Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-10-27, 19:07   #24121
Frustrator
Klen och gnällig
 
Frustrators avatar
 
Reg.datum: Jan 2006
Ort: Halmstad
Inlägg: 1 264
Citat:
Ursprungligen postat av thompaboy Visa inlägg
Nu menade jag inte exakt på sekunden 5-tempo men jag har kört så pass mycket att jag vet hur ansträngningen känns när jag ligger runt det tempot. Menade att 20 sek-ish långsammare per kilometer är så pass mycket att jag borde känna det om det inte är en kuperad runda.

Och jag menade att om man "kalibrerat" sig att en ansträngning ska kännas på ett vis när det är 5min-tempo på gps eller mobil så kan man kalibrerat sig fel
Man får kalibrera sig mot kontrollmätta sträckor och ren tidtagning.
__________________
Göteborgsvarvet 2006, 21km, 1 tim 24 min och 7sekunder.
10K 34:55.
Guld i medicinar-sm 2005, 2006, 2007, 2008, 2009. Silver 2010. "Nu då!"
Vasaloppet -08,-09,-10,-12,-13,-14,-17,-18,-19
Frustrator är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-10-27, 19:54   #24122
thompaboy
Registered User
 
thompaboys avatar
 
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Stockholm
Inlägg: 1 026
Citat:
Ursprungligen postat av Frustrator Visa inlägg
Och jag menade att om man "kalibrerat" sig att en ansträngning ska kännas på ett vis när det är 5min-tempo på gps eller mobil så kan man kalibrerat sig fel
Man får kalibrera sig mot kontrollmätta sträckor och ren tidtagning.
Är med på vad du menar. Det var mest differensen i mätning kontra ansträngning jag tänkte på. Om sen mitt faktiska tempo diffar några sekunder åt nåt håll, gentemot vad klockan visar, spelar mindre roll på min nivå så länge utvecklingen går framåt
__________________
Journal

10 km: 39:32
thompaboy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-10-27, 20:24   #24123
Ishnak
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2013
Inlägg: 25
Citat:
Ursprungligen postat av thompaboy Visa inlägg
Jag upplever att min klocka underskattar om det hur långt jag springer, jämfört med att köra telefonens gps direkt i t ex Strava. Springer jag på ett motionsspår med mycket skog kan klockan visa kilometertider i t ex 5:20 när jag vet att jag springer i runt 5-tempo, vilket telefonen också visar att jag gjorde när jag kollar i efterhand. På rundorna utan alltför mycket träd och byggnader (vet att sånt kan störa signalen) stämmer det någorlunda men ofta visar klockan 2-300 meter kortare på en 10 km-runda. Vill minnas att Gudiol skrev om någon studie som antydde att gps-klockorna verkar underskatta distansen. Kör mina kvalitetspass efter klockan så det vore onekligen bra för självförtroendet om det skulle visa sig stämma i mitt fall
Har ett 2km elljusspår som jag spring som jag alltid antagit ska vara ganska exakt uppmätt men min Garmin 235 underskattar det allt mellan 230-150 meter(om man nu antar att det faktiskt är 2km). Min hemmasnickrade teori är att eftersom det inte är barometisk mätning av höjdskillnaden på 235an gör skillnaden i exakt position den att den missar massa höjdmetersskillnader och därmed längd på sträckan. Men som redan nämnts så var det väl Gudiol som tog upp nån artikel om att många pulsklockor underskattar sträckan.
Ishnak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-10-27, 21:14   #24124
thompaboy
Registered User
 
thompaboys avatar
 
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Stockholm
Inlägg: 1 026
Citat:
Ursprungligen postat av Ishnak Visa inlägg
Har ett 2km elljusspår som jag spring som jag alltid antagit ska vara ganska exakt uppmätt men min Garmin 235 underskattar det allt mellan 230-150 meter(om man nu antar att det faktiskt är 2km). Min hemmasnickrade teori är att eftersom det inte är barometisk mätning av höjdskillnaden på 235an gör skillnaden i exakt position den att den missar massa höjdmetersskillnader och därmed längd på sträckan. Men som redan nämnts så var det väl Gudiol som tog upp nån artikel om att många pulsklockor underskattar sträckan.
Låter inte som en helt orimlig förklaring om inte klockan har den funktionen. Min enda ”riktiga” jämförelse var när jag körde tusingar på bana (400m) för några månader sedan och då underskattade klockan sträckan med 20-30 meter varje intervall.
__________________
Journal

10 km: 39:32
thompaboy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-10-27, 22:14   #24125
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Ishnak Visa inlägg
Har ett 2km elljusspår som jag spring som jag alltid antagit ska vara ganska exakt uppmätt men min Garmin 235 underskattar det allt mellan 230-150 meter(om man nu antar att det faktiskt är 2km). Min hemmasnickrade teori är att eftersom det inte är barometisk mätning av höjdskillnaden på 235an gör skillnaden i exakt position den att den missar massa höjdmetersskillnader och därmed längd på sträckan. Men som redan nämnts så var det väl Gudiol som tog upp nån artikel om att många pulsklockor underskattar sträckan.
Ifall ditt spår är exakt 2000m om man skulle mäta med ett mäthjul och det är 10% lutning (hälften uppför och hälften nedför) runt hela banan så blir kartbildsprojektionen 1990m. Dvs man underskattar distansen med 10m ifall man inte tar med höjdskillnaderna i beräkningen.

