Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-10-25, 13:22   #1
Glasnost
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2015
Inlägg: 92
Hur viktigt är testonivåerna efter 50?

Många (mig själv inräknad) börjar fundera på hur ens testosteronnivåer ligger när man kommer upp i åren. Det känns tröstlöst att slita på gymmet och inte få de resultat man borde få om testonivåerna vore högre, och man är dömd att misslyckas från början. Hur viktigt är testonivåerna egentligen om vi bortser ifrån de som har extremt låga nivåer och närmst blir "sjuka". Om man ligger inom normalgränsen för sin ålder, men betydligt under de nivåer man hade som yngre, kan man göra muskulära ökningar, bättre återhämtning osv. genom att höja sina nivåer en aning så man ligger i det över spannet? Jag har själv inte testat mig, men det ska jag. Någon med erfarenheter eller som är insatt i ämnet. PS: Hur är det med håravfall vid TRT, den bieffekten klarar man sig utan ..

Senast redigerad av Glasnost den 2020-10-25 klockan 13:25.
Glasnost är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-10-25, 14:05   #2
Köttis
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2009
Inlägg: 611
Det finns alltid hypotetiska förbättringar som skulle kunna göra att man får bättre resultat så varför göra någonting över huvud taget?

Sent from my FRD-L19 using Tapatalk
Köttis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-10-25, 14:33   #3
trädgårdsmöbel
d-bag
 
trädgårdsmöbels avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 1 231
Citat:
Ursprungligen postat av Glasnost Visa inlägg
Någon med erfarenheter eller som är insatt i ämnet. PS: Hur är det med håravfall vid TRT, den bieffekten klarar man sig utan ..
TRT gav för mig initialt väldigt mycket gains, men jag hade också tappat mycket på rätt kort tid innan.

Håravfall kanske har ökat lite på huvudet, men fått betydligt mer på kroppen och i näsan. Så totalt sett skulle jag säga att man blir hårigare.

TRT är skitbra. Jag har glömt vad det är för skala, och vad som mäts men som lägst innan TRT låg jag på om jag kommer ihåg 3,5 i den skalan. Från 9 första gången jag tjatade mig till ett test för jag kände att något var fel men då fick jag inte. Nu ligger jag på 25 vilket tydligen är lite högt, jag skall ligga på 17 tycker doktorn, men är ok för att de andra värdena ligger bra. Jag tror 50 hade vart optimalt för välmående rent personligen. Hade jag fått hade jag tagit mer, jag tror att jag hade mått bäst då.
trädgårdsmöbel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-10-25, 15:14   #4
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 211
För personer som har varit aktiva tränande så är nivåerna inte några problem de håller sig till bra värden upp mot 70 strecket. Negativa trender kan hanteras med bra mat lagom nivåer av träning. När det gäller missbrukare brukar det gå att återstarta feedbacksystemet med rätt medicinering och om det inte fungerar kan TRT vara en behandling som passar.

Självmedicinera inte det är bättre att ni tar kontakt med en endokrinologisk klinik som behandlar er på rätt sätt. De brukar om de är förståndiga ge annan behandling än TRT från start.
__________________
Grandmaster Broscientist

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-10-25, 16:08   #5
Kev88
Registered User
 
Kev88s avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 634
Jag är nyfiken, är det dåligt för hälsan för exempelvis en 45-50-åring att köra TRT med en dos som gör att de hamnar runt en 20-årings normala värden?
Kev88 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-10-25, 16:32   #6
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 211
Citat:
Ursprungligen postat av Kev88 Visa inlägg
Jag är nyfiken, är det dåligt för hälsan för exempelvis en 45-50-åring att köra TRT med en dos som gör att de hamnar runt en 20-årings normala värden?
Nu är det möjligt att den äldre har bättre värden än 20 åringen. Men antar att det är antagligen när det är dags att jaga (befrukta) kvinnor för reproduktion den starka driften som du tänker på. Annars är det största problemet med TRT att du blir steril pga feedbacksystemet sätts ur spel. Annars är det säkert enbart positivt om det handlar om terapeutisk TRT.

__________________
Grandmaster Broscientist

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."

