Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2007-06-19, 12:21   #16
machine gun
Triatleten
 
machine guns avatar
 
Reg.datum: Apr 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 11 080
Citat:
Ursprungligen postat av Jax Visa inlägg
Konsumera ett par Asics DS Trainer. Det tycker jag att du är värd.
floppix påstår att den nya modellen inte alls är lika trevlig som den förra. Men jag ska kolla upp det och göra mig en egen uppfattning.
__________________
Att träna alla muskler i kroppen utom hjärtat är vansinne

It's all about limits: Reaching them, exploring them, exceeding what you thought yours were
machine gun är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-19, 12:31   #17
Jax
Registered User
 
Jaxs avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Ort: tattar runt
Inlägg: 3 772
Citat:
Ursprungligen postat av machine gun Visa inlägg
floppix påstår att den nya modellen inte alls är lika trevlig som den förra. Men jag ska kolla upp det och göra mig en egen uppfattning.
Enda skillnaden jag märkte när jag provade var att den är nästan ett helt nummer mindre, annars märkte jag ingen skillnad. Sprang dock aldrig i den utan gick bara runt någon timme eller så.

På tal om skitiga skor. Jag fick dåligt samvete och tvättade bort leran i alla fall. Det är obra att ha lera i ovandelen eftersom det ligger som sandpapper och sliter.
__________________
Träningsdagbok
Jax är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-19, 12:44   #18
Tolkia
Moralistmoderator
 
Tolkias avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Ort: Lycksele
Inlägg: 15 502
Citat:
Ursprungligen postat av Jax Visa inlägg
Sen kan du ju inte lägga upp en bild på ett par nästan rena skor. Mina "vita" skor står brevid mig och torkar nu. Något säger mig att jag borde haft dem på mig när jag badade innan. Då hade kanske lite lera försvunnit.
Syrran: "Åh, jag skulle vilja ha ett par sådana skor som du har, vita blir så skitiga hela tiden, grått är ju en enormt mycket mer praktiskt färg!"
Jag: Öhhh ... (skorna var ursprungligen vita men med tiden s.a.s. inkorporerades dynga och damm och blev mer en del av skon än borttvättbar smuts ).
Tolkia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-19, 12:53   #19
Jax
Registered User
 
Jaxs avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Ort: tattar runt
Inlägg: 3 772
Citat:
Ursprungligen postat av Tolkia Visa inlägg
Syrran: "Åh, jag skulle vilja ha ett par sådana skor som du har, vita blir så skitiga hela tiden, grått är ju en enormt mycket mer praktiskt färg!"
Jag: Öhhh ... (skorna var ursprungligen vita men med tiden s.a.s. inkorporerades dynga och damm och blev mer en del av skon än borttvättbar smuts ).
Precis som det ska vara. Skon ska se använd ut.
__________________
Träningsdagbok
Jax är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-19, 13:54   #20
LadyG
Fudoshin
 
LadyGs avatar
 
Reg.datum: Apr 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 9 594
Apropå löpning, det känns som rätt tråd att fråga i, vilken tillverkare tycker ni gör de bästa löpartightsen? Bästa materialet? Bästa passformen? Sömmar på rätt ställen, fickor osv? Hur många olika par behöver man egentligen? Jag har tre olika par i olika längder och känner redan suget efter ett fjärde, något kortare par..!
__________________
The only way of finding the limits of the possible is by going beyond them into the impossible. Arthur C. Clarke
Träningsjournal - Mot Stockholm Ultramarathon 100km
LadyG är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-19, 14:05   #21
Tolkia
Moralistmoderator
 
Tolkias avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Ort: Lycksele
Inlägg: 15 502
Newline har ett grynt nice material i sina, dock är de rätt lågt skurna, vilket inte är fullt lika nice (om man, som undertecknad, är lång i grenen/har en stor röv). Nike är bättre när det gäller grenlängden.
Tolkia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-19, 14:25   #22
Eddie Vedder
Registered User
 
Eddie Vedders avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Inlägg: 33 687
Citat:
Ursprungligen postat av Tolkia Visa inlägg
Newline har ett grynt nice material i sina.
+1

Jag har inga äkta löpartights men jag är ibland en levande PR-kampanj för Newline när jag är ute och springer. Mina cykelbyxor, min vindjacka och mina T-shirts är alla från Newline och jag trivs suveränt med deras kläder.

