Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2021-01-27, 15:37   #13591
Kimball
Registered User
 
Kimballs avatar
 
Reg.datum: Sep 2003
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 351
Någon som vågar ge sig på GME nu? Är sugen men...
__________________
Citat:
“Where attention goes, energy flows. Where energy flows, life grows.”
Kimball är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-27, 15:49   #13592
Snobbe
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2008
Inlägg: 685
Tycker GME är rätt kul att följa som fenomen men jag skulle aldrig våga lägga några pengar där. Kan ju vända när som helst om man har otur. Det kommer nog sitta mycket folk som går back när det väl till slut gör det.
Snobbe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-27, 16:02   #13593
Fredszky
Kämpa! Kämpa! Kämpa!
 
Fredszkys avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Inlägg: 398


Kass dag. Är nog inte ensam!
__________________
P r o f e . t
Fredszky är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-27, 16:17   #13594
G.W
Registered User
 
G.Ws avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 160
Har gjort lite teknisk analys gällande Gamestop, trendkanaler m.m och sammantaget säger mina data att bolaget är för högt värderat. Min sammanfattning blir därför: avstå.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Jag minns alla storheter där på forumen, jag var med från början och jag var och är nog den störste legenden någonsin. En legend dom gjorde allt för att tysta. Jag styrde fan Kolo... Men dom fixade så jag inte kunde logga in. Men då och då nämns mitt gamla nick.
G.W är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-27, 16:52   #13595
Agitator
Den rättmätige
 
Agitators avatar
 
Reg.datum: Mar 2014
Inlägg: 1 791
Lugnt. Jag köpte GME när börsen öppnade. Inte för att jag bryr mig om pengarna. Bara för att vara med på resan utöver att bara sitta och läsa på reddit om den senaste veckorna.

Jag har även position i AMC.

Detta är bara på skoj dock och man vill ju ha skin in the game för att njuta av det lite extra kommande veckor.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Att träna utan steroider är som att vattna gräsmattan när det regnar. Slöseri med tid.
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Det är aldrig för tidigt för första kuren.
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Va, kreatin? Är det kreatin vi har pratat om?
Agitator är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-27, 17:52   #13596
Ladugårdsdörr
Registered User
 
Ladugårdsdörrs avatar
 
Reg.datum: Oct 2011
Inlägg: 795
Citat:
Ursprungligen postat av G.W Visa inlägg
Har gjort lite teknisk analys gällande Gamestop, trendkanaler m.m och sammantaget säger mina data att bolaget är för högt värderat. Min sammanfattning blir därför: avstå.
Du tycker inte man ska blanka på de här nivåerna?
Ladugårdsdörr är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-27, 18:09   #13597
Ladugårdsdörr
Registered User
 
Ladugårdsdörrs avatar
 
Reg.datum: Oct 2011
Inlägg: 795
När man ser sådant här: är det viktigt att komma ihåg att det är nya tider nu och inte några tecken på en bubbla.

Senast redigerad av Ladugårdsdörr den 2021-01-27 klockan 18:12.
Ladugårdsdörr är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-27, 18:23   #13598
G.W
Registered User
 
G.Ws avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 160
Citat:
Ursprungligen postat av Ladugårdsdörr Visa inlägg
Du tycker inte man ska blanka på de här nivåerna?
Av etiska skäl säger jag nej.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Jag minns alla storheter där på forumen, jag var med från början och jag var och är nog den störste legenden någonsin. En legend dom gjorde allt för att tysta. Jag styrde fan Kolo... Men dom fixade så jag inte kunde logga in. Men då och då nämns mitt gamla nick.
G.W är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-27, 19:33   #13599
StarkaUlf
Längtar till jul.
 
