Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition > Träningsskador & Rehab

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-07-11, 10:30   #16
Scratch89
Klädsamt knubbig
 
Scratch89s avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Ort: Strömmensberg, Göteborg
Inlägg: 19 852
Ah, okej. Då verkar det som om du har lite nervpåverkan i armbågen (fast återigen, vi internetdiagnostiserar ju just nu).

Då blir nästa fråga om nervbesväret är det primära besväret eller om det är sekundärt.

Du upplever inte att du har besvär från nacke, skuldra eller överarm så vi kanske kan tänka bort att det är t.ex nervrotspåverkan från nacken som ger smärta längs ulnarisnervens utbredning (typ C8-syndrom).

Då tänker jag att nästa steg är att fundera på om det är leden. Är du lika rörlig i båda armbågarna? Om du böjer/sträcker armbågarna fullt, känns det likadant? Är du lika rörlig och känns "stoppet" likadant?

Jag vågar påstå att vi skulle hitta att du antingen har inskränkt eller ökad rörlighet i någon av lederna i armbågen. Ulnarisnerven går lednära och kring det ligament som stabiliserar armbågen i sidled. Om rörligheten är påverkad på något sätt kan det ju ge problem i vissa positioner, så som du beskriver det, antingen för att leden är för stel så det påverkar antingen stabiliteten i leden eller på något sätt påverkar nerven som ligger nära.

Om ligamentet är lite uttöjt kan det också sätta armbågen i sämre positioner eftersom det inte klarar av att stå emot belastningen i vissa lägen. Om detta gör att det blir trängre för nerven som går väldigt nära så kan det såklart uppstå problem med änkestötar och stickningar i fingrarna.

Det låter inte muskulärt eftersom du beskriver en rätt tydlig nervsmärta tycker jag. Det vore ju om det fanns triggerpunkter i nån av armens muskulatur (serratus anterior/posterior, pectoralis major samt triceps typ) men det låter inte särskilt sannolikt för triggerpunkter blir generellt bättre av rörelse och cirkulation.
__________________
Leg. fysioterapeut.
Skribent på Styrkelabbet
Scratch89 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-11, 10:37   #17
Scratch89
Klädsamt knubbig
 
Scratch89s avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Ort: Strömmensberg, Göteborg
Inlägg: 19 852
Frågan är ju vad man gör åt det. Jag har skrivit lite om både armbågssmärta och nervsmärta, läs gärna båda. Vi har redan tagit upp en del av det här.

Armbågssmärta:
https://www.styrkelabbet.se/armbagssmarta/

Nervsmärta:
https://www.styrkelabbet.se/nervsmarta/

Lite beroende på vad man hittar i undersökningen, vad du får besvär av osv påverkar ju behandlingen.

Jag tror (!) att du skulle må bra av att prova t.ex rätt så hårda armbågsskydd för att se om det kan hjälpa armbågen att vara stabil i utsatta positioner. Det skulle dock kunna ge motsatt effekt om du är känslig för kompression av armbågen (vilket du ju verkar vara då du får ont i mest böjt läge, men det kan ju bero på hur/var trycket/belastningen kommer).

Jag tror också att du skulle kunna prova att bredda greppet i bänkpress och press över huvudet för att minska den totala armbågsflexionen du får i bottenläget av övningarna. Det är ju rätt svårt att ändra greppet där (rekommenderar inte att bänkpressa med omvänt grepp. ) men det kanske funkar bättre med hantlar där du kan ha händerna i lite annan vinkel och dessutom kan anpassa djup och bredd lite mer dynamiskt.

Se också över hur du sover, om du t.ex ligger på armen i böjt läge på något sätt som sedan ger besvär över dagen. Även så basala saker som hur mycket du sitter och belastar armbågen (mot datorbord/skrivbord t.ex) ger ju effekt på hur mycket belastning armbågen får över tid.
__________________
Leg. fysioterapeut.
Skribent på Styrkelabbet
Scratch89 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-11, 13:29   #18
doglas2009
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2012
Inlägg: 44
Återigen, stort tack för hjälpen!

Kan inte säga att jag har några problem med varken nacke, skuldra eller överarm.

Sitter här och böjer och vrider på armarna men kan inte känna någon skillnad mellan armbågarna varken i helt utsträckt läge eller helt böjt läge.

