Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-09-17, 18:16   #1
Plasttiger
Banned User
 
Reg.datum: Feb 2020
Inlägg: 120
[Nya rön] Vikingar var mörkhåriga och uppvisade stor mångfald

Nya rön publicerade i den anrika medicinska tidsskriften The Nature bekräftar att vikingar _inte_ är samma sak som skandinavier, utan som den moderna svensken uppvisar en stor etnisk mångdfald.
Citat:
“[Being a Viking] is not a pure ethnic phenomenon, it is a lifestyle that you can adopt whether you are non-Scandinavian or Scandinavian,” said Willerslev, adding that genetic influences from abroad both before and during the Viking age might help explain why genetic variants for dark hair were relatively common among Vikings.
Citat:
has revealed that dark hair was more common among Vikings than Danes today.
https://www.theguardian.com/science/...study-confirms
SKönt att dessa nationalistiska mytbildningar kan spräckas med modern forskning.
Visar väl också vilka krafter som släpps lös i ett inkluderande samhälle med mångfald.

Plasttiger är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-09-17, 18:44   #2
Klein
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 696
Det är väl ingen nyhet att viking var en sysselsättning och inte en etnicitet. Ej heller en nyhet att skandinaver tog fruar och slavar från halva Europa. Idealet var blond men med hälften av befolkningen importerad utifrån så var det ju så klart inte verkligheten. Verkligheten var att många blekte håret med lut. Verkligheten var också att det var nära besläktade män och inte någon mångkulturell skara som delade långskepp.
Klein är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-09-17, 18:59   #3
Klein
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 696
Jarl: Blek, blond och fager.
Karl: Rosig, rödhårig och alldaglig.
Träl: Mörk, satt och ful.
Klein är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-09-17, 20:22   #4
trädgårdsmöbel
d-bag
 
trädgårdsmöbels avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 1 231
Historierevision är ett väldigt potent vapen för folkmord. Liksom Kurder är bergsturkar och inte ett eget folk enligt deras regim, är inte nordeuropeer det heller enligt vår.

Tar man ifrån ett folk sin historia så tar man ifrån dem en stor del av det som gör dem till ett folk. Sånt här är en sak som verkligen gör mig skitarg, och får mig att vilja besvara folkmord med folkmord. Artikeln är falsk, det här är smutsig vidrig dekadent ondsint mordisk salongskommunistisk historierevision.
trädgårdsmöbel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-09-17, 20:32   #5
Vinter
Lagom
 
Vinters avatar
 
Reg.datum: Sep 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 677
Citat:
Ursprungligen postat av trädgårdsmöbel Visa inlägg
Historierevision är ett väldigt potent vapen för folkmord. Liksom Kurder är bergsturkar och inte ett eget folk enligt deras regim, är inte nordeuropeer det heller enligt vår.

Tar man ifrån ett folk sin historia så tar man ifrån dem en stor del av det som gör dem till ett folk. Sånt här är en sak som verkligen gör mig skitarg, och får mig att vilja besvara folkmord med folkmord. Artikeln är falsk, det här är smutsig vidrig dekadent ondsint mordisk salongskommunistisk historierevision.
Nu tolkar du frågan exakt som de vill att du ska tolka den.

Egentligen handlar det hela om hur brett kan du definiera begreppet "Viking". Dvs vad gör någon till en viking. Vilket i det stora hela är skitsamma. Vi kan lika gärna skriva Stockholmare och inkludera alla som bott där en dag.

Inte intressant.
Vinter är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-09-17, 20:49   #6
Hemi
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 2 304
Kloster Pub på Sankt Eriksgatan, Kungsholmen i Stockholm, där satt vikingarna på 80-talet i alla fall.
Hemi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-09-17, 21:04   #7
Tricklew
W för Vendetta
 
Tricklews avatar
 
Reg.datum: Feb 2011
Inlägg: 155
Jösses, Qanon är stark här inne. Det är inte förvånande att ett väldigt mobilt folk uppvisar en genetisk variation.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Sniggel Visa inlägg
Sen är väl penis funktion även att fungera som en svamp så att en man med lång penis och rejält ollon kan suga ut den tidigare mannens sperma och lämna sin egen kvar efter akten.
Citat:
Ursprungligen postat av thunder Visa inlägg
Fan vilka hjärtlösa kukskallar som skriver här.
Tricklew är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-09-17, 21:05   #8
trädgårdsmöbel
d-bag
 
trädgårdsmöbels avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 1 231
Citat:
Ursprungligen postat av Vinter Visa inlägg
Nu tolkar du frågan exakt som de vill att du ska tolka den.

Egentligen handlar det hela om hur brett kan du definiera begreppet "Viking". Dvs vad gör någon till en viking. Vilket i det stora hela är skitsamma. Vi kan lika gärna skriva Stockholmare och inkludera alla som bott där en dag.

Inte intressant.
De vill att jag skall tolka den genom att tappa ännu mer av min identitet, tappa ännu mer av min lojalitet och bli globalist istället för nationalist. Men icke.

