Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-10-27, 11:05   #1
Armed Dingo
Tack, god jul!
 
Armed Dingos avatar
 
Reg.datum: May 2013
Inlägg: 1 845
Yoga.

Finns det någon vetenskaplig fakta om yogas fysiska fördelar?

Min egna uppfattning är att det är en värdelös trend som saknar fysiska fördelar. Det är glorifierad stretching som fått hundratusentals följare där explosionen kom för dryga 10 år sedan, bara på grund av snygga tjejer som sitter i, ofta sexualiserade, yogapositioner på Instagram. Men dessa tjejer ser inte ut som de gör pga yoga.

Faktum är att jag hatar yoga. Det är ett typexempel på de latas drömmar om att en dag få en stark och smidig kropp utan att behöva göra den minsta ansträngning. En uppfattning att, "om jag lyfter benet på samma sätt som kvinnan på bilden så kommer jag också vara attraktiv". "Jag kommer bli av med mina feta kilon genom att stretcha ljumsken i 20 minuter, och sedan tar vi vaden".

Att det känns avkopplande och harmoniskt och gör en smidigare har jag däremot inga tvivel om. Det är stretching och meditation, så det säger sig självt. Där kan jag se en nytta. Men det är mental träning, inte fysisk.

Har jag fel? Håller du med? Vad säger vetenskapen?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av 40plus Visa inlägg
när dom tajta kläderna vrängs av så väller fettet ut
Armed Dingo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-10-27, 11:48   #2
blåvitt
Aspirerande apa
 
Reg.datum: Nov 2015
Ort: Östersund
Inlägg: 1 789
Har du testat någon gång?

Det är självklart inte samma som tung styrketräning. Men du rör på kroppen och belastar muskler på olika sätt. Fokus på rörlighet, isometrisk styrka och balans Istället för tungt och explosivt. För många är alternativet gymträning inte alls tilltalande, och då är yoga 100% bättre än att ligga på soffan. Får det folk som annars inte skulle träna att faktiskt göra det, med en träningsform de trivs med och kommer upprätthålla... ja, då är det ju bara bra.

Har fått för mig att det även gjorts forskning på att kompletterande yoga är skadeförebyggande för atleter. Kanske mer då klättrare, löpare, skidåkare än för bodybuilders
blåvitt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-10-27, 11:49   #3
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Ja, du har fel, det är ju statisk styrketräning också, ibland riktigt tuff sådan.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-10-27, 11:55   #4
Anton Fräs
Stark
 
Anton Fräss avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Inlägg: 9 035
Yoga kan vara allt från lugn stretching till tunga, intensiva övningar så vet inte riktigt vad du rabblar om. Finns mig veterligen gott om evidens för allt från ökat flexibilitet, styrka till psykiskt välmående.
Anton Fräs är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-10-27, 11:57   #6
Pherall
Registered User
 
Pheralls avatar
 
Reg.datum: Jun 2013
Inlägg: 73
Hälsosamt af för både kropp och själ. Skulle jag rekommendera en träningsform till någon så är det just Yoga.

Senast redigerad av Pherall den 2020-10-27 klockan 11:58.
Pherall är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-10-27, 12:07   #7
Klein
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 696
Hatar yoga främst för att det är så smärtsamt (pga stelhet). Men antar att det blir lindrigare när man vant sig. Ett enklare alternativ kanske är huksittande på datorstolen i några minuter + några armhävningar med fötterna på datorstolen och händerna i golvet medan man lyssnar på nån podcast/video.
Klein är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-10-27, 12:07   #8
grondahl
Dryg, slö & långsam
 
Reg.datum: Jan 2008
Inlägg: 418
Jag har testat Ashtanga yoga, det är rätt jobbig träning faktiskt. Gillade det men kostar hutlöst med pengar om man vill träna på en bra studio och "andligheten" som följer med på köpet är jag inte så intresserad av. Men gillade känslan i kroppen efteråt. Men det är ju bara gymnastik med hinduistisk inramning.

https://youtu.be/SZCxKjgReQ4
grondahl är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-10-27, 12:22   #9
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Yoga i sig är väl inget magiskt, men ökad (eller bibehållen god) rörlighet och avslappning är det väl få som tycker är skit?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-10-27, 12:46   #10
Snubben
är en liten legend.
 