Senast redigerad av Anders The Peak den 2020-10-25 klockan 16:37.
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-10-25, 16:38   #7
Sverker
Symmetrisk moderator
 
Sverkers avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Örebro
Inlägg: 23 498
Är man frisk så skulle jag se det som ren dopning och utesluta en från alla tävlingar som Master/senior. Åldrandet är en del av livet.
__________________
Sverker
Chairmaster of
Kolozzeum Chemistry Guild.
Sverker är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-10-25, 17:13   #8
bigtraps
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2004
Ort: hälsingland
Inlägg: 969
Jag testar mej en gg/år
Sist hade jag 16
Har inte rört AAS på 28 år
bigtraps är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-10-25, 17:39   #9
TheDoctor
Registered User
 
TheDoctors avatar
 
Reg.datum: Jan 2018
Ort: Nordvästra Skåne
Inlägg: 215
Citat:
Ursprungligen postat av Sverker Visa inlägg
Är man frisk så skulle jag se det som ren dopning och utesluta en från alla tävlingar som Master/senior. Åldrandet är en del av livet.
Absolut ska man inte dopa och tävla. .Men tränar man för hälsa så finns där sätt att med minimala risker avsevärt förbättra livskvaliteten speciellt när man blir äldre genom bland annat trt. Dock rekommenderar jag ingen att göra något på eget bevåg utan göra det med hjälp av endokrinologer. Om man nu tycker man vill. Lättare i andra länder att ta tag i sitt liv än andra dock

Inte sagt att trt är något mirakulöst eller för alla. Men om man är intresserad av att leva länge och friskt så ska man inte utesluta något bara för det är läkemedel. Finns en plats för det mesta med rätt metoder.
__________________
Eat breakfast like a king, lunch like a prince and dine like a pauper.

Workout like your life depends on it.
TheDoctor är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-10-25, 18:00   #10
Läskeblask
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2015
Inlägg: 537
Citat:
Ursprungligen postat av Sverker Visa inlägg
Är man frisk så skulle jag se det som ren dopning och utesluta en från alla tävlingar som Master/senior. Åldrandet är en del av livet.
Ja nå ligger man på trt så har man ändå troligtvis mindre substanser än dom flesta av sina medtävlanden
Läskeblask är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-10-25, 18:08   #11
Iliyas
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2015
Inlägg: 291
Jag är sjukt sugen på TRT, är 31 och knappt hår på kroppen och inget skägg i sikte. Typ hela min släkt är håriga även ett par kvinnor haha.
Styrka och muskelmassa är helt ok.
Iliyas är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-10-25, 18:24   #12
Läskeblask
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2015
Inlägg: 537
Lågt testosteron påverkar förutom sexlust, välmåendet och energin även blodvärden negativt t.ex kolesterol. Jag har även hört om folk som haft dåliga njurvärden och efter trt har de blivit bättre men vet ej sanningen i detta.
Trt tar man ju ej för att få skägg eller muskler, det handlar om välmåendet. Trt skrivs ut av läkare.
Läskeblask är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-10-25, 18:59   #13
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av trädgårdsmöbel Visa inlägg
TRT gav för mig initialt väldigt mycket gains, men jag hade också tappat mycket på rätt kort tid innan.

Håravfall kanske har ökat lite på huvudet, men fått betydligt mer på kroppen och i näsan. Så totalt sett skulle jag säga att man blir hårigare.

TRT är skitbra. Jag har glömt vad det är för skala, och vad som mäts men som lägst innan TRT låg jag på om jag kommer ihåg 3,5 i den skalan. Från 9 första gången jag tjatade mig till ett test för jag kände att något var fel men då fick jag inte. Nu ligger jag på 25 vilket tydligen är lite högt, jag skall ligga på 17 tycker doktorn, men är ok för att de andra värdena ligger bra. Jag tror 50 hade vart optimalt för välmående rent personligen. Hade jag fått hade jag tagit mer, jag tror att jag hade mått bäst då.
Jag tror det är nanomol per milliliter? 19 har jag.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-10-25, 22:17   #14
JohanOrving
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2018
Inlägg: 14
Jag hade 11nmol och på TRT fick jag 39nmol.

Hela mitt liv har förändrats radikalt, och alla mina övriga hälsomarkörer är mycket bättre nu för tiden.
JohanOrving är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-10-25, 22:57   #15
Hemi
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 2 304
Kommer inte att bli TRT för mig då man ändå måste lita på att WHO eller nån anser at det är viktig medicin. Jag gör daglig benträning och konditionsträning, sover ordentligt länge och märker att detta hjälper på mycket välmående, faktiskt.
Hemi är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 03:34.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)