Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-10-26, 12:07   #76
Langster
Ninja
 
Langsters avatar
 
Reg.datum: Apr 2001
Ort: Enköping
Inlägg: 5 298
Citat:
Ursprungligen postat av Ett Orm Visa inlägg
Ingen tränar fel.
Det är alltid för mycket, för sällan, för tungt, för lätt eller fel på utrustningen, väger för mycket, äter för lite/mycket/dåligt eller att man är för gammal/hållit på för länge som gör att man får skador.
Men inte gör man fel inte...
Det är ju väldigt svårt att veta vad som är att träna fel för just dig på förhand. Sen vill de flesta få resultat också och vid en viss nivå krävs det nog exceptionell tur i det genetiska lotteriet för att träningen som krävs för ytterligare progression inte ska vara slitsam för kroppen.
__________________
Om det vore ett piller skulle jag äta det.

30-års journalen
Langster är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-10-26, 13:57   #77
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 833
Jag tycker att en negativ grej med styrketräning är att jag ofta har känt en liten stress över att jag inte gör tillräckligt mycket. Man ska fokus på så jävla många saker samtidigt. Det är väldigt sällan jag har haft känslan av att jag har gjort allt jag "borde göra" trots att jag jämfört med gemene gymmare har tränat ganska seriöst och bra. Idag har jag p.g.a./tack vare löpningen släppt den stressen och är mer nöjd över att ö.h.t. ta mig till gymmet. Jag vill dock påpeka att när jag skriver "stress" så är det inget som jag har gått runt och mått dåligt av, så skör är jag inte Men exempelvis så kanske du är jättenöjd över att ha kört 5x5 i böjen men innerst inne känner du att du kanske borde ha fått till lite lårcurl och benspark också. Idag när jag ser dom på gymmet som tränar allra mest seriöst med styrkefokus så blir jag trött bara utav att se dom och kan inte förstå hur de orkar. Det är så mycket "tråkigt" som ska göras. Jag kan ofta äntra gymmet med stor motivation och energi och tänka "idag ska jag träna det här, det där och det där!". 40 min och två övningar senare börjar jag känna mig rätt nöjd och färdig...

Detta är av få grejer som jag kommer på som jag inte gillar med styrketräning. Har lyckats undvika fysiska skador så har inget negativt att komma med där. Sedan jag började löpa har jag insett hur mycket jag gillar att vara på gymmet, det är fan mysigt. Och tränar man så pass minimalistiskt som jag gör nu så är det även ganska slappt
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2020-10-26, 14:08   #78
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av Ett Orm Visa inlägg
Ingen tränar fel.
Det är alltid för mycket, för sällan, för tungt, för lätt eller fel på utrustningen, väger för mycket, äter för lite/mycket/dåligt eller att man är för gammal/hållit på för länge som gör att man får skador.
Men inte gör man fel inte...
Jag tränar med en teknik som får folk som vet mer än jag att säga ”snygg teknik”.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-10-26, 17:58   #79
Ett Orm
Silver lifter
 
Ett Orms avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Ort: Mitt i Sverige, lite åt sidan..
Inlägg: 2 621
Citat:
Ursprungligen postat av Langster Visa inlägg
Det är ju väldigt svårt att veta vad som är att träna fel för just dig på förhand. Sen vill de flesta få resultat också och vid en viss nivå krävs det nog exceptionell tur i det genetiska lotteriet för att träningen som krävs för ytterligare progression inte ska vara slitsam för kroppen.
Mjo, nja.
Det jag tänkte på är mer orsak och verkan. Att dålig teknik är ofta det sista som folk tänker på när de börjar få skador, särskilt de som tränat lite längre. Det är ofta att det är för tunga vikter ect. För en nybörjare är det oftare ganska självklart att ryggont efter marklyft kommer från att man gjort fel snarare än att man kört för många set, för tungt eller har för dåliga skor.