Mer "all-round"-märken som Adidas och Nike tycker jag faktiskt inte så mycket om.
Eddie Vedder är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-19, 14:32   #23
floppix
Vägnötare
 
floppixs avatar
 
Reg.datum: Dec 2006
Ort: Sthlm
Inlägg: 297
Citat:
Ursprungligen postat av machine gun Visa inlägg
Jag tänkte öppna med en fråga om skor. Finns det någon poäng med att ha flera par löparskor som man växlar mellan? Visst, olika skor har olika funktioner, så jag förstår ju vitsen med att t.ex. ha ett par asfaltsskor och ett par trailskor om man springer mkt OBT. Jag tänkte däremot lite mer på att ha flera par skor med liknande funktion, men olika modeller. Lite så att belastningen blir något olika från pass till pass. Jag har hittills kört på ett par skor tills de nötts ut och sedan köpt ett nytt par, men jag funderar på om det kan vara bra ur skadeförebyggande synpunkt eller bara ur skons hållbarhetssynpunkt att ha åtminstone ett par till att byta mellan? Har ni flera par skor eller kör ni på ett par i taget? Om ni har flera par, varför?
Citat:
Hur undviker man det? (att bli skadad, min anmärkning)

Jag har ett bra recept som har funkat i tre och ett halvt år och har inte varit skadad på hela den tiden. Tipset är att växla mellan olika träningsskor och inte alltid springa i samma. Alla skor är bra på sitt sätt, men det finns ingen perfekt sko. Alla skor belastar någonstans, springer man med samma skor belastar man vissa delar av kroppen hela tiden och blir skadad.


Hur många par skor har du?

15 par kanske, man räknar inte så noga när man har skobutik. Jag har såklart ont ibland som alla löpare. Just nu känner jag av hälsporre. Men så fort man känner något för att man sprungit för mycket i sina favo-skor så byter man skor ett tag.

Och det här är inte bara reklam för att köpa fler skor?

Hehe, det handlar inte om att köpa nya skor utan om att växla skor.
- sagt av Cédric, SM-4 på marathon 2007

Jag var med och hjälpte Cédric och gänget att öppna Runner's Store förra året, så min skosamling är också ganska gedigen...

Just nu växlar jag mellan ett par totalt sönderlöpta DS Trainers från 2006, Puma Complete Phasis IV, Saucony Type-A och sen har jag ett par nya Adidas adizero CS som väntar på att invigas i skoväxlandet snart.

I vintras var jag glad åt mina Puma Trailfox också...
__________________
Hellre fort och fult än bara fult!
Bra kondition är inget du får, det är något du gjort dig förtjänt av.
floppix är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-19, 14:43   #24
machine gun
Triatleten
 
machine guns avatar
 
Reg.datum: Apr 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 11 080
Citat:
Ursprungligen postat av Eddie Vedder Visa inlägg
Jag har inga äkta löpartights men jag är ibland en levande PR-kampanj för Newline när jag är ute och springer. Mina cykelbyxor, min vindjacka och mina T-shirts är alla från Newline och jag trivs suveränt med deras kläder.

Mer "all-round"-märken som Adidas och Nike tycker jag faktiskt inte så mycket om.
Springer du i cykelbyxor? Du menar inte korta löpartights? Cykelbyxor är som regel vadderade och är väl ingen hit att springa i så länge det inte är under en triathlontävling.

Jag har tights från flera olika märken:
- 1 par hellånga och ett par korta från Craft
- 1 par hellånga från Soc
- 1 par 2/3 från Nike
- 1 par korta från Adidas

Gillar alla faktiskt. Nike och Adidas har nog mest high tech material med bäst ventilation av de jag har. Soc (Stadiums eget märke?) är förvånansvärt bra för det priset. Bra passform och helt ok material, lite tjockare än Craft-tightsen dock.

Bästa fickorna har Nike och Soc. Jag blir mer och mer irriterad på att det finns så pass många tights som inte har ordentliga nyckelfickor med dragkedja på. Helt ska fickan vara tillräckligt stor för att kunna få ner ett busskort eller liknande också. Utan dragkedja, som fickorna på Craft-tightsen jag har är helt värdelöst. Skulle man lägga en nyckel där är nog risken stor att man får stå ute och frysa när man kommer tillbaka från rundan...
__________________
Att träna alla muskler i kroppen utom hjärtat är vansinne

It's all about limits: Reaching them, exploring them, exceeding what you thought yours were
machine gun är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-19, 14:53   #25
Eddie Vedder
Registered User
 
Eddie Vedders avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Inlägg: 33 687
Citat:
Ursprungligen postat av machine gun Visa inlägg
Springer du i cykelbyxor? Du menar inte korta löpartights?
Haha, jo givetvis menar jag det haha. Inte springer jag med tights där arslet är vadderat o.s.v.

