Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-12-11, 13:47   #16
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Som Macke skrivit så är största anledningen till att man vill hålla ett lugnt tempo på större delen av passen just att man vill ha ork kvar till resten av veckan så man kan springa så mycket som möjligt. Att springa mycket är det överlägset viktigaste om man vill förbättra sig i löpning. Det går inte att ersätta mängdträningen med snabbare löpning, eftersom det ger helt andra träningseffekter. Ju större mängd din kropp vänjer sig vid, ju mer kvalittetsträning kommer du också kunna ägna dig åt.

Kvalitetspassen är de pass som går i lite högre tempo, och som är till för att faktiskt förbättra syreupptagningen (intervaller) eller att klara att hålla ett lite högre tempo under en lite längre tid (tröskelträning). Så ifall du inte är van vid en större mängd så kommer du inte heller kunna köra lika bra kvalitetspass och tillgodogöra dig de träningseffekterna.

Ifall du bara springer två pass per vecka så behöver du ju inte tänka på att spara lite krut, så du orkar att springa även nästa dag, eftersom du ju kan ha flera vilodagar. Se dock till att inte ha kört en massa tung benträning dagarna innan, eftersom detta kommer påverka löpningen negativt. Speciellt viktigt är detta ifall du tänker göra nåt slags intervallpass eller pass i högre tempo (typ tröskel). Det är inte lika viktigt att ha fräscha ben innför ett långpass. Det kan kännas jobbigt i benen under ett långpass utan att det förstör lika mycket, eftersom det viktiga på långpasset är att hålla igång under lång tid. Dvs ifall du är trött i benen och inte pallar att hålla 6:30-tempo i 90min så kanske du ändå pallar att hålla 7:00-tempo i 90min och då får du i princip ut den effekt du vill ur långpasset ändå.

En annan sak att tänka på vad gäller vilket tempo du ska hålla på passen är att tempot ju påverkar hur länge du orkar hålla igång. Det kanske låter uppenbart och självklart, men ifall man vill försöka springa längre och längre så ska man se till att också sänka tempot. Detta gällar alltså särskilt för långpass. När man är van vid att hålla igång under lång tid kan man börja fundera på ifall man kan få ut mer av att höja tempot något för att få ut mer av passet. Det kan dock vara så att man fortfarande kan få ut ännu mer av passet ifall man bibehåller det låga tempot och springer ännu längre. Det är ju lite beroende av vilken distans man vill bli bra på, och vilken träning man gör i övrigt.

Rent anekdotiskt kan jag ju säga att jag har testat att springa i princip i fullt blås runt 6-10km på majoriteten av mina löppass. Det var då jag gick i högstadiet/gymnasiet och jag hade noll koll på att man över huvudtaget kunde ägna sig åt lugna långpass. I mitt huvud fick man bara träningseffekt om man sprang som om det vore tävling. Med den typen av träning kunde jag inte springa oftare än runt 3 pass per vecka eftersom jag var trött i benen från tidigare pass hela tiden. Hur som helst ledde denna träning till att jag sprang min milbana (rätt jobbig och teknisk terrängbana) på 42-45min nästan varenda pass. Jag skulle gissa att det motsvarar att kunna springa en platt landsvägsmil på runt 40min. Att springa den terrängbanan på runt 50min kändes som ett riktigt meningslöst joggingpass, så jag sprang nog nästan aldrig så långsamt. Och jag kunde inte klämma mig ner under 42min mer än nån enstaka gång. Jag måste ha vägt under 70kg och har rätt så bra enlag för löpning rent allmänt, så bättre resultat än så tror jag skulle bli svårt att uppnå om man inte har väldigt bra löpargener med den typen av träning.

Nåt år senare hade pendeln svängt och jag körde i princip enbart långpass i lugnt tempo då jag tränade till Lidingöloppet. Alla gånger två långpass (längre än 90min) per vecka, och väldigt sällan att jag ens sprang i närheten av tröskeltempo (lite långsammare än miltempo). Jag minns att jag tyckte att löppass som var kortare än 10km i princip var så korta att de var meningslösa. Med denna typ av träning så sprang jag en platt landsvägsmil (nåt regementsmästerskap) på runt 38min. Vilket var chockerande för mig då eftersom jag trodde att min träning enbart skulle ge positiva effekter på riktigt långa distanser.

