Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2017-03-16, 14:00   #511
waspen123
Registered User
 
Reg.datum: May 2013
Ort: Söderhamn
Inlägg: 423
Citat:
Ursprungligen postat av frys Visa inlägg
jag hörde någon broscience(kanske kan stämma, lol) att ibland när man är hungrig så är man egentligen bara törstig, dricker du mycket vatten?
Cirka 2-4 liter om dagen!
waspen123 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-03-17, 07:34   #512
robiiiinnnn
Registered User
 
robiiiinnnns avatar
 
Reg.datum: Jun 2013
Inlägg: 560
Fått taskiga styrkeresultat detta året jämfört med de andra åren då jag ökat väldigt bra i basövningar. Nu har jag stannat i marklyft (210) knäböj (140) och bänkpress (115) och även fast jag gick upp i vikt och käkade ordentligt med mat protein osv så har resultaten varit mycket sämre. Gått efter ett Push pull legs schema rullandes på 6 dagar. Visserligen fick jag tillbaka all styrka från efter deffen nu i somras men mer än så har jag inte kommit upp just i styrka, vad beror det på? Kan det bara absurt ta stopp av någon liten anledning eller? Eller är det dags att höja antal set möjligtvis 5×5 i basövningar och försöka öka därifrån? Någon som varit i samma dilemma....? Om styrkeökningarna uteblivit behöver väl dock inte muskelökningarna varit detsamma?
robiiiinnnn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-03-17, 09:15   #513
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Citat:
Ursprungligen postat av smerk Visa inlägg
Gör jag något fel i militärpressen om jag bara blir trött i axlar? Får ofta höra att man ska hålla på ett visst sätt för att lyfta mer genom att triceps används mer. Hur jag än håller så blir jag bara trött i axlar, har filmat mig själv och har rak och bra stångväg. Är det bara att jag har svaga axlar? När jag bänkar känner jag extremt mycket i triceps och jag är mycket bättre i bänk än i militärpress. 105kg x 10 i bänken och 60kg x 7 i militären, där jag anser jag borde kunna göra minst 10-12st.
Hur brett håller du i militärpressen? Och pressar du "ut" hela eller stannar du med lite böjda armar?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-03-17, 09:18   #514
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 282
Citat:
Ursprungligen postat av robiiiinnnn Visa inlägg
Fått taskiga styrkeresultat detta året jämfört med de andra åren då jag ökat väldigt bra i basövningar. Nu har jag stannat i marklyft (210) knäböj (140) och bänkpress (115) och även fast jag gick upp i vikt och käkade ordentligt med mat protein osv så har resultaten varit mycket sämre. Gått efter ett Push pull legs schema rullandes på 6 dagar. Visserligen fick jag tillbaka all styrka från efter deffen nu i somras men mer än så har jag inte kommit upp just i styrka, vad beror det på? Kan det bara absurt ta stopp av någon liten anledning eller? Eller är det dags att höja antal set möjligtvis 5×5 i basövningar och försöka öka därifrån? Någon som varit i samma dilemma....? Om styrkeökningarna uteblivit behöver väl dock inte muskelökningarna varit detsamma?
Det går allt långsammare att öka i styrka ju starkare du blir. På den tid du ökade 10 kilo i en övning för X år sedan kanske du bara ökar 1 kilo eller mindre nu. Ibland hamnar man på platåer som kan ta lång tid att ta sig förbi. Till sist tar man sig inte förbi dom längre.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-03-17, 09:21   #515
robiiiinnnn
Registered User
 
robiiiinnnns avatar
 
Reg.datum: Jun 2013
Inlägg: 560
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Det går allt långsammare att öka i styrka ju starkare du blir. På den tid du ökade 10 kilo i en övning för X år sedan kanske du bara ökar 1 kilo eller mindre nu. Ibland hamnar man på platåer som kan ta lång tid att ta sig förbi. Till sist tar man sig inte förbi dom längre.
Då blir det ett problem att hålla motivationen uppe också såklart.
robiiiinnnn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-03-17, 09:27   #516
z_bumbi
Nallemoderator
 
z_bumbis avatar
 
Reg.datum: Feb 2002
Ort: Linköping
Inlägg: 36 676
Citat:
Ursprungligen postat av robiiiinnnn Visa inlägg
Då blir det ett problem att hålla motivationen uppe också såklart.
Man får sätta andra mål som är riktade mot att hjälpa fram de övningarna man prioriterar mest, sen kan det också vara så enkelt att du bör byta träningsprogram då få träningsprogram funkar hur länge som helst.
__________________
"The myth that women should not lift heavy is advanced only by women who fear effort and men who fear women." Eric Midkiff från misc.fitness.weights

"Your physiology doesn't care what your philosophy is"
z_bumbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-03-17, 10:24   #517
smerk
Lägg in nått kul
 
smerks avatar
 
Reg.datum: Nov 2016
Inlägg: 1 654
Citat:
Ursprungligen postat av robiiiinnnn Visa inlägg
Fått taskiga styrkeresultat detta året jämfört med de andra åren då jag ökat väldigt bra i basövningar. Nu har jag stannat i marklyft (210) knäböj (140) och bänkpress (115) och även fast jag gick upp i vikt och käkade ordentligt med mat protein osv så har resultaten varit mycket sämre. Gått efter ett Push pull legs schema rullandes på 6 dagar. Visserligen fick jag tillbaka all styrka från efter deffen nu i somras men mer än så har jag inte kommit upp just i styrka, vad beror det på? Kan det bara absurt ta stopp av någon liten anledning eller? Eller är det dags att höja antal set möjligtvis 5×5 i basövningar och försöka öka därifrån? Någon som varit i samma dilemma....? Om styrkeökningarna uteblivit behöver väl dock inte muskelökningarna varit detsamma?
Kör Wendler 5/3/1 Boring But Big, den varianten där du tränar varje muskelgrupp två gånger per vecka. Funkat extremt bra för mig samt för kompisar jag satt på det schemat. Ladda ned mobilappen
smerk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-03-17, 10:29   #518
smerk
Lägg in nått kul
 
