Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-10-25, 14:58   #1
Abde
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2020
Inlägg: 3
Tränat i flera månader, söker råd

Hej precis som trådnamnet så har jag tränat nu i ungefär tre månader, fyra pass i veckan där jag tränat två muskelgrupper per pass. Jag har inte någon direkt schema som jag följer. Jag började helt otränad - 60kg, 178cm så väldigt spinkig och svag. Jag väger nu 67kg och känner att jag gjort en del framsteg men ändå att jag kan göra bättre på nåt sätt...I synnerhet vissa övningar såsom bänkpress, jag klarar 40-45kg i ungefär fem reps och inte mer.

Hur tycker ni jag borde sätta upp mitt schema? Hur ska jag öka vikter, sets/reps progressivt?
Jag har ingen att prata med angående träning och känner att jag är lite vilse så era råd uppskattas väldigt mycket.
Fråga också om ni undrar något.
Abde är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-10-25, 15:29   #2
ceejay
å nej, måste man komma på en ny text igen
 
ceejays avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: uppsala
Inlägg: 20 102
Träna tillräckligt mycket bara. Kör du runt 15 "utmanande" set bänk i veckan så borde det räcka fint. 4-10 reps. Annars så välj ett program och följ, finns en hel del att hitta.
__________________
Ceejay's träningsjournal!
ceejay är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-10-25, 16:01   #3
Abde
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2020
Inlägg: 3
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Träna tillräckligt mycket bara. Kör du runt 15 "utmanande" set bänk i veckan så borde det räcka fint. 4-10 reps. Annars så välj ett program och följ, finns en hel del att hitta.
Ok tack, så av mina fyra pass i veckan borde jag köra bänk i tre av dom? 4-5 set, 4-10 rep per pass?
Känner också att jag har problem med tekniken, har svårt att hålla stången rak över huvet. Några tips?

Senast redigerad av Abde den 2020-10-25 klockan 16:04.
Abde är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-10-25, 16:12   #4
ceejay
å nej, måste man komma på en ny text igen
 
ceejays avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: uppsala
Inlägg: 20 102
Kör så många som krävs, du kan utan problem köra 2 pass men öka på antal set också om det passar dig bättre.

Kika på teknikvideos Det är svårt att ge råd utan att veta hur du lyfter nu.
__________________
Ceejay's träningsjournal!
ceejay är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-10-25, 16:23   #5
Abde
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2020
Inlägg: 3
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Kör så många som krävs, du kan utan problem köra 2 pass men öka på antal set också om det passar dig bättre.

Kika på teknikvideos Det är svårt att ge råd utan att veta hur du lyfter nu.
Tack. Jag har kollat runt en del och många rekommenderar nybörjare att köra helkropps pass med fokus på bänkpress/marklyft/knäböj och progressivt öka med vikt. Är det bättre än att köra säg ett pass med fokus på bröst/triceps, ett med rygg/biceps etc?
Abde är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-10-25, 18:35   #6
ceejay
å nej, måste man komma på en ny text igen
 
ceejays avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: uppsala
Inlägg: 20 102
Fördelen med helkroppspass är att främst att du får träna varje moment oftare, så du kan helt klart kombinera ett pass med knäböj och bänk exempelvis, då får du med båda på samma pass. På 4 pass kan du utan problem få med 3 bänkpass, 2 böj och 2 mark exempelvis.

Du kan ju låta ett pass vara knäböj+bänk+extra bröst och triceps. Då får du med SL-momenten och också lite extra byggning efteråt med andra övningar.
__________________
Ceejay's träningsjournal!
ceejay är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-10-25, 21:08   #7
Scratch89
Klädsamt knubbig
 
Scratch89s avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Ort: Strömmensberg, Göteborg
Inlägg: 19 852
Du får nog fundera lite på vad det är du vill ha ut av träningen. Vill du bli stark i vissa specifika övningar (typ bänk/böj/mark), stark generellt eller vill du fokusera mer på muskelmassa och form?

Fördelen med att träna ett lite mer specifikt schema med x antal muskelgrupper, set och reps är att det är lätt att mäta framgång och lätt att lägga till/ta bort när det behövs.

Vill du bli bra/stark i vissa övningar är det vettigt att träna dem ofta, som ceejay säger. Som nybörjare hade jag nog tagit det rätt så lugnt med antalet set per vecka, men 10-15 set kan nog funka bra om de inte är gristunga utan kontrollerade och inte till total utmattning.

Fördelen med att dela upp träningen där man tränar en muskelgrupp mer sällan, typ 1 eller 2 gånger i veckan, är att man då kan kosta på att träna den muskeln lite hårdare, eftersom den generellt får mer tid på sig att återhämta sig. Man missar dock inlärningen som att utföra en viss övning fler gånger i veckan, men om det är generell fitness du vill åt är det ju kanske skitsamma.
__________________
Leg. fysioterapeut.
Skribent på Styrkelabbet
Scratch89 är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:15.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)