Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-09-30, 13:41   #31
Langster
Ninja
 
Langsters avatar
 
Reg.datum: Apr 2001
Ort: Enköping
Inlägg: 5 292
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Jag blir hårdare och hårdare även när jag kompenserar för dagen med lågt kaloriintag. Hård träning gör att fler kalorier lagras in i andra depåer än fettceller och skyddar mot muskelförlust, medan fastedagarna tömmer fettcellerna. Jag är i tävlingsform utan ansträngning och utan några negativa effekter på prestation, humör eller hormoner nu. Sedan juni har jag gått från kanske 9 % kroppsfett till 4-5 % utan att tänka på det.
Det mest intressanta här kanske är ”hård träning” vad innebär det för dig? Var du inte ute och åkte längdskidor 8 timmar om dagen typ? För oss vanliga människor kanske det blir lite att tänka på ändå?
__________________
Om det vore ett piller skulle jag äta det.

30-års journalen
Langster är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-09-30, 13:43   #32
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 267
Tretimmarspass med omkring 40 set styrka + resten kardio. Men jag tränar inte på fastedagarna.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-09-30, 13:45   #33
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Jag blir hårdare och hårdare även när jag kompenserar för dagen med lågt kaloriintag. Hård träning gör att fler kalorier lagras in i andra depåer än fettceller och skyddar mot muskelförlust, medan fastedagarna tömmer fettcellerna. Jag är i tävlingsform utan ansträngning och utan några negativa effekter på prestation, humör eller hormoner nu. Sedan juni har jag gått från kanske 9 % kroppsfett till 4-5 % utan att tänka på det.
Började du med det för att hålla (eller förbättra) formen fysiskt, och/eller av de diverse fördelar i övrigt som verkar finnas med fastedagar med autofagi av skadade celler, stamcellsproliferation och allt vad det nu är? Nu var det ett tag sedan jag läste om Valter Longos 5-dagars fasteprotokoll, men även där så lägger han väl in några hundra kcal per dag på de dagarna.
Termy är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2020-09-30, 13:48   #34
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Jag är nyfiken på hur omgivningen reagerar på er som äter ”konstiga” dieter. Jag skulle inte klara av att försvara/förklara mig flera gånger om dagen.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-09-30, 13:53   #35
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 267
Jag struntar 100 % fullständigt i vad "omgivningen" tycker och skulle aldrig tänka tanken försvara något för randoms. Om någon jag inte känner på riktigt skulle be mig "försvara" mig skulle jag bara säga att han inte har med saken att göra. Är han genuint intresserad förklarar jag däremot gärna.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-09-30, 13:56   #36
Langster
Ninja
 
Langsters avatar
 
Reg.datum: Apr 2001
Ort: Enköping
Inlägg: 5 292
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Tretimmarspass med omkring 40 set styrka + resten kardio. Men jag tränar inte på fastedagarna.
Okej, det var ju inte så farligt, det är ungefär vad jag gör nu, minus kardio... hur mycket av tiden läggs på kardio?
Jag gillar att du inte tränar på fastedagarna, det känns ännu mer lockande.

Jag är förpassad till morgonträning just nu, men det bör kunna funka ändå tänker jag iom kvällsmål och sen frukost innan träning.

Mitt testo var ju kört i BOTTEN efter dieten som avslutades i somras. Nu ska jag på vidare utredning med start i morgon. Troligen har det återhämtat sig, då jag känner mig rätt normal nu och träningen går väldigt bra. Det återstår ju att se dock.... om jag ligger på normala nivåer nu vore det intressant att gå ned lika lågt med detta upplägg och sen göra nytt test och se hur det påverkas!
__________________
Om det vore ett piller skulle jag äta det.

30-års journalen
Langster är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-09-30, 14:07   #37
Fogel
Beef Supreme
 
Fogels avatar
 
Reg.datum: Aug 2013
Ort: Umeå
Inlägg: 202
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Varannan dag: ett mål på kvällen, 500 kcal grönsaker, ägg, kyckling, bröd med lite smör.

Varannan dag: vad jag vill, hur mycket jag vill, när jag vill.
Jag härmar Grub. Utom att målet på fastedagen oftast är på morgonen och att 90% av kalorierna på ätardagarna intas före klockan 13.
Fogel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-09-30, 14:27   #38
RökteUppMinKatt
Registered User
 
RökteUppMinKatts avatar
 
Reg.datum: Sep 2020
Inlägg: 299
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Jag struntar 100 % fullständigt i vad "omgivningen" tycker och skulle aldrig tänka tanken försvara något för randoms. Om någon jag inte känner på riktigt skulle be mig "försvara" mig skulle jag bara säga att han inte har med saken att göra. Är han genuint intresserad förklarar jag däremot gärna.
+1

Vem bryr sig. Folk i allmänhet är idioter.
RökteUppMinKatt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-09-30, 15:22   #39
PureWhey
Banned User
 
Reg.datum: Oct 2012
Ort: Göteborg
Inlägg: 10 537
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Första dagen var del väl inte så roligt, men hunger är bara en känsla. Bara att ignorera.

