Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2018-09-22, 13:35   #691
Sidén
Art Vandelay
 
Reg.datum: Apr 2008
Inlägg: 2 303
Citat:
Ursprungligen postat av -squat- Visa inlägg
Vilken greppövning anser ni vara den bästa greppövningen för allroundgreppstyrka?
Roterande handtag på 50-60mm.
Sidén är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-22, 19:25   #692
DiktatorN
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2017
Inlägg: 453
Citat:
Ursprungligen postat av -squat- Visa inlägg
Vilken greppövning anser ni vara den bästa greppövningen för allroundgreppstyrka?
Att enbart träna en enda övning för att blir stark allround är precis lika idiotiskt som det verkar.

Om man bara har tid för en övning men vill bli stark allround så är det bästa alternativet att växla mellan olika övningar.
DiktatorN är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-22, 19:38   #693
-squat-
Registered User
 
-squat-s avatar
 
Reg.datum: Apr 2002
Inlägg: 1 222
Citat:
Ursprungligen postat av Sidén Visa inlägg
Roterande handtag på 50-60mm.
Är barholds med fat gripz ett hyfsat alternativ?

Citat:
Ursprungligen postat av DiktatorN Visa inlägg
Att enbart träna en enda övning för att blir stark allround är precis lika idiotiskt som det verkar.

Om man bara har tid för en övning men vill bli stark allround så är det bästa alternativet att växla mellan olika övningar.
Är överförbarheten mellan övningarna så pass stor att det kommer att funka?
-squat- är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-22, 19:52   #694
DiktatorN
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2017
Inlägg: 453
Citat:
Ursprungligen postat av -squat- Visa inlägg
Är barholds med fat gripz ett hyfsat alternativ?



Är överförbarheten mellan övningarna så pass stor att det kommer att funka?
Överförbarheten inom greppstyrka är extremt liten. Människohanden är den överlägset mest komplexa delen muskulärt. Du kan vara äckligt stark i en övning och på gränsen till svag i en annan.

Och det är mycket teknik också, storlek på handen, proportioner o.s.v.

Centrala nervsystemet är extremt viktigt, mycket mer viktigt än i någon annan styrkesport förutom möjligtvis explosiva styrkesporter som tyngdlyftning och bänkpress.

Det är en dålig idé att bara träna en greppövning. Du kommer garanterat inte blir särskilt stark allround om du gör det. Du kanske kan nå en bra nivå men du kommer inte att kunna bli riktigt imponerande stark i alla övningar med ett sådant upplägg. Dessutom så löper du mycket större risk för att dra på dig skador om du tränar så enformigt.

Men jag kan tipsa om en enskild övning som är mycket bra och det är plate curls. Där tränar man många viktiga saker för greppstyrka. Dock så behöver du komplettera det med träning av tummen. Det finns verkligen ingen enskild övning som är optimal om målet är att bli stark i alla grenar.
DiktatorN är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-22, 21:39   #695
David_wigren
Registered User
 
David_wigrens avatar
 
Reg.datum: Apr 2009
Ort: Örebro
Inlägg: 1 488
Kloka ord från DiktatorN!
David_wigren är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-22, 22:33   #696
Sidén
Art Vandelay
 
Reg.datum: Apr 2008
Inlägg: 2 303
Det här blev lite märkligt.

Frågan var "Vilken greppövning anser ni vara den bästa greppövningen för allroundgreppstyrka?"
Inte "Vilken övning kan fylla samma syfte som alla andra varianter av greppövningar?"