Sånt här pågår på bred front, inte bara historia, utan även vår mytologi. Alla vita människors historia och mytologi. Ja vi låter en svart gestalta Heimdal, en svart vara Akilles, King Arthur osv osv. Vi försöker med muslimvikingar, rasifierade vikingar...varenda grej vi kan för att göra allt som är vitt och fint till någon inklusiv sörja. Vår historia, kultur och mytologi stjäls, skrivs om och ges bort eller sopas bort. Är nära bristningsgränsen vad gäller sådant.
trädgårdsmöbel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-09-17, 21:11   #9
Vinter
Lagom
 
Vinters avatar
 
Reg.datum: Sep 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 677
Citat:
Ursprungligen postat av trädgårdsmöbel Visa inlägg
De vill att jag skall tolka den genom att tappa ännu mer av min identitet, tappa ännu mer av min lojalitet och bli globalist istället för nationalist. Men icke.

Sånt här pågår på bred front, inte bara historia, utan även vår mytologi. Alla vita människors historia och mytologi. Ja vi låter en svart gestalta Heimdal, en svart vara Akilles, King Arthur osv osv. Vi försöker med muslimvikingar, rasifierade vikingar...varenda grej vi kan för att göra allt som är vitt och fint till någon inklusiv sörja. Vår historia, kultur och mytologi stjäls, skrivs om och ges bort eller sopas bort. Är nära bristningsgränsen vad gäller sådant.
Viking är inte en etnicitet, vikingar hittar du i Ryssland, Storbritannien, Irland Norra Frankrike osv. Det är en typ av handling, en syssla. Som man kan säga är kulturellt betingat.

Du tolkar skriften precis som skribenten vill att du ska tolka artikeln. Egentligen pekar den ut något ganska banalt.
Vinter är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-09-17, 21:24   #10
Brofessorn
Registered User
 
Brofessorns avatar
 
Reg.datum: May 2015
Inlägg: 1 601
Det här stämmer faktiskt överens med den kunskap som går att finna i mitt släktes annaler. Min förfader, Sven, var en av de smålänningar som 1542 deltog i Dackefejden och var känd för sin ebenholtsfärgade hud samt skicklighet i Kpanlogo-dans. När Dacke väl hade avrättats och kronan hade återtagit bygden, var Sven tvungen att böta en tam kafferbuffel, hans enda minne från hemlandet. Något vi aldrig kommer glömma att Vasa tog från oss.

Lyckligtvis för mig, innebär det även att jag 500 år senare har privilegiet att få använda N-ordet. Även fast moderatorerna på Kolozzeum förnekar mig mitt arv.
Brofessorn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-09-17, 21:30   #11
Langster
Ninja
 
Langsters avatar
 
Reg.datum: Apr 2001
Ort: Enköping
Inlägg: 5 292
Men jag blir lite fundersam här... det är väl vanligare med mörkt hår än blont bland etniska svenskar även idag? Med mörkt hår menar jag just inte blond eller rödhårig.
I artikeln står det väl inte att den typiska vikingen hade svart krulligt hår och mörk hy?
__________________
Om det vore ett piller skulle jag äta det.

30-års journalen
Langster är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-09-17, 21:32   #12
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Langster Visa inlägg
Men jag blir lite fundersam här... det är väl vanligare med mörkt hår än blont bland etniska svenskar även idag? Med mörkt hår menar jag just inte blond eller rödhårig.
I artikeln står det väl inte att den typiska vikingen hade svart krulligt hår och mörk hy?
Det beror väl på vad man menar med "mörkt" hår.

Den typiska svenska "råttfärgen" är ju rätt mörk jämfört med Emil i Lönneberga blond. Men en typisk spanjor tycker nog det är en rätt ljus hårfärg.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-09-17, 21:36   #13
Vinter
Lagom
 
Vinters avatar
 
Reg.datum: Sep 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 677
Jag har också hört att alla poliser är blonda, stämmer det? Eller har yrket inget med etnicitet att göra?

Vem vet, vem vet.
Vinter är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-09-17, 21:43   #14
Andy.da.wohoo
Fick höra en rolig historia
 
Andy.da.wohoos avatar
 
Reg.datum: May 2007
Inlägg: 3 982
Citat:
Ursprungligen postat av Tricklew Visa inlägg
Jösses, Qanon är stark här inne. Det är inte förvånande att ett väldigt mobilt folk uppvisar en genetisk variation.
Precis detta.

Det handlar inte om att avskriva någon historia. Det som artikeln säger är ju bara att det fanns en genetisk variation bland vikingar som tydde på att det inte bara var skandinaver. Detta borde väl stämma väl överens med gemene mans uppfattning om att vikingar åkte runt i Europa och hämtade hem kvinnor som de råkade göra gravida. Det är inte osannolikt att dessa, trots låg status, kunde beblanda sig med resterande befolkningen över tid.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Stoltz Visa inlägg
Tricklev, Andy och Klopfer var "narnias kungar" med mela på släptag som "narnias drottning" i 'babbla, babbla-tråden'.
Bänkpress: 130kg, Knäböj: 175kg, Marklyft: 212,5kg, Vikt: 78kg
Andy.da.wohoo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-09-17, 21:45   #15
Gregow
Registered User
 
Gregows avatar
 
Reg.datum: May 2019
Ort: Bondeska palatset
Inlägg: 4
https://phys.org/news/2020-09-world-...46TwHrUKuHYNtI
Gregow är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 01:20.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)