Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2021-02-03, 17:24   #16
nukz
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2015
Inlägg: 270
När jag kör tungt, antingen nära 1RM eller bara nåt tungt set i allmänhet, så händer det relativt ofta att jag sen har svårt att sova. Senast inatt, la mig typ 23 men låg vaken till 04. Tyckte mig även känna att pulsen var högre än normalt.

Vad beror egentligen detta på? CNS-överansträngning? Ibland går det att motverka genom att äta mer, men funkar inte alltid.
nukz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-02-03, 18:12   #17
DiktatorN
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2017
Inlägg: 453
Citat:
Ursprungligen postat av nukz Visa inlägg
När jag kör tungt, antingen nära 1RM eller bara nåt tungt set i allmänhet, så händer det relativt ofta att jag sen har svårt att sova. Senast inatt, la mig typ 23 men låg vaken till 04. Tyckte mig även känna att pulsen var högre än normalt.

Vad beror egentligen detta på? CNS-överansträngning? Ibland går det att motverka genom att äta mer, men funkar inte alltid.
Ja, CNS får sig en knäpp om man tar i mycket. Blir samma för mig, sover som bäst fem timmar natten efter jag gjort ett tungt lyft i t.ex mark eller böj.

Ibland blir det lite influensasymptom på det också. Hjälper definitivt inte hur mycket man än äter. Inte för mig i alla fall. Det enda som hjälper är att sova (vilket är svårt första natten som sagt).
DiktatorN är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-02-03, 20:22   #18
Armed Dingo
Tack, god jul!
 
Armed Dingos avatar
 
Reg.datum: May 2013
Inlägg: 1 843
Citat:
Ursprungligen postat av nukz Visa inlägg
När jag kör tungt, antingen nära 1RM eller bara nåt tungt set i allmänhet, så händer det relativt ofta att jag sen har svårt att sova. Senast inatt, la mig typ 23 men låg vaken till 04. Tyckte mig även känna att pulsen var högre än normalt.

Vad beror egentligen detta på? CNS-överansträngning? Ibland går det att motverka genom att äta mer, men funkar inte alltid.
Mig med. Men det verkar snarare ha att göra med någon form av max ansträngning än just låga reps. Chins är en jävel på att aktivera dålig sömn för mig men där ligger jag ändp på 10+ i reps. Även högre reps i mark sätter dit mig. Men egentligen allt. Allt sabbar sömnen. Laborerar med detta sedan ett par månader tillbaka. Det verkar finnas en limit för volym och en annan för intesitet och ingen av dem ska passeras.

Samtidigt finns det ett golv som ska överskridas för att det ska hända nåt överhuvudtaget.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av 40plus Visa inlägg
när dom tajta kläderna vrängs av så väller fettet ut

Senast redigerad av Armed Dingo den 2021-02-03 klockan 20:27.
Armed Dingo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-02-03, 21:27   #19
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 215
Citat:
Ursprungligen postat av nukz Visa inlägg
När jag kör tungt, antingen nära 1RM eller bara nåt tungt set i allmänhet, så händer det relativt ofta att jag sen har svårt att sova. Senast inatt, la mig typ 23 men låg vaken till 04. Tyckte mig även känna att pulsen var högre än normalt.

Vad beror egentligen detta på? CNS-överansträngning? Ibland går det att motverka genom att äta mer, men funkar inte alltid.
Du stressar kroppen om du tar i så att det knakar det frigör flykt och kamphormoner som gör att det blir en kraftfull stressrespons vilket påverkar dig i många timmar efter ansträngningen. Vilopulsen kan ses som en indikator på påslaget. Den håller sig hög i många timmar efter avslutat pass. När det sker så har man, det är män i huvudsak som drabbas av det här, tagit i för mycket och det ger en negativ fysiologiskpåverkan.
__________________
Grandmaster Broscientist

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."

Senast redigerad av Anders The Peak den 2021-02-03 klockan 21:29.
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-02-03, 23:17   #20
nukz
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2015
Inlägg: 270
Citat:
Ursprungligen postat av Anders The Peak Visa inlägg
Du stressar kroppen om du tar i så att det knakar det frigör flykt och kamphormoner som gör att det blir en kraftfull stressrespons vilket påverkar dig i många timmar efter ansträngningen. Vilopulsen kan ses som en indikator på påslaget. Den håller sig hög i många timmar efter avslutat pass. När det sker så har man, det är män i huvudsak som drabbas av det här, tagit i för mycket och det ger en negativ fysiologiskpåverkan.
Negativ hur?

