Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2019-01-29, 06:59   #1
Ramboline
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2010
Inlägg: 262
Styrkelabbets App

Har laddat ned styrkelabbets app. Tänkte att jag skulle köra ett bänk program lite senare. Var inne och kollade på 6 dagars programmet på PPL. På Bänk, mark och knäböj så kör man på typ 1 passet 10 rep 65% andra passet 15 rep 55% 3passet 60% 12 reps 4 passet 70%8 reps och sen är det ned på 60% 12 reps. Så fortsätter det ända till vecka 7 där är det 50,60,70,80,90% allt körs efter 1 RM. känns mera som ett toppningdprogram,men hur är det, klarar man och lägga på sig massa av att köra så här.

Skickat från min LYA-L29 via Tapatalk
Ramboline är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-29, 09:47   #2
Richter
Registered User
 
Richters avatar
 
Reg.datum: Mar 2014
Ort: Stångby
Inlägg: 294
Hej!

Tänkte jag skulle förklara hur vi tänkte med programmet!

Det är lite av en hybrid helt enkelt. En grund av basövningarna där man under de 7 veckorna rör sig från högt till lågt repetitionsantal, men i de kompletterande övningarna ligger man stadigt vid runt 10 reps hela programmet igenom. Så även om 1 av 4 eller 5 övningar går mer mot "styrkeänden" av träningsstimuli mot slutet av programmet, så har man fortfarande flera övningar kvar i den klassiska hypertrofizonen.

För att svara på grundfrågan så bygger man muskler lika bra i ett brett spann av vikter och reps, ca från 6 reps upp till 30-40 reps. Det är först när man börjar komma under ungefär 6 reps (detta är inte svartvita gränser) som hypertrofieffekten per set börjar avta något.

Målet är i alla fall att det ska vara ett bra program för att bli stor och grofv, samtidigt som man underhåller styrkan hyfsat i böj, bänk och mark.

Det är även värt att påpeka att belastningen i de tre stora är vald efter en kroppsbyggarpopulation. Det innebär att man gör många fler reps på en given %, än vad man gör i våra mer styrkelyftsinriktade program.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Nästadrag Visa inlägg
Han från styrkelabbet är as stark! Men stor? Nja
Skriver och pratar om styrketräning på Styrkelabbet.

Senast redigerad av Richter den 2019-01-29 klockan 09:48.
Richter är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-29, 10:05   #3
Ramboline
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2010
Inlägg: 262
Okej tack då fattar jag hur det är tänkt

Skickat från min LYA-L29 via Tapatalk
Ramboline är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-29, 12:41   #4
Shqypnia
Dardania
 
Shqypnias avatar
 
Reg.datum: Nov 2013
Inlägg: 3 147
Ingen fråga eller svar för den delen. Men vill passa på att säga att ni har gjort ett mycket bra arbete med appen!
__________________
Den typen av människa
Shqypnia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-29, 13:58   #5
Richter
Registered User
 
Richters avatar
 
Reg.datum: Mar 2014
Ort: Stångby
Inlägg: 294
Citat:
Ursprungligen postat av Shqypnia Visa inlägg
Ingen fråga eller svar för den delen. Men vill passa på att säga att ni har gjort ett mycket bra arbete med appen!
Tack ska du ha! Vi har de högsta ambitionerna för den, och bättre ska den bli!
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Nästadrag Visa inlägg
Han från styrkelabbet är as stark! Men stor? Nja
Skriver och pratar om styrketräning på Styrkelabbet.
Richter är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-29, 17:11   #6
Leifallan
Registered User
 
Leifallans avatar
 
Reg.datum: Apr 2008
Inlägg: 1 400
En liten sak kanske men jag hade önskat att man kunde korrigera vikten mer i övningarna för kroppsvikt som dips och chims. I Fitocracy kunde man t.ex lägga in chins med vikt eller ”supported weight” i hiss. Annars en mkt bra app.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
__________________
Every single rep of every single workout, should be treated with the attention that you would have the Olympic final.

Kirksman
Leifallan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-29, 18:00   #7
Richter
Registered User
 
Richters avatar
 
Reg.datum: Mar 2014
Ort: Stångby
Inlägg: 294
Citat:
Ursprungligen postat av Leifallan Visa inlägg
En liten sak kanske men jag hade önskat att man kunde korrigera vikten mer i övningarna för kroppsvikt som dips och chims. I Fitocracy kunde man t.ex lägga in chins med vikt eller ”supported weight” i hiss. Annars en mkt bra app.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Det där är på G, men vi vill tänka över det noga. Man kan tänka sig två huvudgrenar av övningskategorier: Styrka och uthållighet. Inom styrkegrenen kan man sedan tänka sig variablerna vikt, kroppsvikt (med variabel % av kroppsvikten), distans (för farmers walk eller höjd på atlasstenar), tid, och om övningen är ensidig (så man bara behöver skriva in en hantels vikt men ändå få korrekt volym). Vi vill helt enkelt tänka över det ordentligt före vi utvecklar det, så att vi gör på ett vettigt vis.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Nästadrag Visa inlägg
Han från styrkelabbet är as stark! Men stor? Nja
Skriver och pratar om styrketräning på Styrkelabbet.
Richter är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-29, 18:08   #8
d1anny2
Registered User
 
d1anny2s avatar
 
Reg.datum: Feb 2013
Ort: Varberg
Inlägg: 722
Hallå. Finns det framöver möjlighet att skriva ut passen till PDF?
d1anny2 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-29, 18:17   #9
Richter
Registered User
 
