Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-12-06, 14:18   #1
Illustrerade mannen
Jag vill inte ha någon avatartext.
 
Illustrerade mannens avatar
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 1 375
Hur slutar jag suga i böj?

Plagierar smerks tråd...
Är kass på böj! Arbetsvikten är nästan samma som i bänk och väsentligt mycket lägre än i mark. I förrgår gjorde jag några 2or i mark på 200kg som arbetsset. Idag gjorde jag 2or på 120kg i böj... Bänk ligger arbetsseten på 110-115kg... Har svårt att träna böj oftare och det "krockar" ofta med all "belastning" benen får av kampsportsträningen. Är det bara att inse att man inte både kan äta kakan och ha den kvar?
__________________
"Als Gregor Samsa eines Morgens aus unruhigen Traumen erwachte, fand er sich in seinem Bett zu einem ungeheueren Ungeziefer verwandelt."
Franz Kafka
Die Verwandlung
Illustrerade mannen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-06, 14:53   #2
Adama
Registered User
 
Adamas avatar
 
Reg.datum: Sep 2009
Ort: Västerås
Inlägg: 5 010
Prioritera böjen då. Du kan ju skippa marklyften under en period, du kommer inte tappa i marken om du samtidigt skruvar upp böjen.

Och öka volymen, några 2or på 120 kg blir du ju inte starkare av. Nästa böj pass kan du köra 8 set 5:or på 90 kg istället. Och därefter börja öka belastningen. Kör mark som assistans om du vill.. lätt efteråt.
Adama är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-06, 15:19   #3
WhiteJellyBerry
Registered User
 
WhiteJellyBerrys avatar
 
Reg.datum: Aug 2019
Inlägg: 72
Bit ihop. 1% gillar knäböj/99% gillar inte det. Välj sida. Båda är okej...men man vill ju inte vara en mes.
WhiteJellyBerry är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-08, 16:33   #4
Illustrerade mannen
Jag vill inte ha någon avatartext.
 
Illustrerade mannens avatar
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 1 375
Citat:
Ursprungligen postat av Adama Visa inlägg
Prioritera böjen då. Du kan ju skippa marklyften under en period, du kommer inte tappa i marken om du samtidigt skruvar upp böjen.

Och öka volymen, några 2or på 120 kg blir du ju inte starkare av. Nästa böj pass kan du köra 8 set 5:or på 90 kg istället. Och därefter börja öka belastningen. Kör mark som assistans om du vill.. lätt efteråt.
Det är jag som uttrycker mig slarvigt. Det jag menar är att mina arbetsset brukar bestå av 2or (efter att ha jobbat mig uppåt i vikter och nedåt i reps). Det fungerar bra i mark och bänk, men inte böj. Känns ju underligt att ligga på nästan samma vikt i böj och bänk... 8 5or känns iofs skapligt grisigt...
__________________
"Als Gregor Samsa eines Morgens aus unruhigen Traumen erwachte, fand er sich in seinem Bett zu einem ungeheueren Ungeziefer verwandelt."
Franz Kafka
Die Verwandlung
Illustrerade mannen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-08, 17:02   #5
ceejay
å nej, måste man komma på en ny text igen
 
ceejays avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: uppsala
Inlägg: 20 101
Gör något enkelt. 5x5 vanlig böj ett pass, 5x5 pausböj ett pass.
__________________
Ceejay's träningsjournal!
ceejay är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-08, 17:06   #6
Teslamodel3
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2018
Inlägg: 15
Citat:
Ursprungligen postat av Illustrerade mannen Visa inlägg
Det är jag som uttrycker mig slarvigt. Det jag menar är att mina arbetsset brukar bestå av 2or (efter att ha jobbat mig uppåt i vikter och nedåt i reps). Det fungerar bra i mark och bänk, men inte böj. Känns ju underligt att ligga på nästan samma vikt i böj och bänk... 8 5or känns iofs skapligt grisigt...
Det handlar bara om att träna in tekniken och nöta på. Jag råkar för dagen bänka 170kg och drar ungefär lika mycket i mark, men ligger efter i böj där jag aldrig gått tyngre än att jag kan göra 6-8reps vilket är 110kg. Jag ser generellt ytterst liten poäng i att gå tungt med få reps, hellre göra lättare mer tekniskt korrekta lyft med högre reps. Samla på sig muskelmassa först, sedan träna den till att bli stark.

Träna för att utvecklas och må väl bygger ju på att man inte går av på mitten liksom. Att maxa en tung etta handlar ju bara om att ha en skrytsiffra. Man kan ju lika gärna säga att jag gör 12st på 100kg om någon undrar.