StarkaUlfs avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 9 708
Myyycket rött idag
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Skulle vända läraren upp och ner och säga att jag kan göra detta pga bänkpress med brygga och djupa böjar.
StarkaUlf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-27, 20:28   #13600
PixelMiner
Lyfter tunga pixlar
 
PixelMiners avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Inlägg: 336
Intressant om GME:
https://twitter.com/toxic/status/1353890766800621569

I korthet: Robin Hood där många småsparare gör sina aktieaffärer i USA erbjuder ju trading utan avgifter för sina kunder. Det som företaget Robin Hood gör för att tjäna pengar är att sälja kundernas information vidare. Ett av företagen som köper denna information är Citadel Securities. Kundernas trading informationen går i realtid till Citadel, medan själva traden går några millisekunder senare. Detta gör att Citadel kan tjäna pengar eftersom de har "förhandsinformation" om vad som kommer hända.

Det som händer nu när det spekuleras hej vilt i GME så kan Citadel agera hävstång på dessa kunders affärer och tjänar därmed rejält med pengar. Men i och med att de går in med eget kapital så får kursen en extra boost (både upp och ner).
PixelMiner är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-27, 20:40   #13601
G.W
Registered User
 
G.Ws avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 160
Citat:
Ursprungligen postat av PixelMiner Visa inlägg
Intressant om GME:
https://twitter.com/toxic/status/1353890766800621569

I korthet: Robin Hood där många småsparare gör sina aktieaffärer i USA erbjuder ju trading utan avgifter för sina kunder. Det som företaget Robin Hood gör för att tjäna pengar är att sälja kundernas information vidare. Ett av företagen som köper denna information är Citadel Securities. Kundernas trading informationen går i realtid till Citadel, medan själva traden går några millisekunder senare. Detta gör att Citadel kan tjäna pengar eftersom de har "förhandsinformation" om vad som kommer hända.

Det som händer nu när det spekuleras hej vilt i GME så kan Citadel agera hävstång på dessa kunders affärer och tjänar därmed rejält med pengar. Men i och med att de går in med eget kapital så får kursen en extra boost (både upp och ner).
Det där stämmer inte. Men kul konspirationsteori ändå.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Jag minns alla storheter där på forumen, jag var med från början och jag var och är nog den störste legenden någonsin. En legend dom gjorde allt för att tysta. Jag styrde fan Kolo... Men dom fixade så jag inte kunde logga in. Men då och då nämns mitt gamla nick.
G.W är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-27, 20:55   #13602
PixelMiner
Lyfter tunga pixlar
 
PixelMiners avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Inlägg: 336
Citat:
Ursprungligen postat av G.W Visa inlägg
Det där stämmer inte. Men kul konspirationsteori ändå.
Financial Times skriver om det redan sommaren 2020:

Citat:

Citadel Securities and its majority owner Ken Griffin are among the big winners from a boom in retail investing, cashing in on the zero-fee trading that has lured huge numbers of first-time investors to the US stock market.

Chicago-based Citadel Securities accounts for 40 of every 100 shares traded by individual investors in the US, making it the number one retail market maker, according to Piper Sandler. The company is a big buyer of customer trades from the leading US retail brokerages such as Charles Schwab and TD Ameritrade, which have slashed commissions to zero to keep up with fast-growing challengers such as Robinhood.

Citadel Securities pays tens of millions of dollars for this order flow but makes money by automatically taking the other side of the order, then returning to the market to flip the trade. It pockets the difference between the price to buy and sell, known as the spread.

Easy access to the market against the backdrop of wild swings in prices have led to higher trading volumes for stocks and options this year — increasing the raw material Citadel Securities uses to turn a profit. At the same time, the rise in volatility has forced spreads wider, increasing the potential income for market makers.

“In the stay-at-home environment people don’t have anything to do and are locked in front of a computer,” said Rich Repetto, an analyst at Piper Sandler.
Column chart of Monthly trading volumes internally executed (bn) showing Top retail brokerages enjoy boom in trading volumes

Citadel Securities, a sister firm to Citadel, Mr Griffin’s Chicago-based hedge fund, is privately held and does not share financial data. But Virtu Financial, the closest rival to Citadel in retail market making with about a one-third share, acknowledged a sharp upturn during its first-quarter earnings presentation last month. It called the higher volumes and wider spreads a “powerful combination” that “drove outsized returns for market makers”.

