Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2019-12-10, 04:03   #1
Zekerna
Registered User
 
Zekernas avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Ort: Göteborg
Inlägg: 196
Fråga angående antal övningar etc

Hej har en fråga angående övningar per pass och muskelgrupp. Tycker PPL (Push, Pull, Legs) verkar vara ett intressant träningsprogram där man kör 6 gånger per vecka och hinner träna alla muskler 2ggr/v.

För att komma till frågan är den följande: Många pass jag ser är det bara 2-3 övningar för bröst/rygg och ben. När jag i vanliga fall kör min ”bro split” tycker jag om att köra t.ex 4-5 övningar bröst 6 rygg och vice versa.

Hur ”räcker” det med ”bara” dessa 2-3 övningar? Kör jag för mesigt och tänker på volymen på passen? Kör jag för mycket övningar där jag egentligen är ”slutkörd” och det inte ger så mycket mer?

Ursäktar för dåligt skrivet och eventuellt konstig fråga då det kan vara individuellt.

Tack på förhand.

Mvh
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Jag hade aldrig använt BCAA överhuvudtaget om jag inte var vegan eller över 70 år gammal.
Zekerna är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-10, 06:06   #2
rooz
Legimtimerad flaggstång
 
roozs avatar
 
Reg.datum: Aug 2008
Ort: Hos Mor & far
Inlägg: 9 962
Tränar din bro-split igenom kroppen 2 ggr/ vecka då?
__________________
Citat:
Man vill bli älskad, i brist därpå beundrad, i brist därpå fruktad, i brist därpå avskydd och föraktad. Man vill ingiva människorna något slags känsla
rooz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-11, 16:57   #3
Ett Orm
Silver lifter
 
Ett Orms avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Ort: Mitt i Sverige, lite åt sidan..
Inlägg: 2 617
En smaksak, men det lätt att det blir kaka på kaka till föga nytta.
Tycker personligen det är både smidigare och bättre att ha så få övningar som möjligt och i stället variera per pass.
Ett Orm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-11, 17:33   #4
Läskeblask
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2015
Inlägg: 537
Beror på övningarna. Kör man mark och böj varje pass kan det vara skäl att tex köra lite benpress ibland för längdryggens skull
Läskeblask är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-11, 17:56   #5
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 215
Citat:
Ursprungligen postat av Ett Orm Visa inlägg
En smaksak, men det lätt att det blir kaka på kaka till föga nytta.
Tycker personligen det är både smidigare och bättre att ha så få övningar som möjligt och i stället variera per pass.
Håller med och oftast är det bättre att göra några extra set om det känns nödvändigt. Men för de flesta är det kontraproduktivt att tro att mer är bättre utan det handlar om lagom nivå för individen.
__________________
Grandmaster Broscientist

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-12, 07:10   #6
Läskeblask
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2015
Inlägg: 537
Citat:
Ursprungligen postat av Anders The Peak Visa inlägg
Håller med och oftast är det bättre att göra några extra set om det känns nödvändigt. Men för de flesta är det kontraproduktivt att tro att mer är bättre utan det handlar om lagom nivå för individen.
Jag kallar det för skräpvolym. Jag kan kasta in såna iblabd för pumpens skull men för muskeltillväxt onödigt. I ettpush/pull/ben- schema så finns det inte så mycket utrymme för sånt.
Läskeblask är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 05:33.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)