Ifall det är 20% lutning hela vägen så underskattas distansen till 1960m.

20% lutning innebär alltså att höjdskillnaden är 400m på 2km. Det är i princip inte löpbart ens. 10% upplevs som rätt jobbiga backar att springa i, och 15% är förjävligt.

Så jag tror tror inte höjdskillnaden är boven.

Det är betydligt troligare att elljusspåret inte är särskilt noga uppmätt.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-10-28, 10:06   #24126
Mental
Ölkonnässör
 
Mentals avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Ort: Stockholm...ish
Inlägg: 6 013
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Det låter ju helknasigt.

Använder du pulsklocka till detta eller har du mobilen med dig?

Jag vet att pulsklockor (gps-klockor) använder sig av accelerometer också och använder någon formel för att armpendlingen inte ska göra så man får felaktiga värden. Kanske kan det ha med detta att göra på nåt sätt?

Jag tror inte mobiltelefoner använder sig av detta, och håller man en mobiltelefon i handen medans man springer så kanske man kan få knasiga värden?
Mobilen, och i fickan på låret, så pendlingen är minimal, och GPS täckningen/nogranheten borde ju inte variera med hastigheten.
Mycket märkligt.
__________________
Mental är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-10-29, 00:14   #24127
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Mental Visa inlägg
Mobilen, och i fickan på låret, så pendlingen är minimal, och GPS täckningen/nogranheten borde ju inte variera med hastigheten.
Mycket märkligt.
Jag tror mobiler generellt inte har de bästa gps-chipsen (jämfört med gps-klockorna) vilket kanske fuckar upp nånting. Men ditt löptempo borde ju inte påverka detta kan man tycka.

Det kan ju också tänkas att det rör sig om korrelation och inte kausalitet. Dvs det kanske är nån annan faktor som också ändrat sig mellan de olika passen. Kanske du springer snabbare när det är fint väder, och när du springer långsammare så är det dimmigt och disigt. Då kan man ju tänka sig att vädret också påverkar.

Ovanstående är bara ett exempel, och inte inte vad jag faktiskt tror har skett. Men nåt måste det ju bero på för annars är det ju bara snurrigt.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-10-30, 13:35   #24128
Stuffer
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2016
Inlägg: 191
Kan man förvänta sig stor ökning i GPS precision med en löparklocka jämfört med en mobiltelefon?
Springer nu med Runkeeper på en iphone 7.

Tidigare modeller av Iphones och Runkeeper var helt katastrofala tycker jag och kunde dra iväg flera km åt fel håll rakt ut i skogen.

Nu känns det relativt stabilt och sällan det hoppar iväg men jag känner också att det kan diffa 150-200 meter på en 5km-runda som jag ofta springer på lunchen.
Har kommit igång rätt bra med löpningen och gillar att tävla med mig själv och jaga sekundrar på mina 5km rundor och sitta och jämföra tempon med föregående rundor. Då är det rätt frustrerande när GPS-en diffar så att det märks på tempo-siffrorna.
Klurar att testa en instegsmodell av klocka. Typ Garmin Forerunner 45
Stuffer är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-10-30, 20:51   #24129
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Stuffer Visa inlägg
Kan man förvänta sig stor ökning i GPS precision med en löparklocka jämfört med en mobiltelefon?
Springer nu med Runkeeper på en iphone 7.
Jag tror mobiltelefoner generellt inte har lika bra gps chips som gps-klockor. Men det beror rimligen på vilken klocka också. Om jag var du skulle jag lusläsa dcrainmaker.com och försöka hitta info om detta. Där finna väldigt djuplodande recensioner och jämförelser mellan olika klockor och andra prylar. Han har garanterat någon artikel där han pratar om gps-chip och vilket som är bäst, och kanske om det finns andra saker som också spelar roll.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-10-31, 14:34   #24130
Frustrator
Klen och gnällig
 
Frustrators avatar
 
Reg.datum: Jan 2006
Ort: Halmstad
Inlägg: 1 264
Citat:
Ursprungligen postat av Stuffer Visa inlägg
Kan man förvänta sig stor ökning i GPS precision med en löparklocka jämfört med en mobiltelefon?
Springer nu med Runkeeper på en iphone 7.

Tidigare modeller av Iphones och Runkeeper var helt katastrofala tycker jag och kunde dra iväg flera km åt fel håll rakt ut i skogen.

Nu känns det relativt stabilt och sällan det hoppar iväg men jag känner också att det kan diffa 150-200 meter på en 5km-runda som jag ofta springer på lunchen.
Har kommit igång rätt bra med löpningen och gillar att tävla med mig själv och jaga sekundrar på mina 5km rundor och sitta och jämföra tempon med föregående rundor. Då är det rätt frustrerande när GPS-en diffar så att det märks på tempo-siffrorna.
Klurar att testa en instegsmodell av klocka. Typ Garmin Forerunner 45
Lägger du över dina löprundor så du kan kolla på dem i datorn efteråt?
Då kan du ofta få en känsla om det är 'allmänt lite kladdig mätning' eller om det är vid någon speciell kurva som den mäter fel exv.

