Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-04-28, 16:34   #46
Anton Fräs
Stark
 
Anton Fräss avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Inlägg: 9 035
Citat:
Ursprungligen postat av Gregow Visa inlägg
Det där är chefssnack för att de kommer utnyttja dig maximalt utan att ge något tillbaka.
Citat:
Ursprungligen postat av Mental Visa inlägg
Fult som tusan är min analys. Från första början.
This and this. Fy fan alltså.
Anton Fräs är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-28, 16:35   #47
Fredszky
Kämpa! Kämpa! Kämpa!
 
Fredszkys avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Inlägg: 398
Ja de verkar försöka utnyttja dig så mycket de kan.
Låter som du ska gå på intervjuer för bättre tjänster vid sidan om.
__________________
P r o f e . t
Fredszky är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2020-04-28, 17:00   #48
o.z.z
Registered User
 
o.z.zs avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 599
Citat:
Ursprungligen postat av Fredszky Visa inlägg
Ja de verkar försöka utnyttja dig så mycket de kan.
Låter som du ska gå på intervjuer för bättre tjänster vid sidan om.
Verkligen, motivationen är ju inte på topp direkt. Ser fram emot den dagen jag kan säga hejdå och få nått annat jobb.
o.z.z är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-28, 17:16   #49
exevision
Registered User
 
exevisions avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 6 802
Citat:
Ursprungligen postat av Scoffan Visa inlägg
Löneglidningen är i princip helt död i Sverige, allt följer kollektivavtalens riktlinjer +(-) 1%. För att få upp lönen så byter man jobb alternativt söker andra tjänster för att skapa förhandlingsläge.

I dagsläget tror jag att alla arbetsgivare sitter på ett massivt överläge mot arbetstagaren och folk är snarare glada om dom får ha kvar jobbet.
Jag är anställd med handels kollektivavtal. Har förhandlat till mig bättre avtal än kollektivavtalets grund. Men så sköter jag mitt jobb och är skötsam mot övrig personal, snackar inte skit om andra.

Skulle inte få för mig att jobba utan kollektivavtal.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Wormzie Visa inlägg
det enda man kan säga säkert är att om gasp-linnet är på kör man med byggarsplit
exevision är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-21, 21:28   #50
o.z.z
Registered User
 
o.z.zs avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 599
Nu har jag gått och stört mig på det här är sen jag startade den här tråden eftersom vi ej hade några lönesamtal 2020. Det som hänt sedan jag startade tråden är följande.

-Min chef slutade i November 2020, vilket betyder att jag sitter själv på min avdelning och sköter hela driften själv. Tjänstbeskrivning för tjänsten fick jag först när chefen slutade. Dvs de har gett mig större delen av min chefs arbetsuppgifter till mig, som de lagt till på min tjänstbeskrivning som jag fick när chefen slutade. När jag började tjänsten Januari 2020 gick vi endast igenom lite snabbt muntligt vad jag ska jobba med. Förra veckan fick jag meddelat via mail att det är jag som är ansvarig för avdelningen. Jag är den enda på företaget som har kunskap att driva avdelningen.

-Jag har fått tilldelat mig ytterligare ett område pga personen som tidigare hade hand om detta inte vågar åka kommunalt till jobbet pga Corona. Jag fick information förra veckan via mail att jag tydligen även är ansvarig för detta område.

Detta är inget som diskuterats med mig utan bara lagts på min tjänst. Man typ bara antar att jag ska lösa allt.

Har nu kontaktat facket och ska ha möte om en vecka med HR, facket och tillfällig chef som jag rapporterar till.

