Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kosttillskott

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-11-27, 11:09   #1
Kischen
Äger Strikt!
 
Kischens avatar
 
Reg.datum: Jun 2007
Ort: I en villaförort på stockholms södersida
Inlägg: 3 782
Kollagen i Gainomax bars

Tänkte dela med mig av svaret jag fick från Gainomax. Säga vad man vill men seriöst och ordentligt svar så hatten av för det.

Hej igen!

Våra bars innehåller protein från tre olika källor; helmjölkspulver som ingår i chokladöverdraget (står först i ingrediensförteckningen eftersom den utgör 25% av totala vikten) samt från gelatinhydrolysat och mjölkprotein som kommer direkt efter.

Vi förstår på din kommentar att du anser att gelatin inte skulle vara bra som proteinkälla. Gelatinhydrolysat är som du säkert vet ett annat namn för kollagen och ca 30% av kroppens totala protein består av kollagen. Kollagen behövs främst för att bygga upp senor, hud och ben men är också viktigt för ligament, muskelvävnad och bindväv och andra funktioner i kroppen. Så vi tycker inte att det är någon dålig ingrediens. Det borde snarare ses som ett viktigt komplement till andra proteinkällor som i större grad kan nyttjas för att främja muskeltillväxt.

Vi vet att kollagen anses som ett ”B-protein” inom träningskretsar eftersom kollagen inte har samma sammansättning som exempelvis mjölkprotein och därför inte har samma effekt på exempelvis muskelproteinsyntesen, men det behöver inte vara värdelöst bara för det.

En av anledningarna till att vi har i en del gelatinhydrolysat i barsen är som sagt för att det inte ska bli alltför kompakt och svårtuggad konsistens vilket det skulle bli om endast mjölkprotein användes.

Då vi har olika syn på saken kommer vi säkert aldrig vara överens om vad som är rätt eller fel. Vi önskar dig ändå lycka till med träningen och hoppas att du finner den proteinkälla som passar dig bäst. :-)

Häsningar från Gainomax
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj Visa inlägg
Så kroppens energireserver, under en dag, för någon på 80 kg med 15% kroppsfett är alltså bara lite knappt 160 kcal?
Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj Visa inlägg
Var har jag räknat fel?
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Kunde jag ersätta alla träningens effekter med ett piller, skulle jag, och sitta hemma och spela datorspel och äta paj i stället.
Kischen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-27, 11:23   #2
Brofessorn
Registered User
 
Brofessorns avatar
 
Reg.datum: May 2015
Inlägg: 1 601
Kul att du delar med dig. Jag tycker det är förståeligt gjort av dem, med tanke på att proteinbars i grund och botten är en produkt som ska vara gott (och i viss mån smidigt). Om enbart proteinkvalitet är av intresse finns det ju många andra alternativ.

Senast redigerad av Brofessorn den 2019-11-27 klockan 11:25.
Brofessorn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-27, 11:37   #3
Kischen
Äger Strikt!
 
Kischens avatar
 
Reg.datum: Jun 2007
Ort: I en villaförort på stockholms södersida
Inlägg: 3 782
Citat:
Ursprungligen postat av Brofessorn Visa inlägg
Kul att du delar med dig. Jag tycker det är förståeligt gjort av dem, med tanke på att proteinbars i grund och botten är en produkt som ska vara gott (och i viss mån smidigt). Om enbart proteinkvalitet är av intresse finns det ju många andra alternativ.
Tack, jag tyckte deras ambitiösa svar var värt att dela.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj Visa inlägg
Så kroppens energireserver, under en dag, för någon på 80 kg med 15% kroppsfett är alltså bara lite knappt 160 kcal?
Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj Visa inlägg
Var har jag räknat fel?
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Kunde jag ersätta alla träningens effekter med ett piller, skulle jag, och sitta hemma och spela datorspel och äta paj i stället.
Kischen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-27, 13:46   #4
Helgehorse
Registered User
 
Helgehorses avatar
 
Reg.datum: May 2018
Inlägg: 496
Vad använder andra märken istället för att få en bra konsistens då? Aldrig tänkt på att någon bar är svårtuggad, Även om det inte innehåller gelatin
Helgehorse är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-27, 14:07   #5
StarkaUlf
Längtar till jul.
 