Men har alltid tights under shortsen, började med det redan när jag spelade fotboll och trivs otroligt bra med det. Sen jag väl vänjde mej med tights under shortsen känns kalsonger sjukt obekvämt.

Med tanke på vilken skavsårsbenägen hud jag har kanske tightsen har räddat mej från skavsår på ännu mer.......ehh......"obekväma ställen"*whistle*
Eddie Vedder är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-19, 14:53   #26
Tolkia
Moralistmoderator
 
Tolkias avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Ort: Lycksele
Inlägg: 15 502
Citat:
Ursprungligen postat av Eddie Vedder Visa inlägg
Jag har inga äkta löpartights men jag är ibland en levande PR-kampanj för Newline när jag är ute och springer. Mina cykelbyxor, min vindjacka och mina T-shirts är alla från Newline och jag trivs suveränt med deras kläder.
Newline gör något slags långärmad tröja med dragkedja som är fantastico (det enda som inte är så fantastico är väl kanske priset, men det gäller å andra sidan typ alla märken ...); också mycket nice damjackor.
Citat:
Ursprungligen postat av machine gun
Bästa fickorna har Nike och Soc. Jag blir mer och mer irriterad på att det finns så pass många tights som inte har ordentliga nyckelfickor med dragkedja på. Helt ska fickan vara tillräckligt stor för att kunna få ner ett busskort eller liknande också. Utan dragkedja, som fickorna på Craft-tightsen jag har är helt värdelöst. Skulle man lägga en nyckel där är nog risken stor att man får stå ute och frysa när man kommer tillbaka från rundan...
Instämmer till 100%. Jag kan säga att jag gjort precis det där som du varnar för, dock var det inte nyckeln som försvann, utan bankomatkortet. Roligt? Nä.

Ett plus med Nikes tights när man, som jag, använder dem mycket inomhus är "ventilationsfönstren" i knävecken och baktill nedom linningen. Vet dock inte om de är fullt så uppskattade utomhus när det börjar bli kallare.
Tolkia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-19, 14:55   #27
Jax
Registered User
 
Jaxs avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Ort: tattar runt
Inlägg: 3 772
Har tre par tights som jag använder. Ett par korta Newline, två par långa varav en tunn och en vinterfodrad, båda Craft. De långa är underbara, men de korta använder jag inte så mycket. Benen på tightsen åker upp och korvar sig. Förutom att det ser lite lustigt ut att springa i väldigt korta tights så är det inte speciellt bekvämt heller. Använder shorts istället (Newline).

De tre tightsen har den lilla nyckelpåsen på insidan av linningen, men inga andra fickor. Precis som jag vill ha det.
__________________
Träningsdagbok
Jax är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-19, 14:58   #28
machine gun
Triatleten
 
machine guns avatar
 
Reg.datum: Apr 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 11 080
Citat:
Ursprungligen postat av floppix Visa inlägg
- sagt av Cédric, SM-4 på marathon 2007
Shopping av ytterligare ett par skor alltså.
__________________
Att träna alla muskler i kroppen utom hjärtat är vansinne

It's all about limits: Reaching them, exploring them, exceeding what you thought yours were
machine gun är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-19, 15:01   #29
Jax
Registered User
 
Jaxs avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Ort: tattar runt
Inlägg: 3 772
Citat:
Ursprungligen postat av machine gun Visa inlägg
Shopping av ytterligare ett par skor alltså.
Antar det största syftet med den här tråden var att du skulle få bra argument mot dig själv gällande inköp av mer löparskor. Absolut inget fel i det. Bara köp!
__________________
Träningsdagbok
Jax är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-19, 15:09   #30
floppix
Vägnötare
 
floppixs avatar
 
Reg.datum: Dec 2006
Ort: Sthlm
Inlägg: 297
Citat:
Ursprungligen postat av Jax Visa inlägg
Antar det största syftet med den här tråden var att du skulle få bra argument mot dig själv gällande inköp av mer löparskor. Absolut inget fel i det. Bara köp!
+1!
Machine_Gun, har för mig att jag någonstans läst om din stora glädje att konsumera (löparprylar) Konsumera mera
Skulle hellre lägga pengar på skor än på tights, iofs. Skorna gör mer för löpningen, my opinion.
__________________
Hellre fort och fult än bara fult!
Bra kondition är inget du får, det är något du gjort dig förtjänt av.
floppix är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:26.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)