Det är ju det här som det krigats åtskilligt om här, särskilt mot pezruleshaakon, att det skulle vara PT-trams att bry sig om nån jäkla liten vinkel på underarmen i bicepscurl eller om man pressar bakom nacken.
Men det gör skillnad - särskilt om man tränar hårt, ofta och länge, och ännu mer om man har känsliga leder. Det blir kaka på kaka om man slarvar lite med allt under lång tid. Men det går liksom inte riktigt in att någon skulle kunnat gjort lite fel i 15 år, utan det är minsann för hårt och tungt man kört.

Det här är nog ännu vanligare på de lite mindre avancerade övningarna (eller vad man nu ska kalla dem, dussinövningar kanske) som rodd, curls, div hantelpressar osv än på mark, ryck, bänk, böj osv eftersom man får ont snabbt och mycket av dåliga frivändningar än av dåliga tricepsextensions.
__________________
ᕦ( ˘ᴗ˘ )ᕤ
Ett Orm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-10-26, 18:04   #80
Ett Orm
Silver lifter
 
Ett Orms avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Ort: Mitt i Sverige, lite åt sidan..
Inlägg: 2 621
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Jag tränar med en teknik som får folk som vet mer än jag att säga ”snygg teknik”.
Om jag ska märka ord bör den vara bra, inte snygg. Men snyggt är troligen bättre än inte.
Men det märker du ju lite själv antar jag, att får du ont av en övning som du kört på ett "normalt" sätt gör du troligen fel, oavsett hur snyggt det ser ut.
__________________
ᕦ( ˘ᴗ˘ )ᕤ
Ett Orm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-10-26, 18:20   #81
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av Ett Orm Visa inlägg
Om jag ska märka ord bör den vara bra, inte snygg. Men snyggt är troligen bättre än inte.
Men det märker du ju lite själv antar jag, att får du ont av en övning som du kört på ett "normalt" sätt gör du troligen fel, oavsett hur snyggt det ser ut.
Jag vet inte om jag håller med om att man troligen har fel teknik om det gör ont. Jag tror det lika gärna kan handla om att ens kropp är för vek för övningen, och att man kanske skulle behöva en inskolningsperiod med lättare belastning innan man går på riktiga arbetsvikter.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-10-26, 18:33   #82
Ett Orm
Silver lifter
 
Ett Orms avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Ort: Mitt i Sverige, lite åt sidan..
Inlägg: 2 621
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Jag vet inte om jag håller med om att man troligen har fel teknik om det gör ont. Jag tror det lika gärna kan handla om att ens kropp är för vek för övningen, och att man kanske skulle behöva en inskolningsperiod med lättare belastning innan man går på riktiga arbetsvikter.
Om man är väldigt otränad eller övningen är avancerad så visst kan det vara så. Men inte en lite annorlunda hantelrodd på en person som tränat ett tag.
Då menar jag inte akuta saker som att man sträck sig utan att det gör ont upprepade gånger över tid.

Ofta är det inte bara själva rörelsen som sådan utan även kontrollen på kropp och redskap, oftast att man rycker, svajar och släpper ner vikter och tvingas fånga upp dem med momentum osv.
__________________
ᕦ( ˘ᴗ˘ )ᕤ
Ett Orm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-01, 12:27   #83
The_RobRoy
Living the good life
 
The_RobRoys avatar
 
Reg.datum: Jul 2004
Ort: Hongkong
Inlägg: 1 787
Citat:
Ursprungligen postat av ChuckTesta Visa inlägg
Drog du precis "man blir stel och får korta muskler av styrketräning"-argumentet?
Japp, stämmer helt klart t.ex. på området runt axlarna skulle jag säga.
__________________
Iron addict for life
The_RobRoy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-01, 15:59   #84
Kev88
Registered User
 
Kev88s avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 634
För min del så är det att jag är extremt beroende av det och att jag utan det, som vid skada, vilket jag har haft en för många av, mår väldigt dåligt psykiskt. Främst för att den taniga och osäkra tonåringen som jag en gång var fortfarande lever kvar inom mig, så det är inte bara mina muskler som successivt försvinner vid ofrivilliga träningsstopp, utan även min självkänsla. Tragiskt, jag vet.
De första åren så hade det även en väldigt negativ påverkan på mitt sociala liv p.g.a. av "optinojjan", men denna försvann med åren när jag insåg hur dumt det var.
Kev88 är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:04.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)