StarkaUlfs avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 9 710
All kred för deras svar kul med någon som tar sig tid och har lite kunskap.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Skulle vända läraren upp och ner och säga att jag kan göra detta pga bänkpress med brygga och djupa böjar.
StarkaUlf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-27, 14:56   #6
PureWhey
Banned User
 
Reg.datum: Oct 2012
Ort: Göteborg
Inlägg: 10 537
Citat:
En av anledningarna till att vi har i en del gelatinhydrolysat i barsen är som sagt för att det inte ska bli alltför kompakt och svårtuggad konsistens vilket det skulle bli om endast mjölkprotein användes.
Skulle snarare tro att det är billigt(?) och att bättre konsistens är sekundärt.

Marginaler > allt
PureWhey är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-27, 15:26   #7
Wain
Three apples high and rising
 
Wains avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 894
Citat:
Ursprungligen postat av PureWhey Visa inlägg
Skulle snarare tro att det är billigt(?) och att bättre konsistens är sekundärt.

Marginaler > allt
Jupp. Priset är det som avgjort, svaret är bara en efterkonstruktion.
__________________
Mr. Dad-bod
Wain är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-27, 16:00   #8
Kischen
Äger Strikt!
 
Kischens avatar
 
Reg.datum: Jun 2007
Ort: I en villaförort på stockholms södersida
Inlägg: 3 782
trist eftersom deras bars var ganska goda som de var.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj Visa inlägg
Så kroppens energireserver, under en dag, för någon på 80 kg med 15% kroppsfett är alltså bara lite knappt 160 kcal?
Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj Visa inlägg
Var har jag räknat fel?
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Kunde jag ersätta alla träningens effekter med ett piller, skulle jag, och sitta hemma och spela datorspel och äta paj i stället.
Kischen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-27, 17:47   #9
vicarious
Proteinbarskonnässör
 
vicariouss avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 15 775
Citat:
Ursprungligen postat av PureWhey Visa inlägg
Skulle snarare tro att det är billigt(?) och att bättre konsistens är sekundärt.

Marginaler > allt
Jag tror samma sak.

Jag köpte på mig ett stort parti av Gainomax bars just innan de ändrade recept och utseende. Alltså samma produkt fast i tidigare utgåva. Den innehöll inget gelatin (men i övrigt samma ingredienser - lika mycket socker etc) och det var inget fel på konsistensen.

Det kan annars vara svårt att få till en bra konsistens när man helt tar bort socker, och att man därför vill använda gelatin. Men så är alltså inte fallet här. Det finns dock bars utan socker som ändå har OK konsistens (Goodlife low sugar till exempel).
__________________
Citat:
I'll see you in another life, brother.
vicarious är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-28, 08:38   #10
PureWhey
Banned User
 
Reg.datum: Oct 2012
Ort: Göteborg
Inlägg: 10 537
Citat:
Ursprungligen postat av vicarious Visa inlägg
Jag tror samma sak.

Jag köpte på mig ett stort parti av Gainomax bars just innan de ändrade recept och utseende. Alltså samma produkt fast i tidigare utgåva. Den innehöll inget gelatin (men i övrigt samma ingredienser - lika mycket socker etc) och det var inget fel på konsistensen.

Det kan annars vara svårt att få till en bra konsistens när man helt tar bort socker, och att man därför vill använda gelatin. Men så är alltså inte fallet här. Det finns dock bars utan socker som ändå har OK konsistens (Goodlife low sugar till exempel).
Nej, de var väldigt goda faktiskt. Tråkigt att man förstört baren.
PureWhey är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:07.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)