Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-08-05, 06:51   #46
GI-Joe
Registered User
 
GI-Joes avatar
 
Reg.datum: Apr 2007
Inlägg: 366
Citat:
Ursprungligen postat av vicarious Visa inlägg
Absolut. Men argumentet "behöver inte" är otroligt dåligt. Det är mycket man inte behöver. Betyder det per automatik att det är dåligt eller meningslöst? Nä. Man behöver inte träna. Kan man ha nytta av att träna? Ja.

Istället för att stirra sig blind på hela kategorier av makronutrienter, titta istället titta på vilka livsmedel och råvaror som är bra eller dåliga. Potatis vs pommes, frukt vs lösgodis. Alla innehåller kolhydrater, men de flesta kan nog vara överens om att vissa av dessa livsmedel är bättre än andra. Vettigt att utesluta godis? Absolut. Vettigt att utesluta potatis? Nä. Varför?
Utesluta tycker jag inte man behöver, men att dra ner på kolhydrater dramatiskt hade varit en riktig vinst för människan.
__________________
Är det här man ska skriva något?
GI-Joe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-05, 07:20   #47
söderkisen
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2020
Inlägg: 128
Citat:
Ursprungligen postat av Flem Visa inlägg
Argumentet håller inte. Bara för att vissa naturfolk med god hälsa har kolhydratrik kost så betyder det inte att det funkar för oss. Sanningen är att t.ex. hadzaberna har råd med att inta en kraftig mängd honung då de, till skillnad från oss, är i rörelse större tiden av dygnets timmar.

Kitavanernas stora intag av rotfrukt, frukt och grönsaker kan inte heller jämföras med vårat intag av skadliga sädesslag som dessutom är industriellt processade och genmanipulerade.

Så vitt jag vet klandrar man även jordbruket för människans degenererade fysiska status med bl.a. krympande kroppslängd och hjärna samt lägre bendensitet.

Svaret blir helt enkelt att samhället överlag hade mått väldigt mycket bättre på en kolhydratsnål kost.
Citat:
Ursprungligen postat av GI-Joe Visa inlägg
Utesluta tycker jag inte man behöver, men att dra ner på kolhydrater dramatiskt hade varit en riktig vinst för människan.
Ni tror inte att det kan finnas individuella skillnader vad man mår och presterar bra av?

Skulle vara intressant att veta vad ni anser att vi "bör" äta. Enbart protein och grönsaker?
söderkisen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-05, 07:30   #48
Melker2
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2018
Inlägg: 509
Självklart finns det individuella skillnader, speciellt bland oss som tränar och håller koll på kosten, men ser vi mer generellt så funkar det sämre att äta mycket kolhydrater. För mycket energi som ger för dålig mättnad leder ofta till överätning vilket vi ser på att mer än halva jordens befolkning är överviktig och diabetes ökar.
Melker2 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-05, 07:41   #49
GI-Joe
Registered User
 
GI-Joes avatar
 
Reg.datum: Apr 2007
Inlägg: 366
Citat:
Ursprungligen postat av söderkisen Visa inlägg
Ni tror inte att det kan finnas individuella skillnader vad man mår och presterar bra av?

Skulle vara intressant att veta vad ni anser att vi "bör" äta. Enbart protein och grönsaker?
Det vi är gjorda för att äta - sådant vi kan hitta i naturen (*Spoiler* det är inte pasta)
__________________
Är det här man ska skriva något?

Senast redigerad av GI-Joe den 2020-08-05 klockan 07:43.
GI-Joe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-05, 08:00   #50
söderkisen
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2020
Inlägg: 128
Citat:
Ursprungligen postat av Melker2 Visa inlägg
Självklart finns det individuella skillnader, speciellt bland oss som tränar och håller koll på kosten, men ser vi mer generellt så funkar det sämre att äta mycket kolhydrater. För mycket energi som ger för dålig mättnad leder ofta till överätning vilket vi ser på att mer än halva jordens befolkning är överviktig och diabetes ökar.
Fast det där är ju knappast någon vedertagen generell sanning.