Låt oss säga att man vill få ett bättre grepp. Men huvudfokus är vanlig styrketräning. Är det inte bra då om man håller sig till en, två olika greppövningar utöver den greppträning som man får från styrketräning?
Om man får höra att man måste träna fatbar, pinch, platecurl, V-bar, levering, osv. Då kanske det inte blir något alls. Man måste ju börja någonstans. De flesta kör ingen specifik greppträning alls.
Sidén är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-22, 22:33   #697
Sidén
Art Vandelay
 
Reg.datum: Apr 2008
Inlägg: 2 303
Citat:
Ursprungligen postat av -squat- Visa inlägg
Är barholds med fat gripz ett hyfsat alternativ?
Blir kanon!
Sidén är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-23, 13:08   #698
DiktatorN
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2017
Inlägg: 453
Citat:
Ursprungligen postat av Sidén Visa inlägg
Det här blev lite märkligt.

Frågan var "Vilken greppövning anser ni vara den bästa greppövningen för allroundgreppstyrka?"
Inte "Vilken övning kan fylla samma syfte som alla andra varianter av greppövningar?"

Låt oss säga att man vill få ett bättre grepp. Men huvudfokus är vanlig styrketräning. Är det inte bra då om man håller sig till en, två olika greppövningar utöver den greppträning som man får från styrketräning?
Om man får höra att man måste träna fatbar, pinch, platecurl, V-bar, levering, osv. Då kanske det inte blir något alls. Man måste ju börja någonstans. De flesta kör ingen specifik greppträning alls.
Inte märkligt alls tycker jag. Hen frågade efter allround greppstyrka. Det får man inte på något effektivt sätt genom att bara köra en övning. Då är det bättre att rotera mellan olika övningar.

Man ska alltid träna efter vilka mål man har. Är målet allround greppstyrka så ska man träna därefter. D.v.s inte bara träna en övning.

Är målet att böja spikar så kommer inte bar-holds hjälpa ett skvatt. Grippers kan hjälpa om man inte har råd att köpa massvis med spikar. För att ta ett exempel.
DiktatorN är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-23, 13:20   #699
Sidén
Art Vandelay
 
Reg.datum: Apr 2008
Inlägg: 2 303
Citat:
Ursprungligen postat av DiktatorN Visa inlägg
Inte märkligt alls tycker jag. Hen frågade efter allround greppstyrka. Det får man inte på något effektivt sätt genom att bara köra en övning. Då är det bättre att rotera mellan olika övningar.

Man ska alltid träna efter vilka mål man har. Är målet allround greppstyrka så ska man träna därefter. D.v.s inte bara träna en övning.

Är målet att böja spikar så kommer inte bar-holds hjälpa ett skvatt. Grippers kan hjälpa om man inte har råd att köpa massvis med spikar. För att ta ett exempel.
Du är väldigt trångsynt..



Q: "Amazing! You traning with thick bars or handles?"

A: "This was first time in my life for me to grab like this thick. I never trained with thick bar or handle."

Senast redigerad av Sidén den 2018-09-23 klockan 13:23.
Sidén är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-23, 13:30   #700
Sidén
Art Vandelay
 
Reg.datum: Apr 2008
Inlägg: 2 303
Citat:
Ursprungligen postat av DiktatorN Visa inlägg
Är målet att böja spikar så kommer inte bar-holds hjälpa ett skvatt. Grippers kan hjälpa om man inte har råd att köpa massvis med spikar. För att ta ett exempel.
Varför skulle grippers ha överföring till bending om inget annat inom grepp har överföring till varandra?
Bending är mest handleder och det kommer inte in alls i grippers.

Vill man bli bra på bending, men inte har råd med stål borde väl levering vara det bästa alternativet.

Senast redigerad av Sidén den 2018-09-23 klockan 13:31.
Sidén är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-23, 18:44   #701
DiktatorN
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2017
Inlägg: 453
Citat:
Ursprungligen postat av Sidén Visa inlägg
Du är väldigt trångsynt..



Q: "Amazing! You traning with thick bars or handles?"

A: "This was first time in my life for me to grab like this thick. I never trained with thick bar or handle."
Säger killen som tränar med 50 kg i rolling thunder och tror att han vet allting. Jag tycker det är riktigt tråkigt att du har en sådan taskig attityd. Du har av någon anledning något personlig emot mig, vilket för mig är ganska obegripligt då jag inte gjort något annat än att försökt hjälpa folk i den här tråden.