Min Garmin från tidigt 1800tal (forerunner 305) kan man ställa in på mätning var 5e lr var 3e sekund. 5e ger jämnare tempo och sparar batteri men kan ibland gena i tigtha kurvor..
__________________
Göteborgsvarvet 2006, 21km, 1 tim 24 min och 7sekunder.
10K 34:55.
Guld i medicinar-sm 2005, 2006, 2007, 2008, 2009. Silver 2010. "Nu då!"
Vasaloppet -08,-09,-10,-12,-13,-14,-17,-18,-19
Frustrator är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-01, 20:45   #24131
Stuffer
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2016
Inlägg: 191
Citat:
Ursprungligen postat av Frustrator Visa inlägg
Lägger du över dina löprundor så du kan kolla på dem i datorn efteråt?
Då kan du ofta få en känsla om det är 'allmänt lite kladdig mätning' eller om det är vid någon speciell kurva som den mäter fel exv.

Min Garmin från tidigt 1800tal (forerunner 305) kan man ställa in på mätning var 5e lr var 3e sekund. 5e ger jämnare tempo och sparar batteri men kan ibland gena i tigtha kurvor..

Nej jag har hittills bara kollat på rundorna direkt i appen.
Rätt ovanligt att mätningen blir kladdiga med "spikar" som hoppar iväg från stigen vägen. Kör ofta samma slinga så man känner igen avvikelser på kartbilden. Har också lagt in automatiska mellantiden vid varje km och då märker man ibland när mellantiderna inte kommer exakt där de brukar utan glider iväg från den sten/korsning/träd el dylikt där man brukar få sin mellantid.
Känns snarare som att det kan va så att den genar lite i kurvorna. Det är lite blandat stig/elljusspår och gångväg och hyfsat slingrigt.
Stuffer är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-02, 09:27   #24132
Karla
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2020
Inlägg: 15
Tjena. Tennisspelare här med ett tungt steg. supinerar.
Köpte ett par ultraboost men fick ge bort dom efter en vecka. Efter 8 km brann det i fötterna. Vad har ni för rekommendationer kring stabila skor?
Karla är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-02, 10:11   #24133
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Karla Visa inlägg
Tjena. Tennisspelare här med ett tungt steg. supinerar.
Köpte ett par ultraboost men fick ge bort dom efter en vecka. Efter 8 km brann det i fötterna. Vad har ni för rekommendationer kring stabila skor?
De skor som brukar kallas "stabila" är ju typiskt skor som förebygger överdrivet mycket pronation. Så om du supinerar överdrivet mycket är det kanske inte sådana skor du ska ha.

Är du säker på att din supinering är ett problem förresten? Nu har jag ingen koll på de skorna du nämnde, men har du testat "neutrala" skor? Och om du har det vad är det för problem du får, och hur kopplar du det till supinering?

Jag skulle rekommendera dig att gå till nån ortoped eller liknande för att få det utrett vad ditt problem är. Tex gå och löpkliniken (finns i stockholm, uppsala, umeå). Kanske behöver du någon form av formhjutna inlägg eller specialskor. Vanliga sportbutiker har oftast inte personal som har riktiga kunskaper kring detta, utan bara folk som gått någon kortare helgkurs och inte flera års utbildning.

Men kanske skulle du till att börja med behöva titta till din löpteknik. Hur ser ditt löpsteg ut egentligen? Kanske dina problem kan lösas genom bättre hållning och att inte sätta i foten för långt framför kroppen?
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-02, 12:51   #24134
Frustrator
Klen och gnällig
 
Frustrators avatar
 
Reg.datum: Jan 2006
Ort: Halmstad
Inlägg: 1 264
Gå och löpkliniken har dock inga ortopeder utan drivs av ortopedtekniker.
__________________
Göteborgsvarvet 2006, 21km, 1 tim 24 min och 7sekunder.
10K 34:55.
Guld i medicinar-sm 2005, 2006, 2007, 2008, 2009. Silver 2010. "Nu då!"
Vasaloppet -08,-09,-10,-12,-13,-14,-17,-18,-19
Frustrator är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-02, 13:15   #24135
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Frustrator Visa inlägg
Gå och löpkliniken har dock inga ortopeder utan drivs av ortopedtekniker.
Ja, jag tappade typ bort ett stycke i mitt inlägg.

1) Kolla upp löpteknik utifall problemet inte är värre än att det kanske räcker med att sluta göra hälisättningar 1m framför kroppen.

2) Gå till ortoped eller sjukgymnast och få lite klarhet i ifall det är några problem i fotleden som behöver åtgärdas.

3) Om man behöver sulor eller specialskor gå till Gå och löpkliniken eller motsvarande (eftersom dessa har personal som vet vad de faktiskt pratar om till skillnad från de flesta på Intersport e.dyl) för att få hjälp med vilka sulor och skor man behöver.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:56.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)