Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-08-03, 09:48   #16
Snafu
Registered User
 
Snafus avatar
 
Reg.datum: Mar 2003
Ort: Newcastle upon Tyne, UK
Inlägg: 453
Citat:
Ursprungligen postat av stevebc Visa inlägg
Läste hydromekanik ett år på en Grande École i Toulouse, Frankrike. Det enda jag kan säga efter den erfarenheten är: don't gör it, it's not värt it.
Åhfan? Vaffö?
__________________
Sy sy sy sy sy sy, tom rulle!
Snafu är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-03, 09:56   #17
stevebc
Registered User
 
stevebcs avatar
 
Reg.datum: Mar 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 6 570
Citat:
Ursprungligen postat av Snafu Visa inlägg
Åhfan? Vaffö?
För jobbigt. Health & Fitness i Australien däremot.

__________________
Journalen: Vägen mot 670 i klassisk styrkelyft | 217,5-142,5-270 | 630
Citat:
Ursprungligen postat av hurril Visa inlägg
Vuxna människor slänger sig på marken och håller sig över smalbenet som de bögigaste av italienska fotbollsspelare över att en halvfull dansk rispat lite blyerts i en tidning.
Citat:
Ursprungligen postat av Sniggel Visa inlägg
Du kan likna "det moderna samhället" vid "the Borg" och att alla kommer att bli assimilerade
stevebc är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-03, 10:04   #18
Ad89
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2011
Inlägg: 46
Citat:
Ursprungligen postat av Manta Visa inlägg
Jag studerar för tillfället i Australien. Men jag är medborgare och har bott här under ett antal perioder under min uppväxt, så jag räknas kanske inte?


Klart du gör, berätta mer!
__________________
Journal -> http://http://www.kolozzeum.com/foru...d.php?t=169150

"Off all the things Iv'e lost, I miss my Brain the most."
-Ozzy Osbourne.
Ad89 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-03, 11:17   #19
Snafu
Registered User
 
Snafus avatar
 
Reg.datum: Mar 2003
Ort: Newcastle upon Tyne, UK
Inlägg: 453
Citat:
Ursprungligen postat av stevebc Visa inlägg
För jobbigt. Health & Fitness i Australien däremot.

Ja att plugga arslet av sig när man studerar utomlands är ju inte poängen tycker jag. Man ska uppleva kulturen. Naturligtvis.
__________________
Sy sy sy sy sy sy, tom rulle!
Snafu är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-03, 11:25   #20
Ademius
Registered User
 
Ademiuss avatar
 
Reg.datum: Jun 2007
Ort: Berlin, Tyskland
Inlägg: 161
Masterkurser i marketing, management och strategy i Antwerpen, Belgien, åker den 31:a augusti. Det har varit väldigt mycket att fixa det senaste halvåret, och lite är fortfarande kvar att fixa. Återstår att se hur det blir
__________________
1 RM [450] 104 Bänk - 149 Böj - 197 Mark -Kv 72,1 kg
Inte tillräckligt opti - bulkjournalen!
Ademius är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-03, 11:48   #21
Hemi
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 2 304
Citat:
Ursprungligen postat av Rahf Visa inlägg
Japp, USA är rätt gött om du har en duglig pengabuffert. Sen beror det också på var i landet du vill studera, och varför.
Fast det går att leva billigt i USA det är en fördel om man har taskigt med pengar. Bra studier kan däremot kosta mycket. Ni som är svenskar och har CSN har väl försäkring från Sverige så sjukvården osv borde vara grönt. En annan sak är det att klippa banden med Sverige av andra orsaker, det har jag gjort, ett par gånger från olika länder och då blir det bli annorlunda. Har nu privat sjukförsäkring som jag betalar för eftersom den vanligaste nationella är skit om det blir allvarligare än influensa men när jag utnyttjar min privata får jag ändå betala dyrare än arbetarklassen har råd med i efterhand så det är snarare så att man har tillgång till bra sjukvård inom den rika kretsen och slipper fastna i bottenträsket, lite hårda ord kanske men ärligt.
Hemi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-03, 12:34   #22
Gald
Registered User
 
Galds avatar
 
Reg.datum: Apr 2011
Ort: Stockholm
Inlägg: 293
Citat:
Ursprungligen postat av MrBoris Visa inlägg
Pluggar i Australien hittills har jag varit här 6månader, samt var här 6månader för 6år sen också, och har nu 2.5år kvar. Jag fullkomligt älskar det.. suveränt med sol 8-9månader om året, vilken energi man får. Och inte varit sjuk en enda gång heller

Tror mycket på att mörkret och kylan gör en dålig, både psykiskt och fysiskt.