Facket hade pratat lite med HR efter att jag kontaktat dem ang min lön. Då påpekade HR att lönen grundar sig på lönen jag hade som lagerarbetare för 2 år sedan och att de hade lagt på några hundra. Blir lite intressant vad de säger när de ska förklara hur de kan grunda min lön på en lön som jag hade som lagerarbetare.
o.z.z är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-21, 22:15   #51
shut teh face
Mother love bone
 
shut teh faces avatar
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 1 709
Känns som det börjar bli dags för dig att komma med hot nu. Skulle gissa att oavsett hur tajt rövhål företaget har så kommer de släppa efter för det känns som de borde vilja ha dig kvar.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av lectris Visa inlägg
Är shut teh face knäpp som klagar över att en tjej skickar porr?
shut teh face är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-21, 22:36   #52
Starke75an
Mulkku of Sweden
 
Starke75ans avatar
 
Reg.datum: Jan 2015
Ort: I en by på landet
Inlägg: 882
Vi lyckades i år förhandla bättre än avtalen. Motiveringen från de anställda är att de ska satsa på att behålla de duktiga på företagen, så inte de blir erbjudna mer lön någon annanstans och vi som jobbat länge ska lära upp nya hela tiden. Det köpte ägaren. Sen så gick firman ca 350000:- i vinst per anställd så de kände att vi var värda ett bra avtal.
Starke75an är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-21, 22:43   #53
Langster
Ninja
 
Langsters avatar
 
Reg.datum: Apr 2001
Ort: Enköping
Inlägg: 5 298
Citat:
Ursprungligen postat av shut teh face Visa inlägg
Känns som det börjar bli dags för dig att komma med hot nu. Skulle gissa att oavsett hur tajt rövhål företaget har så kommer de släppa efter för det känns som de borde vilja ha dig kvar.
Min upplevelse är att lite större företag numera inte bryr sig om man är kvar eller om man slutar, de anställda är förbrukningsvara - man är lätt ersatt av någon annan och hittar de ingen annan direkt så får andra anställda bära den arbetsbördan tills man hittar någon. Mer komplicerat än så är det inte. Därför har företagen ingen anledning att höja lönerna mer än absolut det nödvändiga... varför ska de göra det när du ändå sköter ditt jobb för den lön du har nu? För att de gillar dig som person och vill vara lite schyssta? Ha ha ha...
Ledningen är oftast medvetet distanserad från de anställda för att personliga relationer som kan störa denna maktbalans inte ska uppstå - detta är en nyckelskillnad mot mindre företag.
Undantaget skulle vara om man verkligen besitter någon spetskompetens som är svår att ersätta, men ärligt talat hur många gör det som vanlig jävla anställd egentligen?

Som sagts tidigare i tråden, vill man få upp sin lön så är det byta jobb som gäller - då är det guld och gröna skogar. Tills ett år har gått och man får den där sura femhundringen eller nåt i löneförhöjning, som alltså knappt räcker till en extra tur till ICA.
__________________
Om det vore ett piller skulle jag äta det.

30-års journalen
Langster är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-21, 23:06   #54
o.z.z
Registered User
 
o.z.zs avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 599
Citat:
Ursprungligen postat av shut teh face Visa inlägg
Känns som det börjar bli dags för dig att komma med hot nu. Skulle gissa att oavsett hur tajt rövhål företaget har så kommer de släppa efter för det känns som de borde vilja ha dig kvar.
Min lokala kontakt här på fack klubben vi har på jobbet sa att det är bara bullshit om de säger att de inte har pengar. De har en ganska stor pott som de fördelar ut, olika belopp beroende på personers utveckling mm.

Jag ska inte hota någonting, har skrivit ner alla argumemt till varför jag anser att jag inte har en marknadsmässig lön. Sen får de väl förklara varför de anser att jag har fel. Sen kan man ju bli "utbränd" om man sitter i min situation överröst med arbete. Då får de väl se om det märks att jag är långtidssjukskriven.
o.z.z är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-21, 23:25   #55
o.z.z
Registered User
 
o.z.zs avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 599
Citat:
Ursprungligen postat av Langster Visa inlägg
Min upplevelse är att lite större företag numera inte bryr sig om man är kvar eller om man slutar, de anställda är förbrukningsvara - man är lätt ersatt av någon annan och hittar de ingen annan direkt så får andra anställda bära den arbetsbördan tills man hittar någon. Mer komplicerat än så är det inte. Därför har företagen ingen anledning att höja lönerna mer än absolut det nödvändiga... varför ska de göra det när du ändå sköter ditt jobb för den lön du har nu? För att de gillar dig som person och vill vara lite schyssta? Ha ha ha...
Ledningen är oftast medvetet distanserad från de anställda för att personliga relationer som kan störa denna maktbalans inte ska uppstå - detta är en nyckelskillnad mot mindre företag.
Undantaget skulle vara om man verkligen besitter någon spetskompetens som är svår att ersätta, men ärligt talat hur många gör det som vanlig jävla anställd egentligen?

