Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2023-11-29, 09:43   #1
SollentunaViking
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2022
Inlägg: 11
Går inte ner i vikt trots kcal-underskott

Jag har ett dagligt kaloriunderskott på i snitt runt 1000 kcal men går ändå inte ned i vikt. Under vissa veckor med mycket träning kan underskottet till och med ligga upp emot 2000 kcal. Som exempel:

Normalt kcal-intag per dag: 2000-2500
Basmetabolism per dag: 2000 kcal
Kcal-åtgång av löpning normal vecka per dag: 1280kcal (16km * 80 då jag väger 80kg)
Kcal-åtgång av löpning en vecka med mycket volym per dag: 2080kcal (26km * 80).

Således 2000-2500 minus 2000 minus 1280-2080 = Som minst ett underskott på 780 och som mest ett underskott på 2080 kcal per dag.

Jag har ganska lågt kroppsfett men inte på något sätt som en deffad body builder. Jag förlorar dessutom gärna muskler såväl som fett då det är vikten i sig jag vill åt.
SollentunaViking är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-11-29, 15:06   #2
CoKEmaN
Registered User
 
CoKEmaNs avatar
 
Reg.datum: Jan 2006
Ort: Norrköping
Inlägg: 1 858
Din basmetabolism per dag är nog felräknad då. För att ha en BMR på 2000 behöver du vara ca 210cm lång och väga 80kg, om du är 25 år gammal. Är du äldre så behöver du vara längre.
Din förbränning kan också mycket väl vara felräknad, vet inte vad du fått 1kcal/kg/km ifrån men det beror på andra saker också än bara kroppsvikt.

Om du som du skrev i en annan tråd har ätit såhär i 6 månader så äter du för mycket. Du kanske är kass på att uppskatta vikt på mat eller så överskattar/underskattar du något annat.

Men menar du att du springer antingen 16km eller 26km per dag, varje dag?
__________________
Nån måste lyfta vikterna, det kan lika gärna vara du!
CoKEmaN är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-12-28, 09:34   #3
EnergiÖverskott
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2014
Inlägg: 1 445
Den tråkiga sanningen är att du inte ligger på ett energiunderskott, då hade du gått ner i vikt. Det är så simpelt. Det är inte det sexiga svaret som de flesta eftersöker, men det är tyvärr så.

Formler i all ära, men de är just bara formler och teorier. Den faktiska korrekta verkligheten är faktan som utläses av resultat. Det enda jag hade gjort hade varit att ha en energibudget per vecka. I ditt fall kanske starta på runt 2300 Kcal/dag då som är någonstans emellan 2000-2500 kcal. Det är alltså en veckobudget på 16100 Kcal, så säg 16000. Fördela dessa emellan dagarna bäst du vill.

Så väger du dig varje morgon och tar snittet för veckan. Sedan fortsätter du bara så och korrigerar din veckobudget utefter hur dina resultat ter sig i förhållande till ditt mål.

Det är egentligen det enda du kan göra för att få den korrekta faktan. Att skjuta från höften är just bara att skjuta från höften och då blir det bara gissningar.
EnergiÖverskott är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-12-28, 19:17   #4
Carlzzon85
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2020
Inlägg: 701
Väger du maten och räknar kalorier? Vet du exakt vad du ligger på varje dag? Räknar du med oljan/smöret du tillagar maten med osv?

Som övriga har skrivit så ligger du nog inte i underskott som du tror. Kan vara så att du räknat fel på din dagliga förbrukning, kalorierna du stoppar i dig eller båda två. Omöjligt att säga utan någon info.

Jag gick ner ca 30kg 2020 och känner till den där känslan väl. Men när man väl får till det och håller sig till dieten och träning så lossnar det.
Carlzzon85 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2024-01-03, 09:21   #5
Notorious P
Registered User
 
Reg.datum: May 2022
Inlägg: 60
Kanske en opopulär åsikt men det är en befrielse att inte räkna kalorier. Jag har ett stort problem med småätandet och en ganska stram variant av periodisk fasta fungerar bäst för mig, med ett ätfönster på 2-6h beroende på hur dagen ser ut.

Långt ifrån optimalt men underlättar mitt liv oerhört. Du kan prova och utvärdera hur det går.
Notorious P är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2024-01-03, 15:10   #6
Ett Orm
Silver lifter
 
Ett Orms avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Ort: Mitt i Sverige, lite åt sidan..
Inlägg: 2 611
Citat:
Ursprungligen postat av Notorious P Visa inlägg
Kanske en opopulär åsikt men det är en befrielse att inte räkna kalorier. Jag har ett stort problem med småätandet och en ganska stram variant av periodisk fasta fungerar bäst för mig, med ett ätfönster på 2-6h beroende på hur dagen ser ut.

Långt ifrån optimalt men underlättar mitt liv oerhört. Du kan prova och utvärdera hur det går.
Det är skapligt tråkigt ja. Men det är en jäkligt bra sak att ha gjort under en tid så man kan få ett intuitivt hum om vad saker innehåller egentligen och hur mycket man faktiskt äter. Sen kan man lättare kontrollera vad man får i sig oavsett diet.
__________________
ᕦ( ˘ᴗ˘ )ᕤ
Ett Orm är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:53.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)