Men som någon sa, mycket pappersarbete, höga terminskostnader - för ett år är dem på 200000kr för mina doktorandstudier, men jag får dock ett scholarship som betalar allt det + lön. Ingen lön man kommer långt på dock...

Men om du tar steget att plugga utomlands kommer du aldrig ångra dig
Vad är ett scholarship och hur får man det om jag för fråga?

USA är min dröm, alltid varit men verkar jävligt svårt att få ett green card samt bosätta sig där men man kan iallafall studera där i 4 år, hade tänk mig att ta lån från CSN och studera kanske redan åker i januari om allt går som planerat hade tänk mig att studera på antigen Santa Barbarra elr Santa Monica collage någon mer som har planerat likadant?

Mvh
__________________
BLOGGEN - TRÄNING, KOST
Gald är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-03, 12:50   #23
stevebc
Registered User
 
stevebcs avatar
 
Reg.datum: Mar 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 6 570
Citat:
Ursprungligen postat av Snafu Visa inlägg
Ja att plugga arslet av sig när man studerar utomlands är ju inte poängen tycker jag. Man ska uppleva kulturen. Naturligtvis.
Ja. Jag såg framför mig någon slags kulturell semester. Om jag hade vetat att det innebar 10+ h plugg varje dag för att få någorlunda betyg hade jag aldrig åkt.

LTH är ju semester i jämförelse. Det ser man hos utbytesstudenterna som kommer hit som säkert har dubbelt så mycket schemalagd tid hemma hos sig (mycket asiater).
__________________
Journalen: Vägen mot 670 i klassisk styrkelyft | 217,5-142,5-270 | 630
Citat:
Ursprungligen postat av hurril Visa inlägg
Vuxna människor slänger sig på marken och håller sig över smalbenet som de bögigaste av italienska fotbollsspelare över att en halvfull dansk rispat lite blyerts i en tidning.
Citat:
Ursprungligen postat av Sniggel Visa inlägg
Du kan likna "det moderna samhället" vid "the Borg" och att alla kommer att bli assimilerade
stevebc är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-03, 12:51   #24
Snafu
Registered User
 
Snafus avatar
 
Reg.datum: Mar 2003
Ort: Newcastle upon Tyne, UK
Inlägg: 453
Citat:
Ursprungligen postat av stevebc Visa inlägg
Ja. Jag såg framför mig någon slags kulturell semester. Om jag hade vetat att det innebar 10+ h plugg varje dag för att få någorlunda betyg hade jag aldrig åkt.
Hehe, Newcastle var den fjärde bästa partystaden i Europa 2004, that sealed the deal for me!

Hade val mellan bättre universitet men valde...lättjan.
__________________
Sy sy sy sy sy sy, tom rulle!
Snafu är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-03, 12:55   #25
Hemi
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 2 304
Citat:
Ursprungligen postat av Snafu Visa inlägg
Hehe, Newcastle var den fjärde bästa partystaden i Europa 2004, that sealed the deal for me!

Hade val mellan bättre universitet men valde...lättjan.
Liverpool - Newcastle, det går en slags gräns där, allt där och däröver är ju bra.
Hemi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-03, 13:24   #26
appapa
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2005
Inlägg: 52
Citat:
Ursprungligen postat av Gald Visa inlägg
Var faktiskt på möte idag angående USA, och CSN lånet skulle iprincip täcka alla utgifter, samt 25 000 kr per termin skulle det kosta.