smerks avatar
 
Reg.datum: Nov 2016
Inlägg: 1 654
Citat:
Ursprungligen postat av Bob90 Visa inlägg
Hur brett håller du i militärpressen? Och pressar du "ut" hela eller stannar du med lite böjda armar?
Brukar hålla strax utanför axelbrett, alternativt så smalt jag kan så att armbågarna inte är framför bröstet. Jag brukar pressa ut hela vägen, det är ofta den sista lilla biten som är jobbigast för mig. Har upptäckt att jag har över-rörliga armbågar vilket jag antar skapar en större momentarm i lyftet så det kanske bara är att acceptera att jag har sämre förutsättningar för militärpress.
smerk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-03-19, 00:02   #519
robiiiinnnn
Registered User
 
robiiiinnnns avatar
 
Reg.datum: Jun 2013
Inlägg: 560
Tänkte iallafall testa mig på helkropp som jag aldrig kört innan. Om jag svarar bra på helkropp styrkemässigt, kan irisken finnas att programmet begränsar mig i muskelökningar? Svår fråga men kan man verkligen bli stor av ett helkroppsprogram? Målet är ju muskler men också styrka.
robiiiinnnn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-03-19, 00:37   #520
ViktorC
Man vänjer sig
 
ViktorCs avatar
 
Reg.datum: Nov 2011
Inlägg: 175
Citat:
Ursprungligen postat av robiiiinnnn Visa inlägg
Tänkte iallafall testa mig på helkropp som jag aldrig kört innan. Om jag svarar bra på helkropp styrkemässigt, kan irisken finnas att programmet begränsar mig i muskelökningar? Svår fråga men kan man verkligen bli stor av ett helkroppsprogram? Målet är ju muskler men också styrka.
Jag kör tre pass med böj, bänk och mark varje vecka + ett kompletteringspass med extra rygg/armar/vader och nog bygger man muskler på det, se till att lägga upp det smart bara och ha någon form av progression
För bäst ökningar i storlek tror jag en "byggarsplit" bygger bättre men jag finner den sortens träning så tråkigt.
__________________
Only Grub can judge me

Citat:
Ursprungligen postat av Tricklev Visa inlägg
Ingen i hela alliansen verkar ju ha rört en bänkpress under hela deras livstid, jävla överklass.
ViktorC är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-03-20, 16:53   #521
upperkatt
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2013
Inlägg: 1 247
Finns det någon direkt skillnad mellan kabelrodd med V-handtag och maskinrodd?
Och om man kör kabelrodden, bör man ha statisk eller dynamisk ländryggsrörelse?
upperkatt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-03-22, 20:59   #522
robiiiinnnn
Registered User
 
robiiiinnnns avatar
 
Reg.datum: Jun 2013
Inlägg: 560
Det är lite av dilemmat just nu, jag tycker det är roligt med ökningar i basövningar därför vill jag satsa mer på helkropp, men samtidigt vill jag inte begränsa mig i muskelökningar. Därför vill jag samtidigt köra högvolym med en traditionell 5 split, just för att bygga så mycket muskler jag bara kan. Med andra ord försöker jag hitta något mellanting där... Några tips?
robiiiinnnn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-03-22, 21:10   #523
exevision
Registered User
 
exevisions avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 6 802
Citat:
Ursprungligen postat av robiiiinnnn Visa inlägg
Det är lite av dilemmat just nu, jag tycker det är roligt med ökningar i basövningar därför vill jag satsa mer på helkropp, men samtidigt vill jag inte begränsa mig i muskelökningar. Därför vill jag samtidigt köra högvolym med en traditionell 5 split, just för att bygga så mycket muskler jag bara kan. Med andra ord försöker jag hitta något mellanting där... Några tips?
Halvkropps?

Citat:
Ursprungligen postat av z_bumbi Visa inlägg
då få träningsprogram funkar hur länge som helst.
Varför är det så egentligen?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Wormzie Visa inlägg
det enda man kan säga säkert är att om gasp-linnet är på kör man med byggarsplit
exevision är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-03-22, 21:37   #524
robiiiinnnn
Registered User
 
robiiiinnnns avatar
 
Reg.datum: Jun 2013
Inlägg: 560
Ja halvkropp har jag testat, dock blir inte frekvensen på basövningar lika stor som med helkropp... hehe
robiiiinnnn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-03-22, 22:27   #525
Ozziking
Registered User
 
Ozzikings avatar
 
Reg.datum: Jul 2013
Ort: Visby, gotland
Inlägg: 11 673
Citat:
Ursprungligen postat av robiiiinnnn Visa inlägg
Ja halvkropp har jag testat, dock blir inte frekvensen på basövningar lika stor som med helkropp... hehe
Variera. Brukar vara svårt att få allting samtidigt Kör en period där du har styrka i fokus och en period där du har volym i fokus.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Bara den som inte tränar hårt som tycker att kolhydrater är överskattade. Den som gör det tycker att dom är uppskattade.
Ozziking lyfter och tränar på

/Mark-185/Bänk-100/Böj-160/Ryck-86/Stöt-116/
Ozziking är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:39.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)