Och som Armed Dingo var inne på ovan, hur ska man sköta balansgången mellan att anstränga sig tillräckligt för att det ska ge resultat och att man inte ska få denna negativa påverkan?
nukz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-02-04, 07:01   #21
40plus
Registered User
 
40pluss avatar
 
Reg.datum: Mar 2019
Ort: Skåne
Inlägg: 284
Citat:
Ursprungligen postat av DiktatorN Visa inlägg
Ja, CNS får sig en knäpp om man tar i mycket. Blir samma för mig, sover som bäst fem timmar natten efter jag gjort ett tungt lyft i t.ex mark eller böj.

Ibland blir det lite influensasymptom på det också. Hjälper definitivt inte hur mycket man än äter. Inte för mig i alla fall. Det enda som hjälper är att sova (vilket är svårt första natten som sagt).
För helvete detta är kanske anledningen till mina problem! Sedan jag började leva hälsosamt så har min sömn blivit skit. Jag sover i bästa fall 5-6 timmar med uppvak varje timme hela natten igenom. I perioder då jag inte tränar, blir fet och jävlig, så sover jag mkt bättre.

Och jag tränar alltid till failure på varje set, undantaget tex bänkpress men där vet jag vilket rep som blir sista för det är när jag får hulka upp stången under ren ilska.

Men att medvetet stanna 1-3 reps innan failure känns bara så jävla fel. Som om jag vore där för att motionera och umgås istället för att växa.
40plus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-02-04, 18:30   #22
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 215
Citat:
Ursprungligen postat av nukz Visa inlägg
Negativ hur?

Och som Armed Dingo var inne på ovan, hur ska man sköta balansgången mellan att anstränga sig tillräckligt för att det ska ge resultat och att man inte ska få denna negativa påverkan?
Det är en av grunderna för att utveckla hjärt och kärlsjukdomar och kombination av extremt höga tryck i kärlen vid tyngre lyft så är det inte det bästa för att bibehålla hälsan över tid.

Akut dvs genast är en av effekterna dålig sömnkvalitet vilket många vittnar om i den här tråden och i många andra trådar.
__________________
Grandmaster Broscientist

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-02-04, 18:33   #23
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 215
Citat:
Ursprungligen postat av 40plus Visa inlägg
För helvete detta är kanske anledningen till mina problem! Sedan jag började leva hälsosamt så har min sömn blivit skit. Jag sover i bästa fall 5-6 timmar med uppvak varje timme hela natten igenom. I perioder då jag inte tränar, blir fet och jävlig, så sover jag mkt bättre.

Och jag tränar alltid till failure på varje set, undantaget tex bänkpress men där vet jag vilket rep som blir sista för det är när jag får hulka upp stången under ren ilska.

Men att medvetet stanna 1-3 reps innan failure känns bara så jävla fel. Som om jag vore där för att motionera och umgås istället för att växa.
Fast jag tror inte att ni har utforskat vad det skulle ge i stället utan ofta uppkommer den här uppfattningen av att det känns bra att vara lite övertränad eftersom det leder ofta till högre muskeltonus som inte lägger sig dvs lite pumpkänsla och kontakt med muskeln som lurar dig att tro att träningen är optimal.
__________________
Grandmaster Broscientist

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-02-04, 19:50   #24
Pongu
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2021
Inlägg: 154
Känner man ett behov av att köra mycket hög intensitet, får man väl dra ner på volymen under passet istället. Klarar man inte det heller får man dra ner på frekvensen. Det verkar som att program med hög intensitet, eller hög volym per pass, eller hög frekvens alla fungerar någorlunda bra, men inte alla på samma gång!
Pongu är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-02-05, 07:10   #25
40plus
Registered User
 
40pluss avatar
 
Reg.datum: Mar 2019
Ort: Skåne
Inlägg: 284
Citat:
Ursprungligen postat av Anders The Peak Visa inlägg
Fast jag tror inte att ni har utforskat vad det skulle ge i stället utan ofta uppkommer den här uppfattningen av att det känns bra att vara lite övertränad eftersom det leder ofta till högre muskeltonus som inte lägger sig dvs lite pumpkänsla och kontakt med muskeln som lurar dig att tro att träningen är optimal.
Jo jag är lite allt eller inget. Antingen dricker jag hela vinflaskan på 10 min eller inget alls. Eller tränar till failure eller inget alls. Eller optinojar med protein/fett/kolhyd eller skiter i kosten helt.

Får kanske börja att försöka å endast ta sista och ev näst sista setet till failure.
40plus är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:30.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)