Citat:
Ursprungligen postat av GI-Joe Visa inlägg
Det vi är gjorda för att äta - sådant vi kan hitta i naturen (*Spoiler* det är inte pasta)
Okej, så du tänker typ mycket frukt, rötter, bär med kanske 20-30% av energin från magra proteinkällor.
söderkisen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-05, 08:18   #51
EagleEye
Banned User
 
Reg.datum: Jun 2019
Inlägg: 212
Jag lider av psykisk ohälsa. Jag märker tydligt att den förvärras som en konsekvens av att även den fysiska ohälsan ökar med ett ökat kolhydratintag. Jag försöker därför minimera kolhydratintaget genom att ersätta ris, pasta mm med olika rotfrukter. Jag blir lättare mätt på det.
EagleEye är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-05, 09:45   #52
Flem
Registered User
 
Flems avatar
 
Reg.datum: Sep 2016
Inlägg: 282
Citat:
Ursprungligen postat av söderkisen Visa inlägg
Ni tror inte att det kan finnas individuella skillnader vad man mår och presterar bra av?
Det finns individuella skillnader som oftast beror på hur skadade vi blivit av en degenerativ kost och livsstil. Har man utvecklat diabetes så är det klokt att vara fysiskt aktiv och ännu mera restriktiv med intaget av kolhydrater.

Det finns även genetiska skillnader. Nordeuropéer tål laktos i väldigt hög grad medan t.ex. judar, afrikaner, araber o asiater tål laktos i låg grad. Indianer vill jag minnas knappt tål laktos överhuvudtaget. Vissa gener kan även minska upptaget av särskilda näringsämnen.
Citat:
Ursprungligen postat av söderkisen Visa inlägg
Skulle vara intressant att veta vad ni anser att vi "bör" äta. Enbart protein och grönsaker?
Fisk, kött, organ, frukt, rotfrukt, grönsaker och bär. Gräver man djupare kan man diskutera vart maten ska komma från. T.ex. drar man nytta av att fisk är vildfångad och att kött kommer från vilt eller djur uppfödda på gräs. Grönsaker och frukt kanske man inte vill ska vara särskilt besprutad, osv.
Flem är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-05, 10:15   #53
vicarious
Proteinbarskonnässör
 
vicariouss avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 15 774
Citat:
Ursprungligen postat av Flem Visa inlägg
Svaret blir helt enkelt att samhället överlag hade mått väldigt mycket bättre på en kolhydratsnål kost.
Citat:
Ursprungligen postat av GI-Joe Visa inlägg
Utesluta tycker jag inte man behöver, men att dra ner på kolhydrater dramatiskt hade varit en riktig vinst för människan.
Citat:
Ursprungligen postat av Melker2 Visa inlägg
Självklart finns det individuella skillnader, speciellt bland oss som tränar och håller koll på kosten, men ser vi mer generellt så funkar det sämre att äta mycket kolhydrater. För mycket energi som ger för dålig mättnad leder ofta till överätning vilket vi ser på att mer än halva jordens befolkning är överviktig och diabetes ökar.
Ni blandar ihop kolhydrater med kcal. Samhället överlag hade mått väldigt mycket bättre på en kaloriesnålare kost. Om det innebär att folk måste äta mindre kolhydrater betyder det inte att kolhydrater är dåligt.

Sen kan man inte jämföra saker på individnivå med populationsnivå. Statistik betyder ingenting för individen.
__________________
Citat:
I'll see you in another life, brother.
vicarious är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-05, 10:18   #54
EagleEye
Banned User
 
Reg.datum: Jun 2019
Inlägg: 212
Citat:
Ursprungligen postat av vicarious Visa inlägg
Ni blandar ihop kolhydrater med kcal. Samhället överlag hade mått väldigt mycket bättre på en kaloriesnålare kost. Om det innebär att folk måste äta mindre kolhydrater betyder det inte att kolhydrater är dåligt.

Sen kan man inte jämföra saker på individnivå med populationsnivå. Statistik betyder ingenting för individen.
Men hur påverkar ett stort kolhydratintag den psykiska ohälsan.

Det kommenterade du inte.
EagleEye är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-05, 10:59   #55
Jeneric
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2010
Inlägg: 622
Citat:
Ursprungligen postat av Flem Visa inlägg
Så vitt jag vet klandrar man även jordbruket för människans degenererade fysiska status med bl.a. krympande kroppslängd och hjärna samt lägre bendensitet.
.
Vem är ”man” i den här kontexten? Jag har svårt att se att någon skulle tycka mass-svält är bättre för någons fysiska status.
Jeneric är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-05, 11:40   #56
Melker2
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2018
Inlägg: 509
Citat:
Ursprungligen postat av vicarious Visa inlägg
Ni blandar ihop kolhydrater med kcal. Samhället överlag hade mått väldigt mycket bättre på en kaloriesnålare kost. Om det innebär att folk måste äta mindre kolhydrater betyder det inte att kolhydrater är dåligt.