Ingen av dessa approacher är ju särskilt vettig. Men det belyser ändå hurpass viktig mängdträningen är.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-11, 14:36   #17
Wain
Three apples high and rising
 
Wains avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 894
Citat:
Ursprungligen postat av d1anny2 Visa inlägg
Doping? Vem gör det i samband med konditionsidrott på motionsnivå.
Inte fullt lika vanligt som bland folk som hobbytränar på gym, men ändå oerhört vanligt.
__________________
Mr. Dad-bod
Wain är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-11, 14:43   #18
d1anny2
Registered User
 
d1anny2s avatar
 
Reg.datum: Feb 2013
Ort: Varberg
Inlägg: 722
Citat:
Ursprungligen postat av Wain Visa inlägg
Inte fullt lika vanligt som bland folk som hobbytränar på gym, men ändå oerhört vanligt.
Va? Vad sjukt.
d1anny2 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-11, 14:58   #19
Macroman
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2011
Inlägg: 921
Citat:
Ursprungligen postat av d1anny2 Visa inlägg
Som sagt så är allmänna skicket viktigt för hur genomförbart det är. Jag cykelpendlar 16km om dagen.

Kanske inte ska nämna att jag sprang på 1:32 otränad när jag jobba som servitör
Du är helt klart en man för OS 2024 eller 2028.
Macroman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-11, 15:00   #20
d1anny2
Registered User
 
d1anny2s avatar
 
Reg.datum: Feb 2013
Ort: Varberg
Inlägg: 722
Citat:
Ursprungligen postat av Macroman Visa inlägg
Du är helt klart en man för OS 2024 eller 2028.
Det vore snyggt. En förtifyraåring i truppen.
d1anny2 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-11, 15:29   #21
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 821
Citat:
Ursprungligen postat av d1anny2 Visa inlägg
Det vore snyggt. En förtifyraåring i truppen.
Jag gissar att du sprang ditt Göteborgsvarv 2018 i någon annans namn?
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-11, 16:14   #22
d1anny2
Registered User
 
d1anny2s avatar
 
Reg.datum: Feb 2013
Ort: Varberg
Inlägg: 722
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Jag gissar att du sprang ditt Göteborgsvarv 2018 i någon annans namn?
För att det inte skulle gå att spåra till mig? Hehe. Nä, jag sprang gratis för jobbet under namnet mina föräldrar gav mig.
d1anny2 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-11, 16:22   #23
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 821
Citat:
Ursprungligen postat av d1anny2 Visa inlägg
För att det inte skulle gå att spåra till mig? Hehe. Nä, jag sprang gratis för jobbet under namnet mina föräldrar gav mig.
Ja, det fanns nämligen ingen med ditt namn och ålder som sprang på 1:43 i fjol. Jag gjorde lite snabbt dektektivarbete. Nu var det ju tämligen irrelevant arbete eftersom den stora grejen egentligen inte är din tid utan hur du åstadkom den och den är ju betydligt svårare att motbevisa men ändå
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-11, 16:28   #24
pepplez
Registered User
 
pepplezs avatar
 
Reg.datum: Jan 2013
Inlägg: 3 515
Jag gjorde ungefär samma sak i år. Anmälde mig på nyårsafton. Veckan efter köpte jag en enkel löparklocka, tights och en löparjacka och började springa ca 3 gånger i veckan. Tränade på med styrketräning/crossfit under tiden men drog ner på rena böj/benpass.

Snittade 3 pass och 30-40 km i veckan fram till Varvet och klockade in på 1:38. I år får målet bli 1:35, löpt rätt dåligt under hösten pga motivationsbrist efter Lidingöloppet men ska försöka ta tag i livet nu.
__________________
Böj 180 - Bänk 130 - Mark 220
Journal

Citat:
Ursprungligen postat av mangemani Visa inlägg
folk har spenderat en hel dag på en strand och badat och nu regnar det och de springer för glatta livet för att ta skydd så de inte ska bli lite blöta...här saknas verkligen logik
pepplez är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-11, 17:09   #25
d1anny2
Registered User
 
d1anny2s avatar
 
Reg.datum: Feb 2013
Ort: Varberg
Inlägg: 722
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Ja, det fanns nämligen ingen med ditt namn och ålder som sprang på 1:43 i fjol. Jag gjorde lite snabbt dektektivarbete. Nu var det ju tämligen irrelevant arbete eftersom den stora grejen egentligen inte är din tid utan hur du åstadkom den och den är ju betydligt svårare att motbevisa men ändå
Sant. Jag tog fel, 1:41 var det visst. Jag sökte på mitt namn.