Virtu’s figures offer clues to the profits on offer. Earnings from market making, which in Virtu’s case included retail and institutional orders, jumped 267 per cent in the first quarter from the same period a year ago to $652m. Money spent on buying order flow, the biggest cost after exchange and clearing fees, increased much less, up 167 per cent to $62m.

Shares in Virtu have leapt 47 per cent so far this year, while the broader financials sector is down 18 per cent.

“Not only are retail market makers getting increased trading volume, they are likely getting increased profitability per trade,” said Tyler Gellasch, executive director of Healthy Markets Association, a trade group.

Payment for order flow, or PFOF, is a controversial practice. Some critics chafe at the idea that a Wall Street giant such as Citadel — run by the richest man in Illinois — can profit from activity on platforms such as Robinhood, which was explicitly set up to “democratise” the business of share trading.
Line chart of Bid/offer spread (basis points)* showing Wider spreads offer more profits for the big retail market makers

“We didn’t build Robinhood to make the rich people richer,” co-founder Baiju Bhatt told the FT in 2016. “The mission is to help the everyman, the rest of us, to be part of the financial system.”

Critics of PFOF also argue that market makers can, in theory, “front run” orders by, for example, jumping ahead of a customer’s stock purchase to buy it themselves, making a small gain if the share price increases. There is no suggestion that Citadel Securities engages in such activity, which is prohibited by SEC and Finra rules that require market makers to immediately execute retail orders.

Some say that concerns over front-running should be limited to ultrafast proprietary trading groups targeting big block trades from institutional investors that can move the market, rather than smaller orders from everyday investors. Instead, supporters of PFOF highlight the fact that retail customers tend to receive better prices from market-makers than are available on the stock market.

Citadel Securities said that its handling of retail trades in the first quarter “resulted in significant savings for [investors] and underscored the value that liquidity providers like us bring to this market”.

What is clear is that PFOF has become vital to the brokers, who rely on the revenue to offset a collapse in commissions from trading.

TD Ameritrade made $202m from selling its equities and options order flow in the first quarter, according to company filings, the most of the big brokers, including $83m received from Citadel Securities. TD Ameritrade said the amount of orders sent to any particular market maker “is reflective of their outperformance” in achieving a price that matches or beats the stock market. The brokerage said it monitored trades to ensure customers received fair prices and used the proceeds from PFOF to invest in its platform.

Robinhood’s revenues from equities and options order flow came to $91m for the period, with $39m from Citadel Securities. In the past, the company paid to settle charges with Finra, the US regulator, for failing to properly monitor trades sent to market makers.

Robinhood and Virtu declined to comment.
https://www.ft.com/content/4a439398-...7-e743a3ff609b
PixelMiner är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-27, 21:55   #13603
fabiansthlm
Registered User
 
fabiansthlms avatar
 
Reg.datum: Jan 2006
Inlägg: 73
Gynnar ju knappast marknaden.

fabiansthlm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-27, 22:16   #13604
Snubben
är en liten legend.
 
Snubbens avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Ort: Stockholm
Inlägg: 3 125
https://www.reddit.com/r/wallstreetb...aying_the_sec/

Intressant och se vart det tar vägen..
__________________
Mvh Snubben - Lyfta vikter + Löpning = #curl4lajf

Citat:
Ursprungligen postat av TomasB Visa inlägg
Yes! Ser ut som rena rama fett-boven. Tror det där är orsaken till södra USA's fettma-epedemi också. Jävla tallriksmodell!
Snubben är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-27, 22:33   #13605
Agitator
Den rättmätige
 
Agitators avatar
 
Reg.datum: Mar 2014
Inlägg: 1 791
Citat:
Ursprungligen postat av Snubben Visa inlägg
https://www.reddit.com/r/wallstreetb...aying_the_sec/

Intressant och se vart det tar vägen..
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Att träna utan steroider är som att vattna gräsmattan när det regnar. Slöseri med tid.
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Det är aldrig för tidigt för första kuren.
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Va, kreatin? Är det kreatin vi har pratat om?
Agitator är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:40.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)