Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2009-03-25, 14:47   #61
David86
Santa took advantage of me...
 
David86s avatar
 
Reg.datum: Jun 2003
Ort: Skaune
Inlägg: 119
Så länge man inte erkänner något kan inget hända, det kvittar om du har trådlöst eller inte, det går inte binda en person till ett IP-nummer.

Av samma anledning som att fordonsägaren inte får fortkörningsböter så kommer inte abonnemaningsinnehavaren få böter för fildelning.

Alla som har fått böter hittills har erkänt "brottet". Skulle inte förvåna mig om skivbolagen betalade böterna för dem som blev fällda, enbart för att dem just skulle bli fällda.
David86 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-25, 14:51   #62
Achryl
Registered User
 
Achryls avatar
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 882
Jag förstår inte den här lagen. Jag betvivlar inte att beslutsfattarna är mycket pålästa och intelligenta, men har det gjorts någon efterforskning som visar att den här lagen skulle göra att människor laddar ner mindre?
Det har funnits program som döljer IP i flera år, verkar det inte rimligt att man installerar ett sådant program istället för att sluta ladda ner?
Om vi ponerar att en mycket liten del av befolkningen väljer att sluta ladda ner filer måste man ju ändå väga detta mot omkostnader i samband med lagen.
Kan någon upplysa mig om vad tanken är?
Achryl är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-25, 14:56   #63
elan
Registered User
 
elans avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 3 410
Läste den här bloggen där han jämför det med trängeselavgift och säger att folk i allmänhet inte vill bryta mot lagen (genom att skaffa anonymitetstjänster). http://www.chamber.se/?id=3572&threadid=23948 Men det är ju redan nu olagligt att sprida vidare upphovsrättsskyddat material så hans resonemang fungerar ju inte alls. Dessutom tror jag att de som laddar ner idag är mer benägna att fortsätta bryta mot lagen än vad gemene Svensson är att skaffa tippbara nummerplåtar eller reflexspray.

Visst kommer lagen få någon liten effekt, Svensson som läst i DN om den här nya lagen och inte är så tekniskt insatt kanske får skälvan och inte vågar ladda hem mer. När det gäller storkonsumenterna och de som skulle behöva sättas dit så tror jag att de är smartare än så.
elan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-25, 14:58   #64
kungconny
Registered User
 
kungconnys avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Ort: Stockholm
Inlägg: 578
Tips på bra stängda trackers?
kungconny är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-25, 15:01   #65
elan
Registered User
 
elans avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 3 410
Själva tanken med den här lagen är ju att upphovsrättshavarna själva ska kunna få ut information om vem som är innehavare till en viss IP-adress. I dagsläget får en Internetleverantör endast lämna ut sådan information till polis och åklagare. Det ska alltså bli lättare för rättighetshavarna själva att väcka åtal eller vad man nu vill göra.
elan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-25, 15:02   #66
coxie
Spare some change..?
 
coxies avatar
 
Reg.datum: Nov 2005
Ort: NYC
Inlägg: 293
Citat:
Ursprungligen postat av kungconny Visa inlägg
Tips på bra stängda trackers?
Beror helt på vad du är ute efter och de bästa är inte allt för enkla att komma in på.
__________________
Homer: "life is just a bunch of stuff that happen then you die."
coxie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-25, 15:03   #67
MasterChief
Världens Största Kyk®
 
MasterChiefs avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 5 071
Citat:
Ursprungligen postat av kungconny Visa inlägg
Tips på bra stängda trackers?
Det är väl inte egentligen tillåtet att diskutera sådant här, så jag rekommenderar att söka upp Flashback för sammanställningar.
MasterChief är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-25, 15:04   #68
Mr.Cosybear
Flintskallig hårboll
 
Mr.Cosybears avatar
 
Reg.datum: Aug 2007
Ort: #winning
Inlägg: 164
Raderat, efter jag såg ovanstående...
Mr.Cosybear är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-25, 15:05   #69
KlopFer
Mr.KlopFis
 