Senast redigerad av Teslamodel3 den 2019-12-08 klockan 17:09.
Teslamodel3 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-08, 18:37   #7
Slartibartfast
Finlands svar på Schenkenberg
 
Slartibartfasts avatar
 
Reg.datum: Apr 2002
Ort: Finland
Inlägg: 15 928
Varför vill du köra knäböj?
__________________
Allt kött behöver disciplin!

Citat:
Ursprungligen postat av 130kg finsk sisu Visa inlägg
Slarti måste ha en av de bättre axelpartier av odopade personer i världen. punkt.
Slartibartfast är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-09, 07:03   #8
Illustrerade mannen
Jag vill inte ha någon avatartext.
 
Illustrerade mannens avatar
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 1 375
Citat:
Ursprungligen postat av Slartibartfast Visa inlägg
Varför vill du köra knäböj?
Bra fråga! Huvudsakligen för att de ”tre stora” ingår i ett paket och är en sport. Det finns ju resultat att jämföra sig med, på alla nivåer. Det känns skevt att jag ligger så pass mycket efter i just böj...
__________________
"Als Gregor Samsa eines Morgens aus unruhigen Traumen erwachte, fand er sich in seinem Bett zu einem ungeheueren Ungeziefer verwandelt."
Franz Kafka
Die Verwandlung
Illustrerade mannen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-09, 08:31   #9
Slartibartfast
Finlands svar på Schenkenberg
 
Slartibartfasts avatar
 
Reg.datum: Apr 2002
Ort: Finland
Inlägg: 15 928
OK, då finns det ju ett egenvärde i att försöka förbättra böjen.

Knöböj passar inte alla, och om man vill t.ex. bygga muskler finns det bättre övningar/sätt att göra det på, om man inte har förutsättningarna för knäböj.
__________________
Allt kött behöver disciplin!

Citat:
Ursprungligen postat av 130kg finsk sisu Visa inlägg
Slarti måste ha en av de bättre axelpartier av odopade personer i världen. punkt.
Slartibartfast är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-09, 08:57   #10
Lennix
Greppmongo
 
Lennixs avatar
 
Reg.datum: Jan 2014
Inlägg: 4 073
Jag älskade böj när jag körde det mycket. Nu när jag lagt prio på andra övningar förstår jag varför folk är avigt inställda till böj, det är knöligt och svårt när man inte gör det ofta. Om du verkligen vill lägga ditt engagemang på att bli bättre på knäböj hade jag börja på låga vikter ~60kg och kör 5x5 varje pass och lägg på 2.5kg per pass. Var noga med att filma tekniken och jobba på utförandet! När du kramat ut så mycket du kan linjärt med 5x5 3 gånger i veckan gå ner till 2 pass i veckan. Pass A en 5 rep pyramid upp till 5RM försök öka 2.5kg per vecka. Pass B en 3 rep pyramid upp till 3RM.

Detta är programmen Stronglift och sedan en variant av Madcow. Orkar du inte krångla följ dem rakt av.
__________________
Greppträning och Styrkelyft

Det var en man vid namn Lennix, Armbrytning var hans passion; Men i varje kamp, Fick han alltid damp,
För han var svag som en citron -MasterChiefGPT
Lennix är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-13, 23:13   #11
Illustrerade mannen
Jag vill inte ha någon avatartext.
 
Illustrerade mannens avatar
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 1 375
Ska testa en variant utifrån tipsen här. Ett pass omvänd halv pyramid - typ... 8, 8, 6, 4, 4, 2, 2, 2, (typ) med linjär progression. Ett pass 5X5 linjär progression med lätt startvikt. 4 pass böj per vecka. Hyfsat lugnt med marken. Ger det 10 veckor. Börjar så lätt med 5X5 så det bör fungera. Försöker minimera ansträngning av benen under kampsportandet på kvällarna. Eller så kör jag rsr. Funderar över helgen...
__________________
"Als Gregor Samsa eines Morgens aus unruhigen Traumen erwachte, fand er sich in seinem Bett zu einem ungeheueren Ungeziefer verwandelt."
Franz Kafka
Die Verwandlung
Illustrerade mannen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-14, 10:03   #12
smerk
Lägg in nått kul
 
smerks avatar
 
Reg.datum: Nov 2016
Inlägg: 1 654
Vet inte hur det ser ut när du böjer men jag använder en teknik som inte är jättevanlig. Jag står ganska brett och tårna pekar utåt, detta tillåter mig att vara stark i böjen trots mina relativt långa lårben.
smerk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-14, 10:20   #13
smerk
Lägg in nått kul
 
smerks avatar
 
Reg.datum: Nov 2016
Inlägg: 1 654
När jag tränade MMA så tyckte jag för övrigt också att böj var svår att utvecklas i. Fick hälla i mig mjölk och äta onyttigheter för att få i mig tillräckligt med energi
smerk är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:37.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)