Snubbens avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Ort: Stockholm
Inlägg: 3 125
Citat:
Ursprungligen postat av grondahl Visa inlägg
Jag har testat Ashtanga yoga, det är rätt jobbig träning faktiskt. Gillade det men kostar hutlöst med pengar om man vill träna på en bra studio och "andligheten" som följer med på köpet är jag inte så intresserad av. Men gillade känslan i kroppen efteråt. Men det är ju bara gymnastik med hinduistisk inramning.

https://youtu.be/SZCxKjgReQ4
Min sambo håller på med sånadära grejjer, och typ något som heter ... vinysa? Hon är inte krampig men hon är inte direkt "okrampig".
__________________
Mvh Snubben - Lyfta vikter + Löpning = #curl4lajf

Citat:
Ursprungligen postat av TomasB Visa inlägg
Yes! Ser ut som rena rama fett-boven. Tror det där är orsaken till södra USA's fettma-epedemi också. Jävla tallriksmodell!
Snubben är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-10-27, 12:46   #11
trädgårdsmöbel
d-bag
 
trädgårdsmöbels avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 1 235
Jag tror ni missat poängen helt med yoga. Kvinnor i yogapants som simulerar avancerade sexuella positioner. Hur kan man hata en sån sak? Hir kan en sån sak på något sätt vara dålig?

Jag får föreslå att ni följer #zlatacontortionist på instagram för att förstå hur bra det är.

Senast redigerad av trädgårdsmöbel den 2020-10-27 klockan 12:49.
trädgårdsmöbel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-10-27, 13:13   #12
Scratch89
Klädsamt knubbig
 
Scratch89s avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Ort: Strömmensberg, Göteborg
Inlägg: 19 852
Man måste ju skilja på yoga och yoga.

På mitt jobb finns det kanske 6-8 olika yogasorter, lite beroende på säsong och tryck. Det är allt från avslappning i liggande positioner med fokus på endast andning, till väldigt tung, nästan akrobatliknande yoga, där man måste vara ordentligt bålstark och stark i statiska positioner, samtidigt som man smidigt och rörligt tar sig till nästa, lika jobbiga position. Lätt till rörlighetsyoga i väldigt varm sal.

Det kombinerat med att folk får lära sig att vara i sig själv och sin kropp en timme, istället för uppe i huvudet, tror jag är bra för den mentala närvaron.

På vilket sätt skulle detta vara dåligt eller inte ge effekt?

Sen tror jag att många, precis som med alla andra aktiviteter folk håller på med, blir bekväm och inte tar sig vidare till nästa nivå för att fortsätta göra framsteg. Jämför med Plucke på gymmet som tränat där sedan man själv skaffade kort och han harvar på med samma vikter som han gjorde för 10 år sedan.

Yogainstruktörerna är oftast vältränade (de på mitt jobb iallafall), och det är i princip det enda de håller på med. Jag ser dem aldrig i gymmet och de säger ofta också att de aldrig har styrketränat konventionellt.
__________________
Leg. fysioterapeut.
Skribent på Styrkelabbet
Scratch89 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-10-27, 14:12   #13
Armed Dingo
Tack, god jul!
 
Armed Dingos avatar
 
Reg.datum: May 2013
Inlägg: 1 845
Citat:
Ursprungligen postat av blåvitt Visa inlägg
Har du testat någon gång?

Det är självklart inte samma som tung styrketräning. Men du rör på kroppen och belastar muskler på olika sätt. Fokus på rörlighet, isometrisk styrka och balans Istället för tungt och explosivt. För många är alternativet gymträning inte alls tilltalande, och då är yoga 100% bättre än att ligga på soffan. Får det folk som annars inte skulle träna att faktiskt göra det, med en träningsform de trivs med och kommer upprätthålla... ja, då är det ju bara bra.

Har fått för mig att det även gjorts forskning på att kompletterande yoga är skadeförebyggande för atleter. Kanske mer då klättrare, löpare, skidåkare än för bodybuilders
Ja jag har testat. Det var gött i 15 minuter varpå jag kände att nu kommer mer töjande inte hjälpa mig, och det övergick till att undvika tanken på hur jag enbart slösade bort tidm Det var inte ens avkopplande, jag hade hellre lägt mig rakt ner på mattan och bara slappnat av. Vilket jag också gjorde.

Jag kan tänka mig att det är skadeförebyggande för en del sporter. Blodgenomströmning och ökad rörlighet. Aktiv vila, ökad balans och kontakt. Positiva egenskaper man kan ägna sig åt, 15 minuter innan eller efter ett pass. Men i över en timma, flera dagar i veckan? Till vilken nytta?

Jag tror inte yoga är mer positivt för ens fysiska hälsa än en promenad, och en promenad är bra men det är knappt motion i mina ögon.

Tack, det förvånar mig inte. Det bör vara svårt att bevisa att stretching är bra eller dåligt. Min uppfattning är att det är som koka pasta 1 minut extra. Det blir en skillnad ja, men är det bättre? Nej, det var 1 slösad minut för något som egentligen inte behövs.

