Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2008-11-22, 23:44   #1
Sundsarn
Gymmar inte damn it!
 
Sundsarns avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: Göteborg/Dalarna
Inlägg: 1 421
Bankkortsbedrägeri?

Hej koloiter!

Idag hjälpte jag en vän att beställa från USA och Storbrittanien då jag har ett VISA-kort att betala med. Vi beställde grejer (jag passade på och beställde lite grann jag med) för en en del peningar. Allt var frid och fröjd, Swedbank ringde upp och kontrollerade och allt var som det skulle. Men nu, när telefonbanken har stängt, så har resterande tillgängligt belopp dragits ifrån mitt konto. 7 öre kvar. Happ vafan nu då?

Vad kan jag göra? Jag antar att jag måste vänta tills imorgon bitti och ringa när dem öppnar igen. Skönt att jag inte har kredit iaf.....
Sundsarn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-22, 23:46   #2
Vinter
Lagom
 
Vinters avatar
 
Reg.datum: Sep 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 677
Vilket företag beställde du från, och kan du kontrollera alla uttag och se om de har relevans? Tex var det fraktkostnaden som tillkom?
Vinter är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-22, 23:52   #3
Sundsarn
Gymmar inte damn it!
 
Sundsarns avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: Göteborg/Dalarna
Inlägg: 1 421
Citat:
Ursprungligen postat av Vinter Visa inlägg
Vilket företag beställde du från, och kan du kontrollera alla uttag och se om de har relevans? Tex var det fraktkostnaden som tillkom?
Vi fick veta att fraktkostnaderna var inräknade och var sammanlagt ca 1000 kr.

Först har jag två avdrag som är korrekta, därefter har nu ett till avdrag skett som tömde mitt konto sånär som på 7 öre.

Just nu står det som skyddat belopp. Det var för övrigt två återförsäljare av vattenkylningskomponenter som vi beställde ifrån. Båda två välkända företag inom målgruppen.
Sundsarn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-23, 00:03   #4
Madame
Madamp!
 
Madames avatar
 
Reg.datum: Sep 2008
Ort: skåne
Inlägg: 3 791
ring banken direkt för säkerhets skull, de har alltid ett nödnummer att ringa på om man misstänker nåt fuffens. Det är alltid bäst att meddela sin bank så fort man upptäcker nåt sånt här, banken gillar ordningsamma kunder.
Madame är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-23, 00:20   #5
Avesta
Cavalleria Rusticana
 
Avestas avatar
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 891
Det är bara att gå in på banken, fylla i en kortreklamationsblankett och beskriva köpet.

Olika banker har olika sätt att hantera det. Somliga betalar ut summan till dig dagen efter med förbehåll om att debitera dig detsamma om det visar sig att du har haft "fel". Andra handlägger ärendet först och betalar ut summan sen, om du har "rätt" då, vilket brukar vara fallet när man har utsatts för bedrägeri.
Avesta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-23, 00:32   #6
Exdiaq
Registered User
 
Exdiaqs avatar
 
Reg.datum: Dec 2007
Inlägg: 5 211
Just därför man har ett extra konto för sådana här betalningar och sedan e-kort kopplat till det kontot.
__________________
Lennart, Sir.
Exdiaq är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-23, 08:32   #7
solo
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2002
Inlägg: 71
Nordea drog alla mina pengar en gång eftersom dom sett några "misstänkta" uttag...då spärrade dom pengarna typ utan o tala om för mig så dagen efter dom gjort det ,så skulle jag handla o hade inga pengar på kontot... fick ringa upp dom o få skiten förklarat för mig. Tur man inte stod på Maxi med fullt med mat på bandet...
solo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-23, 10:05   #8
Helena B
Japp, så är det!
 
Helena Bs avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 6 526
Citat:
Ursprungligen postat av Sundsarn Visa inlägg
Hej koloiter!

Idag hjälpte jag en vän att beställa från USA och Storbrittanien då jag har ett VISA-kort att betala med. Vi beställde grejer (jag passade på och beställde lite grann jag med) för en en del peningar. Allt var frid och fröjd, Swedbank ringde upp och kontrollerade och allt var som det skulle. Men nu, när telefonbanken har stängt, så har resterande tillgängligt belopp dragits ifrån mitt konto. 7 öre kvar. Happ vafan nu då?

Vad kan jag göra? Jag antar att jag måste vänta tills imorgon bitti och ringa när dem öppnar igen. Skönt att jag inte har kredit iaf.....
Jag har själv råkat ut för liknande ett antal gånger.

Varje gång ditt kort dras uppstår det en reservation. Reservationen finns kvar i sju bankdagar och väntar på att man ska få en definitiv bokning ifrån inköpsstället. När bokningen kommer in ska beloppen ta ut varandra. I vissa fall görs inte detta, då ligger beloppet kvar i sju bankdagar.

Har du en reservation på ett belopp som redan har debiterat ditt konto, kan det bero på hur inköpsstället har hanterat ditt kort vid köp. Det reserverade beloppet ska gå tillbaka in på kontot efter maximalt sju bankdagar. Skulle även det beloppet debitera kontot får du kontakta banken för en reklamation.

Skulle en reservation uppstå på ett köp/uttag som ej har gått igenom, kan du avvakta i upp till sju bankdagar. Det reserverade beloppet ska då gå tillbaka in på kontot. Skulle beloppet ändå debitera kontot får du kontakta banken för en reklamation.

Hoppas det fixar sig!
Helena B är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:17.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)