Men jag är enig med dig. Det är förarbetet som diskuteras inte tiden.
d1anny2 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-29, 13:32   #26
smerk
Lägg in nått kul
 
smerks avatar
 
Reg.datum: Nov 2016
Inlägg: 1 642
Sprang mitt första löppass idag. Blev 5km på 20 min, kändes bra, inte helt död. Hjälper att man är på fuerteventura. Hur viktigt är ordentliga löparskor? Kanske värt att investera i? Vad är rimliga sådana?

Har även fått en Garmin Forerunner 245. Vet ej hur väl den stämmer men enligt den är mitt Vo2 max 53, och min vilopuls har legat mellan 44-50
smerk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-29, 14:53   #27
Burksoppa
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2015
Inlägg: 36
Många här som är väldigt pessimistiska. 1:43 är ju verkligen ingen omöjlig tid.
Min flickvän tog sig från att springa milen på 55 min till halvmara på 1:45 på ett halvår med i snitt drygt 2 pass per vecka.
En kille som springer 5 km på 20 min har betydligt bättre grundförutsättningar.
Som många andra sagt, satsa på ett långpass och ett intervallpass per vecka.
Burksoppa är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-29, 16:39   #28
Kinbote
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2012
Inlägg: 117
Springer du 5 km på 20 minuter idag utan föregående löpträning och utan att maxa så kommer du med lätthet att klara din tid på varvet med ett pass i veckan, om det är ett långpass.
Kinbote är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-29, 16:40   #29
srenix
Registered User
 
srenixs avatar
 
Reg.datum: Feb 2012
Inlägg: 148
Citat:
Ursprungligen postat av smerk Visa inlägg
Sprang mitt första löppass idag. Blev 5km på 20 min, kändes bra, inte helt död. Hjälper att man är på fuerteventura. Hur viktigt är ordentliga löparskor? Kanske värt att investera i? Vad är rimliga sådana?

Har även fått en Garmin Forerunner 245. Vet ej hur väl den stämmer men enligt den är mitt Vo2 max 53, och min vilopuls har legat mellan 44-50
Mycket bra tid att gneta in på 20 min på 5km. Känner du att du skulle kunna hålla motsvarande fart i ytterligare 20min?

Skor i sig upplever jag stor skillnad beroende på vad man är van med. Personligen så gillar jag ganska "mjuka skor" dvs med dämpning. Andra gillar mycket markkontakt - där jag upplever mer slitage på ligament och och fötter.

Enklaste svaret är nog hitta ett par skor som du trivs i och känner att du får en bra fotisättning och inte hämnar din löpning negativt.

...

I övrigt så tycker jag att du bör i ett av passen vara uppe och nosa på den tid du förväntar dig springa in Varvet på men med en lägre fart innehållande vissa fartökningar på 3-4km i önskad halv-mara fart för att sedan gå ner i farten.
srenix är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-31, 13:03   #30
smerk
Lägg in nått kul
 
smerks avatar
 
Reg.datum: Nov 2016
Inlägg: 1 642
Citat:
Ursprungligen postat av smerk Visa inlägg
Sprang mitt första löppass idag. Blev 5km på 20 min, kändes bra, inte helt död. Hjälper att man är på fuerteventura. Hur viktigt är ordentliga löparskor? Kanske värt att investera i? Vad är rimliga sådana?

Har även fått en Garmin Forerunner 245. Vet ej hur väl den stämmer men enligt den är mitt Vo2 max 53, och min vilopuls har legat mellan 44-50
Jag testade att springa 5km idag igen, nu hemma i Sverige. Det gick inte lika bra, blev 4km på 15:30. I ett 7 gradigt med sol Göteborg så rekommenderade farsan underställ, tjocka strumpor, tjock polotröja, vindställ utanpå det samt mössa och vantar. Jag kände efter 2-3 km att jag var helt överhettad och slängde av mig mössa och vantar, men efter 4km var jag tvungen att lägga av då det kändes som att jag skulle koka ihjäl
Kanske inte var helt återhämtad ifrån i förrgår heller..

Vad för typ av kläder springer ni i nu?
smerk är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:37.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)