Sen kan man inte jämföra saker på individnivå med populationsnivå. Statistik betyder ingenting för individen.
Nä, jag blandar inte ihop kolisar med kcal, läs igen...
Melker2 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-05, 12:22   #57
Flem
Registered User
 
Flems avatar
 
Reg.datum: Sep 2016
Inlägg: 282
Citat:
Ursprungligen postat av vicarious Visa inlägg
Ni blandar ihop kolhydrater med kcal. Samhället överlag hade mått väldigt mycket bättre på en kaloriesnålare kost. Om det innebär att folk måste äta mindre kolhydrater betyder det inte att kolhydrater är dåligt.

Sen kan man inte jämföra saker på individnivå med populationsnivå. Statistik betyder ingenting för individen.
Läser du mitt inlägg som du citerar ifrån så ser du att jag nämner att det går att leva hälsosamt med en kolhydratrik kost. Så länge kolhydratkällan är god och ens livsstil är anpassad efter kosten. Kivaterna får ända upp till ca 70% av sin energi från kolhydrater.

Citat:
Ursprungligen postat av Jeneric Visa inlägg
Vem är ”man” i den här kontexten? Jag har svårt att se att någon skulle tycka mass-svält är bättre för någons fysiska status.
De som har studerat skelett från jägar- och samlarfolken före jordbrukets tid. Det är konstaterat att människan före agrikulturen var längre, hade högre bendensitet och större kraniekapacitet. Men som du säger förde jordbruket även med sig att vi kan föda större populationer på mindre ytor.
Flem är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-05, 13:11   #58
kvarnis
Registered User
 
kvarniss avatar
 
Reg.datum: Jul 2015
Ort: Linköping
Inlägg: 703
Citat:
Ursprungligen postat av Flem Visa inlägg
Läser du mitt inlägg som du citerar ifrån så ser du att jag nämner att det går att leva hälsosamt med en kolhydratrik kost. Så länge kolhydratkällan är god och ens livsstil är anpassad efter kosten. Kivaterna får ända upp till ca 70% av sin energi från kolhydrater.

De som har studerat skelett från jägar- och samlarfolken före jordbrukets tid. Det är konstaterat att människan före agrikulturen var längre, hade högre bendensitet och större kraniekapacitet. Men som du säger förde jordbruket även med sig att vi kan föda större populationer på mindre ytor.
Vet du om jägar och samlarfolken på nordliga breddgrader hade lägre behov av kalcium?

Det är svårt att tillgodose sig åt dagens RDI av kalcium utan mejeriprodukter
kvarnis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-05, 13:57   #59
Flem
Registered User
 
Flems avatar
 
Reg.datum: Sep 2016
Inlägg: 282
Citat:
Ursprungligen postat av kvarnis Visa inlägg
Vet du om jägar och samlarfolken på nordliga breddgrader hade lägre behov av kalcium?

Det är svårt att tillgodose sig åt dagens RDI av kalcium utan mejeriprodukter
Räknar du på hur mycket kalcium man får i sig med ett kaloribehov på över 3000kcal om dagen och en jägar- och samlarkost så är det inte särskilt svårt även utan mjölkbaserade produkter. Matar du in en hel del fisk, rotfrukter, nötter, osv. så kommer du upp i rätt schyssta nivåer. Sedan tror jag inte att de led särskilt av att inte pricka in RDI-värdet varje dag. Modern kost innebär dessutom betydligt högre konsumtion av fytinsyra vilket bl.a. minskar upptaget av kalcium men vi lever vidare ändå.
Flem är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-05, 14:01   #60
GI-Joe
Registered User
 
GI-Joes avatar
 
Reg.datum: Apr 2007
Inlägg: 366
Citat:
Ursprungligen postat av kvarnis Visa inlägg
Vet du om jägar och samlarfolken på nordliga breddgrader hade lägre behov av kalcium?

Det är svårt att tillgodose sig åt dagens RDI av kalcium utan mejeriprodukter
Sedan var vi ute BETYDLIGT mycket mer förr i tiden vilket innebar en ökat intag av D-vitamin, vilket både ökar upptaget av kalcium, hjälper frisättningen av kalcium från skelettet till blodet och hjälper kroppen bevara kalciumet i kroppen.
__________________
Är det här man ska skriva något?
GI-Joe är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:08.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)