KlopFers avatar
 
Reg.datum: Jan 2007
Ort: ...
Inlägg: 316
Hur blir det med sidor som youtube?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Lellan Visa inlägg
Tycker man så om sin egen pillesnopp tycker jag synd om den lilla pillesnoppen. Min mus ska ha det fint som snus iaf!
KlopFer är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-25, 15:18   #70
tano
Registered User
 
tanos avatar
 
Reg.datum: Oct 2005
Ort: Ombytligt
Inlägg: 2 674
Hur är det med Anime? Har hört att det inte ska vara olagligt att ladda i Sverige. Har för mig det var för att det inte fanns någon distribution av materialet här, men det kanske är helt fel.

Har själv laddat väldigt lite, så har bara kört med dc++. Mycket möjligt att jag slutar helt nu, så får man väl se vad som händer. Får väl läsa på om det här med stängda trackers, anonymitetstjänster etc. för framtiden.
tano är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-25, 15:25   #71
elan
Registered User
 
elans avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 3 410
Alltså, spridning av upphovsrättsskyddat material är lika olagligt nu som det kommer vara efter första april, det sker ingen ändring där. Det som ändras är att det nu ska bli lättare för rättsinnehavaren själv att få ut uppgifter om vem som delat/laddat ned och därefter vidta lämpliga åtgärder. Är man orolig är frågan man behöver ställa sig hur stor chans/risk det är att upphovsrättsinnehavaren av en visst verk faktiskt kommer vilja jaga enskilda personer. I fallet med anime tror jag det är föga troligt att någon japansk(?) utgivare kommer sitta och finkamma Sverige efter en snubbe som laddat ned en film om året.
elan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-25, 15:29   #72
tano
Registered User
 
tanos avatar
 
Reg.datum: Oct 2005
Ort: Ombytligt
Inlägg: 2 674
Citat:
Ursprungligen postat av elan Visa inlägg
Alltså, spridning av upphovsrättsskyddat material är lika olagligt nu som det kommer vara efter första april, det sker ingen ändring där. Det som ändras är att det nu ska bli lättare för rättsinnehavaren själv att få ut uppgifter om vem som delat/laddat ned och därefter vidta lämpliga åtgärder. Är man orolig är frågan man behöver ställa sig hur stor chans/risk det är att upphovsrättsinnehavaren av en visst verk faktiskt kommer vilja jaga enskilda personer. I fallet med anime tror jag det är föga troligt att någon japansk(?) utgivare kommer sitta och finkamma Sverige efter en snubbe som laddat ned en film om året.
Mjo var väl det som var tanken, att det inte finns utgivare i Sverige. Finns ju någon serie som kommer ut veckovis som det ju endast är möjligt att se om man laddar ner.
tano är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-25, 15:32   #73
ScoRn
Registered User
 
ScoRns avatar
 
Reg.datum: Jul 2008
Inlägg: 0
Citat:
Ursprungligen postat av Ch4rles Visa inlägg
Jag undrar om de kommer försöka haffa folk som laddat ned filer innan 1 april...
Enligt uttalande från Beatrice Ask får dom inte jaga folk som har fildelat innan 1:a april.
ScoRn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-25, 15:49   #74
Noctrl
Registered User
 
Noctrls avatar
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 51
Är inte så skraj, blir lite uppspelt bara när man läser om andra som ska skicka ut sin dator i rymden och spränga den typ :| Sitter själv på en privat tracker med internal realeaser av BD material så blir inte så mycket bio aktuella för min del, de äldre materialet är förhoppningsvis inte så "hot".
Noctrl är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-25, 16:59   #75
FillilutteN
Registered User
 
FillilutteNs avatar
 
Reg.datum: Sep 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 56
Citat:
Ursprungligen postat av kungconny Visa inlägg
Tips på bra stängda trackers?
Överlägset bästa tycker jag är Swebits.
FillilutteN är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:20.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)