Ska sova nu jag med men skriver mer info imorgon
25 000 låter väldigt billigt... Säker på att det inte är värdelösa universitet? I så fall är det imo bättre att studera i Sverige och sedan åka över.
__________________
http://www.fantasybok.se/ - Fantasybokhandeln!
appapa är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-03, 13:34   #27
Gald
Registered User
 
Galds avatar
 
Reg.datum: Apr 2011
Ort: Stockholm
Inlägg: 293
Citat:
Ursprungligen postat av appapa Visa inlägg
25 000 låter väldigt billigt... Säker på att det inte är värdelösa universitet? I så fall är det imo bättre att studera i Sverige och sedan åka över.
Ja e säkert, var på möte igår, man börjar på College i 2 år, de e alltså College sedan skickar dem dig till universitet efter 2 års studerande och då blir det lite dyrare men eftersom jag alltid velat BO/Jobba i USA vill jag just va där så länge som möjligt alltså 4 år.
__________________
BLOGGEN - TRÄNING, KOST
Gald är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-03, 13:36   #28
Manta
Hey, Hey, My, My
 
Mantas avatar
 
Reg.datum: Dec 2003
Ort: Adelaide
Inlägg: 170
Citat:
Ursprungligen postat av MrBoris Visa inlägg
Pluggar i Australien hittills har jag varit här 6månader, samt var här 6månader för 6år sen också, och har nu 2.5år kvar. Jag fullkomligt älskar det.. suveränt med sol 8-9månader om året, vilken energi man får. Och inte varit sjuk en enda gång heller
FU, bara för att du bor i den enda delen av landet som har haft bra väder de senaste 7-8 månaderna. :P

Citat:
Ursprungligen postat av Ad89 Visa inlägg
Klart du gör, berätta mer!
Jag vet inte riktigt vad det finns att berätta, svårt att välja ut något kanske, men jag svarar gärna på frågor.

Citat:
Ursprungligen postat av Gald Visa inlägg
USA är min dröm, alltid varit men verkar jävligt svårt att få ett green card samt bosätta sig där men man kan iallafall studera där i 4 år, hade tänk mig att ta lån från CSN och studera kanske redan åker i januari om allt går som planerat hade tänk mig att studera på antigen Santa Barbarra elr Santa Monica collage någon mer som har planerat likadant?
Bara några varningens ord, utlandsstudier kan bli en väldigt dyr semester. Ska du studera en hel utbilding i t ex USA bör du antingen ha gott om pengar eller så kan du räkna med att betala av lån till pensionsåldern och det garanterar inte jobb där borta när du är klar.
__________________
...like those who go off on a journey to see a longed-for city with their own eyes and imagine that one can enjoy in reality the charm of a dream
Manta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-03, 13:48   #29
Alzie
Registered User
 
Alzies avatar
 
Reg.datum: Jul 2011
Inlägg: 303
Någon som har/funderar på att studera i college runt Los Angeles området?

Har nämligen väldigt bra betyg och undrar hur det fungerar med stipendier och så, är de lätta att få (inte inom någon sport dock), och hur mycket av studiekostnaden kan de täcka (maximum/minimum)?

Några andra erfarenheter där ifrån?

Alzie
Alzie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-03, 13:50   #30
Gald
Registered User
 
Galds avatar
 
Reg.datum: Apr 2011
Ort: Stockholm
Inlägg: 293
Citat:
Ursprungligen postat av Manta Visa inlägg
FU, bara för att du bor i den enda delen av landet som har haft bra väder de senaste 7-8 månaderna. :P



Jag vet inte riktigt vad det finns att berätta, svårt att välja ut något kanske, men jag svarar gärna på frågor.



Bara några varningens ord, utlandsstudier kan bli en väldigt dyr semester. Ska du studera en hel utbilding i t ex USA bör du antingen ha gott om pengar eller så kan du räkna med att betala av lån till pensionsåldern och det garanterar inte jobb där borta när du är klar.
När jag är färdigstuderad där borta Mäster Examen som det kallas tror jag? Så gäller den Worldwide, alltså det jag studerar där och går ut färdigutbildad gäller i varje land. Jag kan alltså jobba som det i varje land och få betalt om det inte skulle gå för sig i USA kan jag åka till Sverige och jobba så det är ingen fara.

Jag tror knappast att jag behöver betala tills jag är pensionär och även om jag behöver det så har en helt ny värld öppnat sig för mig och även en dröm (att plugga/bo i USA) frågade även en person som gjort likadant och hon betalar ca 1.000 kr i månaden vilket man knappt märker av tycker jag.

Mvh.
__________________
BLOGGEN - TRÄNING, KOST
Gald är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:40.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)