Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kosttillskott

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-11-27, 11:39   #1
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 267
Allt om D-vitamin för dig som tränar

https://www.styrkelabbet.se/d-vitamin/
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-27, 12:24   #2
sladdbarn
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2019
Inlägg: 272
Tack, mycket intressant läsning!
sladdbarn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-10-12, 21:03   #3
xcv
Registered User
 
xcvs avatar
 
Reg.datum: Oct 2012
Ort: Stockholm
Inlägg: 260
Precis som du nämner i artikeln är Tolerable Upper Intake Level, UL 100 mikrogram per dag.

Köpte några vanliga kapslar från en viss kosttillskottsåterförsäljare, En sådan kapsel innehåller 125 mikrogram.

Känns lite kontroversiellt på ett sätt

Eftersom det inte verkar finnas några risker med högre doser än 100mikrogram per dag, varför sätter man gränsen där? Är det bara för att det helt enkelt inte verkar finnas någon bevisad vinning av att äta mer?
xcv är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-10-13, 03:32   #4
tomten1
Registered User
 
tomten1s avatar
 
Reg.datum: Jan 2010
Inlägg: 586
Jag har alltid kört på 20 mikrogram per dag pga. att det står att det är 400% DRI*

*Dagligt referensintag (vad det nu än betyder)

Men då kanske man får tänka om lite där..
tomten1 är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2020-10-13, 16:42   #5
Plasttiger
Banned User
 
Reg.datum: Feb 2020
Inlägg: 120
Citat:
Ursprungligen postat av xcv Visa inlägg
Precis som du nämner i artikeln är Tolerable Upper Intake Level, UL 100 mikrogram per dag.

Köpte några vanliga kapslar från en viss kosttillskottsåterförsäljare, En sådan kapsel innehåller 125 mikrogram.

Känns lite kontroversiellt på ett sätt

Eftersom det inte verkar finnas några risker med högre doser än 100mikrogram per dag, varför sätter man gränsen där? Är det bara för att det helt enkelt inte verkar finnas någon bevisad vinning av att äta mer?
Det finns definitivt risker med högre intag.
Gränsen på 4000 IU är satt med viss säkerhetsmarginal.

Om vi ska dra det strängt är evidensen ganska svag för vinning av substitution.

Citat:
I en annan artikel har beskrivits hur tio sydafrikanska familjemedlemmar och en hushållerska, 9–66 år gamla, sjukhusvårdats ett tiotal dagar till följd av att man under en tid förväxlat ordinarie matfett med koncentrat av D-vitamin (vitamin D3 i jordnötsolja, 2 miljoner IE/g) avsett för veterinärt bruk. Samtliga individer kom in med kräkningar, kramper och neurologiska bortfallssymtom med skyhöga nivåer av kalcium (medelvärde 3,99 mmol/l; referensintervall 2,20–2,65 mmol/l) och 25(OH)-vitamin D3 (variationsvidd 847–1 652 nmol/l; referensintervall 25–100 nmol/l). Trots att patienterna behandlades med intravenös vätskesubstitution, diuretika, kortikosteroider och kalcitonin, dog fyra av dem till följd av komplikationer [2].
https://lakartidningen.se/klinik-och...kopt-pa-natet/
Plasttiger är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-10-14, 16:18   #6
PureWhey
Banned User
 
Reg.datum: Oct 2012
Ort: Göteborg
Inlägg: 10 537
2 miljoner IE/g

Wat
PureWhey är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-10-14, 18:41   #7
Uncle Joe
Registered User
 
Uncle Joes avatar
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 1 262
Man kan få benskörhet /skeletturkalkning av höga vitamin-D doser också :

"...Ökade kalcitriol-nivåer kan potentiera osteoklastmedierad benresorption vilket kan utlösa hyperkalcemi t ex vid vitamin D-intoxikation.."

https://www.internetmedicin.se/behan.../hyperkalcemi/
Uncle Joe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-10-15, 12:47   #8
Iliyas
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2015
Inlägg: 291
Det finns dock inga kända kopplingar mellan intag av D-vitamin på upp till 10000 IE per dag och några skadliga effekter. Mycket höga intag på 50000 IE eller mer per dag i flera veckor eller månader kan leda till så kallad hyperkalcemi. Det är när nivåerna av kalcium i blodet blir för höga. Det kan leda till kalciuminlagring i njurarna och påverka skelettet negativt.
https://www.styrkelabbet.se/d-vitami...min_behover_du
Iliyas är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-10-15, 13:14   #9
Uncle Joe
Registered User
 
Uncle Joes avatar
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 1 262
Citat:
Ursprungligen postat av Iliyas Visa inlägg
Det finns dock inga kända kopplingar mellan intag av D-vitamin på upp till 10000 IE per dag och några skadliga effekter. Mycket höga intag på 50000 IE eller mer per dag i flera veckor eller månader kan leda till så kallad hyperkalcemi. Det är när nivåerna av kalcium i blodet blir för höga. Det kan leda till kalciuminlagring i njurarna och påverka skelettet negativt.
https://www.styrkelabbet.se/d-vitami...min_behover_du
Men är inte detta väldigt individuellt?
Speciellt om vissa älskar att pressa på stranden under sommaren och äter fisk och sen äter tillskott.
Uncle Joe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-10-15, 16:58   #10
Plasttiger
Banned User
 
Reg.datum: Feb 2020
Inlägg: 120
Citat:
Ursprungligen postat av Iliyas Visa inlägg
Det finns dock inga kända kopplingar mellan intag av D-vitamin på upp till 10000 IE per dag och några skadliga effekter. Mycket höga intag på 50000 IE eller mer per dag i flera veckor eller månader kan leda till så kallad hyperkalcemi. Det är när nivåerna av kalcium i blodet blir för höga. Det kan leda till kalciuminlagring i njurarna och påverka skelettet negativt.
https://www.styrkelabbet.se/d-vitami...min_behover_du
Övre gränser sätts med viss säkerhetsmarginal.

