Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2019-08-14, 13:48   #31
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 268
Det är inget att fördjupa sig i. Vitamin C kan inte bli protein.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-14, 13:49   #32
Sheogorath
Förslag?
 
Sheogoraths avatar
 
Reg.datum: Aug 2004
Ort: Malmö
Inlägg: 23 774
Citat:
Ursprungligen postat av Aristocrat Visa inlägg
jasså? Det får jag fördjupa mig i. Hade nämligen detta samtalsämne med en apotekare häromdagen som sa att fokusera på c-vitamin för kollagen. Tack för rättelsen isf!


snabb googling sa att A,C och E är nödvändiga "According to a 2009 article by the Linus Pauling Institute at Oregon State University, vitamin C is imperative to the production of collagen." men en studie är inte mycket att gå på.
Ja, inget fel i det. T.ex. Vitamin C är nödvändiga för syntesen som sagt. Men det kan inte brytas ner till protein.
__________________
Jag ger inte sjukgymnastisk rådgivning via PM. Om vi etablerat en vårdrelation svarar jag inte på PM som rör din skada: Ring mig på arbetstid.

Citat:
Ursprungligen postat av eternallord Visa inlägg
Det krävs en bildad person för att reservera sin åsikt när man inte är tillräckligt påläst.
Sheogorath är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-14, 13:52   #33
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Typ som att vitamin C "hjälper till" med upptaget av järn från typ grönsaker, men vitamin C kommer ha oerhörda svårigheter att brytas ner till järn :p
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-14, 13:53   #34
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 268
60 mg vitamin C per dag underlättar kollagensyntesen. 1000 mg har inte större effekt.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-14, 14:03   #35
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
Snubblade in på en till podcast med Keith Baar som går in på skillnaderna mellan gelatin, kollagen osv. Han snackar om det från 23:30 och framåt. Skillnaderna verkar vara små mellan gelatin och hydrolyserat kollagen i alla fall. Om det är någon skillnad mellan kollagen och hydrolyserat verkar inte framgå.
Termy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-14, 15:24   #36
Iliyas
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2015
Inlägg: 291
Kan man räkna med kollagen i sitt dagliga proteinintag om man dricker det med mjölk? Typ att 30 gram kollagen + 3 dl mjölk motsvarar ca 40g muskelbyggande protein?
Iliyas är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-14, 15:31   #37
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
King Grub har väl postat referenser på att kollagen inte har muskeluppbyggande effekter, men minns ej var.

För övrigt med C-vitamin så nämner de på podcasten jag länkade till att C-vitaminet de använde i någon uppföljande studie blev värdelöst bara för att de lät burken med pulver stå så att solen lyste in genom ett fönster på den. Då blir följdfrågan: vad är bästa sättet att förvara C-vitamin och hur länge kan man tänka sig att det är "OK" verksamt (om man nu vet det)? Kyl eller skafferi?
Termy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-22, 10:21   #38
Sheogorath
Förslag?
 
Sheogoraths avatar
 
Reg.datum: Aug 2004
Ort: Malmö
Inlägg: 23 774
Kan informera om att Myproteins kollagen ÄR peptider Köpte 3 kg naturell smak. Blandar sig fullständigt med vassle men skummar väldigt mycket tillsammans med kasein. Smakar absolut ingenting så det är ett stort plus.
__________________
Jag ger inte sjukgymnastisk rådgivning via PM. Om vi etablerat en vårdrelation svarar jag inte på PM som rör din skada: Ring mig på arbetstid.

Citat:
Ursprungligen postat av eternallord Visa inlägg
Det krävs en bildad person för att reservera sin åsikt när man inte är tillräckligt påläst.
Sheogorath är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-22, 14:43   #39
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
Citat:
Ursprungligen postat av Sheogorath Visa inlägg
Kan informera om att Myproteins kollagen ÄR peptider Köpte 3 kg naturell smak. Blandar sig fullständigt med vassle men skummar väldigt mycket tillsammans med kasein. Smakar absolut ingenting så det är ett stort plus.
Kör du den innan träningen?
Termy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-22, 15:29   #40
Sheogorath
Förslag?
 