Kul (fast totalt irrelevant) att du tar ett exempel på en snubbe som tränat kroppsbyggning i åtta år innan han ens testade greppträning för första gången och som dessutom har stora händer. Det finns något som kallas bra gener vet du... Kolla upp det.

Jag har heller aldrig påstått att olika övningar inte har någon överföring till annat, av någon anledning så tror du att jag har gjort det, men det har jag verkligen inte gjort.

Citat:
Ursprungligen postat av Sidén Visa inlägg
Varför skulle grippers ha överföring till bending om inget annat inom grepp har överföring till varandra?
Bending är mest handleder och det kommer inte in alls i grippers.

Vill man bli bra på bending, men inte har råd med stål borde väl levering vara det bästa alternativet.
Jag har inte påstått att något annat än att böja stål är bättre om man just vill bli bra på att böja stål. Det finns massvis med övningar som kan hjälpa en om man vill böja stål. Jag tog grippers som ett exempel. På vilket sätt grippers kan hjälpa hade jag kunnat förklara för dig om du inte hade haft en sådan tråkig attityd.
DiktatorN är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-23, 19:45   #702
Sidén
Art Vandelay
 
Reg.datum: Apr 2008
Inlägg: 2 303
Får jag ha en åsikt när jag drar 90kg i RT?

Jag är inte riktigt med på att min attityd skulle vara värre än din.
Anledning till att jag inte är ett fan av dig är för att du har dumförklarat mig vid ett x antal tillfällen, vilket jag tyckt varit obefogat.

Om det är framstår som att jag tror vet allt så misstolkar du mig.
Jag baserar det jag skriver på personlig preferens och från vad de som är mycket mer framgångsrik än vad du är har delat med mig.

Jag är inte stark. Inte alls. Jag väger 75kg på 185cm. Jag gillar mycket annat än träning. Förhoppningsvis kommer jag bli bättre, och starkare.
Sidén är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-16, 10:19   #703
Lennix
Greppmongo
 
Lennixs avatar
 
Reg.datum: Jan 2014
Inlägg: 4 073
Någon som har lust att dela med sig av tips och tricks gällande rolling thunder och pinchövningar?

Sets/reps? Hur ofta? etc etc
__________________
Greppträning och Styrkelyft

Det var en man vid namn Lennix, Armbrytning var hans passion; Men i varje kamp, Fick han alltid damp,
För han var svag som en citron -MasterChiefGPT
Lennix är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-16, 22:10   #704
Man and Machine
Stenhård medlem
 
Man and Machines avatar
 
Reg.datum: Dec 2003
Ort: Sverige
Inlägg: 1 689
Citat:
Ursprungligen postat av Lennix Visa inlägg
Någon som har lust att dela med sig av tips och tricks gällande rolling thunder och pinchövningar?

Sets/reps? Hur ofta? etc etc
http://www.nyttgrepp.se/t-bears_roll...nder_sajt.html finns några Rolling Thunder program. Hade provat själv om jag haft utrustningen. Då jag kör med fatgripz+skivstång tycker jag det blir för mycket balansmoment.
Man and Machine är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-17, 07:51   #705
Lennix
Greppmongo
 
Lennixs avatar
 
Reg.datum: Jan 2014
Inlägg: 4 073
Citat:
Ursprungligen postat av Man and Machine Visa inlägg
http://www.nyttgrepp.se/t-bears_roll...nder_sajt.html finns några Rolling Thunder program. Hade provat själv om jag haft utrustningen. Då jag kör med fatgripz+skivstång tycker jag det blir för mycket balansmoment.
Verkar enbart vara holds asså.. intressant.
__________________
Greppträning och Styrkelyft

Det var en man vid namn Lennix, Armbrytning var hans passion; Men i varje kamp, Fick han alltid damp,
För han var svag som en citron -MasterChiefGPT
Lennix är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 01:54.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)