De "normala" negativa effekterna på sikt av viktnedgång till riktig hårdhet tror jag minskar eller elimineras av att en så regelbunden påfyllning och balans/överskott jämfört med ett konstant underskott.
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Tretimmarspass med omkring 40 set styrka + resten kardio. Men jag tränar inte på fastedagarna.
Okej, intressant.

Jag har själv funderat på att köra VLCD på icke träningsdagar för att äta mer kolhydrater på träningsdagar. Kanske får bli ett test för att se om jag upplever några skillnader.
PureWhey är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-09-30, 15:24   #40
Rikard Jansson
Coach
 
Rikard Janssons avatar
 
Reg.datum: Oct 2010
Ort: Svanskog
Inlägg: 12 728
Äter så mycket jag orkar så ofta jag kan. Gått upp i snitt typ 1 kg om året de senaste 15 åren
__________________
Winners win
Rikard Jansson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-09-30, 15:29   #41
TotteShaped4Life
Registered User
 
TotteShaped4Lifes avatar
 
Reg.datum: Jul 2016
Inlägg: 721
Lite olika, men ofta så här:
Måndag: 500 kcal (1 mål, PF 26 timmar)
Tisdag: 800 kcal (2 mål, PF ca 20 timmar)
Onsdag: 1700 kcal (2 mål. PF. ca 20 timmar)
Torsdag: 800 kcal (2 mål, PF ca 20 timmar)
Fredag: 1000 kcal (2 mål), PF ca 20 timmar
Fredag/lördag... all-in... överslagsräkning 12-14000 kcal

Veckosumma runt omkring 18 000-19 000 kcal.

Vill bara ligga i balans och har gjort så i många år genom liknande upplägg. Alltid någon slags PF-variant.
__________________
I’ve been too fucking busy – or vice versa.

Senast redigerad av TotteShaped4Life den 2020-09-30 klockan 15:38.
TotteShaped4Life är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-09-30, 15:46   #42
Uncle Joe
Registered User
 
Uncle Joes avatar
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 1 262
Citat:
Ursprungligen postat av Rikard Jansson Visa inlägg
Äter så mycket jag orkar så ofta jag kan. Gått upp i snitt typ 1 kg om året de senaste 15 åren
Hög förbränning?

Sent from my Nokia 7 plus using Tapatalk
Uncle Joe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-09-30, 16:45   #43
Langster
Ninja
 
Langsters avatar
 
Reg.datum: Apr 2001
Ort: Enköping
Inlägg: 5 292
Citat:
Ursprungligen postat av Uncle Joe Visa inlägg
Hög förbränning?

Sent from my Nokia 7 plus using Tapatalk
Dålig aptit snarare. Eller normal aptit. Det är alla vi som går upp lätt i vikt som har rubbad aptit.
__________________
Om det vore ett piller skulle jag äta det.

30-års journalen
Langster är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-09-30, 17:37   #44
Navi
Registered User
 
Navis avatar
 
Reg.datum: Mar 2017
Inlägg: 225
Jag skulle så gärna vilja testa varannandagsfasta för eventuella hälsofördelar, och för att det hade varit skönt att slippa äta på dagarna så man är mer flexiblel, men jag är så orolig för att tappa vikt. Har redan svårt att få mig det jag behöver när jag äter tre måltider per dag. Inte heller vill jag prestera sämre under mina konditionspass, vilket jag i viss mån är orolig för.

Om man spekulerar, är eventuella hälsofördelar av varannandagsfasta såpass stora att det är värt att testa för en som vill prestera på gymmet och i sin idrott, och som dessutom inte är så stor i maten?
Navi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-09-30, 17:43   #45
Uncle Joe
Registered User
 
Uncle Joes avatar
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 1 262
Citat:
Ursprungligen postat av Langster Visa inlägg
Dålig aptit snarare. Eller normal aptit. Det är alla vi som går upp lätt i vikt som har rubbad aptit.
Önskar jag hade lite sämre aptit. Värst är det egentligen på kvällen. Vad frukost och lunch smakar berör mig inte alls.

Sent from my Nokia 7 plus using Tapatalk
Uncle Joe är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:59.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)