Sheogoraths avatar
 
Reg.datum: Aug 2004
Ort: Malmö
Inlägg: 23 774
Yes, bara blivit två pass hittills men det är tanken.
__________________
Jag ger inte sjukgymnastisk rådgivning via PM. Om vi etablerat en vårdrelation svarar jag inte på PM som rör din skada: Ring mig på arbetstid.

Citat:
Ursprungligen postat av eternallord Visa inlägg
Det krävs en bildad person för att reservera sin åsikt när man inte är tillräckligt påläst.
Sheogorath är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-22, 16:21   #41
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
Jag började så men är så ovan med för mycket vätska innan träning (tränar på morgonen och står mig på måltiden som blir kvällen innan) så skumpade lite för mycket i magen. Kör till kvällsmaten nu istället och blandar i en röra jag gör med typ kvarg, yoghurt, musli/havregryn, bär och smaksättning med någon vassle + kollagen nu då (och C-vitamin direkt i där också). Ändrar som sagt inte smaken någonting. Om det ger någon effekt är ju svårt att säga ännu. Är väl överhuvudtaget svårt att utvärdera n = 1, men alla andra variabler hålls ju i alla fall ganska konstanta.
Termy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-27, 14:24   #42
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
Citat:
Ursprungligen postat av Sheogorath Visa inlägg
Yes, bara blivit två pass hittills men det är tanken.
Kört regelbundet och märkt någon skillnad i någonting?
Termy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-27, 17:02   #43
Sheogorath
Förslag?
 
Sheogoraths avatar
 
Reg.datum: Aug 2004
Ort: Malmö
Inlägg: 23 774
Kört 30 g regelbundet och fick någon månad in en muskelbristning i quadriceps på vänster sida strax ovanför knäet så nej, jag skulle inte säga att den verkar ha gjort jobbet tillräckligt. Kom när jag körde fina kontrollerade benpressar, 12or. Kommer inte fortsätta när jag käkat upp det.
__________________
Jag ger inte sjukgymnastisk rådgivning via PM. Om vi etablerat en vårdrelation svarar jag inte på PM som rör din skada: Ring mig på arbetstid.

Citat:
Ursprungligen postat av eternallord Visa inlägg
Det krävs en bildad person för att reservera sin åsikt när man inte är tillräckligt påläst.
Sheogorath är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-27, 17:36   #44
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
Citat:
Ursprungligen postat av Sheogorath Visa inlägg
Kört 30 g regelbundet och fick någon månad in en muskelbristning i quadriceps på vänster sida strax ovanför knäet så nej, jag skulle inte säga att den verkar ha gjort jobbet tillräckligt. Kom när jag körde fina kontrollerade benpressar, 12or. Kommer inte fortsätta när jag käkat upp det.
Åfan. Fick själv en muskelbristning också i vänster quadriceps distalt för några veckor sedan. Alltid lika drygt när sådant händer. Med kollagenet kanske det är lika bra att vänta tills mer utpräglade protokoll för optimala intag kommer (om det nu hjälper mot muskler och inte bara mot senor dvs).
Termy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-27, 17:43   #45
Sheogorath
Förslag?
 
Sheogoraths avatar
 
Reg.datum: Aug 2004
Ort: Malmö
Inlägg: 23 774
Citat:
Ursprungligen postat av Termy Visa inlägg
Åfan. Fick själv en muskelbristning också i vänster quadriceps distalt för några veckor sedan. Alltid lika drygt när sådant händer. Med kollagenet kanske det är lika bra att vänta tills mer utpräglade protokoll för optimala intag kommer (om det nu hjälper mot muskler och inte bara mot senor dvs).
__________________
Jag ger inte sjukgymnastisk rådgivning via PM. Om vi etablerat en vårdrelation svarar jag inte på PM som rör din skada: Ring mig på arbetstid.

Citat:
Ursprungligen postat av eternallord Visa inlägg
Det krävs en bildad person för att reservera sin åsikt när man inte är tillräckligt påläst.
Sheogorath är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:43.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)