Som sagts tidigare i tråden, vill man få upp sin lön så är det byta jobb som gäller - då är det guld och gröna skogar. Tills ett år har gått och man får den där sura femhundringen eller nåt i löneförhöjning, som alltså knappt räcker till en extra tur till ICA.
Ja du kunde ju inte beskriva företaget jag jobbar på bättre. Det är den jargongen som jag upplever här...passar det inte så hejdå. Var glad att du får äran att jobba här typ. Nu är det inte någon monsterlön jag begär direkt, om de skulle höja min lön 3000:- skulle jag tycka att det är acceptabelt. Då skulle jag ändå ligga 1000:- under marknadsmässig lön.

Personen som hade min position innan mig hade 3000:- mer än vad jag har idag. Och då hade han inte samma ansvar eller lika många amsvarsområden på företaget. Han kom in ny på företaget medans jag har jobbat på företaget 10år.

Senast redigerad av o.z.z den 2021-01-21 klockan 23:26.
o.z.z är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-21, 23:44   #56
Kabuto
man vänjer sig
 
Kabutos avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Ort: Skellefteå
Inlägg: 478
Ta och styr upp ditt jobbsökande nu! När du har något / några erbjudanden säger du det rakt ut till chefen. Då är det bara han väljer högre lön för dig eller söka en ny anställd.
Kabuto är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-21, 23:53   #57
o.z.z
Registered User
 
o.z.zs avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 599
Citat:
Ursprungligen postat av Kabuto Visa inlägg
Ta och styr upp ditt jobbsökande nu! När du har något / några erbjudanden säger du det rakt ut till chefen. Då är det bara han väljer högre lön för dig eller söka en ny anställd.
Ja det lutar mest åt det hållet, tror inte det är så stora chanser att jag får den lön jag vill ha på denna arbetsplats.
o.z.z är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-22, 05:58   #58
berserken
Registered User
 
Reg.datum: May 2020
Inlägg: 171
Byta jobb är det bästa se till att du har papper på vad dina arbetsuppgifter är så lär du hitta nått bättre
berserken är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-22, 08:36   #59
Snubben
är en liten legend.
 
Snubbens avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Ort: Stockholm
Inlägg: 3 125
Det kanske är skönt för dig att veta att du klarar av uppgifterna. Hade jag varit du hade jag gjort följande - dra genom hela samtalet med HR/arbetsgivaren om lön. Du kommer säkert få upp den lite men jag hade nog resonerat följande,
  1. Om du inte får upp den > Byt jobb.
  2. Får du upp den > Byt jobb.

Du vet nu att du klarar av uppgifterna och samtidigt kanske du får upp din lön lite men den kan gå upp mer. Men du vet också nu att din arbetsgivare fokuserar på att hålla nere lönenivåerna än att satsa på medarbetare och det är inget som kommer förändras inom kort.

Inser att det är typ vad folk skrivit nu bland de senaste inläggen.
__________________
Mvh Snubben - Lyfta vikter + Löpning = #curl4lajf

Citat:
Ursprungligen postat av TomasB Visa inlägg
Yes! Ser ut som rena rama fett-boven. Tror det där är orsaken till södra USA's fettma-epedemi också. Jävla tallriksmodell!
Snubben är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-22, 08:42   #60
shut teh face
Mother love bone
 
shut teh faces avatar
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 1 709
Jag förstår hur arbetsgivare kan vara men jag upplevde ändå att det var ett litet företag om du förväntades vara "Driftchef" och den enda kvar som kunde något.

Jag har inge bra tips, det kan slå åt båda hållen. Men jag skulle säga att om du kommer med hot så ska du ha ett annat jobb redo och vara beredd att ta det om nuvarande arbetsgivare håller igen.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av lectris Visa inlägg
Är shut teh face knäpp som klagar över att en tjej skickar porr?
shut teh face är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:16.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)