Richters avatar
 
Reg.datum: Mar 2014
Ort: Stångby
Inlägg: 294
Citat:
Ursprungligen postat av d1anny2 Visa inlägg
Hallå. Finns det framöver möjlighet att skriva ut passen till PDF?
Menar du för all din loggade data? Vi ska fixa en exportfunktion för det, och det kan du ju skriva ut i en PDF sen om du vill! Enskilda pass kan du redan exportera i fritext.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Nästadrag Visa inlägg
Han från styrkelabbet är as stark! Men stor? Nja
Skriver och pratar om styrketräning på Styrkelabbet.
Richter är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-29, 18:18   #10
d1anny2
Registered User
 
d1anny2s avatar
 
Reg.datum: Feb 2013
Ort: Varberg
Inlägg: 722
Citat:
Ursprungligen postat av Richter Visa inlägg
Menar du för dina loggade pass? Vi ska fixa en exportfunktion för dem, och det kan du ju skriva ut i en PDF sen om du vill!
Menar för de framtida passen. Ogillar att glo på mobil under träning. Som Arnold sa: "that is for Mickey Mouse"
d1anny2 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-29, 20:01   #11
Richter
Registered User
 
Richters avatar
 
Reg.datum: Mar 2014
Ort: Stångby
Inlägg: 294
Citat:
Ursprungligen postat av d1anny2 Visa inlägg
Menar för de framtida passen. Ogillar att glo på mobil under träning. Som Arnold sa: "that is for Mickey Mouse"
Njae, inte direkt. Kan du inte skärmdumpa och skriva ut det?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Nästadrag Visa inlägg
Han från styrkelabbet är as stark! Men stor? Nja
Skriver och pratar om styrketräning på Styrkelabbet.
Richter är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-29, 20:32   #12
d1anny2
Registered User
 
d1anny2s avatar
 
Reg.datum: Feb 2013
Ort: Varberg
Inlägg: 722
Citat:
Ursprungligen postat av Richter Visa inlägg
Njae, inte direkt. Kan du inte skärmdumpa och skriva ut det?
Sant. Men jag saknar sammanställningen man kunde göra för press pasodoble. Ett A4 och träning för tre veckor.
Men jag kan förstå ifall det inte är högprioriterat.
d1anny2 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-31, 17:46   #13
VoDaresVins
Registered User
 
VoDaresVinss avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Ort: Österbotten
Inlägg: 992
Nu var ju inte det här tänkt som nån feedbacktråd men här kommer ändå. Tycker appen verkar ha jättebra potential, men tycker kostnaderna för programmen är höga. Förstår att mycket satsats i att göra och underhålla appen, men tror inte folk i längden är beredda att betala så mycket kontinuerligt. Såvida det inte är en bug i appen så priserna jag ser i € är samma i kronor.
__________________
Kneehabjournalen
VoDaresVins är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-31, 20:06   #14
Richter
Registered User
 
Richters avatar
 
Reg.datum: Mar 2014
Ort: Stångby
Inlägg: 294
Citat:
Ursprungligen postat av VoDaresVins Visa inlägg
Nu var ju inte det här tänkt som nån feedbacktråd men här kommer ändå. Tycker appen verkar ha jättebra potential, men tycker kostnaderna för programmen är höga. Förstår att mycket satsats i att göra och underhålla appen, men tror inte folk i längden är beredda att betala så mycket kontinuerligt. Såvida det inte är en bug i appen så priserna jag ser i € är samma i kronor.
Förstår det. Det är lite olika anledningar till det. En är att vi verkligen vill göra en premiumapp, samtidigt som vi även vill erbjuda den bästa gratisappen. Vi har nu till exempel redan en heltidsanställd utvecklare som bara arbetar med appen, vilket gör att vi kan hålla ett riktigt högt tempo med förbättringar och nya funktioner. Appen är bara 5 veckor gammal, och jag tycker den redan börjar stå sig väldigt bra mot konkurrensen i sin nisch. Innan året är slut hoppas jag dessutom vi har fler utvecklare. En annnan faktor är att du just nu kan köpa bara en månad av appen för 129 kr, och gå in och skriva av alla våra premiumprogram som vi säljer för 139 kr styck på sajten.

Den billigaste dealen, helår, kostar användaren 75 kr per månad, där vi får behålla hälften att använda till löner och omkostnader. Det är upp till kunden att avgöra om det är värt pengarna, eller om man hellre köper t ex två Nocco och en proteinbar. Personligen tycker jag (förstås!) att den är ett sjukt bra och kul hjälpmedel till träningen redan, och mycket bättre ska det bli!
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Nästadrag Visa inlägg
Han från styrkelabbet är as stark! Men stor? Nja
Skriver och pratar om styrketräning på Styrkelabbet.
Richter är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-31, 20:20   #15
rooz
Legimtimerad flaggstång
 
roozs avatar
 
Reg.datum: Aug 2008
Ort: Hos Mor & far
Inlägg: 9 962
Enda jag betalat för i den nya "fitness"vågen. Behöver den bara för att bokföra pass & se progression. För detta ändamål är den perfekt.
__________________
Citat:
Man vill bli älskad, i brist därpå beundrad, i brist därpå fruktad, i brist därpå avskydd och föraktad. Man vill ingiva människorna något slags känsla
rooz är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:52.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)