Det är lätt att bevisa att felaktigt visa att något är "säkert" genom att undersöka för få personer eller under för kort tid.
Plasttiger är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-02, 08:21   #11
Kräket
Registered User
 
Kräkets avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: Uppsala
Inlägg: 577
Intressant! Köpte nyligen ett d-vitamin tillskott på 65 mikrogram / tablett. Väldigt mycket med tanke på rekommendationerna?
Kräket är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-20, 15:17   #12
robiiiinnnn
Registered User
 
robiiiinnnns avatar
 
Reg.datum: Jun 2013
Inlägg: 560
Någon som varit med om insomnia av att ta vitamin D tillskott? Trodde först det var en period av sämre sömnkvalité, jag kunde aldrig somna vare sig vilken tidpunkt på dygnet jag tog D vitamin (2000-5000) Kroppen var utmattad men hjärnan pigg, blev väldigt pigg av det men det rubbade melatoninet i kroppen för mig, läst att många andra upplevt detsamma. När jag väl slutade med D3 fick jag tillbaka djupsömnen och hade inga problem att somna in.

Denna vecka testade jag återigen på 5000 IE efter uppehåll på 4 månader. Tanken var att jag får mindre solljus nu under vintern, men såfort jag intar en dos mellan 1000-5000 får jag insomnia. Ligger klarvaken fram till nästa morgon (helt sjukt) Mor från Sri Lanka och far helsvensk, jag har därav brun hudfärg så man kan tycka jag löper större risk för brist på det, men enligt läkare har jag bra pigment och även bra D vitaminvärden fastän jag är vegetarian.

Senast redigerad av robiiiinnnn den 2020-11-20 klockan 15:19.
robiiiinnnn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-20, 22:17   #13
Jonte08
Registered User
 
Jonte08s avatar
 
Reg.datum: Apr 2018
Inlägg: 62
Citat:
Ursprungligen postat av robiiiinnnn Visa inlägg
Någon som varit med om insomnia av att ta vitamin D tillskott? Trodde först det var en period av sämre sömnkvalité, jag kunde aldrig somna vare sig vilken tidpunkt på dygnet jag tog D vitamin (2000-5000) Kroppen var utmattad men hjärnan pigg, blev väldigt pigg av det men det rubbade melatoninet i kroppen för mig, läst att många andra upplevt detsamma. När jag väl slutade med D3 fick jag tillbaka djupsömnen och hade inga problem att somna in.

Denna vecka testade jag återigen på 5000 IE efter uppehåll på 4 månader. Tanken var att jag får mindre solljus nu under vintern, men såfort jag intar en dos mellan 1000-5000 får jag insomnia. Ligger klarvaken fram till nästa morgon (helt sjukt) Mor från Sri Lanka och far helsvensk, jag har därav brun hudfärg så man kan tycka jag löper större risk för brist på det, men enligt läkare har jag bra pigment och även bra D vitaminvärden fastän jag är vegetarian.

Prova att ta D-vitamin på morgonen igen under en tid samtidigt som du testar att få dagsljus några minuter i ögonen så fort du vaknat. Alltså före TV, laptop eller mobil. Helst före klockan 9.
Visst det är mulet som satan men bara gå ut och se till att få dagsljus ca 3-10 min.
D-vitaminproduktionen är noll denna tid på året och våra breddgrader så ovanstående är för att styra din rytm av bla melatoninproduktion och slutligen sömn kan man förenklat säga. Dagsljus i ögonen på morgonen sätter din dygnsrytm och talgkottkörteln fixar allt ditt melatonin om du följer detta ovan.
Jonte08 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-21, 14:43   #14
robiiiinnnn
Registered User
 
robiiiinnnns avatar
 
Reg.datum: Jun 2013
Inlägg: 560
Citat:
Ursprungligen postat av Jonte08 Visa inlägg
Prova att ta D-vitamin på morgonen igen under en tid samtidigt som du testar att få dagsljus några minuter i ögonen så fort du vaknat. Alltså före TV, laptop eller mobil. Helst före klockan 9.
Visst det är mulet som satan men bara gå ut och se till att få dagsljus ca 3-10 min.
D-vitaminproduktionen är noll denna tid på året och våra breddgrader så ovanstående är för att styra din rytm av bla melatoninproduktion och slutligen sömn kan man förenklat säga. Dagsljus i ögonen på morgonen sätter din dygnsrytm och talgkottkörteln fixar allt ditt melatonin om du följer detta ovan.

Jag promenerar till jobbet halv 8 dagligen och får solljus osv därifrån, sedan är jag ute mestadels på jobbet. Kan inte produktionen ske via annat än tillskott eller solljus dvs mat? Fick nyligen reda på via min läkare att dem hade testat mina D vitamin nivåer i vintras 2017, längesen ja. Visade sig att jag hade bra värden även då, fastän jag inte tog tillskott. Konstigt måste jag säga, jag borde ha sämre värden kan man tycka i och med min etnicitet, nu är jag bara lite mer orolig att jag inte får i mig tillräckligt då jag övergått till vegetariansk kost. Kanske dags att öka intag av mjölk och ägg ännu mer?
robiiiinnnn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-21, 14:58   #15
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 267
Jag tar upp det i artikeln. Bara fet fisk är en vettig källa.

Och solen ger inte D-vitamin på vinterhalvåret.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:53.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)