:27   #287
Ribcage
Registered User
 
Ribcages avatar
 
Reg.datum: Jan 2017
Inlägg: 1 007
Avslutade året med snowboard och vila. December blev en av de sämre månaderna för löpningen.

Jag har startat året med 55 km löpning på band. Två hårdare pass. Försöker att "touch on speed" varje pass. Så att jag utan att trötta ut mig eller så låter mina ben känna på lite hastighet, även om det ska vara ett lugnt pass. Det kan räcka med lite rusningar eller en 200 m där jag får ta i lite. Det känns bra och kul. Fint för farten i benen.

Jag följer ett halvmaraschema a mcmillan fram till mars nu. Nackdelar med det är ingen backträning, så jag kommer nog att modifiera en del själv. Kanske köra backträning vartannat snabbt pass tex. Åtminstone varannan vecka.

Kylan minskar i veckan så det blir pass utomhus. Första på länge.

Bänkpressen är sådär lagom svag. Försöker lyfta ibland. Ett tungt set i veckan minst.
Gör 16-19 chins beroende på dagsform. Inget jag fokuserar på nu.

Inga skador just nu, om jag inte räknar med en vristsmärta som är ett litet stick, högst varannan dag nu känner jag av det. Fortsatta tåhävningar är mitt eget recept för det och liknande skador. Löpbandet har inte förvärrat något, tvärtom om något.
Ribcage är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2024-02-22, 09:51   #288
Ribcage
Registered User
 
Ribcages avatar
 
Reg.datum: Jan 2017
Inlägg: 1 007
Long time no see.

Varit lite sjuk så januari, februari blev sämre än planerat. Sen kom jag tillbaka och sprang hårda 20s intervaller, lyckades bli sliten i foten. Igår sprang jag 13 km på band i lugnt tempo. Gjorde rusningar var tredje km och avslutade med 1,5 km tröskel innan nedjogg. Bra pass utan smärta i foten. Nästan frisk nu också men nyser ibland och snorar lite.

Körde bänk väldigt lätt då jag inte pressat på veckor. En sexa på 90 som mest. Har träningsvärk redan.
Ribcage är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2024-02-22, 11:51   #289
Lennix
Greppmongo
 
Lennixs avatar
 
Reg.datum: Jan 2014
Inlägg: 4 040
Citat:
Ursprungligen postat av Ribcage Visa inlägg
Long time no see.

Varit lite sjuk så januari, februari blev sämre än planerat. Sen kom jag tillbaka och sprang hårda 20s intervaller, lyckades bli sliten i foten. Igår sprang jag 13 km på band i lugnt tempo. Gjorde rusningar var tredje km och avslutade med 1,5 km tröskel innan nedjogg. Bra pass utan smärta i foten. Nästan frisk nu också men nyser ibland och snorar lite.

Körde bänk väldigt lätt då jag inte pressat på veckor. En sexa på 90 som mest. Har träningsvärk redan.
pumpa på pumpa på!
__________________
Greppträning och Styrkelyft

Det var en man vid namn Lennix, Armbrytning var hans passion; Men i varje kamp, Fick han alltid damp,
För han var svag som en citron -MasterChiefGPT
Lennix är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2024-02-22, 12:28   #290
Ribcage
Registered User
 
Ribcages avatar
 
Reg.datum: Jan 2017
Inlägg: 1 007
Citat:
Ursprungligen postat av Lennix Visa inlägg
pumpa på pumpa på!
Jag ser min progression just nu som en pilbåge som dragit tillbaka. Dvs förhoppningsvis grymma gains och krossat PB redan i maj.

Funderar på om jag borde köra en liten deff dock.
Ribcage är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2024-02-26, 11:20   #291
Ribcage
Registered User
 
Ribcages avatar
 
Reg.datum: Jan 2017
Inlägg: 1 007
Löpningen går bra, det schema jag följer nu har mer kvalitet än distans (tyvärr). Men jag kanske behöver lite kraft och fart i benen.

Det är en nackdel med klockan och garminprogrammet jag följer. Dels förstår inte klockan hur bra jag håller intervaller på löpbandet då den gissar och underskattar min hastighet. Sedan vet den inte om att jag springer ute i snö så den underskattar mig då med. Den baserar träningsprogrammet på den hastigheten jag får då.

Bänken har jag tappat lite i. Orkar inte så många reps på 100 som förr. Gjorde 12-15 reps på kroppsvikt. Men när jag kommit igång efter månaders vila så tar det sig nog.

Lopp nästa helg, som jag med 80% säkerhet inte kommer att ställa upp på. Det skulle vara om det är fantastiskt väder och jag känner mig i bra form.
Ribcage är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2024-02-29, 13:48   #292
Ribcage
Registered User
 
Ribcages avatar
 
Reg.datum: Jan 2017
Inlägg: 1 007
Sprang bara halva februari och jag kommer att hamna på blygsamma 100 km efter kvällens löpning. Jag är på väg tillbaka men jag är väl inte helt hundra än. Min vilopuls är högre än vanligt också, vet inte om det är en indikator på något.

Bänkade och körde chins på jobbet. Inte tyngre än sexor på 90. Lite hamstring curls med.
När jag vaknade i morse hade jag domningar i ena tummen. Vet inte om det är nerverna i hand, axel eller om det är nacken som bråkar. Lite läskigt ändå. Får ge upp bänken. Min nacke håller inte för det
Ribcage är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2024-03-18, 15:35   #293
Ribcage
Registered User
 
Ribcages avatar
 
Reg.datum: Jan 2017
Inlägg: 1 007
Jag fortsätter jobba på med mitt program. Jag är väldigt hel i kroppen. Har börjat tänka på sömn och kost på sistone. Varit ner under 75 kg på morgonen. Skulle kunna skippa några bitar chokladtårta och några bullar till. Det är att börja tacka nej när andra bjuder som är den största prövningen. När det börjar bli lite konstigt för andra att en person vid bordet inte fikar.

Känner att jag kanske tränar lite för lite. Men å andra sidan så är det väl positivt att jag är så pass hel i kroppen. Men april är väl månaden för riktigt hård träning för bra resultat i maj. Trappar upp lite i taget.

Jag har nya skor som känns snabba och sköna. Det skulle vara intressant att ta något pers på kortare sträcka inför milen nu. 5 km, 1 mile och 1 km t.ex. Mitt program innehåller pass med 20s stegringslopp/strides. Jag lyckades komma upp i nästan 28 kmh på en sån, det kändes rätt snabbt. Trots dubbar och massa is. Det gav skön träningsvärk också som förhoppningsvis förbättrar löpsteget då det inte slet något.

Att lägga till. Vadpressar, utfallssteg, hamstring curls och så försöka få till lite längre distanspass. Ser fram emot att slippa icebugs.
Ribcage är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:17.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)