Som jag skrev tidigare kan jag få lite ont om jag bär en kasse för länge. Exempelvis när jag går med min påse med en matlåda i 800 meter så känner jag att jag blir stel/får lite ont i armvecket, detta försvinner efter en stund och det är ju inte smärta i armbågen så det kanske är helt irrelevant.

Kan inte komma ihåg nått tillfälle där något hänt med armbågarna så att dom har töjts "för långt", men dom kanske kan bli uttöjda ändå? Finns det någon lämplig stretch man kan testa, om det skulle vara så att jag har för dålig rörlighet i armbågarna? Kan jag på något sätt testa om armbågarna är tighta alternativt överrörliga?

Jag kanske skulle testa investera i ett par armbågsskydd!

Det som gjorde att bänkpress och pressar överlag "började fungera" var just det, att bredda greppet. Nu kör jag i princip så brett det går att kör i den bänkpressställningen som finns på gymmet. När jag tänker efter så började armbågarna krångla på nytt efter att jag kört bänkpress på ett annat gym än mitt vanliga, där jag körde lite smalare, undra om det är möjligt att dom få centimetrarna kan göra att armbågarna fått spel!?
doglas2009 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-11, 23:21   #19
Scratch89
Klädsamt knubbig
 
Scratch89s avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Ort: Strömmensberg, Göteborg
Inlägg: 19 852
Ja, att bredda ut greppet borde göra skillnad för dig. Triceps kanske du kan träna genom dips som sagt, eller t.ex pullovers i kabel eller med hantel. Istället för tricepsextensioner och pushdowns kanske du kan få till något sträck i kabel, nästan som om du skulle köra baksida axlar där, men jobbar genom att sträcka i armbågen istället för med hela armarna bakåt.

Eftersom du får ont av att gå omkring och bära kassar skulle jag tro att du är lite överrörlig i armbågen. Du kan kanske översträcka den och komma längre än på andra armen. Jag har samma på min högra armbåge. Det behöver inte orsaka problem men i ditt fall verkar det tillsammans med mycket belastning i ett böjt läge påverka leden negativt där även troligen ulnarisnerven blir irriterad.

När nerven är påverkad på det sättet kan det vara värt att prova lite nervglidningar. Enligt skolboken ska man försöka hålla armbågsleden stilla och röra resten, men jag vettesjutton om det egentligen spelar någon roll för cirkulationens skull.

Det här är ett bra klipp. Doctor Jo är awesome.
__________________
Leg. fysioterapeut.
Skribent på Styrkelabbet
Scratch89 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-12, 12:15   #20
doglas2009
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2012
Inlägg: 44
Citat:
Ursprungligen postat av Scratch89 Visa inlägg
Ja, att bredda ut greppet borde göra skillnad för dig. Triceps kanske du kan träna genom dips som sagt, eller t.ex pullovers i kabel eller med hantel. Istället för tricepsextensioner och pushdowns kanske du kan få till något sträck i kabel, nästan som om du skulle köra baksida axlar där, men jobbar genom att sträcka i armbågen istället för med hela armarna bakåt.

Eftersom du får ont av att gå omkring och bära kassar skulle jag tro att du är lite överrörlig i armbågen. Du kan kanske översträcka den och komma längre än på andra armen. Jag har samma på min högra armbåge. Det behöver inte orsaka problem men i ditt fall verkar det tillsammans med mycket belastning i ett böjt läge påverka leden negativt där även troligen ulnarisnerven blir irriterad.

När nerven är påverkad på det sättet kan det vara värt att prova lite nervglidningar. Enligt skolboken ska man försöka hålla armbågsleden stilla och röra resten, men jag vettesjutton om det egentligen spelar någon roll för cirkulationens skull.

Det här är ett bra klipp. Doctor Jo är awesome.
Jag ska testa lite försiktiga pullovers då! Ska även se om jag kan få någon kontakt med triceps genom att köra det i kabel som du beskrev!

Testade idag pushdowns med så brett grepp det går, körde väldigt lätt (3-4/15), men det kändes inte direkt i armbågarna. Fick liiite känningar när jag körde hantelpress, men det verkade lugnt när jag hade värmt upp.

Testade även att köra ett set av första övningen i videon du länkade, kändes väldigt löjligt men kändes även liiite i armbågen så ska gå vidare till andra övningen hon visade imorgon!

Stort tack!
doglas2009 är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 03:54.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)