Citat:
Ursprungligen postat av Bob90 Visa inlägg
Yoga i sig är väl inget magiskt, men ökad (eller bibehållen god) rörlighet och avslappning är det väl få som tycker är skit?
Ja det är fantastisk. För välbefinnandet. Men det är ingen motionsform. Det är det jag ställer mig mot.

Citat:
Ursprungligen postat av trädgårdsmöbel Visa inlägg
Jag tror ni missat poängen helt med yoga. Kvinnor i yogapants som simulerar avancerade sexuella positioner. Hur kan man hata en sån sak? Hir kan en sån sak på något sätt vara dålig?

Jag får föreslå att ni följer #zlatacontortionist på instagram för att förstå hur bra det är.
För att kvinnorna som eftersträvar en fysiskt aktiv kropp slänger bort sin tid på yoga. De kunde lagt samma tid på styrketräning och stretching och faktiskt börjat mer se ut som vem det nu är du länkar till. Det är en waste för dom själva.

Citat:
Ursprungligen postat av Scratch89 Visa inlägg
Man måste ju skilja på yoga och yoga.

På mitt jobb finns det kanske 6-8 olika yogasorter, lite beroende på säsong och tryck. Det är allt från avslappning i liggande positioner med fokus på endast andning, till väldigt tung, nästan akrobatliknande yoga, där man måste vara ordentligt bålstark och stark i statiska positioner, samtidigt som man smidigt och rörligt tar sig till nästa, lika jobbiga position. Lätt till rörlighetsyoga i väldigt varm sal.

Det kombinerat med att folk får lära sig att vara i sig själv och sin kropp en timme, istället för uppe i huvudet, tror jag är bra för den mentala närvaron.

På vilket sätt skulle detta vara dåligt eller inte ge effekt?

Sen tror jag att många, precis som med alla andra aktiviteter folk håller på med, blir bekväm och inte tar sig vidare till nästa nivå för att fortsätta göra framsteg. Jämför med Plucke på gymmet som tränat där sedan man själv skaffade kort och han harvar på med samma vikter som han gjorde för 10 år sedan.

Yogainstruktörerna är oftast vältränade (de på mitt jobb iallafall), och det är i princip det enda de håller på med. Jag ser dem aldrig i gymmet och de säger ofta också att de aldrig har styrketränat konventionellt.
Jag tror dina vältränade yogainstruktörer har sin fysik till 100% pga genetiska faktorer. Och det är samma genetiska faktorer som gör att de har sitt jobb. Sedan kommer stora massan som drömmer om samma fysik och tror att den slöa yogan är vägen till den, och kastar bort sin tid.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av 40plus Visa inlägg
när dom tajta kläderna vrängs av så väller fettet ut
Armed Dingo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-10-27, 15:01   #14
Armed Dingo
Tack, god jul!
 
Armed Dingos avatar
 
Reg.datum: May 2013
Inlägg: 1 845
Ja fyfan, mitt agg bara växer. Och det grundar sig i faktumet att yoga är en hets på det visuella. Det ska se vackert ut, i dessa positioner. Att utövaren fortfarande saknar kraft och kondition är helt oväsentligt sålänge det ser bra ut. Det är som att koka ner allt som är piss med samhället till en motionsform, som inte ens är en motionsform. Att se bra ut på bild är det viktiga, allt annat oväsentligt.

Vi kan byta perspektiv och prata om de mentala fördelarna. När jag talar för mig själv skulle jag gärna, jag rentav önskar att jag ägnade 15 min varje dag åt meditation och avkoppling. Gärna i form av yoga.

Men om man behöver timmar yoga flera gånger i veckan för att kunna koppla av, så bör man snarare undersöka vad som orsakar en sådan kraftig stress som kräver denna mängd meditation, och rätta till orsaken genast, än att fortsätta med samma förfarande.

Ser inga, absolut inga fördelar med flera timmar yoga i veckan, oavsett perspektiv. Agg!
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av 40plus Visa inlägg
när dom tajta kläderna vrängs av så väller fettet ut
Armed Dingo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-10-27, 15:14   #15
Ett Orm
Silver lifter
 
Ett Orms avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Ort: Mitt i Sverige, lite åt sidan..
Inlägg: 2 621
Jag tror yoga är ett väldigt bra komplement till annan träning, men att den är ineffektivt för sig själv om det är styrka och kondition/uthållighet man är ute efter.
Väldigt bra och skonsam träning för kroppskontroll och rörlighet. Funkar nog bra som meditation också.
__________________
ᕦ( ˘ᴗ˘ )ᕤ
Ett Orm är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 03:15.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)